Polvitulehdus

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Oliivi, 06.11.2005.

1. Oliivi Vierailija

Pari viikkoa ollut mystinen polvitulehdus. Veressä tulehdusarvot kohdallaan ja röntgenissä ei näkynyt mitään. Polvi vain ei parane ja liikkuminen on helvetin tuskallista. Ei auta voimakas särkylääke eikä lepo, ei kylmät kääreet eikä geelit.

Onko hyviä neuvoja?

2. typy Vierailija

Onko sulla kertynyt nestettä polveen? Mulla polvi alkoi toimia heti kunnolla, kun neste saatiin sieltä pois.

3. Oliivi Vierailija

Ei ole nestettä polvessa.

4. Oliivi Vierailija

Eikö kenelläkään ole ollut vastaavaa vaivaa? Ja jos on ollut polvi tulehtunut, mikä sen on aiheuttanut ja miten ja miten nopeasti olette siitä parantuneet?

5. Nina Vierailija

Moi!

minulla oli juuri vastaava vaiva ja on itse asiassa hieman edelleenkin.,

Polvi tulehtuu yleensä rasituksesta tai jos satuttaa. Mulla rasittui spinningissä, koska mun polvi naksuu aina ja ei tykkää tuollaisesta liikkeestä ja lenkki päälle.
    Polvi turposi ja tuli iso patti ja aivan helevetin kipiä varsinkin taittaessa, vettä ei tullut mullakaan.

Ainoa mikä auttaa on lepo. Sain myös reilun viikon kestävän tulehduskipukuurin (Ketorin 100 mg), joka auttoi kipuun.

Vaiva kesti 4 viikkoa, nyt on parempi. Eilen kävin lenkillä, niin tuli vähän kipeäksi.

Mulla meni reilu viikko spinningistä ennenkuin polvi tuli kipeäksi, tämä on kuulemma normaalia. En ole aiemmin spinningiä harrastanut, kun pyörällä polkeminenkin on inhottavaa. No ei tarvi sitäkään enää tehdä.

Tulehdus polvessa on yleensä rasitusvamma ja paranee itsestään. Jos kipu ei mene ohi kannattaa mennä lääkärille.

Oletko missä satuttanut polvesi tai rasittanut? Se voi mennä pienestäkin, että ei edes tajua rasittaneensa=)

6. Nina Vierailija

Niin vaiva on kestänyt mulla nyt yhteensä 6 vkoa, 4 viikkoa tosi pahana, nyt jo helpottaa. Jos pahenee tai turpoaa uudestaan, niin menen sitten vasta röntgenkuviin, koska tunnustelemalla pitäisi olla ihan ok, tulehdus vaan vaivaa.

7. Oliivi Vierailija

Kiitti vastauksista. Tuo oli hyvä, että rasitusjutut voi oireilla vasta myöhemminkin, epäilen nimittäin, että minulle on käynyt nin, vaikka vaiva alkoikin ihan yhtäkkiä kävellessäni tasaisella maalla.

Olen nyt vetänyt Ibusal 800:a viikon naamaan eikä ole pahemmin auttanut, ihan vähän vain se pahin kipu vähentynyt. Vaiva on ollut ari viikkoa, toivoa sopii, jotta tuossa neljässä viikossa olisi ohi tai edes kuudessa. Sängysä en kyllä makaile. Yhden päivän olin sairaslomalla ja viikonlopun siihen päälle, ei sillä ollut mitään vaikutusta. Yhtä hyvin voin mennä hommiin. Mutta portaat ja raskaitten tavaroitten kantaminen saa jäädä.

8. Ronja Vierailija

Tuli mieleen pari seikkaa, eli miten kyseessä voi vielä olla vielä tulehdus jos tulehdusarvot ovat kohdallaan? Oletko varma tai siis onko lääkärisi varma ettei siellä ole jotain muuta? Voisi olla vaikka ylimääräistä nestettä polvessa, joka näkyy vain magneettikuvissa, ei röntgenkuvissa. Röntgenkuvissa näkyvät muutenkin vain anatomiset muutokset, esim murtumat.

Jaa tämä sivu