Perhepäivähoitajaksi

  • Viestiketjun aloittaja Ilman koulutusta
  • Ensimmäinen viesti
Ilman koulutusta
Täällä varmasti on perhepäivähoitajia langoilla =) joten kysynpä siis:

Voiko pph:ksi ryhtyä ilman koulutusta ja työkokemusta? Lastenhoitokokemusta on omista lapsista joiden kanssa olen ollut kotona reilut 6 vuotta. Lisäksi naapurin lapsia on tullut hoidettua.

Täällä päin (ja varmasti muuallakin) on huutava pula perhepäivähoitajista ja sen takia aloin ajatella asiaa. Palkkaus ei ole mitenkään hyvä, se on tiedossa, mutta tykkään olla lasten kanssa ja omienkin kannalta olisi varmasti hyvä ratkaisu meidän perheelle. Esikoinen menee eskariin syksyllä ja vuoden päästä sitten kouluun joten tämä ratkaisu olisi hänen kannaltaan erittäin hyvä.

Ajattelin sitäkin että hankkisin "pätevyyden" oppisopimuksella. Mietityttääkin nyt, koska oppisopimuksesta ei ole sen enempää tietoa, että tuleeko siitä työstä silti sama palkka?? koska eihän se työ siitä miksikään muutu vaikka tutkintoa samalla suorittaisikin.

Vaihtoehtona olisi 2- vuorotyö, enkä ole saanut millään päähäni miten se onnistuisi ekaluokkalaisen kanssa.... mies on iltatyössä joten tässä asiassa hänestä ei ole apua. Ei 7v vielä voi viettää iltojaan yksin.

Otan kyllä näistä asioista selvää mahdollisimman pian mutta olisi kiva kuulla jos jollain on omakohtaista kokemusta tai muuten vaan tietoa =).
 
tiedon murunen
soita oman alueesi perhepäivähoidon jotajalle, häneltä varmaan saat asiasta enemmän tietoa. varmasti kaupungin vaihteen kautta osaavat yhdistää oikealle henkilölle.
 
jaapps
Joissain kunnissa aloittavan pph:n on sitouduttava suorittamaan tutkinto työn ohessa. Siis jos ei ole jo tutkintoa tai soveltuvaa koulutusta ennestään. Tiedän pari, jotka ovat näin tehneet. Sanoivat, että rankkaa oli, mutta kannatti. =)
 
pph:ksi
Luulisin ettei nykypäivänä voi ryhtyä ilman minkäänlaista koulutusta pph:ksi, ainakaan kunnalliseksi pph:ksi. Täytyy sitä jonkinlaista ammatillista tietämystä olla oman kokemuksen lisäksi...
 
Pph
Pph:n ammattitutkintoon johtava koulutus on ollut vuodesta 2000 asti mahdollinen suorittaa. Se kestää 2 vuotta ja harjoittelut ja näyttötutkinnot annetaan eri päiväkodeissa. Meidän kaupunki ei palkkaa pph:ksi kouluttamatonta ihmistä, mutta laki ei vielä vaadi tätä koulutusta, joten se on kaupunkikohtainen päätös. Itse suoritin tuon tutkinnon, vaikka olin jo tuolloin vakituinen pph. Nyt jälkikäteen ajateltuna, vaikka minullakin oli omia lapsia ja muuta kokemusta lasten hoidosta, en tiennytkään kuinka paljoa en tiennyt, ennen kuin tuon koulutuksen kävin. Lähes samassa ajassa voi opiskella lähihoitajaksi, se se antaa sitten pätevyyden tehdä pph:n työn lisäksi muitakin alan töitä. Tosin, koska opeskelin työn ohessa, oli koulutukseni teoriat iltakoulutuksia. Luokaltani puolet jätti koulun kesken erilaisista syistä, rankkaa se oli.

Jotkut kaupungit palkkaavat kouluttamattomia ihmisiä perhepäivähoitajiksi, vaikka yksin työskentelevällä hoitajalla vastuu on todella suuri. Ehkä se johtuu juuri siitä, että meistä on todella pulaa ja olemme kaupungille se halvin hoitomuoto, kun maksamme omasta pussistamme tilat, vedet, sähköt, lelut jne. Lasten suorat juoksevat kulut (ruoka+ kokopäivähoidossa olevasta lapsesta n. 1,50 e wc-paperista, saippuasta, piirustusvälineistä yms.) toki korvataan.
 
Mututuntumaa
Olis kyllä ihan hyvä jos se tutkinto tulisi ihan pakolliseksi, Mä en ainakaan veisi lastani kouluttamattomalle henkilölle hoitoon.

Nykysin tarvii siivojan hommiinkin olla tutkinto...
 
hoppaloppa
AP: Minusta olisi sinun itsesikin etu, että kouluttautuisit perhepäivähoitajaksi. Kyse ei ole siis vain työnantajan (kaupunki/kunta) edusta, vaan sinun itsesi edusta!!! Saat ammattinimikkeen ja lisää tietotaitoa. Oma äitini kouluttautui jo pari vuosikymmentä sitten kaupungin toimesta pph:ksi ja sai sitä kautta oppia esim. ruoka-aineallergioista, ravitsemuksellisesti tasapainoisen ruokavalion laatimisesta, ensiaputaitoja jne.

Itse olen suorittanut etäopiskeluna ja aikuisopiskeluna opintoja. Voin kyllä myöntää, että se ei ole kovin iisiä, mutta kylläkin tosi palkitsevaa, kun näkee, että saa saavutettua jotakin. Nyt viimeksi opiskelin ammattikorkeakoulussa ja aloitin opinnot, kun nuorin lapsi oli alle vuoden ikäinen. Opinnot alussa siis suoritin hoitovapaalla (sain aikuisopintorahaa) ja loppuvaiheen työn ohessa.
 
ei kai kovin toteuttamiskelpoista..
Alkuperäinen kirjoittaja Mututuntumaa:
Olis kyllä ihan hyvä jos se tutkinto tulisi ihan pakolliseksi, Mä en ainakaan veisi lastani kouluttamattomalle henkilölle hoitoon.

Nykysin tarvii siivojan hommiinkin olla tutkinto...
Jos tutkinto olis pakollinen, perhepäivähoitajia, joista on jo nyt pulaa, olis vielä vähemmän...ja sit toisaalta, jos työhön vaadittaisiin koulutus, täytyis se mun mielestä huomioida myös palkassa jotenkin. Nykyäänhän perhepäivähoitajana toimiminen vaatii käytännössä sen, että perheessä on toinen aikuinen jonka palkalla sitten eletään. Perhepäivähoitajan palkka kun jää useimmiten niin pieneksi pitkistä päivistä huolimatta, että sillä ei makseta edes asumiskuluja senkokoisesta kämpästä, mikä kyseisen ammatinharjoittamiseen on välttämätön. Sit jos miettii tähän vielä parin vuoden opintolainat päälle tai vaihtoehtoisesti sen, että muuten pitkien ja rankkojen päivien päälle opiskelee vielä kaikki illat...itse en ole alalla, mutta ihmettelen kyllä miten perhepäivähoitajat jaksavat. (no eiväthän taida nykyään jaksaakaan, kun alalla on hirmuinen pula uusista työntekijöistä) Kaikki kunnioitus minulta heille, nykysysteemissä en kyllä kehtaisi vaatia koulutusta perhepäivähoitajille.

Moniko vanhemmista olisi valmis tai pystyisi kuitenkaan maksamaan korkeampaa hoitomaksua siitä ilosta, että saisi koulutetun hoitajan?
 
Ap*
Kiittelee vastauksista vielä näin Vapun keskellä =)

Se on itselleni hyvin selvää etten "erikseen" ala tutkintoa suorittaa. Kaikenlainen opintotuen piiriin kuuluva opiskelu on poissuljettu taloudelisista syistä. Työvoimapoliittiseen lähihoitakoulutukseen hain viime syksynä, mutta hakijoita oli yli 160 enkä päässyt edes haastatteluun koska ei ole työkokemusta.. sitä ei vaadittukaan, mutta kai niiden joku syy piti keksiä =D.

Itselläni ei ole epäilystäkään etten pärjäisi co. työssä. Kokemusta pienten kanssa olemisesta on sen verran paljon. Ruokapuoli on hallussa erittäin hyvin, todella monipuolista ja terveellistä ruokaa teen päivittäin, lasten hampaat reiättömät jne. Ensiapukurssi on suorittamatta ja se harmittaa. Joku kerta senkin suoritan läheisessä aikuiskoulutuskeskuksessa kun rahatilanne vaan sallii..

Itse en ole koskaan ajatellut sillä tavalla että veisin lapseni vain koulutetulle hoitajalle. Oli kuka tahansa niin alkuun ei voi millään tietää millainen on jollei sitten ole jollain tutulla tmv kokemusta. Luottaisin ehdottomasti äitiin,joka hoitanut omat lapsensa kunnialla, kyllähän niistä lapsista näkee onko pidetty hyvää huolta. Tai sellaisella joka on hoitanut lapsia pitkään, vaikkei sitten sitä koulutusta olisikaan.

Anyway, vielä en saanut yhteyttä mihinkään tahoon joten siirtyy ensi viikolle =). Lisää tietoa ja mielipiteitä otetaan vastaan!

Ja Glada Vappen kaikille!
 
Tuota....
Pätevyysvaatimukset ovat kaupunkien kohdalla tiukentuneet, ammattitutkinto vaaditaan vakituisessa työsuhteessa olevilta lastenhoitajilta sekä lastentarhanopettajilta. Myös perhepäivähoitajilta vaaditaan nykyään ammattitutkinto, mikäli haluaa toimia kaupungin perhepäivähoitajana.
Yksityisenä se käy ilmankin, mutta kukapa haluaa viedä lastaan hoitoon yksityiselle perhepäivähoitajalle jonka pätevyydestä/ammattitaidosta ei ole mitään näyttöä?
 
Pph
Meidän kaupungissaa ensiapukoulutus ja monet monet muut lisäkoulutukset kuuluvat perhepäivähoitajien koulutusvelvoitteeseen, joten kaupunki maksaa ne työssä oleville hoitajille ja koulutukset ovat työaikana tai vaihtoehtoisesti jos ne ovat viikonloppuna saa päivät pitää myöhemmin vapaana. Kaupunki ei vaadi että em. koulutuksia pitäisi olla aloittelevilla hoitajilla valmiina ja itse kustannettuina. Ea- koulutuksetkinhan pitää pitää ajan tasalla koko ajan ja siksi näitä päivityksiä on muutaman vuoden välein ja kaikki hoitajat velvoitetaan suorittamaan ne.
En olisi huolissani siitä että näitä ei ole suoritettuina valmiina.
Perhepäivähoidon ohjaaja tarkistaa kodin (=työtilat) ja valvoo toimintaa, antaa ohjeita ja sijoittaa lapset kunnallisille perhepäivähoitajille. Yksityisetkin pph:n tilat tarkastetaan. Kunnalliset pph:t tekevät myös paljon kirjalista työtä: toiminnan suunnittelut, arvioinnit, neuvolan seurantakaavakkeet, kasvun kansiot, varhaiskasvatussuunnitelmat jne. sekä toimivat moniammatillisessa yhteistyössä mm. erilaisten terapeuttien ja kasvatusneuvoloiden, sekä seurakunnan ym. kanssa. Moni asia näistä vaatii myös kirjallista dokumentointia. Työtä ohjaa päivähoitolaki, joka myös täytyy tuntea.
Tähän tietysti oppii ajan kanssa, tekemällä. Joskin itse olen silti sitä mietlä että pph:n ammattitutkinto on suhteellisen kattava ja hyvä koulutuspohja tähän työhön, olisi myös teoriatietoa kehtiyspsykologiasta, erilaisista pedagogisista kasvatusmenetelmistä, lapsen kehityksestä ja ympäristön vaikutuksesta jne. Se helpottaa myös toimintatapojen perustelua, kun ei ole pelkkää mutu-tuntumaa miten työnsä tekee.

Ja siihen, että toinen perhee työssä käyvistä kustantaa tämän työn ;), pienipalkkaisia ammatteja on paljon muitakin, niitä jolla ei tulisi toimeen jos ei olisi sitä toista aikuista jakamassa kuluja. Ammatissa on kuitenkin monta hyvää puolta, kun oppii nauttimaan arjesta ja pienistä hetkistä, eikä kaipaa kalliita vapaa-ajan muotoja.
4:n lapsen ryhmän peruspalkka bruttona on jotain 1400 ja risat, en muista nyt tarkalleen, kulukorvaukset ja mahdolliset ylityö- ja yö- iltalisät siihen vielä lisänä kattamassa kuluja. Verot on pienet, koska on tulotkin, varsinkin kun on asuntolainaa. Ja kunnallisen työntekijän etuja sitten aikaa myöten pitkät lomat ja ikälisät.

Helpommallakin eläisi ja hankkisi toimeentulon, mutta jos sattuu pitämään tästä, niin on silläkin arvonsa, tehdä työtä josta pitää. Palkka saisi olla kyllä suhteessa vastuuseen ja työmäärään, mutta näinhä ei varmaan tule koskaan olemaan ellei koulutusta vaadita ja näin ollen ammattitaitoa arvosteta.
 
fghghfghj
Koulutusvaatimukset vaihtelevat kai paikkakunnittain aika paljon...mutta tosiaan perhepäivähoitajien, sekä yksityisten että kunnallisten, työtä valvotaan kyllä aika tarkasti, oli koulutusta tai ei.

Itse en valitettavasti usko, että koulutusvaatimukset vaikuttaisivat mitenkään merkittävästi perhepäivähoitajien palkkaukseen. Arvostusta perhepäivähoitajan ammattia kohtaan ehkä löytyisi enemmän, mutta luultavasti edelleen vain sanojen, ei tekojen tasolla. Tämä on kyllä nähty aika monen naisvaltaisen ammattialan kohdalla ennenkin. :(

Verrattuna muihin huonosti palkattuihin ammatteihin perhepäivähoitajan asema on aika erilainen, koska huonosta palkasta huolimatta on pakko olla kuitenkin varaa mm. asua melkoisen tilavasti. Muissa huonosti palkatuissa ammateissa köyhyys ei aseta rajoitteita ko. ammatin harjoittamiselle, vaan pelkästään sille, mitä on varaa tehdä vapaa-aikana. Näinollen omilla elämänvalinnoillaan pystyy kyllä vaikuttamaan siihen, pärjääkö palkallaan vai ei eikä ammatinharjoittamisen ehtona ole, että löytyy se "rikas" puoliso. Itseäni asia harmittaa sikäli, että olisin perhepäivähoitajan työstä sinällään todella kiinnostunut työn sisällön vuoksi, mutta valitettavasti minulla ei taloudellisesti ole minkäänlaisia mahdollisuuksia tehdä sitä.
 
Pph
Joo. En minäkään tätä työtä voisi tehdä, jos minulla ei olisi miestä jakamassa kuluja ja osallistumassa esim. pihatöihin. Oma aikani (ja rahani) ei yksinkertaisesti työajan päälle riittäisi kaikkeen siihen mitä tähän tarvitaan.

Joskus huolestuttaa tuleva eläkkeeni määrä...
 
Ootsi
Perhepäivähoitajaksi ja minulle sanottiin että jos pääsisin työn ohelle kouluttautumaan olisi hyvä juttu.. joka tarkoittaa sitä että olisin ihan niinkuin koulutetutkin työssä ja kävisin samalla koulua.. eli periaatteessa sama asia kuin oppisopimuksella. kaiken lisäksi joudun vielä maksamaan koulusta yli 200 e.. mutta kuka sitä työkokemusta ikinä saa jos ei koskaa päästetä "oikeisiin töihin"?! kysympä vaan...
 
sande
Olis kyllä ihan hyvä jos se tutkinto tulisi ihan pakolliseksi, Mä en ainakaan veisi lastani kouluttamattomalle henkilölle hoitoon.

Nykysin tarvii siivojan hommiinkin olla tutkinto...


Siivooja on ammatti mikä on tärkeä maailmalle, ilman siivojia olisi lapsilla huonot oltavat päiväkodeissakin ! Oletko sitä miettinyt, jos siivoojalla ei olisi koulutusta lapsesi voisi kuolla vaikkapa pöly allergiaan .

Itselläni ei ole koulutusta ja lapsia hoidan paremmin kuin hyvin ja on vielä kehuttu. Ei sitä aina koulutusta trtte olla jos lasten kanssa on, Sama kun sanoisi, että äidilläkin pitäisi olla koulutus, onko sulla jokin koulutus että lastasi osaat katsoa? Pakollinen pitäisi olla kurssit tai koulutus ennen äidiksi tuloa tuolla perusteella! PPH voi olla myöskin äiti.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä