Hae Anna&Ellit-sivustolta

Puutarhurin rukous

Viestiketju osiossa 'Piha ja Puutarha' , käynnistäjänä tupu, 20.06.2005.

1. tupu Vierailija

Puutarhurin rukous

(Karel Capek 1890-1928)

Hyvä Jumala,anna armossasi sadetta joka päivä jos vain sopii, keskiyöstä kello kolmeen,
    ja kuten tiedät hyvin hienoa ja lämmintä, jotta se hyvin imeytyy maahan. Mutta varjele sateelta Silene, Alyssum, Helianthemum, laventeli ja muut, jotka kuten äärettömässä viisaudessasi tiedät, pitävät kuivuudesta ja joiden nimet voin kirjoittaa paperille, jos niin tahdot.
    Ja anna auringon paistaa koko päivä, vaikka ei tietenkään liikaa, eikä Astilben, Gentianan, Hostan eikä Rhododendronin päälle.
    Ja anna aina paljon kastetta ja vähän tuulta, runsaasti kastematoja, mutta ei etanoita eikä lehtitäitä eikä härmätauteja.
    Ja jos sopii, anna kerran viikossa sataa lannoiteliuosta. Amen.

2. r Vierailija

Kiitos Tupu, tästä tuli hyvälle mielelle!
    Nyt on kyllä mentävä kastelemaan...

3. pipsa Vierailija

toivotaan että tästä olis apua ..kiitos tupu!!!!

4. tupu Vierailija

Haluaisin herätellä keskustelua siitä mitä puutarhanne teille merkitsee?
    Onko se välttämätön paha kakku talon ympärillä, rentoutumispaikka vai unelmien ihmemaa...? :)
    Ahdistaako tekemättömät työt vai odotatteko malttamattomina että pääsette sinne nuuskimaan tuoksuja, silitttelemään pehmoisia nukkapähkämön lehtiä...?

Itselläni meinaa kotihommat jäädä väkisinkin rästiin kun tuo puutarha houkuttelee, satoi tai paistoi.
    Minulle se, ja sen edeltäjä jota kaihoisasti muistelen, ovat olleet todellisia inspiraation lähteitä, rentouttajia ja lohduttajiakin joskus.
    Olen valokuvannut, piirtänyt, maalannut tauluja ja akvarelleja niistä ja niiden kasveista. Olen kirjoittanut runojakin sydän ja sielu täynnä ruusuntuoksua ja joskus kyynelsilmin....

Olisi kiva lukea muidenkin ajatuksia. :)

5. r Vierailija

Minun tai meidän, mieheni ja minun, puutarha on yhteisen olemisen keidas. Aamukahvista iltaviinilasillisiin. Yhdessä hoidetaan minun ikiaikaista unelmaani, vanhaa omakotitalopihaa omenapuineen, sireeneineen, juhannusruusuineen. Pioneja, raparperia, suuret vaahterat.
    Varjoa ja aurinkoa sopivasti, nurmikkoa sen verran että viitsii
    leikata. Kivetyksiä, pieni vesiaihe. Rakkaudella vaalittu, hellyydellä hoidettu. Jokainen uusi kukka ihastellaan aamulla
    ja tuoksuista menee melkein tainnoksiin... Eikä jokaista rikkaruohoa tarvitse kitkeä, kyllä ne sinne sekaan sopii !
    Ja valokuvia minäkin otan; jokainen unikon kukkimisvaihe tuli ikuistettua tänä kesänä...
    Hyvää puutarhavuotta tupulle ja muillekin !

6. pipsa Vierailija

samapa on täälläkin mitä Tupulla,se vaan tuo pihapiiri houkuttelee niin voimakkaasti että sieltä ei tahdo sisälle kyllä malttaa tulla ollenkaan ..joka välissä sinne on vaan hinku mennä ja siellähän riittää tekemistä vaikka aamusta iltaan.ja mikä parasta kun näkee oman työnsä tulokset..onhan siellä kesällä mukava viettää aikaa sitten vieraiden ja oman perheen kanssa kun on nätti pihapiiri...

7. tupu Vierailija

Eräs ystäväni sanoi tässä keväällä että miksi ihmeessä pitää ittensä tolleen väsyttää... hommaat niin kamalasti kaikkea eikä sitten mikään ole hyvin. :/
    Ääks... hänellä itsellään on pikkuruinen rivaripiha jossa jokainen heinänkorsi kasvaa tarkalleen suunniteltuun suuntaan, tarkoin määritellyssä paikassa, optimaaliolosuhteissa vaatimuksiinsa nähden. Kaunis kuin koru, mutta ei miun makuuni.
    Miul on pari tuhatta neliöö puolivilliä puutarhaa jossa kukkii kaikenlaiset kukat, mesiangervosta pioniin, elämänlangasta köynnösruusuihin. Kaikki iloisesti aikas sekaisin ja vielä rikkaruohoja seassa. :D
    Miten niin ei ole hyvin? Eilenkii kun piti alkaa juhannussiivoukseen, tää täällä meni pihalle ja maalasi pihakalusteet ihanan sinisiksi. :) Enhän mie sitä juhannusta tuvas vietä vaan tuol puutarhas kuitenkin!

8. r Vierailija

Me mennään miehen kanssa viettämään juhannus maalle, mun vanhempien omakotitaloon (lähtivät Lappiin). Siellä on vielä enemmän ihania vanhoja kasveja, lampi, kasvihuone ym. ym. Pitäisköhän taas tuoda kotiin pari uutta kasvia...
    Ja ulkonahan siellä ollaan, tietty, ihailemassa kaunista puutarhaa. Unoha juhannussiivoukset ja nauti ihanasta kesästä ja pihasta ;))) Hyvää juhannusta !!!!!

9. tupu Vierailija

Hyvää Juhannusta sinulle myös r.
    Justiinsa silleen aioin tehdäkin, päällisin puolin siivoan vain.

Tulin juuri ostoksilta, pakko oli torilla poiketa. Ostinko kukkia, arvaapas... en oikeastaan kun vain kolme kassillista tuli mukaan... :p
    Siihen uuden väriseen oleskeluryhmään amppeleihin sinistä ja keltaista... no juu ja vähän valkoista ja vaalenpunaista... Mutta kävin mie ruokakaupassakin!

Kotona vietän aika yksikseni jussia kun mies on töissä yölläkin. Laitan ehkä ruusuntuoksuisen kylvyn ja ihmettelen yötöntä yötä kera puutarhakeijujen. :)

10. Tuulia * Vierailija

Vahingossa löysin tämän vanhan ketjun kun etsin vesiaiheista viestejä.
    Vieläkö käytte täällä r ja pipsa? :)

tupu tuulia :)

Jaa tämä sivu