punaviini

Viestiketju osiossa 'Odotusaika' , käynnistäjänä ruuanlaitossa?, 13.10.2005.

1. ruuanlaitossa? Vierailija

kertokaapa jos tiedätte että miten hyvin alkoholi hajoaa punaviinistä pataruoassa? Itse rv 9+1 ja tekisi mieli tehdä sellaista pataruokaa nimittäin ja vieraaksi silloin tulossa myös yksi toinen joka ei saa käyttää alkoholia sairauden vuoksi (ei alkoholismi). Sopiiko alkoholiton punaviini ollenkaan ruuanlaittoon?

2. * Vierailija

Alkoholi haihtuu keitettäessä, mutta en tiedä varmaksi että häviääkö 100%. Alkoholittomat käyvät varmasti ihan yhtä hyvin, Alkossa osaavat varmaan opastaa tarkemmin.

3. Kun... Vierailija

...keität tarpeeksi kauan (10 minuuttiakin riittää) niin alkoholi on haihtunut. Alkoholipitoisuus haihtuu jo korkin auki ollessakin, joten se häviää kyllä aika nopeasti keitettäessä!
    T: Intohimoinen ruoanlaittaja

4. Freeda Vierailija

Pataruuathan vaatii pitkää kypsyttelyä, joten kyllä sieltä takuulla ehtii alkoholit häviämään.

5. Kohta kokki Vierailija

Kyllä se alkoholi siellä padassa häviää, että ihan rauhassa vaan syöt niitä ruokia loppuun saakka.

6. pöljä Vierailija

olihan tämä provo?

7. Zero Vierailija

Eihän se alkoholi ihan täyteen nollaan katoa, joten tarkista vieraaltasi, että pari prossaa ei haittaa. Ja alkoholittomassakin lienee prosentin luokkaa.

8. neuvo Vierailija

Älä missään nimessä laita ruokaaan alkoholitonta punkkua, pilaat vaan ruoan. * ei taida olla viinin- ja ruoanystävä, kun tuollaista ehdottaa! Alkoholiton punkku=marjamehu.

Voit ihan huoletta käyttää tavallista punkkua ja hyvää sellaista.

9. haihtuu Vierailija

Alkoholin haihtumispiste on jotain 80 astetta, eli matalampi kuin veden kiehumispiste. Jos pataruokasi kiehuu hetken aikaa ilman kantta, alkoholi haihtuu nopeasti.

10. niin huoletta voit käyttää punaviiniä ruoanlaitossa. Olen itse raskausaikani myös juonut viiniä pienen lasillisen joka toinen viikko. Kaikki on mennyt loistavasti ja nyt jo viikolla 34+4 :) Vain runsas ja/tai säännöllinen juominen on pahasta, näin minulle sanottiin neuvolassa.

Jaa tämä sivu