Parjattu 1000 kcal dieetti

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä 4 kg tavoitteeseen enää, 09.01.2008.

  1. Olen nyt ollut kaksi viikkoa tuolla parjatulla 1000 kcal dieetillä. Paino on pudonnut 1½ kg. Ja ihme ja kumma, ei ole nälkä yhtään vaan oikein pirteä olo. Toisaalta tässähän on päivittäiseen normaaliruokaani verrattuna vähennetty tuo 500 kcal.

    Aamulla 150 kcal, päivällä 11. kieppeillä 350 kcal, samoin illalla n. 17. aikaan. Iltapalaa 150 kcal.

    Ateriat sisältävät tosin reippaasti vihanneksia, jälkiuunileipää 3 palaa, rasvatonta maitoa 1 - 2 lasillista(kahvimaito mukana), ohuen ohutta leikkelettä tonnikalaa/lohta, jugurttia/rahkaa. Päivällä on työpaikkaruokailu, jossa usein kala/kanaruokia. Illalla oma tekemää vähäkalorista ruokaa (liha, kala tai kana, myös kasvisruokia teen. Hedelmiä ja vihanneksia napostelen iltapalaksi.

    Olen myös käyttänyt eri laskureita ja näyttäisi vitamiineja, kuituja ja rautaakin tulevan riittävästi.

    Tää oli ainoa keino, että paino alkoi pudota. Kokeilin kaikkea muuta ja terveellistä ilman tulosta.
     
  2. piip piip Vierailija

    Miksi dieetti on parjattu? Sehän on aivan loistava. Terveellinen, ja 1000 kalorilla pystyy syömään jo aika paljon, kun syö paljon kanaa ja vihanneksia. Välillä voi tulla nälän tunne, mutta parempi vaikka joka kolmas päivä syödä vähän enemmän, vaikkapa 1200 kcl. Näin minäkin laihdutan aina kun pitää saada muutama ylimääräinen kilo pois.
     
  3. harlekiini Vierailija

    Vastasit kysymykseesi itse. ;) Monet ovat kokeilleet ja sortuneet syömään raivonälkäänsä jotain-mulle-heti-tänne-nyt. Jos ap ei kärsi nälästä eikä puutoksista, dieetti sopinee hänelle hyvin. Jatka sinulle sopivalla tiellä.

     
  4. lyhyt aika Vierailija

    Kyllä tuo kaksi viikkoa on vielä sentään lyhyt aika. Syy miksi 1000 kcal dieettejä ei suositella ihmisille joilla on oikeasti ylipainoa jota pudottaa, on se että sitä ei juuri kukaan kohtuudella pysty eikä kannatakaan noudattaa kuin jokusen viikon, max kuukauden kerrallaan. Jos miettii että ylipainoa on parikymmentä kiloa ja aineenvaihdunnan pitäisi vielä jäädä jollekin järkevälle tasolle niin ei paljon kannata tuollainen pelleily.
     
  5. Kaiken kokeillut Vierailija

    Täällä yksi onnistunut. Aloitin heinäkuussa 2005 noin 1000 kalorin dieetin. Dieetti kesti minulla kolmisen kuukautta ja vei pois 10 kiloa. Alussa ravinto oli vähän sieltä sun täältä, mutta muutaman viikon jälkeen jo järkipohjalla vihanneksineen. Ei se helppoa ollut totutella. Mutta kun oikeat ruuat valitsi, niin nälkää ei enää ollut.

    Laihdutuksen jälkeen aloin sitten harrastaa liikuntaa reippaasti. Toki ruuan määräkin sitten lisääntyi järkevälle tasolle hissukseen puolen vuoden sopeutumisajalla.

    Onnellisena voin todeta, että paino on pysynyt poissa ja liikuntainto jäänyt perinnöksi. Hiihtopuku ja sukset odottavatkin innolla lumen tuloa.

    1000 kalorin dieetti sopii joillekin, totta se on. Pienen ihmisen energiankulutus on muutenkin pieni, joten kovin vaarallista dieetti tuskin on. Ei minulle ainkaan jäänyt mitään sivuvaikutuksia.

    Tuon haluamasi 4 kg pudotukseen dieetti varmasti toimii. Palaa sitten normaaliin vähitellen.
     
  6. crax Vierailija

    Itse näkisin ongelmana 1000 kcal ym. vähäkalorisissa dieteissä sen, että usein kun ne halutut kilot on sitten karistettu, niin palataan takaisin tavalliseen syömiseen, jolloin paino pikkuhiljaa nousee ja muutaman vuoden sisällä taas laihdutetaan. Kaikilla ei tietenkään mene näin kuten edellinen kirjoittajakin osoitti, osa tekee pysyvän elämänmuutoksen (mikä onkin ainoa keino karistaa ylipaino lopullisesti) eikä liho, ja pienikokoiselle tuo 1000 kcal ei tosiaan välttämättä ole mikään tolkuttoman tiukka vaatimus.
     
  7. Kaisa-75-- Vierailija

    Sama ongelma on millä tahansa dietillä. Ei se pelkästään kaloreiden laskemiseen liity.



     
  8. aqualand Vierailija

    Itse olen laihduttanut myös ko. metodilla ja tuottihan se tulosta, mutta negatiivista siinä enemmän oli kuin positiivista. aineenvaihdunta meni sekasin -> kilot heti kerty kun alko syömään normi 1500 kcal, plus kaikenlisäksi hormonit meni sekasin (menkat heittelehti/jäi pois) ja välillä alko tekee mieli kaikkea kiellettyä ja tuli kauheita syöpöttelykohtauksia, kun niin moni ruoka oli bannattu niitähän juuri teki mieli (juusto, vaalea leipä jne.)

    kyllä tuloksia saa toki, mutta niiden pitäminen ei oo helppoa.
     
  9. harlekiini Vierailija

    Itse vhh-dieetillä laihduttaneena: Aika pitkälle tuo 1000-1500 kaloria päivässä tuli syötyä laihdutusvaiheessa, ilman nälkää, sillä suurin osa kaloreista tuli ravinnon rasvasta, ja insuliinitasot olivat alhaalla. Päiväkohtainen kalorimäärä vaihteli aika paljonkin, kun söin nälkäni mukaan mutta karpisti. Lopun energian elimistö otti omista varastoistaan.

    Läskiä lähti todennäköisesti enemmän kuin lihasta, sillä ravinnosta tuli proteiinia riittävästi, n. 1 g normipainokiloa kohti. Kun laihtuminen ei ollut enää ajankohtaista, oli helppo siirtyä ylläpitoon, kun söi nälän mukaan kaksi-kolme ateriaa päivässä. Silloin kilokalorit nousivat tuonne 1500 yläpuolelle, 1700-2000 oli ja on aika normaali päiväsaalis.

    En ole laihdutusvaiheessakaan laskenut kaloreita päivittäin, vaan parin eka viikon ajan ja silloin tällöin pistokokeena nyt ylläpitovaiheessa.

    1000 kalorin dieetti epäilemättä sopii joillekin, aj jonkin aikaa, jos muistaa sen, että jossakin vaiheessa sitä varastoa ei enää ole, ja keho haluaa säilyttää tietyn osan niistä, ihan terveyden kannalta. Eli jos ei koe nälkää, ei pitäisi aineenvaihdunnankaan hidastua. Aineenvaihdunta on muuten metka juttu. Se säätyy osaksi ulkoisten olosuhteiden mukaan, säästöliekki lienee kaikille tuttu, mutta säästöliekin voi säätää normaaliksi. Aikaa ja ehkä ajoittaisia painonnousujahan tämä saattaa vaatia, mutta terve elimistö kyllä sopeutuu muutoksiin.

    Mikä tahansa dieetti muuttuu kitukuuriksi silloin, kun mielihaluja vastaan pitää taistella hirveässä nälässä. Menkkojen poisjääminen on selvä merkki siitä, että kyseinen dieetti ei sovi soveltajalleen.
     
  10. Qwertyu Vierailija

    Onko tähän dieettiin jotain ohjeita, vai ovatko ihmiset vaan syöneet ns. mitä tahansa ja laskeneet itse annosten kalorit? Oon itse tosi huono laskemaan kaloreita (en vaan osaa), mutta jollain valmiilla ateriaehdotuksilla voisin tätä kokeillakin, sellaisena laihdutuksen "starttipakettina".
     
  11. --** Vierailija

    Sisältyykös tuohon 1000 kcal ollenkaan rasvaa? Ei ainakaan aloittajan luettelon mukaan. Rasva on elimistön normaalille toiminnalle välttämätöntä, ja esimerkiksi rasvaliukoiset vitamiinit eivät imeydy elimistöön ilman rasvaa. Karsimalla (lähes) kaiken rasvan pois altistuu siis ainakin vitamiininpuutoksille ja hormonitasapainon järkkymisille. Myös iho, hiukset jne voivat kärsiä.
     
  12. Ap:n rasvakommentti Vierailija

    Kyllä tuohon 1000 kalorin dieettiin sisältyy rasvaa ihan riittävästi. Ainakin Valion laskurin mukaan. Onhan sitä rasvaa kalassa, kanassa, lihassa. Ja käytänhän minä sitä leivän päälläkin.
     
  13. ameba Vierailija

    Kannattaa opetella itse laskemaan kalorit, siten voit helposti kokeilla eri kalorimääriä ja ravintoainejakaumia - ei tarvitse noin alhaisiin kaloreihin edes välttämättä mennä. Älä anna muiden ajatella puolestasi vaan perehdy itse asioihin.

    Aivan ilmainen kalori- ja ravintoainelaskuri löytyy KTL:n ylläpitämästä Fineli-tietokannasta.

    http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi
     
  14. laskennasta Vierailija

    Paljonko grammamääräisesti? 0,5 g/painokilo pitäisi saada, tai vähintään 30 g.
     
  15. piip piip Vierailija

    Ja todellakin, niin kuin kirjoitin, niin kannattaa vaikka joka kolmas päivä syödäkkin rauhassa jotain ihanaa extraa, hyvää leipää tai pastaa tms. Silloin ei tule kerran viikossa mitään syömishepulia.
    Onnea kaikille laihduttajille, se ei ole helppoa. Parasta olisi kun ei lihoisi lainkaan, niin ei tarvitsisi laihduttaa...
     
  16. 1sivusta Vierailija

    Tämä toteamus kertoo 1000 kcal dieetin toimivuudesta kaiken tarpeellisen ;)
     
  17. harlekiini Vierailija

    Ei se 1000 kcal:in dieetin toimivuudesta kerro, vaan piip piip:in ns. normaaliruokavalion toimivuudesta ja soveltuvuudesta ;). 'Tonni'han toimii, sillä hän saa painoa (onko se rasvaa vai lihasta, siihen ei voi ottaa kantaa ilman tarkkoja mittauksia) pois, mutta arkisyöminen ilmeisesti ei.

     
  18. huomioita Vierailija

    Aivan, mutta voi se kertoa myös "piipin" elämäntavastakin. Kaikille ei ole niin tärkeää, että koko ajan pysyy samassa painossa. Elämä rytmittyy juhlaan ja arkeen, työntekoon ja lomaan, ja monille nämä vaiheet tarkoittavat myös erilaisia syömisiä ja juomisia. Lomalla ja juhlapyhinä tulee herkuteltua pitkän kaavan mukaan, josta aika luontevasti seuraa sitten loman loputtua vähän niukemman syömisen kausi ja sitten ollaan taas ruodussa. Mikä tässä ei muka toimi?
     
  19. piip piip Vierailija

    Ei minun tarvitse laihduttaa... Joskus tuntuu vain siltä, että muutama, siis maksimissaan 2kg, yleensä 1kg pitää saada pois, jotta olo tuntuu kevyeltä. Olen kerran elämässäni laihduttanut tarkoituksella 6 kg, se lähti 1,5 kuukaudessa, mutta olin silloin 18 vuotias ja olen pysynyt melkein samoissa mitoissa ja painossa siitä lähtien. Eli nyt olen 163 cm ja painan 56 kg. 1-2 kg on siis liikaa painoa riippuen vuodenajasta. Talvella tämä menee, kesällä haluan painaa 54 kg. Ja kun haluan pudottaa painoa, 1000 kcl:n dieetti on yksi parhaimmista.
     
  20. harlekiini Vierailija

    Piipin 1-2 kilon heilahteluja on minullakin joka kuukausi, en minä niiden takia ala laihduttaa ja laskemaan kaloreita. Ne tulevat ja menevät kuin vuorovesi ja seurailevat hormonirytmejä. ;)
    [quote="huomioita]Elämä rytmittyy juhlaan ja arkeen, työntekoon ja lomaan, ja monille nämä vaiheet tarkoittavat myös erilaisia syömisiä ja juomisia. Lomalla ja juhlapyhinä tulee herkuteltua pitkän kaavan mukaan, josta aika luontevasti seuraa sitten loman loputtua vähän niukemman syömisen kausi ja sitten ollaan taas ruodussa. Mikä tässä ei muka toimi? [/quote]
    Kukin päättää elämäntavoistaan ihan itse. Minä en juhliakseni syö liikaa tai pidä tärkkelystä juhlaruokana, vaan juhlin samoilla periaatteilla kuin arkenakin syön. Se ei tarkota sitä, että juhlaruokani olisi samanlaista kuin arkiruoka, kaukana siitä. Tiedän että kaikki eivät halua tehdä näin, eikä ole tarviskaan.

    1-2 kilon laihduttaminen 1000 kcal:in dieetillä vain tuntuu aika turhalta. Huomio! Tämä on mielipide!! Niihinhän meillä kaikilla on oikeus. ;) Paino (ja painon laskuhan) voi olla pelkkää nestettä. Ja ennenkuin piip vastaa, että minä teen näin siitäkin huolimatta mitä mieltä täällä ollaan, sanon, tee vain. ;)



     
  21. huomioita Vierailija

    No oletpa sinä hieno ihminen kun et juhliaksesi syö liikaa, siinä sitä on mummona muisteltavaa :) Ja onko nyt jo juhlaruokakin vain joko tärkkelystä tai ei-tärkkelystä? Voi hyvää päivää...
     
  22. Suhteellista Vierailija

    On ihan eri asia laihduttaa 1000 kcal:n päivittäisellä energiamäärällä jos on 54 kiloinen tai jos on 100 kiloinen. 54-kiloiselle tuo energiamäärä riittää laihdutettaessa ihan hyvin, mutta 100-kiloiselle se on jo terveysriski, kun hänen energiantarpeensa on monta kertaa suurempi.
     
  23. harlekiini Vierailija

    Pidä sinä vain minua hienona ihmisenä, minä itse en sitä kuitenkaan tällä perusteella tee. Mummona muistelen ihan muita asioita... :)Tärkkelys on viittaus piipin pastakommenttiin.

     
  24. nyt 53 kg Vierailija

    Silloin kun painoni oli tuolla 57 kg, halusin takaisin normaaliin 54-53 kilooni. Mutta ei se kyllä millään 1000 kcal:lla olisi onnistunut, koska harrastin liikuntaa useana päivänä viikossa, esim. rankan aerobicin osana laihdutusohjelmaani. Olisi virta loppunut. Minulla oli dieetti 1500 kcal päivinä, jolloin oli vain hyötyliikuntaa kuten kävely jonnekin asioita toimittamaan, ja 1700-1800 kcal päivinä, jolloin tein jonkun kuntosalilla tehtävän reippaaan liikunnan väh. 1 h. Laihduin nopeasti tuolla tsydeemillä nuo muutamat kilot. Eli 1000 kcal on turhaa itsensä kiduttamista. Ikää oli tätä tehdessä 45 vee, eli keski-iästä se ei ole kiiinni.
     
  25. Kyllä tonnidieetti on ihan varteenotettava laihdutustapa. Minulla normaali peruskulutus on 1600 kcal, eli millään 1400 kcal "perusdieetillä" ei tapahdu yhtään mitään. Laihdutin itseni ihannepainooni 8000 kcal viikkosaldolla (3200kcal laskennallinen viikkovaje) päivittäiskalorimäärääni vaihdellen, hyvin toimi, paino laski 1-2 kiloa kuukaudessa ja hyvin on paino pysynyt paikallaan nyt kun nostin kalorit takaisin normaaliini.
     

Jaa tämä sivu