Peräpukamat

  • Viestiketjun aloittaja Onerva
  • Ensimmäinen viesti
Bebanthen
Mulla oli myös, ne tuli hyvin pian synnytyksen jälkeen, vaikka jouduin kiireelliseen sektioon. Pukamat hävisivät n.2kk synnytyksestä. Joka wc-reissulla laitoin bebanthenia, ison hädän jälkeen pesin ja painelin kuivaksi ja jälleen bebanthenia. Älä missään nimessä ponnista vessassa ollessasi. Minäkin istuin välillä puolikin tuntia vessassa, itkua vääntäen vaikken ponnistellut yhtään, niin kipeät ne oli. Muistat vaan pestä, painella ja bebanthenia. Nyt eivät ole häirinneet enää yhtään, ponnistaakin uskaltaa jo :) Vauva kohta 4kk.
Tsemppiä, tiedän mitä koet!
 
#
Mulla tehos xyloproct kaikista parhaiten. Saa apteekista ilman reseptiä. Sisältää puudutusainetta ja autto jo muutaman käyttökerran jälkeen. Itse huomasin jännittäväni koko ajan peräaukon lihaksia huomaamattani, kun oli niin p....n kipeet pukamat. Kun paikka puutu hetkeks niin en jännittänyt peräaukon lihaksia ja pukamistakin kipu ja jomotus katosi. Pukamat sinänsä eivät kadonneet kokonaan. Hoidatan ne hirttämällä sitten kun tenavat tehty =)
 
Täsmäkuuri
Joskus kun pukamat oikein ärtyy, niin siitä voi jäädä kipu päälle. Kun on viikon-kaks hoitanut hyvin pesuilla ja voiteilla ja jos vatsa on alkanut normaalisti toimimaan, mutta kipu ei hellitä, niin suosittelen viikon täsmäkuurina kipulääkettä. Itsellä jatkuva kiputila ei mennyt ohi kuin näin. Ja jopas helpotti.
 
paras
Scheriproct neo rektaalivoide, apteekista ilman reseptiä. Oireet helpotti jo ensimmäisenä hoitopäivänä ja pukamat hävis kokonaan n. 3:ssa päivässä. Oon kokeillu muitaki, tämä tehokkain. Nyt äkkiä apteekkiin, turhaan kärsit!
 
Bebanthen
Mulla tää taas ei toiminu lainkaan. Käytin 2viikkoa ohjeiden mukaan eikä auttanut ollenkaan, vaihdoin bebantheeniin ja johan alko pukamat paranemaan :)
Kannattaa tietenkin kokeilla useitakin apuja, kyllä se paras löytyy.
 
Gilda
Mulla oli raskauden aikana tosi pahat peräpukamat. Jouduin poliklinikalle, jossa ne avattiin. Xyloproct ei auttanut, se vain helpotti kipua, mutta ei poistanut ongelmaa.

Sektion jälkeen pukamat eivät ole muuten vaivanneet, mutta hankaloittavat pyyhkimistä kakkaamisen jälkeen. Todella kiusallista! Usein pukamien poimuihin tai jonnekin kätköihin jää kakkaa ja pikkuhousut ovat aina tuhruiset. Yök.
 
Minulla näin
Minä varasin ajan ""hirttoon"" mutta toimenpiteeseen saapuessani lääkäri totesi, ettei hirtä, koska oli liian pieni pukama siihen hommaan. Niin että tuolla killuu edelleen!
 
Onerva
Siitä tietää, että ulostaminen sattuu, verta tulee pyyhkiessä, peräaukon ympärillä on viinirypäleen kokoinen (voi olla tietty pienempi tai isompi) pallukka tai useampi, jotka aristaa . On nahkapallo, jonka sisällä on verihyytymä. Voi verrata suonikohjuun. Suonet saattaa tällälailla pullistella kovan ponnistuksen seurauksena eli yleensä synnytyksen jälkeen. Joskus peräpukamat täytyy lääkärin vastaanotolla ""hirttää"", mutta useimmiten niihin tepsii paikallislääke eli esim. niihin tarkoitettu voide, jota saa ilman reseptiä apteekeista. Lääkäri kirjoittaa myös reseptejä pukamavoiteisiin, jotka on tehokkaampia. Itse sain reseptilääkkeen ja kuulemma pitäisi kahdessa viikossa pukamat häippästä. Toivottavasti tepsii, koska olen alkanut ihan pelätä kakkaamista, kun saa itkun kanssa toimittaa...
 

Yhteistyössä