Prolaktiinihormonin liikaeritys...????

  • Viestiketjun aloittaja *vauvakuumetta*
  • Ensimmäinen viesti
*vauvakuumetta*
Otsikosta se jo selviääkin, eli onko täällä kohtalotovereita kenellä olisi todettu
prolaktiinihormonin liikaeritystä? Itse havaitsin muutama kuukausi sitten maitovuotoa rinnoista ja nyt olen menossa lääkärin tutkimuksiin (en ole synnyttänyt joten maitovuoto ei voi johtua siitä). E-pilleritkin lopetin jo vuosi sitten, joten sekään ei voi olla syynä tähän... Mitenköhän tällainen vaiva vaikuttaa raskaaksi tulemiseen? Nyt yritystä takana neljän kierron ajan...
 
elina2
mulla otettiin prolaktiiniarvo lapsettomuustutkimusten yhteydessä. Arvo oli koholla, koe otettiin kaksi kertaa. ja kolmannessa tutkittiin sen rakennetta. ja lääkäri sanoi että se ei oikeasti ole koholla.. ääh en osaa sitä selittää, mutta kuitenkin sen rakenne oli jotenkin poikkeavaa joten siksi se näytti niin korkeaa koetulosta. Lääkäri sanoi että arvo voi nousta jos on rintoja on tutkittu tai oltu yhdynnässä edellisenä päivänä. Sanoi myös että saattaa olla hyvänlaatuinen aivokasvain. sellaista ei onneksi ollut. Mielestäni se saattaa aiheuttaa lapsettomuutta ja siihen pitää syödä jotain lääkettä. Ei kuulemma ihan loppu elämää, mutta vähän sinne päin. Mutta lääkkeellä saadaan pysymään se hoitotasolla. toivottavasti sait jotain selvää mun sepustuksista. ja korjatkaa jos olen väärässä.
 
Kokemusta lääkityksestä
Heipä hei

Tuo lääke on yleensä Parlodel, eikä sitä tarvitse loppuikää syödä. Itse esim. söin sitä 4kk ja 4kk sen lopetuksen jälkeen tulin raskaaksi. Kiertohäiriöt oli siis syy gynellä käyntiin ja koholla oli prokaltiiniarvo. Olen myös synyttänyt ennen tuota prolaktiinin nousua, minulla se ei kuitenkaan vaikuttanut niin ,että maitoa olisi tullut.
 
Manna*
Heipä hei,

Prolaktiini on aivolisäkkeestä erittyvä hormoni, joka tutkitaan lähes poikkeuksetta tietääkseni lapsettomuushoitojen yhteydessä, koska korkea prolaktiini saattaa aiheuttaa raskaudettomuutta. Arvon tulisi olla nykyisten viitearvojen mukaan alle 500. Mulla ei ole ollut koskaan oireita, mutta vajaa vuosi sitten todettiin prolaktiinin olevan 520 ja sitten 540. Sain kevyen lääkityksen; Parlodelia. Kuitenkin arvo nousi lääkityksestä huolimatta 1200 saakka ja aloin 5-kertaiselle lääkitykselle ja arvo tippui liian alas eli 80. Nyt annosta on taas muutettu ja katsotaan, pysyykö kurissa. Mikäli prolaktiiniarvo on korkea 1000-2000-3000, niin voidaan tarkistaa, onko aivolisäkkeessä hormoniperäinen kasvain. Kasvain on ns. hyvänlaatuinen, mutta sen hoitoon aloitetaan usein lääkitys ja se saadaan sillä monesti pienennettyä/poistettua.
Prolaktiinihormonista voidaan ilmeisesti katsoa jokin molekyyliarvo, jossa selviää, onko molekyylin toinen puoli, joka aiheuttaa lapsettomuutta koholla vai toinen puoli, joa taas ei vaikuta asiaan. Verikokeella selviää. Koe tule ottaa kp 3-5 ja rintoja ei saa "manipuloida" ennen koetta ja mm. lämpimät kylvyt/suihku voi nostaa arvoa.
Minultakin kysyttiin tuota maidoneritystä, mutta sitä ei ollut. Ajottain on päänsärkyä ja niukat menkat, mitkä liittyy kohonneeseen arvoon..ja niin, lapsettomuutta, mutta sen syy tuskin on prolaktiini. Toivon kuitenkin, että nyt onnistaisi, niinkuin edellisellä, joka oli tullut raskaaksi lääkityksen aloittamisen jälkeen. Hyvää kevään jatkoa sinne :)
 
kalat1
Hei!
Minulla todettiin vuonna -97 kohonnut prolaktiiniarvo (oireina oli maitovuoto rinnoista enkä ollut raskaana eikä siihen aikaan ollut edes toiveissa), se oli n. 2000 (normaaliarvo ei raskaana olevalla <=500). Kävin aivolisäkkeen (joka siis erittää prolaktiinihormonia) magneettikuvauksissa ja minulla todettiin prolaktinooma ja pieni poikkeuma (=hormonikasvain, hyvälaatuinen) aivolisäkkeessä. Siihen sain Parlodel-lääkityksen, jota jatkoin noin 1,5v ja se ei auttanut lainkaan, joten vaihdettiin Dostinex-nimiseen lääkkeeseen. Vuonna 2001 pääsin eroon lääkityksestä, samoihin aikoihin olikin sitten jo vauvakuumetta. V.-04 synnytin, maidoneritys olikin valtaisa ja imetyksen loputtua maidontulo ei loppunu...Prolaktiiniarvo koholla taas, automaattisesti Dostinex lääkitys ja sitä söin siihen saakka kunnes taas elokuussa 2006 huomasin olevani raskaana.
Korkea prolaktiiniarvo vaikeuttaa raskautumista ja siksi sitä tutkitaan lapsettomuusongelmissa. Keho käyttäytyy kuin olisi raslaana, esimerkiksi mulla menkat tuli milloin tuli, parhaillaan 2krt/v, joten hankala siinä raskautua.
 
Kasvillinen
Eksyin ehkä hieman väärälle osastolle, koska vauva ei ole minulle ajankohtainen asia.

Minulla on todettu prolaktinooma ja prolaktiini arvot huiteli tuolla 2600 hujakoilla, josta sitten lähete MRI-kuvaukseen. Kasvain on 11 mm ja lääkityksenä on Cabaser. Kävin nyt kontrollissa ja kasvain on pysynyt saman kokoisena. Onko kenelläkään oma kohtaista kokemusta? Lääkäri väitti ettei vaikuta muihin hormoneihin, mutta minulla olo on ollut aika heikko toisinaan. Lääkäriä ei tuntunut olotilani kiinnostavan :/
Lääkitys auttoi aluksi, mutta prolaktiiniarvo nousi jo yli sallitun arvon mutta ei vaikuttanut kuukautiskiertoon. Omassa olossa vain huomaa sen oksettavan olon ja väsymyksen kun arvo ei ole kohdallaan => lääkitystä nostettiin. Mutta ei lääkityksen nosto ole vielä tuntunut auttavan, olo on yhä kamala.

Miten lääkitys on teillä auttanut ja onko lääkäri ottanut teidät vakavasti?
 
Kasvillinen
Eksyin ehkä hieman väärälle osastolle, koska vauva ei ole minulle ajankohtainen asia.

Minulla on todettu prolaktinooma ja prolaktiini arvot huiteli tuolla 2600 hujakoilla, josta sitten lähete MRI-kuvaukseen. Kasvain on 11 mm ja lääkityksenä on Cabaser. Kävin nyt kontrollissa ja kasvain on pysynyt saman kokoisena. Onko kenelläkään oma kohtaista kokemusta? Lääkäri väitti ettei vaikuta muihin hormoneihin, mutta minulla olo on ollut aika heikko toisinaan. Lääkäriä ei tuntunut olotilani kiinnostavan :/
Lääkitys auttoi aluksi, mutta prolaktiiniarvo nousi jo yli sallitun arvon mutta ei vaikuttanut kuukautiskiertoon. Omassa olossa vain huomaa sen oksettavan olon ja väsymyksen kun arvo ei ole kohdallaan => lääkitystä nostettiin. Mutta ei lääkityksen nosto ole vielä tuntunut auttavan, olo on yhä kamala.

Miten lääkitys on teillä auttanut ja onko lääkäri ottanut teidät vakavasti?

Otettaisiko minut vakavammin jos haluaisin lapsia?
 
Viimeksi muokattu:
viimeisilläni
tuleeko tähän keskustelua vai perustanko uuden ketjun?

Minulla on todettu prolaktinoma, joka tuotti prolaktiinia ollessani nuorempi. Prolaktinoma löydettiin silloin aivot kuvaamalla ja prolaktiinin liikaeritystä lääkittiin.

Sitten kymmenisen vuotta myöhemmin, kun yritettiin vauvaa, menin jo muutaman kuukauden yrityksen jälkeen verikokeisiin, sillä ajattelin, että kerta tiedetään prolaktinoman olemassaolosta, parempi se nyt on tutkia heti, eikä vuosikausien jyystämisen jälkeen. Prolaktiini oli normaali ja raskauduin muutaman kuukauden päästä.

Aikaisempi, todettu prolaktiinin liikaeritys ja prolaktinoma ei siis minulla vaikuttanut negatiivisesti raskautumiseen. Raskaus on edennyt normaalisti ja "keskikäyrällisesti" :)

Prolaktiinin liikaeritys kannattaa kuitenkin tutkia, sillä prolaktiini vaikuttaa dopamiiniin, joka taasen vaikuttaa yleiseen jaksamiseen ja mielialaan ...
 
Viimeksi muokattu:
Prolaktiini
Alkuperäinen kirjoittaja viimeisilläni;11041729:
Minulla on todettu prolaktinoma, joka tuotti prolaktiinia ollessani nuorempi. Prolaktinoma löydettiin silloin aivot kuvaamalla ja prolaktiinin liikaeritystä lääkittiin.

Sitten kymmenisen vuotta myöhemmin, kun yritettiin vauvaa, menin jo muutaman kuukauden yrityksen jälkeen verikokeisiin, sillä ajattelin, että kerta tiedetään prolaktinoman olemassaolosta, parempi se nyt on tutkia heti, eikä vuosikausien jyystämisen jälkeen. Prolaktiini oli normaali ja raskauduin muutaman kuukauden päästä.

Aikaisempi, todettu prolaktiinin liikaeritys ja prolaktinoma ei siis minulla vaikuttanut negatiivisesti raskautumiseen. Raskaus on edennyt normaalisti ja "keskikäyrällisesti" :)

Prolaktiinin liikaeritys kannattaa kuitenkin tutkia, sillä prolaktiini vaikuttaa dopamiiniin, joka taasen vaikuttaa yleiseen jaksamiseen ja mielialaan ...

Kiitos positiivisesta esimerkistä :)


Jos ajatellaan, että olen nyt 25-vuotias, enkä haluaisi olla yli 30-vuotias ensisynnyttäjä... Eli voiko siis prolaktinooma lakata kasvamasta tai jopa pienentyä?
Nyt olemassa lääkitys, joka ei vaikuttanut kasvaimen kokoon, ainoastaan arvoihin.
 

Yhteistyössä