Raskaus ja jumppa

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Ensisynnyttäjä, 14.06.2005.

  1. Ensisynnyttäjä Vierailija

    Hei,

    raskauteni on vasta alkumetreillä. Eka neuvola-aika on varattu. Kysyin neuvolan tädiltä jumppaamisesta raskausaikana. Hänen mukaan hyppyjä ja äkkinäisiä liikkeitä pitää välttää. Muutaman luotettavan oloisen nettisivun mukaan ohjeistetaan, että syke ei saisi raskaana ollessa nousta yli 140-150 liikkuessa.
    Pitääköhän tuo 140-150 maksimisyke suositus jo raskauden alkuvaiheesta lähtien? Se tuntuu niin alhailselta.

    Neuvolan tädin ohjeen mukaan voisin käydä esim. body stepissä askeltaen tunnin ilman hyppyjä. ""Sykesuosituksen"" mukaan taas en, sykkeeni on liian korkea, joten step pitäis jättää pois.

    Body balance ja pump sopii sykkeen puolesta.

    Mites muut ootte liikkuneet raskaana ollessanne?

     
  2. Muusi Vierailija

    Kävin jumpissa aika tavalliseen tapaan ihan loppuraskauteen saakka.Body Pump,spinning,balance ja step.Mulla on 3 lasta ja aina oon treenannu raskauden aikana.Viimeksi olin vielä pumpissa ja balancessa iltapäivällä ja puolenyön maissa synnytin ja hyvin meni.Tärkeintä on tarkkailla omaa kroppaa ja omaa hyvinvointiaan,kaikki on niin erilaisia,että toisten neuvot ei aina passaa.
     
  3. Muusi Vierailija

    Mä ainakin suosittelisin kuntoileen silleen,että ees jonkin verran hengästyy.Synnytys meinaan vaatii myös vähä kuntoa.:)
     
  4. deuce Vierailija

    Raskaus ei ole sairaus. Olen nähnyt jumppaohjaajien vetävän raskaitakin tunteja lähestulkoon viimeisillään, eikä heillä ole mitään ongelmia ollut. Hypyt kielletään kai lähinnä kaatumisvaaran takia.

    Oleellista raskausajan liikunnassa useimpien ohjeiden mukaan on kuunnella itseään ja lopettaa heti, kun on outoja tuntemuksia.

    Henk.koht. luottaisin mieluummin neuvolan tätiin kuin ""luotettavan oloisiin"" nettisivuihin. Pelkästään siksikin, että kaikki sykerajat ihmisillä ovat erittäin yksilöllisiä.

    Anyway, jos olet epävarma, kysy lääkäriltä tai neuvolantädiltä, älä ""luotettavan oloisilta nettisivuilta"". Koska vaikka sivun tiedot sinänsä olisivat oikeita, lääkäri tai neuvolantäti tietävät juuri sinun tilanteesi.
     
  5. Piipu Vierailija

    Hei
    Aivan totta tuossa puhuttiin, että kannattaa varmaankin vaan kuunnella sitä omaa kehoa eikä sitä, mitä toiset sanoo tai nettisivut (tämäkin tosin on nettisivulla annettu neuvo..)

    Itse olen nyt 9.kuulla ja käyn vieläkin pacessa ja jumpassa, body pumpissakin voisin käydä jos vielä tässä ehdin. Olen hidastanut tahtia ja hypyt jäivät automaattisesti pois mahan kasvaessa, mutta kyllä hengästyn ja hikoilenkin. Heti, jos tuntuu, että nyt mennään liian kovaa, hidastan ja rentoutan kroppaa, lasken sykettä.

    Mulla on sykemittari ja se 150 tuntuu nyt omalle isolle keholle aika hyvältä tahdilta (130-150). Aluksi menin kovempaa kun ei ollut mahaakaan vielä moneen kuukauteen.

    Jaksamista sinulle ja vaikka ei ole kokemusta vielä synnytyksestä niin itse kyllä uskoisin hyvän peruskunnon auttavan siinäkin.
     
  6. titi Vierailija

    Minä taas en ole ihan samaa mieltä kaikkien ""neuvolantätien"" ja lääkärien asiantuntemuksesta. He monesti antavat ylivarovaisia neuvoja lähtökohtana keskiverto sohvaperuna... No, poikkeuksiakin on. Toki nettilähteisiinkin pitää suhtautua kriittisesti.

    Ensimmäinen, paras ja oikeastaan ainoa sääntö on se, että kuuntelet omaa oloasi. Luonto on järjestänyt asiat niin hienosti, että pikkuisesi on senverran itsekäs että sinulle tulee ensin huono olo ennenkuin sikiölle käy huonosti. Siksi voit jatkaa ihan normaalisti treeniäsi, kunhan seurailet oloasi.

    Liikunta on odotusaikana ehdottomasti suositeltavaa. Jos liikuntataustaa ei ole, aloittaminen pitääkin tehdä varovasti, mutta aktiiviliikkuja voi jatkaa treeniään ihan normaalisti. Alkuraskaudesta vältettäviä ovat oikestaan vain laitesukellus ym., sitten hiljalleen kannattaa välttää itsepuolustuslajeja, laskettelua ym. lajeja joissa on riski saada iskuja.

    Kun vatsa kasvaa, hyppiminen ja äkilliset suunnanmuutokset alkavat tuntua inhottavilta. Selällään ja vatsallaan makaaminen tulee myös hankalaksi. Silloin ne kannattaa jättää väliin. Ei tässä asiassa kannata niinkään tuijottaa suosituksia ja viikkoja, vaan sitä miltä tuntuu. Viikon 24 jälkeen syke ei saa olla pitkiä aikoja yli 150, mutta siinä vaiheessa se ei tunnukaan mukavalta. Alkuraskaudessa sykerajoista ei tarvitse välittää. Vähemmän stressiä saat kun jätät sykemittarin kokonaan pois :)

    Itse olen viikolla 9 ja treeni on hiukan keventynyt. Pahoinvointi ja väsymys vähentävät liikuntaa luonnollisesti, ja muutenkin syke nousee nyt jo herkemmin ja palautuminen on hitaampaa, joten ihan samaan tahtiin kuin ennen ei huvita liikkua. Vanhat tavoitteet kannattaa siis unohtaa ja liikkua ihan vaan fiilisten mukaan. Edelleen kuitenkin mm. ohjaan aerobiccia, jolloin tunnin _keski_syke on helposti yli 150, eikä se tunnu yhtään pahalta.

    Huoli pois ja hauskoja treenejä! Liikkumalla aiheutat varmasti paljon enemmän hyvää kuin pahaa! Tosin sinun täytyy myös varautua siihen että pahoinvointi tai jokin muu estää liikunnan täysin. Siihenkin pitää suostua jos niin käy...
     
  7. Alkuperäinen Vierailija

    Kiitos vastauksistanne.
    Ajattelinkin, että on luonnotonta lopettaa hypyt ja korkea syketaso kuin seinään, vain sen takia että on raskaana.
    Raskaus ei mustakaan ole mikään sairaus, vaan luonnollinen olotila.

    Oon ollu muutamalla steppitunnilla hiukan ristiriitaisin tuntein, etten ole pystynyt kunnolla nauttimaan itse liikkumisesta. Kropan mukaan voisin treenata kuten ennenkin. Samalla takaraivossa on ollut ajatus, että älä ota mitään riskejä. Pidä syke alhaalla.

    Liikunnasta nauttiminen on yks tärkeimmistä syistä, miks liikun tai oon liikkunut koko ikäni. Sykemittaria olen käyttänyt vasta vähän aikaa. En aio tulla sen tai minkä tahansa ohjeitten ""orjaks"", vaan kuuntelen kroppaani ja treenaan sen mukaisesti, mikä hyvältä tuntuu.

    Kivaa kesää ja liikunnaniloa!
     

Jaa tämä sivu