Punajäkälä suussa

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä kyllästynyt, 02.11.2005.

1. Avun saanut Vierailija

Kieleni leikattiin kolme viikkoa sitten ja punajäkälä on nyt poissa. Toivottavasti ei uusiinnu.

2. nipa 35 Vierailija

Mitenkäs se juttu nyt luistaa,kun kieli on viety.

3. Avun saanut Vierailija

Hei!
    Toivottavasti sait triamcinolonia. Anteeksi, etten maininnut, ettei sitä kannata ostaa muualta kuin Yliopison Apteekista. Se on muissa apteekeissa tuhottoman kallista,koska he veloittavat koko vaikuttavan aineen pullollisen. Yliopiston Apteekista sitä ostavat niin monet, että hinta on ihan kohtuullinen.
    Hyvää, virkeätä syksyä!

4.  
  5. salme Vierailija

Minulla oli punajäkälä kehossa, jonka sain parannettua Bio Selen-nimisellä luonnontuotteella. Kannattaa ottaa se hopean harmaa paketti, älä' lopeta käyttöä heti kun vaiva häviää. Itse mokasin siinnä, ja lopetin liian aikaisin. Suuta kannattaa huuhdella sooda-vedellä, teelusikka noin lasilliseen haaleaa vettä. KOKEILE, varmasti oliivi öljykin on hyvä en tiedä.
    Punajäkälä on siitä hankala, kun se tahtooa uusia.

6. Preskaka Vierailija

Vaikka luulisi kirvelevän, se auttaa. Lisään puolikkaan sitruunan mehun vesitilkkaan 3 kertaa pv:ssä ja juon sen . Auttaa myös alapäävaivaan muuttaen virtsan ph:tä.

7. minä vain Vierailija

olen huomannut saman b-vitamiini ja kalaöljy autaa. elämä melkein normaalia.valohoidossa olen käynyt se auttaa.varon etikkasäilykkeitä ne panee suun kukkimaan.

8. Olen saamassa mitä todennäköisimmin diagnoosin punajäkälästä suussa.
    Luulenpa, että olen potenut tätä jo vuosien ajan, mutta hyvin pienin oirein ikenissä, joihin hammaslääkäri ei ole pystynyt antamaan syytä. Nyt keväästä alkaen oireet ns. lehahti. Ensin peilikuvana kummallekin puolelle yläposkihampaita, sitten paikkaa vaihtaen eri hampaiden väliin nyt kitalaen limakalvolle ja kieleen. Suu on niin kipeä, että pelottaa syöminen.
    Elämäntilanteestani johtuen olen potenut pitkäaikaisen stressin ja rankan elämän muutoksen. Nyt kun asiat ovat alkaneet loksahdella kohdalleen, niin puhkesi tämä kiusa.

Onko muilla kokemusta, minkälaisessa elämäntilanteessa tauti on puhjennut ?

Onko helpomman vaiheen kausia vaiko paheneeko oireet jatkuvasti ?

Kiitos, jos joku jaksaa vastata.

9. Minulla lääkäri totesi myös viime kesänä punajäkälän kehossa (selässä, rintojen ympärillä, vatsassa ja nilkoissa) sekä suussa. Koepalaa ei kuitenkaan koskaan otettu, joten en voi olla täysin varma onko tämä punajäkälää. Minulla oli tuohon aikaan kauhea stressi opintojen päättämisestä ja parisuhteessa oli myös ongelmia. Nyt kuitenkin 3-4 kuukautta myöhemmin kehosta on ihottuma hävinnyt. (jos oikein tarkkaan katsoo, niin saattaa nähdä sellaisia valkoisia läikkiä, vähän niin kuin arpia muistoina).

Punajäkälä tuli minulla ensimmäisenä suuhun noin 2 kuukautta ennen kuin sitä alkoi ilmestymään kehoon. Suuhun se myös jäikin enkä vieläkään ole päässyt vaivasta kokonaan eroon. Suu tuntuu kauhean kuivalta koko ajan. Poskien limakalvot tuntuvat vähän niin kuin "hiekkapaperilta". Sellaiselta rosoiselta. Enää suu ei ole kuitenkaan yhtä paha kuin alussa. Silmin peilillä katsoessa en huomaa suussani, että siellä mitään olisi, mutta tunnen sen yhä kuitenkin siellä. Ongelmia on kaikkein eniten juuri kielen liikuttelussa. Tuntuu, että iho repeää.

En ole oikeastaan muuten vaivaani hoitanut kuin kehon ihottumaan elocon voidetta. Se ei auttanut yhtään, sillä se on pää-asiassa tarkoitettu atooppiseen ja kuivaan, hilseilevään ihottumaan. Sittenpä en enää asiaa jaksanut liiemmin ajatella, ja näpyt/ihottuma hävisi.
    Hammastahnana käytän salutemia apteekista.

10. Parempi tilanne Vierailija

Nimimekille Kyllästynyt: Olen kärsinyt 5kk suun punajäkälä tilanteesta. Hoitona on ollut Kenacort ja Daktarin 2% suugeeli vuorotelle. Tilanne rauhoittui vasta G.U.M 0.12%lla chlorhexidine suu vedellä ja nyt vaiva on tällä hetkellä possa.

11. Lilli Vierailija

Vuoden olen kärsinyt tätä kiusallista tautia suussani.Luin eilen tämän jutun ja kokeinin oliiviöljyä.Pieni suullinen silloin tällöin ja kirvely suussa rauhoittui hyvin nopeasti,minuun ainakin tepsi ei parantunut mutta syöminen onnistuu ilman kirvelyä, kannatti kokeilla.Kiitos vinkistä.

12. lapamato Vierailija

Moikka,
    En voinut olla laittamatta lusikkaani soppaan.
    Minulle alkoi tulla noin kuukausi sitten suuhun rakkuloita, joita luulin aftoiksi. Lisäksi alkoi tulla poskieni limakalvoille joitakin ihme juovia. Tunne oli kun olisi ollut hiekkaa suussa. Kävin näyttämässä suutani hammaslääkärille, joka totesi vaivan olevan 99,9% punajäkälä.
    Koepala otosta sovittiin vasta hambilääkärin kesäloman jälkeen.
    Heti kohta alkoi ilmestyä nilkkoihin ja muualle iholle pieniä kutisevia täpliä. Luulin aluksi mäkäräisenpuremiksi mutta kuin niitä alkoi tulla aina vaan lisää.
    Sen syntymissyytä kukaan lääkäri ei osaa sanoa, on muka stressin aiheuttamaa. En vaan pysty hyväksymään, että kaikki voi olla stressin aiheuttama. Stressi monessa tapauksessa kyllä voi olla laukaisevana tekijänä mutta syy pitää löytyä muualta.
    Keskustelin Skyp:n välityksellä virolaisen ihotautienerikoislääkäriystäväni kanssa, joka kehotti ottamaan muutamia kokeita.
    Niinpä menin työterveyslääkärin pakeille ja vaadin kaikki mahdolliset kokeet mm Helicobakteerin.
    Ei tainnut lääkäri tykätä siitä kun itse olin määräävänä osapuolena. Hän jopa vähätteli virolaisen lääkärin neuvoa. Pitkin hampain hän kuitenkin lähetteen labraan kirjoitti.

Niinpä siitä tuli vastauksena Helico positiivinen.
    Olen jo syönyt viikon rankan häätökuurin joka loppui tänään. Nyt odotan tulosta.
    Helicon ja kilpirauhasen vajatoiminnalla näyttää olevan yhteys jäkälän.

13. Apua saanut Vierailija

Suussani oli erittäin suuresti oireileva punajäkälä jota hoidettiin kortison valmisteella ja sieni lääkkeellä (Dalasin). Kumpikaan ei auttanut. Apteekissa neuvottiin klorheksidriini suuvettä kauppanimeltä; G.U.M 0.12%. Kuinka ollakaan, SILLÄ SUU PARANI TÄYSIN. Mikäli oireet uusiutuu voi suuhuhtelua käyttää tarpeen mukaan. Olen tosi kiitollinen, että viimeinkin löytyi niin helppo hoitokonsti.

Jaa tämä sivu