Hae Anna&Ellit-sivustolta

Pullapitkon letitys

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä äippä66, 10.12.2007.

1. äippä66

Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin tehdä joulun kahvipöytään myös rusinapullapitkoa, mutta en kuollaksenikaan muista kuinka neljällä letitetään! Olen vuosien varrella yrittänyt muutaman kerran, mutta en ole onnistunut. Kolmella menee kyllä, mutta neljän letti on minusta enempi pullapitkon näköinen :) Sen verran pääsen alkuun että kaksi pötköä laitetaan ristiin... Osaako joku neuvoa?

2. Lettu75 Vierailija

http://meppu.vuodatus.net/blog/718904
    Tuolta blogista löytyy yksi letitysohje. Toivottavasti siitä on apua. Mukavia leivontahetkiä.

3. äippä66

Saadut tykkäykset:
    0
    Kaunis kiitos! Hyvä opastus, kuvien kera, minäpä rupean viikonloppuna vääntämään :) Ja olin näemmä tuon alunkin muistanut väärin.. ilmankos en päässytkään eteenpäin :)

4. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Lettu75 antama linkki ei toimi vaan ilmoitti, ettei sivua voida näyttää. Olisin ollut kiinnostunut siitä minäkin.

5. ?!? Vierailija

Sun "työnantaja" ei vaan päästä sinne, kyllä mulla toimii ihan hyvin.

6. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    No nyt se toimii siinä oli ilmeisesti jotain vikaa, kun kokeilin aiemmin.

7. leipuri hiiva Vierailija

Sen verran miesnäkökulmaa, että useimmilla netistä löytyvillä letitysohjeilla ei putkiaivoinen pysty tekemään pitkoa. Löysin kuitenkin sivulta Nokke kokkaa neljän letin letitysohjeen, jonka tajuaa siilitukkainenkin lyhyellä matikalla.

8. tätty Vierailija

Itse opin jo 10vuotiiana neljälllä letityksen, äiti opetti.
    Pakko sanoa, että siitä tulee kaunis ja oikean pitkon näköinen.

Tyttären letittää komean pullan viidellä pötköllä, aivan upea.
    Eräs ystäväni tekee tosi upeita pulla krannsseja, on kaunis juhla pöytään.
    Voin sanoa, että neljällä letitys on aika helppoa.Tosin vaikea kirjoittamalla neuvoa. mutta
    hyvä jos ohjeita löytyy netistä.Olen jo 59v. niin tässä iässä on kaikenmoista tullut opittua.

9. Meniskö letitysohje kirjoitettuna näin; kaksi "pötköä" ristiin, aloita oikealla ylimmäisellä sakaralla ja laita se toiseksi vasemmalle (niiden täytyy kietoutua toisiinsa) ja vasen ylimmäinen sakara toiseksi oikealle. Tästä eteenpäin taas vuorotellen oikea toiseksi vasemmalle ja vasen toiseksi oikealle. Jne...
    Saakohan tästä vanha Erkkikään selvää, on ehkä parempi katsoa piirretty ohje, kuten oletkin jo tehnyt.

Kiinnostuin ihan siksi, että joku kirjoitti, että se ohje on vaikea antaa kirjoitettuna. Ainakin kokeilin, oli muuten ihan haastetta itsellekin.

10. Kristiina Vierailija

Joskus olen tuon osannut, nyt unohtanut, kun pullaa en leivo juuri koskaan. Muistan että tehdään kaksi pitkää "nauhaa" ja laitetaan niistä neljä "nauhaa"..... ja aletaan letittää. Uskon osaavani jos joskus yritän pullaa leipoa...

11. Aqualung Vierailija

Terveellisintä ja maukkainta on leipoa pullataikina hapanjuureen spelttijauhoista.

Jaa tämä sivu