Hae Anna&Ellit-sivustolta

puuliesi

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Leena, 02.03.2009.

1. Leena

Saadut tykkäykset:
    0
    Kertokaapa kokemuksia ja kommentteja puulieden käytöstä. Onko enää kenelläkään sellaista keittiössään? Minä haluaisin omaan keittiööni ja mietinnässä sen hankinta onkin.

2. Elli-Noora Lydia

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä on keittiössä puuliesi, hyvin vähän sitä tulee käytettyä.
    Alkutalvesta suunnittelin tekeväni pakkaspäivinä ruokaa puuliedellä, vaan eipä ole vielä niin kovaa pakkasta ollut että olisin viitsinyt puuliettä käyttää.

Täällä meilläpäin on joskus ollut reilun vuorokauden pituisia sähkökatkoksia, silloin tuo puuliesi on ollut tarpeen.

3. hellanen Vierailija

itsellä ei ole mutta porukoilla se kuuluu olennaisena osana keittiön kalustukseen (vanha maalaistalo) sitä lämmitetään lähinnä, jos tarvii keitellä jotain kauan, esim syksyllä punajuuria säilöttäessä yms. ja talvella sitä käytetään kovilla pakkasilla keittiön lämmittämiseen. siitä tulee ihan erilainen lämpö ja fiilis, kun ulkona tuulee ja tuiskuaa ja aamutuimaan saa tehtyä tulet hellaan ja juotua aamukahvit hellan vieressä lämpimässä.
    ja tietty sähkökatkoksissa sillä on tärkeä merkitys, ruuanlaitossa ja lämmityksessä. eräs tuttava pariskunta osti vanhan maalaistalon ja ekana heivasivat keittiöstä hellan mäkeen. jälkeenpäin ovat katuneet, koska maaseudulla sähköt voi tosiaan helposti olla koko päivänkin poikki, toisin kuin kaupungissa.
    jos olisin nyt keittiötä suunnittelemassa niin ehdottomasti se olisi hankintalistalla. tosin se vaatii aika paljon tilaa, kun huomioi vielä ne paloturvallisuusjutut.

4. Leena

Saadut tykkäykset:
    0
    Meilläkin on vanha maalaistalo, missä joskus on puuliesi ollut ja samalle paikalle se uusikin tulisi.Sähkökatkoja voi olla meilläkin, onneksi harvoin mutta kun ne menee niin ne on kauan poikki...että kyllä maalla on mukavaa! =)

Mieluummin taidan ottaa sen puulieden kuin esim tiskikoneen, ajattelin niin taloudellisesti että se tiskikone on aina uusittava muutaman vuoden välein niin aina siihen on oltava se n 500€ mutta se liesi vain säästää rahaa ja sähköä.Fiksua?

5. eräs peräs Vierailija

Miksi se tiskikone olisi uusittava? Kyllähän ne kestää käytössä pitkään.

Hanki vaan se puuliesi jos mielesi tekee, mutta ei sitä kannata tiskikoneeseen vertailla. Itse en luopuisi tiskarista enää ikinä.

6. astianpesukone Vierailija

Minäkään en luopuisi astianpesukoneestani enää. Eikä niitä todellakaan muutaman vuoden välein jouduta uusimaan.

7. Leena

Saadut tykkäykset:
    0
    No ainakin meikäläisen kokemuksen mukaan ne joutuu uusimaan normaalisti 3-5 vuoden välein.Liekö mitään tekemistä sillä asialla, ettei ole koskaan ollut varaa siihen kalleimpaan koneeseen ja siksi ostettu se keskihintaluokan.Mutta ei yksikään näistä uudemmista sanotaan 90luvun lopun ja 2000luvun alun koneista ole kestänyt viittä vuotta pidempään. Ja nyt olen jo mieheni taloudessa tottunut tiskaamaan käsin, eikä se maailmanloppu ole. =)

8. odeviiskasi Vierailija

Ihanko totta, 3-5 vuoden välein? Itselläni on nyt 3. astianpesukone menossa sitten vuoden 1986 ja vaihdot ovat tapahtuneet vain muuton vuoski.
    Ekaa konetta käytin 4 vuotta, kunnes muutimme, kone jäi sinne vanhaan asuntoon oikein hyväkuntoisena. Seuraavaa käytin 9 vuotta, taas muutto ja sinne jäi kone ilman vikoja. Nykyinen on ollut tässä uusimmassa kodissa myös tuon 9 vuotta ja hyvin pelaa vielä. Keskihintaisia koneita kaikki ja kone käy meillä päivittäin.

9. Leena

Saadut tykkäykset:
    0
    Huonoa tuuriani tietysti taas...itselläni on työmaalla pieni kone nyt ja se on ollut kolme vuotta, vanhempani ostivat v2000 ekan koneen nykyiseseen asuntoonsa ja parivuotta sitten sekin piti vaihtaa, ettei sekään kestänyt kuin seitsemän vuotta.

Minun ja mieheni keittiöön ei sovi sekä tiskikone että puuliesi, minun on siis valittava kumman haluan ja kyllä se taitaa olla voiton puolella se puuliesi. =)

10. TuoreAnanas Vierailija

Tällä hetkellä meillä ei ole astianpesukonetta (nykyisessä asunnossa ei ollut valmiuksia siihen, ei siis vesi- ja sähkö"viritelmiä") ja oi että minä kaipaan sitä laitetta! Kyntenikin ovat menneet aivan pilalle jatkuvasti tiskaamisesta (juu tiedän, olen turhamainen kynsieni suhteen...) Eli siis edellinen astianpesukone, joka jäi muuton myötä edelliseen asuntoon, oli 9 vuotta vanha ja täysin toimiva.

Vanhempani remontoivat keittiönsä siskoni ylioppilasjuhlia varten ja uusivat silloin kodinkoneet, joten heidän astianpesukoneellaan on ikää tällä hetkellä 14 vuotta ja täysin toimii. Sitruunahapolla pesu välillä, niin kone pysyy kunnossa!

11. Neaa_ Vierailija

Meillä on puuliesi mökillä ja siellä sitä tulee talviaikaan käytettyä paljonkin. Lämmityksen ohella valmistuu ruoat, onhan se ihan jännä fiilis paistella puuliedellä sähköhellaan verrattuna. Meidän liedessä on uunikin, mutta sen käyttöön emme ole kovin paljon paneutuneet. Sen verran voin sanoa, että pizzasta ainakin tulee aivan eri makuista kuin sähköuunissa!

Ja mitä astianpesukoneeseen tulee, niin kotona on yli 10 vuotta vanha pesukone ja vielä aivan hyvässä kunnossa...

12. Elli-Noora Lydia

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä on nyt kolmas tiskikone vuoden 1982 jälkeen, joten aika kauan ne ovat kestäneet.
    Tämä nykyinen on ollut 5v.

Puuliedestä voisin hyvinkin luopua sen vähäisen käytön vuoksi, mutta tiskikoneesta en halua ikinä luopua.
    Sitä käytän päivittäin.
    Sitäpaitsi olen niin turhamainen etten pitäisi siitä kun kynnet käsin tiskatessa kärsivät ;)

13. hellan lumo Vierailija

Edellisessä asunnossamme oli puuliesi, jota todella kaipaan.
    Siinä oli paistouuni, sekä sen alapuolella ns. lämpöuuni, mikä piti ruoan lämpimänä.
    Keittiössä oli myös pikkuinen kahden levyn sähkötaso.
    Kaiken polttokelpoisen jätteen poltimme hellassa.
    Eipä lennellyt jalkakäytävällä pankkitositteita, kuten eräänä tuulisena päivänä nykyisen kerrostalomme jalkakäytävällä, kun roska-auto tyhjensi roskalaatikkoa!

14. eräs peräs Vierailija

TuoreAnanas. Ei meilläkään ollut asunnossamme alunperin. Teetimme putkimiehellä liitännän astianpesukoneelle. Hintaa työlle tuli noin 300 euroa. Paras sijoitus ikinä!

15. äippä66

Saadut tykkäykset:
    0
    Puuliesi olisi sellainen, jonka haluaisin mökille. Laitan siellä myös paljon ruokaa ja leivon joten käyttöä kyllä olisi, puhumattakaan lämmönlähteestä.

Tuosta apk:sta, meillä on kymmenkunta vuotta vanha ja wörkkii ihan moitteettomasti vielä :)

16. Leena

Saadut tykkäykset:
    0
    Sellaista paistouunilla olevaa minäkin olen suunnitellut.Ja aivan jokapäiväiseen käyttöön se tulisi, ehkä ei ihan kuumimmilla helteillä sitä käytettäisi mutta normaalisti kyllä päivittäin.Kun ensin pelkäsin leivinuunillakaan mitään ruokaa laittaa mutta nyt kun olen sen oppinut, olen aivan sen lumoissa.Ei sähkö uunilla saa läheskään yhtä maistuvaa ruokaa.

17. TuoreAnanas Vierailija

Kiitos tiedosta, jos seuraavassa asunnossamme on tarvetta tähän! Nyt asumme väliaikaisessa vuokra-asunnossa, johon emme viitsi liikoja sijoitella!

18. ruupe ( vierailija) Vierailija

Aivan erinomainen yhdistelmä on pieni leivinuuni ja sen edessä rupuliesi (virallinen nimi). Uunin lämmityksen jälkeen vedetään ( pudotetaan ) hiilet lieteen ja eikun keittelemään. Rupuliesi on myös erittäin nopea keitettäessä ja paistettaessa takaaladattavilla pikkupuilla. Lähes kaikissa mummonmökeissä oli ennen vanhaan tämmönen lämmitysjärjestelmä. Uunin takana oleva toinen huone pysyi myös lämpimänä talvella

19. nyrkkirieska Vierailija

Eipä monikaan suomipoika enää osaa rupuliettä tehdä.
    Ehkä tuolta Eestistä löytää tekijöitä, siellä on taitoa ja osaamista enemmän näistä vanhoista menetelmistä vielä jäljellä.

20. puu-uuni on paras Vierailija

Mökillä on. Siinä tulee maailman paras ruoka, teit sitten leipää, pullaa, laatikoita, lihapihvejä, pitsaa.... Ikinä ei uskoisi, mikä ero sähköliedellä tehtyyn ruokaan tulee. Ruoka tulee jotenkin "paahtuneemmaksi".

21. tiskikoneeton leidi Vierailija

Mulla ei ole tiskikonetta! :) Enkä sitä hankikaan, asumme 2 aikuisen taloudessa, ja vaikka teemme ruokaa usein, tiskin määrä yksinkertaisesti ei ole niin suuri että koneen tarvitsisimme. Rahasta se ei johdu, eli turha vetää sitä kateuskorttia tähän.

Minulla on hanskat kädessä kun tiskaan, joten kynnet pysyvät kyllä ihan kondiksessa.

22. eräs peräs Vierailija

Kiitos kun jaoit tämän kanssamme.

23. Dara Vierailija

Minä en luopuisi tiskarista enää kuuna päivänä, vaikka meillä onkin vain kahden aikuisen talous. Tosin tiskarin suhteen sopii kai laskea mukaan kolme kissaakin, koska ne onnistuvat tekemään tiskiä ihan kiitettävät määrät päivässä. Me olemme molemmat niin kamalan laiskoja käsintiskaajia, että perheriitojen määrä on vähentynyt oleellisesti tiskikoneen hankinnan myötä. Nykyisin meillä on tuo toinenkin "parisuhteen pelastaja" nimeltä kuivausrumpu =D

Mökillä on leivinuuni ja puuhella. Niitä käytetään kesäaikaan aika vähän, sillä sähköuunin kanssa pelaaminen on helpompaa ja nopeampaa. Talvella käymme mökillä hyvin harvoin. Nyt kyllä joulun aikaan vietimme kaksi arktista viikkoa siellä, ja lämmitimme ruokamme pääasiassa puuhellalla ja leivinuunissa. Ne oli pakko jo mökin lämpimänä pitämisen kannalta lämmittää vähintään joka toinen päivä, joten saman tein niitä sitten käytti ruuanvalmistukseenkin. Täytyy kyllä myöntää, että ikinä en vielä niin ihanaa joulukinkkua ja pullaa ole syönyt, kuin mitä nyt viime jouluna leivinuunissa paistettuna.

Itse valitsisin vakituiseen kotiini mieluummin tiskikoneen kuin puuhellan, koska tiskarin puuttuminen aiheuttaa minulle epämääräisiä ja ikäviä vieroitusoireita (itkupotkuraivareista yleiseen ärtyisyyteen), mutta puuhellan puutteen en ole huomannut minua vaivaavan. Mökillä kestän tiskarin puutteen urhoollisesti, kuten muutkin pikku epämukavuudet. Ihmisiä on kuitenkin erilaisia, ja jos sinä ap olet jo jonkin aikaa käsitiskiä harrastanut, eikä se sinua ole haitannut, niin ehkä kannattaa hankkia se puuhella. Ota kuitenkin huomioon sekin, että jos suunnittelette perheenlisäystä lasten tai eläinten muodossa, niin tiskimääräkin kasvaa perhekoon mukana.

24. Ruupe (vierailija) Vierailija

Piirustuksia tulisijoista saa RT-korteista, joita löytyy joka kirjastosta. Lisäksi Tiilikeskukselta saa tulisijojen tiilikaavioita kerros kerrokselta

25. Rupuhella Vierailija

Nyt kyllä alkoi kiinnostaa tuo rupuliesi. Kun kaivelen muistilokeroita, niin sellainenhan oli enolassa ja mummilla, molemmat sodan jälkeen rakennetuissa rintamamiestaloissa.

Meillä on oivallinen leivinuuni, mutta kaipaan talvisaikaan puuliettä, juuri sen vuoksi, että sillä saa pikalämmintä. Me kun reissaamme ja olemme viikonloppuja poissa, niin palatessa olisi puuliesi nopea lämmittäjä ja samalla siinä tekee ruuat. Leivinuunissa haudutellaan ahkerasti ja jos on molemmat, ei naksu patterit päälle! Klapeja meillä piisaa niin paljon kuin jaksaa pilkkoa.

Mökkiä tässä suunnitellaan ja sinne ainakin laitetaan puuhella, vähintään kamina.

Päivittäin työssä käyvälle ihmiselle puuhellalla kokkailu taitaa olla turhan hidasta ja työlästäkin, mutta tällainen eläkeläismuori joutaisi värkkäämään ja piisaisi joka päivälle mieluista ja mielekästä hommaa. Vanhat luut lämpenevät siinä hellan äärellä myöskin. Vaan varalla pitäisi kyllä olla se sähköliesi!

Kodska tässä sivutaan myös noita astianpesukoneita, niin minä tykkää enemmän hellasta. Mokomaa nurkassa kohisijaa ja hidasta, astianpesukonetta, en välitä meille tuoda. Käsin tiskatessa ei mene varttiakaan ja siinä ajassa on siistitty kaikki tasot ja liesi sekä pesty koneeseen sopimattomat tavarat.

Jaa tämä sivu