Hae Anna&Ellit-sivustolta

Paljonko saatte?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Kohta eläkeläinen, 21.01.2010.

1. Kohta eläkeläinen Vierailija

En nyt ihan tänä vuonna jää eläkkeelle, mutta lähellä se alkaa olla! Nyt kysyisinkin paljonko saatte eläkettä ja miten sillä pärjää? Itse tulen saamaan 1.300 /kk.

Tuli mieleen, että eläke ei nouse vuosien myötä, niinkuin palkka, joten sillä minkä saa eläkettä, sillä on pärjättävä loppuelämä! HUHHUH!! Ja verotus suurempi kuin palkasta... Eikä tule kesälomakorvauksia... Vaikka omistan omakotitalon, kauhistuttaa, tai ehkä olisi parempi ollakin vuokralla, saisi avustuksia.

Tietääkö kukaan, mikä on minimieläke, jolloin saa kansaneläkettä sun muita avustuksia?

2. seropin emäntä Vierailija

Minä jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle viisi vuotta sitten, saan eläkettä saman bruttona kuin palkkani oli nettona ja vero on melko kova.
    Korotus tuli 1.2. alkaen 3, euroa nettoeläkkeeseen.
    Että kyllä se on sidottu indeksiin ja korotuksia tulee..:))pieniähän ne on

Kun olin hakemassa eläkettä, kerrottiin kelan toimistossa, että alle 1000,-e/kk eläkettä saavalle maksetaan kansaneläkettä lisäksi, joten tavallaan minimi on se tonni, näin käsitin.
    Itse koen, että kymmeniä vuosia työssä olleena ei eläkkeeni ole kovin häävi, onneksi on säästöjä eikä ole velkaa.
    Tämän ikäisenä naisena minulla on myös taito hyppysissä esim. ruoan ja talouden hoidon suhteen tulla pienelläkin rahalla toimeen Pakollisiin maksuihin riittää ja sairaus ja lääkemenot ovat suuret, työmatkakuluja eikä työvaatemenoja ole enää. Kun ei ole lomaa, ei tarvitse tehdä lomamatkojakaan!
    Entisiä työvaatteita pitelen loppuun näin kotona ollessa.
    Hyvin vähän muualla liikun.
    Olen kiitollinen ettei tarvitse työhön lähteä, kun kunto on se mikä on, ei edes vajaata työpäivää pystyisi tekemään.

3. Onko tuo 1300 siis brutto? Eli käteen jää mitä??

Itse saan käteen n. 1200, asun myös omakotitalossa ja voin sanoa, ettei tuolla rahalla juuri elvistellä. Hyvinhän sillä kuukauden pärjää jos mitään ekstraa ei tule, mutta ainakin näissä vanhemmissa taloissa sitä ekstraa tuppaa jossain vaiheessa tulemaan. Tänäkin talvena on mennyt aikalailla sähköä, vaikka puilla olen yrittänyt lämmittää paljon. Ja kyllähän ne puutkin maksavat kun ei ole tuota takametsää omasta takaa.

Auto on myös varsinainen kulusyöppö, mutta näissä maisemissa lähes pakollinen jos meinaa yhtään päästä "kylille".

Kaipa se on jossain vaiheessa myytävä talo ja ostettava asunto tuolta ihmisten ilmoilta. Täytyy katsoa sellainen, jossa on pieni vastike ja putki ym. isommat rempat tehty. Mahtaako sellaista edes löytyä, vähän niinku hyvä ja halpa auto, mahdoton yhtälö.

4. Kohta eläkeläinen Vierailija

Yleensä kun ilmoitetaan palkka, eläke tms. se ilmoitetaan bruttosummana! Eihän vero ole kaikilla sama, enkä voi vielä tietää kuinka paljon veroa menee tuosta 1300 € eläkkeestä. Kun saisikin käteen 1200, niin olisin tyytyväinen. Olisi kiva tietää paljonko saat eläkettä, kun netto on 1200!

Yleensäkin ihmiset ovat arkoja ilmoittamaan paljonko saavat eläkettä, vaikka ei täällä keskustelupalstalla anonyyminä kirjoittavaa kukaan tunnista, mistäköhän tuollainen salaperäisyys johtuu?

Auto on minunkin pidettävä, maalla ei kulje busseja, ja ehkä joskus muutettava vaikka rivitaloon, jos ei rahallisesti pärjää muuten.

5. Kyllä täällä keskustelupalstoilla näkee toisten puhuvan brutosta samalla kun toinen puhuu netosta, joten mitään oletuksia ei kannata tehdä. Parasta olisi kun mainitsisi heti kumpi on kyseessä. Btw, eläkkeen verotukselle löytyy netistä laskureita, joten ei sitä ihan pimennossa tarvitse olla tulevan netonkaan suhteen:)

Bruttoeläkkeeni huitelee siellä 1800:n kieppeillä, jos se tieto nyt niin kovin oleellinen on. Kyllä minua kiinnostaa paljon enemmän se, mitä porukka saa käteen ja sekin lähinnä siitä näkökulmasta että millaisilla tuloilla sitä kukin pärjää ja miten pärjää.

Moni minunkin naapureistani, vieläkin iäkkäämpiä kuin minä joutuvat tulemaan toimeen ihan uskomattoman pienillä tuloilla. Eivätkä ne mummot edes ajattele, että yhteiskunnan velvollisuus olisi mitenkään auttaa heitä, kunhan vaan sinnittelevät eteenpäin.

6. Anjuska Vierailija

Niin tosiaan, miksi sitä arastellaan? En minäkään naapurilleni kerro, mutta täällä voin paljastaa ihan hys hys että pieneen jää mulla rahat. Rapiat 800 € verojen jälkeen. Onneksi yhtiövastike on pieni toistaiseksi olen pärjäillyt aika mukavasti. Säästöönkin jää pahojen päivien varalle.

7. neiti XX Vierailija

Sorry vaan, että pilaan sinun luulot. En ymmärrä mistä nämä kaikki kuvitelmat kumpuaa.
    Jos olet sinkku ja saat tuloja 1300€ / kk et saa asumistukea, ei se niin mene. Tuen saamiseen on myös asunnolla neliöraja, yksinäisellä se on muistaakseni 48m2.
    Voithan sinä myydä OK talosi ja muuttaa pienempään kerros/rivitaloon. Menot pienenee ja työt vähenee.

Yksinäinen täysi kansaneläke on 584,13. Sen saa jos tulot on 51,54 / kk. Siitä ylöspäin –
    1 207,38 € asti saa kansaneläkettä joka tietysti on suhteutettu tuloihin. 1200€ tuloilla se on alle kympin kuussa.
    Avio-* tai avoliitossa asuvan rajat ovat 518,12 51,54 - 1 075,30.
    Työeläkkeeseen avio- tai avoliitto ei vaikuta.
    Kyllä sinä eläkkeelläsi tulet toimeen, ainakin vielä. Eläkehän pienenee suhteissa menoihin joka vuosi. Ja oikein hyvin pärjäät jos sinulla on se kumppani olemassa menoja jakamassa.

8. jutta-juulia Vierailija

Saan varhennettua vanhuuseläkettä 1400€/kk brutto, verojen jälkeen jää vajaa 1100€. Tulen toimeen, mutta ketään muuta en pysty sillä elättämään. ASO asunnon vuokraan menee 480€/kk.
    Tulojani en ole ryypännyt ja rellestänyt. Omaisuus meni 90-luvun alussa kahden omavastuullisen velan takaajana. Toinen oli lapsemme velka, toisesta velasta olin aluksi täysin tietämätön, se oli mieheni tekemä takaus.
    Eteenpäin on eletty, niillä eväillä mitä jäi. That’s life.

9. työkyvytön Vierailija

Saan nippanappa tonnin puhtaana sairaseläkettä.
    Yksin olen ja menoni ovat kohtuulliset omassa asunnossa, ei ole velkoja.
    Sairaudesta on kyllä kuluja.
    En juhli, matkusta suuremmin, en polta enkä juo.
    Teen isommissa erissä ruoan, jota syön sitten useita päiviä, osan ehkäpä pakastan.
    Vieraita ei käy, enkä itse vieraile missään.
    En osta enkä ole tilannut lehtiä, käytän kirjastoa.
    Luen kyllä paljon ja teen käsitöitä.
    En käytä kioskipalveluja.
    Netti ja kännykkä on (+tv sekä lupa siihen), niillä pidän yhteyttä ulkomaailmaan. On skype ym yhteydet lapsiin.
    Käyn pari kertaa vuodessa kampaamossa, en ostele uusia meikkejä, käytän entiset huulipunat ja ripsarit loppuun. Niitäkin hyvin valikoiden, koska liikun hyvin vähän kodin ulkopuolella.
    Siinä konstini selvitä kuukausi, onneksi on säästöjä ja toisinaan tuosta tonnistakin jää.
    Nythän tuo nettoeläkekin parilla eurolla nousi, mihinkä senkin huikean lisätienestin käyttäisi?

10. Elvis-Elli Vierailija

Tuo asumisoikeusasuminen kiinnostaa minua. Siihenhän on yli 55-vuotiailla kai mahdollisuus vaikka omaisuutta olisikin, muuten siinä on jotkut omaisuusrajat luullakseni. Jos joku päivä kyllästyn ihan totaalisesti tähän puiden kantoon ja lumihommiin ja myydä paukautan tämän rötiskön niin tuollainen asumismuoto voisi olla ihan hyvä. Tosin onhan noissa Asoissa tuo vastike aika korkea ei se paljon poikkea ihan tavallisista vuokrapyynnöistä, hieman kuitenkin.

Vanhan talon myyminen on kuitenkin aika riskaabelia. Kyllä täältä päin paljon varsinkin nuoret ostavat näitä puutaloja, muta sittenhän siinä elät viisi vuotta pelko pyllyssä että mitä valitettavaa talosta löytävät. Eivät nuo kuntokartoituksetkaan niin kattavia ole että ne vapauttaisivat vastuusta.

Kai se on vaan vielä harkittava. Kun vielä jaksaa kuitenkin tätäkin asumismuotoa.

11. jutta-juulia Vierailija

Totta, meillä ikääntyneillä ei ole enää mitään tulorajoja ASO asuntoon.
    Asumismuodossa on vaan se huono puoli, että se ei koskaan tule omaksi. Toki sijoitetun rahan saa takaisin, indeksillä korotettuna. Olen ajatellut, että arkkurahat ainakin saa jos ei muuta.
    Onhan tässä tietynlainen asumisturva ja rauhallista myös. Pienikin oma pääoma karsii kummasti levotonta aineistoa. Noin 60% talon asukkaista on eläkeläisiä tai vammaisia. Paljon on kaltaisiani yksinäisiä vanhoja naisia. Moni omistusasuntonsa myynyt joka haluaa mieluimmin rahansa pankkitilille.

Yksi naapurini myös eläkeläinen, muutti tänne kun hänen asuntoyhtiöön tehtiin mittava peruskorjaus joka toi hänelle yli 20 000€ velan. Vastike olisi velan kanssa kivunnut yli 600€ kk.
    Kyseessä oli 70-luvun kerrostalo missä on kylmäkellarit ja oma huoltoyhtiö ja vastikkeet jo ennestään pilvissä.

Tällä seudulla kaksion käyttövastike on pienempi kuin viereisen vuokratalon yksiön. Ja sisältää veden, laajakaistan ja omalla kohdalla myös autokatospaikan.

Vanhan OK talon myynnissä saa kyllä pelätä miten käy, vaikka olisi kuinka kuntotarkastettu.
    Yritteliäs ostaja voi maksattaa myyjällä tulevaisuuden korjaukset. Tuttavapiirissäni on henkilö joka on taistellut pari vuotta myymänsä kuntotarkastetun talon saunan seinän kosteusvaurion kanssa joka paljastui kahden vuoden asumisen jälkeen. Hän tarjoutui ostamaan talon takaisin, mikä taas ei sopinut koska ostaja haluaa hänen rahoittavan uuden saunaosaston rakentamisen. Asia on vieläkin oikeudessa.

12. ikikukka Vierailija

Kohtuuton laki, että viisi vuotta uusi omistaja saa asua ja etsiä vikoja vanhasta rakennuksesta. Parin vuoden sisällä luulisi pahimpienkin vikojen ilmenevän, jos yleensä ilmenevät. Uusia vikoja tulee myös uuden omistajan aikana ja sitten talonsa myynyt saa maksaa niitä. Kuinka tuollainen laki on voinut mennä läpi? Täysin susi.

Luulisi jokaisen vanhan talon ostajan ymmärtävän, että vanha talo on vanha talo ja siinä on vikoja. Eihän se ikinä ole uudenveroinen, vaikka uusissakin on niitä homevaurioita ja ekana asumisvuonna.

13. Elvis-Elli Vierailija

Nimenomaan tuo laki on kohtuuton. Muistanko oikein, että se tuli voimaan niihin aikoihin kun hometaloista nousi kova haloo. Tottakai joku suoja täytyy olla niitä tapauksia vastaan, joissa joku yrittää tarkoituksella peittää jonkun suuremman vian. Mutta tuo 5 vuotta on liian pitkä aika ja tätä lakia moni käyttää ihan rahastus mielessään.

Myös kaikenmaaiman pilipali kuntotarkastajat ovat haistaneet rahan ja tekevät lausuntoja joilla saa sitten loppukamppailuissa pyyhkiä pyrstönsä, muuhun kun ne eivät kelpaa.

Asoa olen ajatellut ihan siksi, että haluaisin kuitenkin asuntooni saunan ja tilaakin saisi olla yksiötä enemmän ja sijainninkin pitäisi olla aika keskustassa kun täältä periferiasta muuttaa. Tuollaiset omistusasunnot maksavat sitten jo niin paljon, että sukanvarteen ei jäisi juuri nukkaa enempää. Uudemmat Asot ovat ihan hyvälaatuisia ja ainakin täällä niitä on ihan keskustassakin.

Tosin tiedän, että huhtikuussa olen jo kokonaan unohtanut ajatuksen muualle muuttamisesta. Kun kevät tulee niin koko kova talvi on ihan unohtunut ja tämä täti hurahtaa taas ulkohommiin.

14. seropin emäntä Vierailija

Tein laskelmia, pari suurempaa menoerää oli viime vuoden puolella, mutta olen silti pärjännyt eläkkeelläni, jäi vielä yhden kuukauden nettoeläke säästöönkin eikä aiempiin säästöihin ole tarvinnut koskea.
    Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot!

En toki ole juhlinut, matkustanut enkä kestitellyt vieraita, itsekään en ole vieraisilla käynyt enkä siis ole viemisiin tarvinnut investoida.
    En juo enkä polta, siinäkin säästyy.

15. Totuttelija Tiina Vierailija

Taitaa olla aika yleinen summa tämä käteen jäävä n. 1100 €. Sillä minäkin tässä vähitellen totuttelen pärjäämään. Kauhistuttaa vaan nämä teidän kertomukset, millähän minä oikein aion pärjätä kun kuitenkin juon jonkun verran, käyn kylässä ja luonani kyläilee porukkaa. Teen myös risteilyjä ja tähän asti ainakin muutaman ulkomaanmatkan vuodessa.

Toisaalta olen jo varautunut siihen, että etsin aina sen edullisimman vaihtoehdon. Esim. viikolla pääsee risteilyille hurjan paljon halvemmalla kuin viikonloppuisin. Jos käy Virossa, kannattaa samalla käydä kampaajalla, ostaa esim. käsityölangat, vitamiinit, juomat jne. Vapaana ollessa voi myös hyödyntää äkkilähtöjä. Olen palauttanut mieleen leipomistaidot, jos niitä nyt taidoiksi voi sanoa, teen itse ruokani, juon kahvilassa erikoiskahvin sijasta tavallisen, en tilaa leivosta jne. Käyn kansalaisopiston jumpassa kalliin kuntosalin sijasta, lainaan kirjat kirjastosta, naistenlehdet ostan kirppikseltä jne.

Hyvää tässä on se, että olen vähitellen ymmärtänyt uudelleen rahan arvon. Nykyään pidän lompakossa käteistä sen sijaan, että käyttäisin jatkuvasti korttia.

Täytyy nyt katsoa miten tämä pienellä toimeentuleminen etenee. Riittävätkö nuo nipistämiskeinoni?

16. jutta-juulia Vierailija

Tarkistin myös vuoden päätteeksi viime vuoden kirjanpidostani suurimmat menoerät. Olen pitänyt kirjaa kaikista menoista ja tuloista kymmenisen vuotta.
    Suurin menoerä minulla on asuminen, sitten ruoka ja puhtaus. Ruokalaskuun vaikuttaa suuresti lastenlasten vierailut, he viettävät paljon aikaa mummon helmoissa. Vieraita minulla käy aina välillä, toki kestitsen heitä itse leipomillani makeilla ja suolaisilla leivonnaisilla. Käyn itse vastavierailulla ja vien jotain pientä.

Vuoden varrella ostan kymmenelle hengelle syntymäpäivä ja joululahjan.
    Haen lapsenlapsia tarhasta ja koulusta, ylimääräisiä bensakuluja siitä kertyy 20-30€ /kk.
    Teen myös vapaaehtoistyötä pari päivää viikossa, sinnekin pitää kulkea jollakin pelillä mikä maksaa. Samoin maksaa matkat konserttiin noin kerran kuussa, vaikka itse konsertti on ilmainen.

Pojista toinen jäi työttömäksi vuosi sitten, toinen viime syksynä. Olen auttanut pienillä vipeillä vuoden aikana mistä on kertynyt yhteensä yli 500€.
    Auton käyttömaksu, huollot ja vakuutukset ovat iso menoerä.
    Maksan TV-lupamaksuni ja lisäksi kanavapaketin. Kännykkälaskuni on alle 30€/kk edullisen paketin ansiosta, vaikka puhun paljon.

En juo enkä polta. Lääkekuluja minulla ei ole vielä pahemmin ollut, vitamiineja ja flunssalääkkeitä lukuun ottamatta. Ulkomaanmatkoja Ruotsia lukuun ottamatta, en ole viimeaikoina tehnyt. Rantalomat eivät enää kiinnosta, eivät myöskään risteilyt.

Säästöjä olen joutunut kaivelemaan vuoden varrella. Nyt on vuorossa vyön kiristys tilanteen palauttamiseksi.

Kulutus on oma valintani. Toki halvemmaksi käy jos istuu kotona, ei osallistu mihinkään, eikä tapaa ketään. Sekin aika on varmaan edessä jos täällä kauan keikun ja kunto romahtaa.
    Nyt nautin näistä pienistä jokapäiväisistä asioista, omalla tavallani.

17. jutta-juulia Vierailija

Tarkistin myös vuoden päätteeksi viime vuoden kirjanpidostani suurimmat menoerät. Olen pitänyt kirjaa kaikista menoista ja tuloista kymmenisen vuotta.
    Suurin menoerä minulla on asuminen, sitten ruoka ja puhtaus. Ruokalaskuun vaikuttaa suuresti lastenlasten vierailut, he viettävät paljon aikaa mummon helmoissa. Vieraita minulla käy aina välillä, toki kestitsen heitä itse leipomillani makeilla ja suolaisilla leivonnaisilla. Käyn itse vastavierailulla ja vien jotain pientä.

Vuoden varrella ostan kymmenelle hengelle syntymäpäivä ja joululahjan.
    Haen lapsenlapsia tarhasta ja koulusta, ylimääräisiä bensakuluja siitä kertyy 20-30€ /kk.
    Teen myös vapaaehtoistyötä pari päivää viikossa, sinnekin pitää kulkea jollakin pelillä mikä maksaa. Samoin maksaa matkat konserttiin noin kerran kuussa, vaikka itse konsertti on ilmainen.

Pojista toinen jäi työttömäksi vuosi sitten, toinen viime syksynä. Olen auttanut pienillä vipeillä vuoden aikana mistä on kertynyt yhteensä yli 500€.
    Auton käyttömaksu, huollot ja vakuutukset ovat iso menoerä.
    Maksan TV-lupamaksuni ja lisäksi kanavapaketin. Kännykkälaskuni on alle 30€/kk edullisen paketin ansiosta, vaikka puhun paljon.

En juo enkä polta. Lääkekuluja minulla ei ole vielä pahemmin ollut, vitamiineja ja flunssalääkkeitä lukuun ottamatta. Ulkomaanmatkoja Ruotsia lukuun ottamatta, en ole viimeaikoina tehnyt. Rantalomat eivät enää kiinnosta, eivät myöskään risteilyt.

Säästöjä olen joutunut kaivelemaan vuoden varrella. Nyt on vuorossa vyön kiristys tilanteen palauttamiseksi.

Kulutus on oma valintani. Toki halvemmaksi käy jos istuu kotona, ei osallistu mihinkään, eikä tapaa ketään. Sekin aika on varmaan edessä jos täällä kauan keikun ja kunto romahtaa.
    Nyt nautin näistä pienistä jokapäiväisistä asioista, omalla tavallani.

18. a-täti Vierailija

"Kulutus on oma valintani. Toki halvemmaksi käy jos istuu kotona, ei osallistu mihinkään, eikä tapaa ketään. Sekin aika on varmaan edessä jos täällä kauan keikun ja kunto romahtaa.
    Nyt nautin näistä pienistä jokapäiväisistä asioista, omalla tavallani."

Ellien säästöpossupalstalla turistaan samasta aiheesta.

Kyllä kotiin on sinun kaltaiselle pirteälle ihmiselle melko epätodennnäköinen vaihtoehto.
    Muistan aina kirkkaasti käyntini edesmenneen isäni seurassa palvelutalossa kotipaikkakunnallani.
    Tapasimme huoneessaan erään naisen. Hän oli elämäänsä erittäin tyytyväinen. En ole ikinä tavannut niin positiivista ihmistä.

Vaikka kaikki repeää ympäriltä niin ei ihmisen tarvitse jäädä yksin murehtimaan.
    Silloin vasta jutun aihetta ja puuhaa löytyy.
    Olen nyt kantanut viimeisetkin tavarat pois kärpäskopistani. Minulla tuskin enää on mahdollisuutta lörpötellä elleissä työpaikallani. Kyllähän minun touhuja seurataan työpaikallani. Lähimmät työkaverit ovat luottamusmies ja mikä lie toinen nimikkeeltään. En minä ole tarvinnut koskaan ottaa yhteyttä työhyvinvointimerkeissä vaikka varmasti olisi ollut tarvetta. Nyt kuulema seuraavasta huoneesta on puutetta ja ehkä joudun samaan huoneeseen erään miehen kanssa.
    En ole lämmennyt idealle. Mutta toisaalta kielitaidon kohentamisen takia täytyy miettiä asiaa...

19. Totuttelija Tiina Vierailija

Tuo on totta. Vertailin juuri eri vakuutusten hintoja ja siirsin auton vakuutuksen toiseen yhtiöön. Säästin vuositasolla yli satasen. Muut vakuutukset taas olivat nykyisessä yhtiössä halvemmat tai ainakin samaa suuruusluokkaa. Bensaan minulla menee aikalailla, pakko varmaan jossain vaiheessa vähän vähentää turhaa ajelua. Ja ehkä autokin voisi olla pienempi.

Käytin juuri vanhaa koiraani eläinlääkärissä ja sinne hupsahti lähes 200 €. Uusi lääkärikeikka on kohta tiedossa, jollei herra näillä lääkkeillä tokene.

Että kyllä sitä rahaa todella hupenee, ehkä tuollainen kirjanpito olisi hyvä juttu. Täytyypä harkita.

20. Tytti Vierailija

21. Tytti Vierailija

Minimi eläke ilman työeläkettä on n. 680€ parisuhteessa olevalla.

22. nii-i Vierailija

Niin, kansaneläke ja takuueläke yhteensä.

23. joskus eläkkeellä Vierailija

Olen nyt kantanut viimeisetkin tavarat pois kärpäskopistani. Minulla tuskin enää on mahdollisuutta lörpötellä elleissä työpaikallani. Kyllähän minun touhuja seurataan työpaikallani. Lähimmät työkaverit ovat luottamusmies ja mikä lie toinen nimikkeeltään. En minä ole tarvinnut koskaan ottaa yhteyttä työhyvinvointimerkeissä vaikka varmasti olisi ollut tarvetta. Nyt kuulema seuraavasta huoneesta on puutetta ja ehkä joudun samaan huoneeseen erään miehen kanssa.
    En ole lämmennyt idealle. Mutta toisaalta kielitaidon kohentamisen takia täytyy miettiä asiaa...

Neljä vuotta sitten kirjoittaessani tämän kappaleen ei ollut ellien ihmisvarmistusta.
    Sain kauan muistella kenestä henkilöstä on kyse.

Samanlainen tilanne on edelleen päällä, mutta ei se ole estänyt elleissä lörpöttelyä.
    Tuohon aikaan minulla ei ollut kotona tietokonetta.

Odotetaan kevään vaaleja. Mistä sen tietää miten tilanne muuttuu, jos hyvin käy.

Minun ja monen muun työpaikalla ikärakenne on vääristynyt. Organisaatiomme vaihtuu vuoden vaihteessa. Toivottavasti tämä jumittunut tilanne muuttuu ja vihdoin viimein pääsen urapolullani hieman eteenpäin.

Selailin aamulla srk-lehden ilmoituksia. Hoivakodin kaksion vuokra oli 1.100 euroa/kk ja lisäksi 700 euroa hoidosta. Hintaan sisältyi lounas ja jotain muutakin.

Harvalla on varaa tuollaiseen ylläpitoon. Joten kannattaa pitää itsestään hyvää huolta niin kauan kuin pystyy. Yksineläjänä ei ole puolisoa hoitamassa eikä uutta viitsi enää hommata.

Jos joku nostaa tämän ketjun arkistoista neljän vuoden päästä alan olla jo melko lähellä eläkeikää.
    Ja toivottavasti olen saanut itselleni siedettävän työn ja työtilan. Tilanne on ihan toinen, jos alan yrittäjäksi. Mutta vain pakon edessä. Pomoksi en ikinä ala. Alaiseni olisivat taatusti vielä pahempia roikkumaan netissä kuin täällä kotisohvalla röhnöttäjä.

24. jaahah Vierailija

Voihan se olla, että kun tulee uudet organisaation vetäjät, niin saatkin potkut tai eläkejärjestelyin eläkkeelle pistetään. Tulee yt-neuvottelut. Näin sitä yleensä tehdään, kun säästöjä tehdään työpaikalla. Tämän kerron ettei sitten tule yllätyksenä.

25. Järjestetty Vierailija

Minä nautin täysin rinnoin tästä järjestetystä eläkeläisyydestäni. Kuvittelin aina, että kun olen hyväkuntoinen ja ammattitaitokin kunnossa, monipuolisesti vieläpä, teen töitä virallisiin vuosiin saakka. Vaan eipähän!!

Saneerattiin pois jaloista nuorempien tieltä ja eikähän siinä mittään. Pari päivää kakistelin itekseni ja sitten hoksin, jotta tämähän on lahjaa. Rahaa tullee tekemättä mittään ja minä ossaan pittää pussin suuta tiukilla. Siskolikalla oli sama tilanne ja ihan yhtä tyytyväinen sekin on elämäänsä, joka jonkun toisen mielestä on niukkaa.

Raha ei tee minua onnelliseksi, kunhan se riittää välttämättömään. On piisannut. Kirppareilla on paljon hyvää tavaraa ja vaatteita, joten niissä jo säästää paljon verrattuna työelämän aikoihin. Ei yksinkertaisesti ole samoja tarpeita kuin silloin. Myö asutaan siskolikan kanssa kaukana toisistamme, mutta pari kertaa vuuessa eläkeläislipulla vr kuskaa meitit toistemma tykö. Ostetaan viinipullo puokkiin, käyvään syömässä ulkona (lounasaikaan tietysti kohtuuhinnalla) ja ollaan tyytyväisiä.

Jaa tämä sivu