PMS pahenee iän myötä

  • Viestiketjun aloittaja pää räjähtäää
  • Ensimmäinen viesti
pää räjähtäää
Vai olenko ainoa? Ikää on 45v. Viimisen vuoden aikana on pms-oireet vaan pahentuneet. Siitä huolimatta että olen alkanut ulkoilla enemmän. Käyn jopa lenkillä pari kolme kertaa viikossa. Olen tarkistanut ruokavalion. Ei mitään laihduttelua, mutta pakko myöntää pari kiloa on lähtenyt. Syön enemmän kasviksia ja hedelmiä, säännöllisesti 4-5 pienempää ateriaa päivässä. En koskaan iltaseiskan jälkeen. Voin mielestäni sen 3 viikkoa menkkojen jälkeen entistä paremmin. Olen aidosti hyvntuulinen ja stressinsietokyky on kasvanut. Suolaa, rasvaa ja makeaa olen vähentänyt eikä enää makeaa tai pullaa tee mielikään.
Paitsi PMS.

Noin viikko ennen kalenterin mukaisia kuukautisia alkaa aivan kauhee hedari päivittäin. Tekee mieli suolaista ja makeaa, mutta en anna periksi kuin vasta sinä päivänä kun menkat alkaa. Siitä huolimatta turpoan enemmän kuin ennen. Menkatkin alkaa olla usein viikon myöhässä. Olen äkeä kuin karhu ennen sitä normisti viikon, menkkojen myöhästyessä jopa 2 viikkoa. Sinänsä normaalia pienet mielialan muutokset, mutta menee jo överiksi.

Enteilee vaihdevuosia? Olen kuin kaksi eri persoonaa. Jin ja Yang Jekyll ja Hyde ja mitä niitä nyt on. Ärsyttävää. Onko muilla ollut? Mitään apua? Hormonihoitoja en suostu kuuntelemaan. Ei ole hikoiluja eikä sellasta. Päänsärky (kuten just nyt) ja sitten toi äkeys lienee pahimmat. Helpottaako kun kuukautiset loppuu kokonaan? Vai jatkuuko vaikka vuoto lakkaisi?
 
hoooormoni
Olen vasta 24-vuotias ja kärvin myös järkyistä pms-oireista. Menin itkemään gynelle että kukaan ei jaksa minua enää (en myöskään itse) 1-2 vk ennen kuukautisia. Hän antoi lääkkeen nimeltä Seronil (10mg). Eli se ei päästä laskemaan elimistön serotoniinipitoisuutta. Sitä käytetään kierron 15-24 päivän aikana eli 10 päivää putkeen. Toivon kovasti että se auttais itseäni. Ja myös muita jotka kärsivät samasta asiasta.


Se on sitten mielialalääke eli voi tietty tulla jotain haittavaikutuksia mutta ei kuulemma kovin pahoja koska käytetään vaan 10 päivää kuukaudessa...
 
Lopun alkua
Alkuperäinen kirjoittaja pää räjähtäää;11310775:
Enteilee vaihdevuosia? Olen kuin kaksi eri persoonaa. Jin ja Yang Jekyll ja Hyde ja mitä niitä nyt on. Ärsyttävää. Onko muilla ollut? Mitään apua? Hormonihoitoja en suostu kuuntelemaan. Ei ole hikoiluja eikä sellasta. Päänsärky (kuten just nyt) ja sitten toi äkeys lienee pahimmat. Helpottaako kun kuukautiset loppuu kokonaan? Vai jatkuuko vaikka vuoto lakkaisi?
Sitä se juuri on, lopun alkua. Minulla PMS muuttui viikon kestävästä kolmen viikon pituiseksi muutama vuosi ennen kuukautisten loppumista. Oireet myös pahenivat, varsinkin ärsyyntyminen, mielialavaihtelut, rintojen arkuus ja syöpötys. Söin suurin piirtein kaiken, mikä ei juossut karkuun.

PMS loppuu kun kuukautiset loppuvat, mutta psyykkiset vaihdevuosioireet ovat samankaltaisia kuin PMS:n vaikutukset psyykeen.

Kokeilepa B6-vitamiinia, se auttoi minulla varsinkin ärsyyntymiseen ja mielialavaihteluihin. Saa apteekista ilman reseptiä.
 
saman
Vitamiineja B6 ja B12 kannattaa kokeilla, samoin kalaöljyvalmistetta, erityisesti E-EPAa. Itselläni on hyviä kokemuksia kun otin nämä päivittäiseen käyttöön. Liikunta ja ulkoilu helpottaa myös.
 
pää räjähtää
Kiitos Lopun alkua "lohduttavasta" kirjoituksesta ;) Tätä vähän pelkäsin. Tai toivoin? Joka tapauksessa jotain loogista selitystä. Sen kanssa sitten on vain elettävä ja yritettävä hillitä itseään ym.

B-vitamiinit ja liikunta ovat osa elämääni mutta eivät vaan auta. Paitsi että pahimmillaan ei huvita ulos lähteä. Kun menkat alkaa loppua tuntuu kuin olisi toinen ihminen samoissa raameissa. Kävin eilen taas lenkillä ja on oikeasti semmonen tunne, ettei voi käsittää miksei "muka" saa itseään liikkeelle pahimpana PMS:nä.

Tästä se taas seuraavat 2-3 viikkoa menee laulellen ja hilpeänä :)
 
sama juttu...
Ikää itselläni 30v ja olen taistellut vuosia jo saman ongelman kanssa. Aktiivisesti liikun, syön luomua, käytän hyviä rasvoja ja elän terveellisesti. Elämä on täysin hyvää ja sujuvaa 3viikkoa kuukaudesta ja viikko on todella tuskallista. Minulle iskee joku ihan ihmeellinen hermovika, en kestä mitään, en ketään. Ärsyynnyn kaikesta, en saa nukutuksi. Jännitän yöt ja päivät jotain, josta en ole edes tietoinen. Pienetkin asiat saavat sykkeet kattoon ja pelottaa kaikki. Sitten valvon ja valvomisesta seuraa migreeni ja kuukautisten aikaan saan yleensä kolme migreenikohtausta.

Minä olen kaikki kokeillut joogasta ruokavalioon. Ainut mikä auttaa on suuri annos magnesium + b6 vitamiinia viikon ajan syötynä aamuin illoin. Molemmat kai ovat jotain hermostovitamiineja, joten ehkä ne auttaa siksi, en tiedä.

Ei tätä mikään vie kokonaan pois. En usko itse, sillä olen ihan kaiken siis kokeillut. L-tryptofaanit, tyrosiinit, d vitamiinit, sinkit, havupuu-uutejuomat, gluteiinittoman ruokavalion, sokerittoman, lisäainettoman, kasvisruokavalion yms yms...

Joka päivä jo töiden puolestä ulkoilen useita tunteja ja ratsastan päivittäin. Eipä näytä liikuntakaan auttavan :(
 
Stelli
Itselläni alkoivat menkat 11-vuotiaana, nyt olen 44-vuotias. Jostain parikymppisestä saakka ollut tosi pahat PMS-oireet, ja nyt viimeisen ehkä 10 vuoden aikana muuttuneet todella rajuiksi....vuosien saatossa olen juossut tavallisella lääkärillä, psykologilla, psykiatrilla -- on ehdotettu masennusta (ja heti tuputettu SSRI-lääkkeitä), epäilty Post Traumatic Stress-oireilua (rankkojen menetysten/menneisyyden takia) --- mutta vasta pari vuotta sitten psykiatri diagnosoi mielestäni oikein = PMDD.

Kyseessä siis PMX kertaa noin miljoona. Tosissaan, itsemurha-ajatukset, täysin eri persoona, viha ja raivoaminen....ihan tipalla irtisanoutua töistä monta kertaa vaikkei uudesta työstä tietoakaan (kerran sen jopa tein), itkua ja hammastenkiristystä, jatkuvaa pahaa oloa......plus siihen päälle fyysiset oireet kuten vatsa- ja selkäsäryt, migreeni, ilmapallona turboilu...

Itselläni tämä oireilu on niinkin paha, että oireet alkavat jo pari viikkoa ennen menkkoja. Kun menkat alkavat, olo helpottuu välittömästi, sitten noin parin päivän päästä uusi "sukellus kellariin", josta taas ylös = ihana, normaali olotila....joka sitten ehtii kestää noin 5-7 päivää ennenkuin alkaa SAMA TAAS ALUSTA...

Olen nämä viimeiset pari vuotta yrittänyt todella kiinnittää huomiota oireiluuni varmistaakseni, että tosiaan nämä mielialanmuutokset menevät sykleissä....ja pakko se on myöntää. Joskus voi olla, että yksi kuukausi menee helpommin, mutta ei koskaan kahta peräkkäin ja yleensä tämä helvetti on joka kuukausi läpikäytävä. En taida edes enää tietää millaista on normaali elämä :(

Itse olen vastaan SSRI-lääkkeitä, tämä on puhtaasti pelko/kokemusreaktio, mielestäni näitä nappeja määrätään nykyään melkein jo syysflunssaan vaikka ne voivat pahimmassa tapauksessa sekoittaa aivokemiat ja aiheuttaa pysyviä sivuvaikutuksia (impotenssi tms.) En toki arvostele ketään joka mielialalääkkeitä syö, ja voihan olla että joudun itsekin niihin kohta taipumaan tämän helvetin vuoksi...

Olen kuitenkin tehnyt taustatutkimusta kohdun- ja munasarjojen poistosta; Englannissa tämä on suhteellisen yleisesti (nykyään) käytetty hoitomuoto PMDD:stä kärsiville, olettaen että olet lapsentekovaiheen (-tai halut) ohittanut, ja ymmärrät sen, että vaihdevuodet iskevät leikkauksen jälkeen päälle hyvin todennäköisesti heti = hormonihoito välttämätön, jos et halua ao. oireita...... Itse kun olen jo 44-vuotias eikä lapsenteko ole enää ajankohtainen (+ vaihdevuodet eivät välttämättä muutenkaan ole enää kovin kaukana...), niin olen vakavissani harkitsemassa tätä vaihtoehtoa. Luulen, että vaikkei tämä Suomessa niin normi hoitomuoto PMDD:lle olisikaan, niin yli 10 vuoden oireilu, sairaslomat ja psykiatrin diagnoosit ehkä edesauttavat lähetteen helpottamista...... Ja totta puhuen, otan mieluusti yöhikoilut ja hormonihoidot jos vain pääsen eroon tästä jatkuvasta mustasta harsosta jonka läpi maailmaa katselen vajaat kolme viikkoa joka kuukausi.

Tsemppiä kaikille PMS- ja PMDD-oireiden kanssa taisteleville !
 

Yhteistyössä