Ranskalainen kesäkurpitsagratiini

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Benita, 15.05.2007.

1. Benita Vierailija

Vihannesten aika on käsillä, joten tehdäänpä kevyttä gratiinia vapaapäivien kunniaksi. Resepti on alkuperältään ranskalainen.

Kesäkurpitsa-jogurttivuoka

1/2 kg pieniä kesäkurpitsoja
    suolaa, pippuria, voita
    3-4 dl maustamatonta jogurttia
    100 g juustoraastetta

Huuhdo ja kuori kesäkurpitsat, poista huonot kohdat. Halkaise pituussuuntaan, mausta halkaisupinta suolalla ja anna maustua voipaperin päällä leikkauspinta paperia vasten.

Kuivaa kesäkurpitsat. Suikaloi tai viipaloi. Keitä kypsiksi vähässä, suolalla maustetussa vedessä. Kaada siivilään ja valuta keitinvesi pois.

Voitele uunivuoka hyvin ja pane kurpitsaviipaleet vuokaan. Mausta jogurtti suolalla ja pippurilla ja kaada viipaleiden päälle. Levitä pinnalle juustoraastetta ja gratinoi uunissa tai grillissä.

Tarjoa itsenäisenä ruokalajina tai liharuoan lisäkkeenä.

2. Fiia

Saadut tykkäykset:
    0
    Kuulostaapa mielenkiintoiselta. En olekaan gratiiniin koskaan käyttänyt jogurttia. Tuota täytyy kokeilla. Kiitos Benitalle!

3. Ruustinna Vierailija

Eikö jogurtti juoksetu ilman jauhoja tai kananmunaa? Voisiko kesäkurpitsat höyryttää keveästi keittämisen sijasta? Kovin paljon vitamiineja ja hivenaineita huuhtoutuu pois keittäessä.

4. Fiia

Saadut tykkäykset:
    0
    Enpä usko, että jogurtti kovin ehtii juoksettua, jos gratiinia vain käytetään uunissa. Kesäkurpitsahan tuossa kypsennettiin etukäteen, joten uunissa tarvinnee pitää vain sen verran, että kuorrutus kuumenee ja juusto sulaa.

Totta puhut Ruustinna, että höyryttäminen olisi varmaan vitamiinien kannalta parempi kuin vedessä keittäminen.

5. Serkkutyttö Vierailija

Mikä yrttimauste sopisi tuohon gratiiniin? Mietin myös valkosipulin lisäämistä.

6. MariK3 Vierailija

Maustaisin jogurtin muskottipähkinällä. Yrttimausteista rakuuna saattaisi olla hyvä valinta. Melkeinpä sekoittaisin jogurttiin yhden munan.

Ai niin, ja mitäpä, jos korvaisi puolet juustoraasteesta vuohenjuustolla? Voisi sopia hyvin.

7. Benita Vierailija

Olen usein maustanut tämän gratiinin nelimausteella, joka sopii hyvin myös kasvisruokiin. Vuohen juustoa täytyykin kokeilla. Kiitos ideasta.

8. mireille Vierailija

Mä olen tehnyt muuten tällasta gratiinia, mutta siinä oli jogurtin tilalla ruokakermaa. Ohje on Jokakokin keittokirjassa ja siinä ruoka maustettin valkosipulilla ja tuoreella basilikalla.

9. KäkiKäki Vierailija

Voiko tohon käyttää isojakin kesäkurppia, kun pieniä on aika vaikea löytää kaupoista?

10. Costa de Jérez Vierailija

Suomessa myydään yleensä vain ylisuuria kesäkurpitsoja, jota Etelä-Euroopassa ei käytetä ruoanlaittoon. Taas nähdään, miten Suomeen dumpataan heikkolaatuisia vihanneksia.

Saman ilmiön näkee suomalaisilla toreillakin syksypuolella, kun myyjät kauppaavat itse kasvattamiaan aivan liian suuria kesäkurpitsoita.

Lisäksi Suomessa ei myydä annoskokoisia kirjolohia, joita saa jo Ruotsista joka kaupasta. Kirjolohet ovat isoja broilereita, jotka suomalaiset paistavat ylikypsiksi.

11. Ja entäs Suomessa myytävät tomaatit! Samaa mautonta keinotekoisesti kasvatettua kasvihuonetomaattia saa espanjalaisena, hollantilaisena ja närpiöläisenä muunnelmana.

12. Jatta66

Saadut tykkäykset:
    0
    Yksi ihminen kertoi, että hän ostaa tomaatit kesällä aina torilta. Torilla myytävät tomaatit ovet kuulemma paljon paremman makuisia, kuin kaupasta ostetut. Syyksi hän kertoi, että torilla myytävät tomaatit annetaan kypsyä kypsäksi ja poimitaan vasta sitten myyntiin. Kun yleensä tomaatit poimitaan raakana, joten ne kypsyvät vasta huoneenlämmössä ja eivät siten ole maukkaita. Itse pääsin tämän toteamaan, kun vahingossa hän söi ruokatunnilla minun kaupasta ostamani tomaatin ja antoi minulle tilalle aivan älyttömän mehukkaan torilta ostetun tomaatin. Ero oli kyllä huomattava. Titenkin eri toreilla ja torikojuissakin sekä tomaattilajikkeissakin on varmasti eroja.

13. Kyllä minä ainakin olen saanut valita kirjolohesta tai lohesta juuri sen kokoisen palan kuin olen halunnut!

14. Kokeilepa tehdä suuren kirjolohen palasta esim. kokonainen täytetty annoskirjolohi, siis yhdelle ruokailijalle tarkoitettu.

Pienet kirjolohet ovat huomattavasti maukkaampia kuin Suomessa myytävät ylisuuret jättivonkaleet.

15. kirjolohesta Vierailija

Ehkä olen sitten ymmärtämätön, kun olen luullut ihan jopa lähikauppani kalatiskissä olevan ihan eri kokoisia kaloja, on niin suuria kuin pieniäkin vaihtoehtoja. Ja fileestä saa ottaa sen kokoisen palan kuin haluaa, ellei kokonaista kalaa tarvitse. Kirjolohesta on kyllä sillä tavoin välitä, mieluummin syön oikeaa lohta ja muita kaloja.

16. Annoskirjolohi Vierailija

Saako lähikaupastasi todellakin n. 300 gramman painoisia annoskirjolohia? Kerropa, missä noin mainio kauppa on.

17. kirjolohesta Vierailija

Ihan normaali K-lähikauppa Helsingissä. Kalatiskissä on monen kokoisia kirjolohia myynnissä. En tiedä, että onko juuri 300 gramman painoista, sillä kuten sanoin, en yleensä kirjolohta käytä, se ei mielestäni ole kaloista parhaita. Useimmiten syömme itse pyydettyä kalaa nimittäin.

18. Annoskaloista Vierailija

Suomessa "pieni kirjolohi" tarkoittaa kilon painoista kalaa, mikä on aivan liian iso annoskirjoloheksi. En usko, että kaupassasi on annoskirjolohia.

Kasvatetut nieriätkin myydään aivan liian isoina, minkä huomaa mausta.

19. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    En ainakaan minä ole nähnyt Suomessa myynnissä 300 g painoisia kirjolohia. Eikös niissä ole joku vähimmäiskoko minkä kokoisia myydä. Jos 300 g painoista kokonaista kalaa haluaa pitää ostaa sitten jotain muuta esim. sikaa.

20. Annoskaloista Vierailija

Kaikkialla muualla Euroopassa - jopa Britanniassa - myydään annoskirjolohia. Suomi on ainut poikkeus. Kirjolohi on kasvatettu kala, joten sitä voi myydä myös pienenä.

21. Sikaa? Vierailija

Mikä kala tuo on?

22. Lapsus - oho! Vierailija

Ostin eilen kanaa, se oli graavisikaa. Paseerasin sen ja nautin punaviilin kera.

23. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Siikaa.

24. Ruustinna Vierailija

Aiotko tarjota siikaa vaiko sikaa kesäkurpitsagratiinin kanssa, Jx?

25. tervetuloa takaisin Vierailija

Aloin jo huolestua, mitä JX:lle on tapahtunut kun ei ole kuulunut tänään ollenkaan ja eilenkin oli hiljaista. Mahtoiko johtua siitä, että keskustelu on ollut kasviksista ja kalasta? Mutta nyt kun JX teki siiasta possun niin hänkin pääsee mukaan :)

Jaa tämä sivu