Hae Anna&Ellit-sivustolta

Paksusuoli tähystys

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Hellu, 19.05.2006.

1. Hellu Vierailija

Olen menossa paksusuolen tähystykseen. Haluaisin kuulla kokemuksia ko. toimenpiteestä. Litkun juonnista, itse toiminnasta ja onko heti toimenpiteen jälkeen kondiksessa ?

2. et Vierailija

Toimenpiteen jälkeen on muutamassa minuutissa kondiksessa. Tosin suolessa on ilmaa reilusti. Ei kannata sopia vuoden tärkeintä tapaamista loppupäivälle.

3. Mixi Vierailija

Litkun juominen oli minulle vaikeaa, Colonsteril. Helpottavia vinkkejä; Juo se jääkaappikylmänä, ota huikka vaaleaa / kirkasta, voimakas makuista mehua tuon päälle, niin saat maun pois suusta. Terveydenhoitaja antoi vinkin käyttää turkinpippureita apuna; ime turkinpippuria, niin että saat maun suuhusi, hörpää lasillinen Colonsteriliä ja imaisu turkinpippurista uudellen. Karkkia voi käyttää maun poistamiseen, niin kauan kunnes se ohenee ""liikaa"" eli sitä jauhettä ei saa syödä. Eikä karkkeja saa siis pureskella, ihan vain imeskellä jotta saa sen juoman maun pois suusta. Jotkut juovat tuon aineen pillillä.

Jos juot Phosphoralia, niin eikun huitaiset sen huiviin, nenästä kiinni, ja menox. Mehua päälle. Ei siis sellaisia mehuja joissa on hedelmälihaa, eikä tummia mehuja.

Mulle on tehty 3 suolen tähystystä ja kaksi kertaa olen ollut esilääkityksessä, silloin joutuu olemaan 2 tuntia seurannassa ja pitää olla aikuinen saattaja mukana. Silloin kun tehtiin ilman lääkitystä olin ""kunnossa"" toimenpiteen jälkeen. Sairastan endometrioosia ja oli epäilys että suolessa on endoa (mikä piti paikkansa) ja tähystyksen jälkeen olin 3 päivää ""kuoleman kielissä"" kun tähystin oli ärsyttänyt pahasti endoani.
    Viimeisellä kerralla, vaikka oli esilääkitys lähdin tunnin kuluttua kotiin saattajan kanssa ja mitään kipuja ei tullut toimenpiteestä.

Eiköhän tuo kondis ole ihan riippuvainen siitä mikä sinun oma tilanteesi on. Mutta sen voin taata, että pierettää, mutta lähes hajuttomasti, koska eihän suolessa ole mitään - ulos tuleva ilma on sinne tähystyksesä pumpattua ilmaa (hiilidioksiidia?).

4. Marja Vierailija

Minulle on tehty sigmoideoskopia eli paksusuolen alkuosan tähystys. Sain tyhjennysjuomaksi jotakin ainetta jota olisi pitänyt ottaa aamulla ja toinen annos illalla. Aamulla juuri ja juuri sain juotua sen eka annoksen (oli tosi pahaa). Siitä meni vajaa puoli tuntia, kun oli pakko mennä oksentamaan ja oksensin koko päivän + lisäksi sain migreenin. Toista annosta en voinut enää juoda, koska oksensin koko ajan. Aamulla tk:ssa piti vielä tehdä suolen tyhjennys, koska en pystynyt juomaan kaikkea sitä litkua. Itse tähystys oli minulle tosi helppo juttu. Kesti vajaan 10 minuuttia ja vain pari kertaa vähän sattui, mutta minulta ei löytynytkään mitään vikaa suolistosta. Tyjennyslitkun takia oloni oli niin heikko etten voinut mennä tähystyspäivänä töihin. Eli litkun tuoma olotila oli suorastaan kaamea.

5. Mia Vierailija

Elämäni karmein kokemus,sattui niin että vintti pimeni 2 kertaa ja koko toimenpide kesti reilun tunnin. Suoleni on erikoisen mutkikas, siksi toimenpide hankala ja erittäin kivulias(ja omistan korkean kipukynnyksen). Suolen mutkaisuus selvisi vasta toimenpiteessä.

6. Up Vierailija

Nostellaan! Joko Hellu kävit toimenpiteessä?

7. Piritta Vierailija

Minusta pahinta koko hommassa oli kanssaihmisten pelottelukertomukset ja se litkun juonti. Liemi kannattaa pitää jääkaapissa, lämpimänä sitä ei kukaan varmaan pysty juomaan.

Minulle sattui tosi empaattinen lääkäri ja hoitaja toimenpiteen tekijöiksi. Minulla on kiinnikkeitä suolessa (johtuvat keisarinleikkauksista), joten välillä nyppäisi kipeesti. Lähinnä toimenpide on epämiellyttävä, ei paha.

Kävelin toimenpiteen jälkeen 3 km kotiin, en voinut mennä bussiin niiden ilmavaivojen vuoksi, hyvä kun housut meni kiinni. Eli älä laita kireitä vaatteita sinä päivänä päälle.

Ja oli ihana syödä, olin ollut edellisestä päivästä syömättä tietenkin.

8. Toinen kerta Vierailija

Join litkun kotona - no problem ja pyysin esilääkityksen toimenpiteen ajaksi. Edellinen kerta jouduttiin keskeyttämään kipujen vuoksi, joten sain myös jonkin (kipu)piikin?

Kaikki meni hyvin ja ilma poistui sikäli, että pystyin kotimatkaan linja-autolla.
    Esilääkityksen vuoksi ei tarvittu saattajaa, mutta iloisella mielellä (hiprakassa) olin vielä muutaman minuutin tutkimuksen jälkeen:)

Parasta kaikesta: mitään pahaa ei löytynyt (veriripulistani huolimatta).
    Nyt voin ihan hyvin - toivottavasti Sinäkin:)

9. pytty

Saadut tykkäykset:
    0
    Pitkäaikaisen ripulin jälkeen menin colonospcopiaan. Hieno juttu - tuli reikä paksuunsuoleen, sisäinen verenvuoto, tehoosasto. Puolet paksustasuolesta meni. Ripuli jatkuu. Uudellen tutkimuksiin - kiitos ei...

10. voi ihme Vierailija

voiko noin pahasti käydä , olen menossa tähystykseen.

11. voi ihme Vierailija

voiko noin pahasti käydä , olen menossa tähystykseen.

12. pirpana... Vierailija

Ainahan voi käydä mitä vaan, mutta tuo on aika harvinaista. Tietysti jos poistetaan vaikka polyyppejä tai divertikkeleitä niin aina on mahdollisuus että reikä tulee suoleen. Osaava ja kokenut gastroentrologi osaa kyllä hommansa ettei reikiä tule. Minä käyn useasti kolonoskopiassa ja ei ole ikinä tullut reikiä enkä tiedä kenellekään tutullenikaan tulleen. Eli ole huoleti, on harvinaista!

13. Vinkki teille jotka juotte litratolkulla Colonsteriliä. Se on sen verran kuvottavaa ainetta, mutta suosittelen ostamaan pari tikkaria varalta jota voi imeskellä juonnin ohella. Peittää aika hyvin makua, ainakin vahva salmiakki tikkari! Ja ei haittaa tähystystä kun nuoleskelette sitä, purra paloja ei tietenkään saa.

14. Lååte Vierailija

Mullakin oli ihmeellistä vatsakipua ja väliin ripulia ja väliin ummetusta. Lopulta sain lähettee paksusuolitähystykseen ja minun tuurilla sattui tietenkin se sailraalan suurin tunari tähystäjäks. Se puhkoi suolen rikki useammastakin kohtaa ja suoli lisäksi tulehtui ja meni kuolioon ja lopulta jouduttiin poistamaan koko suoli ja tekemään avanne. No eipähän mene ripulissakaan enää paska housuun. En kyllä suosittele ihan pienessä pakossa menemään tähystykseen, on se avanne sen verran suuri sosiaalinen haitta.

15. diacorin kannattaja Vierailija

No itse käyn yksityisellä ja useasti olen käynyt molempien päiden tähystyksissä ja mitään haittaa ei ole ollut vaikka on poistettu polyyppejä ym. Kun menee yksityiselle, niin voi ite valita sen tähystäjän eikä tarvi mennä niille tunareille. Silti tuo suolen puhkominen on JULKISELLAKIN puolella erittäin harvinaista.

16. sama jengi hoitaa Vierailija

Samalla porukalla ne tähystykset tehdään yksityisellä ja julkisella puolella, joskin eri hinnalla.

17. No ei kyllä tehdä. Ei kaikki yksityisellä olevat gastroentrologit ole julkisella puolella ollenkaan. Vaan ovat monella eri yksityisellä asemalla tekemässä tähystyksiä. Sori vaan=) Oma gastroentrologini on ainakin tälläinen ja hän on yksi Suomen parhaita ja kokeneimpia. Julkisella puolella yliopiston sairaaloissa on paljon harjoittelijoita ja gastroskopia on vaikeaa. Jos on saanut jonkun joka on tehnty vasta muutaman tähystyksen niin mikä vaan voi olla lopputulos.

18. Hilla. Vierailija

Olen nuori nainen ja minulle on tehty tuo toimenpide kahdesti, ilman kipulääkitystä. Kyllähän se pari kertaa kirpaisi, mutta vain parin sekunnin ajan. Pahinta tähystyksessä on litkun juominen ja kauhukertomukset. Toki tässäkin toimenpiteessä on riskinsä, mutta niin on kaikissa muissakin.

19. ei pelota Vierailija

Minulle tuo on tehty kerran, noin vuosi sitten. Olen samaa mieltä, että pahinta koko hommassa on litkun juominen. Itse en halunnut kipulääkitystä ja näin jälkeen päin se oli oikea ratkaisu, en sitä tarvinnut.

20. vasta menossa Vierailija

.. kuukauden kuluttua ja nyt kyllä alkoi pelottaa : ( ...suoli puhki.. avanne.. ??Pitäisiköhän peruuttaa koko touhu, vai voiko sen peruuttaa..?? Ongelma on, että ruoka ei sula.

21. tähystetty on Vierailija

Turhaa pelotella paksusuolentähystyksestä sillä mikä siinä muka niin kauheaa olisi? Ei se koske eikä ole muutenkaan epämukavaa paitsi ehkä korvien välille. Kyllähän se ilma mahassa vähän pullistelee mutta siinä kaikki. Tosi fiksua pelotella rutiinitoimenpiteestä.

22. vasta menossa Vierailija

Kiitos vastauksesta : ) Otin minäkin järjen käteen.. ja olen edelleen menossa, kun yön yli nukuin.. Sen verran pitkään on kuitenkin ollut ongelmia tuon vatsan kanssa, että pakko se on katsoa kuntoon. Parempi kai on, kun ei paljon etukäteen mieti.. niin kuin sanoit, kyseessä on rutiinitoimenpide vaikka vähän inha onkin (korvien välissä). Onhan se elämä täynnä riskejä ihan kaikessa, ei siinä jossittelu auta.. : /

23. uxy Vierailija

Ja aina voi lohduttautua sillä, että ei se varmaan ole unelmatyö sille tekijällekään. Tosin sille maksetaan siitä aika hyvin... :)

24. tähystetty on Vierailija

OIKEA periaate! Pelkäsin minäkin ihan kamalasti kun ensimmäiseen gastroskopiaan menin (nyt takana jo 2) varsinkin kun kaikki tutut pelottelivat minkä kerkisivät. Toisaalta, onneksi pelkäsin niin paljon että tehty toimenpide oli helpotus! Ei miellyttävä mutta ei missään nimessä kamalakaan!!!
    Ja paksusuolentähystys ei ollut itselleni kummonenkaan kokemus, mutta miehelleni ja nimenomaan hänen korvienvälilleen isompi asia, arvatenkin kun miehille se alapään ronkkiminen ei ole niin arkipäivää kuin naisille (gynellä saadaan näet juosta).
    Ja vaikka edessä olisi mikä tahansa toimenpide, vaikka kivuliaskin niin se on aina parempi kuin epätietoisuus! Se se vasta rassaakin mieltä!!!

25. vasta menossa Vierailija

Näin se on.. Kun on epätietoinen, niin sitten ainakin kuvittelee jo vaikka mitä!

Jaa tämä sivu