Hae Anna&Ellit-sivustolta

rippilahja

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä asteri, 14.06.2006.

1. asteri Vierailija

Onkohan täällä viime aikoina keskusteltu rippilahjoista? Olen vähän ajastani jäljessä, kun en tiedä millaista nykyisin annetaan. Olen rippilapsen (tytön) mummi. Voinhan tietysti kysyä, tahtooko hän mieluummin rahaa vai muuta, mutta mitä muuta?

2. J Vierailija

Osta kotiruoka keittokirja siitä on hänelle paljon hyötyä tulevaisuudessa ja jo vähän nytkin mikäli kiinnostusta ruuanlaittoon. Mummina varmaankin olet opettanutkin hänelle jo ruuanlaiton saloja ja omia salaisia ohjeitasi?

3. kummi Vierailija

Keittokirja on enemmän joululahjan tyyppinen; ei riittävän arvokas rippilahjaksi.

Itse sovin kummilapseni kanssa, että alan kerätä hänelle omaa astiasarjaa. Saa aina uusia osia jouluksi ja syntymäpäiväksi ja kun muuttaa pois kotoa niin on jo perusastiasto valmiina.

4. J Vierailija

Kirjat eivät ole halpoja, jos ne uutena ostaa.
    Missä määritellään kuinka kalliita lahjoja pitää ostaa ei missään? Tärkeintä on, että lahja on tarpeellinen eikä mitään roinaa.

5. asteri Vierailija

Kokkaaminen ei tyttöä juuri kiinnosta, vaikka voi se innostus syntyä myöhemmin, jolloin hyvä keittokirja olisi valmiina. Astiasarjaa en ehdi eläissäni koota, ja ellei ruuanlaitto kiinnosta, eivät kai sitten astiatkaan. Hevosharrastus on sydäntä lähellä, niin kauan kuin on.

6. JE Vierailija

Hevostytölle on olemassa kauniita hevosen jouhista tehtyjä kultaisia tai hopeisia koruja. Eivät ihan halpoja, mutta laadukasta käsityötä. Itse ostin yo-lahjaksi siskontytölle ja tykkäsi kovasti. Koruja löytyy osoitteesta www.nannasalmi.com

7. Zd Vierailija

Entäpä pojalle sitten? Tuntuu todella vaikealta keksiä mitään...

8. Mutsi Vierailija

Pojat ainakin meillä on halunneet rahaa tai esim jonkun kannettavan soittimen. Tai kamera.

Korujakin pitävät, ainakin meidän 16- ja 21-vuotiaat ovat saaneet molemmar rippilahjaksi hopeiset ketjurannekkeet, missä on laatta. Ne on aika paksut ja molemmilla on myös hopeiset kaulaketjut, sellaiset vahvat ketjut myös. Ne on pitäneet niitä jatkuvasti.

9. &&&& Vierailija

nyt kiire! mitä lahjaksi miehen veljen pojalle? rahaa? ja kuinka paljon? vai jotain lahjatavaraa, ja mitä?

10. täti Vierailija

Raha niille kelpaa nykyisin, ei oikeastaan mikään muu.

11. liivia Vierailija

No tuossa nyt ei tiedetä yhtään mitään nykymeiningistä. Rippilahjaksi KEITTOKIRJA, ei voi olla totta!!!
    Vastaa vain jos ymmärrät jotain tai tiedät tavoista, tämä edelliselle vastaajalle.

12. VV Vierailija

Haloo... keittokirja 15 vee nuorelle! Pakko nauraa.

13. Ei sitä olisi saman ihmisen tarvinnut moneen kertaan sanoa samaa asiaa.Yksi kerta olisi riittänyt keittokirjan mollaamiseen.

14. J Vierailija

Kyllä 15 v. olisi jo korkea aika ainakin osata edes perunat keittää ja kastike valmistaa. Mitä pahaa tuossa keittokirjassa on. Itse olisin aikoinani ollut mielissäni, jos sellaisen olisin saanut.

15. JooJa Vierailija

Tyttäreni rippijuhlat oli eilen. Toinen kummi osti perinteisen rippiristin, toinen taas Kalevala-koruja. Lisäksi tyttö sai maljakon, aterimia (veitsi-haarukka-lusikka) sekä rahaa. Kaikki tuntuivat olevan mieluisia lahjoja.

Itsekin olen muuten aikoinaan saanut omalta kummitädiltäni lahjaksi tuollaisen aterinsetin ja se on käytössä edelleenkin.

16. Heikki Vierailija

Kirjat on aina hyvä ratkaisu. Ja mikä olisikaan parempi kuin Aleister Crowleyn mestariteos: Great Beast Speaks. Toinen erinomainen teos, joka myöskin valottaa kritinuskon problematiikkaa on Friedrich Nietzschen teos: Antikristus Noilla lähtee kesä käyntiin ja lapsenlapsesi vielä kiittää sinua.

17. Anni-mummi Vierailija

Joo toi on hyvä idea! Itse ostan joko nokkahuilun tai huuliharpun. Pieniä ja halpoja!

18. Ciara Vierailija

Pakko kommentoida: makuja on monia.... =)

Mä olisin ollu todella onnellinen jos olisin saanut rippilahjaksi keittokirjan niitten kaikkien käyttämättä jääneiden kalevala korujen sijaan. Samoin paras yo-lahja mitä sain oli lahjakortti Hackmanin tehtaanmyymälään. Sillä sain valita astioita oman makuni mukaan ja ne astiat ovat vieläkin käytössä (ja muistan myös mistä astiat ovat peräisin)

19. katri Vierailija

lässyn lässyn... HYVÄ lahjaidea!

20. Tyttärentytär Vierailija

Itse sain aikoinani tosi paljon erilaisia koruja. Ymmärsin, että olivat varmaan arvokkaita ja hienoja, muttamutta. En vaan koskaan ollut koru-ihmisiä. Itse olisin iloinnut järjestelmäkamerasta, rahalahjoista tms, mutta sain vain tyypillisiä "tyttölahjoja". Olin toki iloinen, että minua muistettiin ja kiitin lahjan antajia, mutta aika paljon käyttämättä jäivät. Mieluisimmat lahjat olivat kirjoja.

Kannattaa ottaa selvää, mistä tyttö oikeasti tykkää! Kaikki tytöt eivät ole ns. perinteisiä tyttöjä. Ja jos ostaa perineiseen kotiruokaan opastavan kirjan vaikka kasvissyöjälle, voi se tuntua jopa loukkaavalta. Neuvoisin juttelemaan tytön äidin kanssa, hän saattaa osata antaa hyviä vinkkejä. ja vaikka rahalahja voi tuntua kylmältä, se ei sitä minusta silti ole. Rahalla tyttö voi ostaa vaikka mieluisen CD-levyn tai laittaa sen ensimmäisen oman ulkomaanmatkan matkakassaan.

Sisustukseen liittyvät lahjat ovat minusta vaikeita, samoin korut - toisen maku kun voi poiketa niin paljon omasta. Itselläni on kaapit täynnä lahjaksi saamiani liinoja ja vaaseja. En viitsi pois heittää enkä myydä, kun ovat lahjoja ja muistoja, mutta opiskelijan pienessä asunnossa vievät tilaa. Ei niissä mitään vikaa ole, mutta eivät ne oikein omaan tyyliini sovi, osa näytäisi turhan brameilevilta muuten vaatimattomasti sisustetussa pikkukodissani.

21. riite Vierailija

Kyllä rahalahja 15-vuotiaalle menee ihan hukkaan. Kaljaan ja tupakkiin, jos ei sitten karkkiin ja pikkusälään... Kannatan mitä vain konkreettista. Kyllä myöhemmin varmasti enenmmän iloitsee astioista tms., monihan muuttaa toiselle opiskelupaikkakunnallekin tuota pikaa! Liinavaatteet, astiat, toki myös tekniikka (mp3-soittimet, muistikortit, kovalevyt..). Se on kyllä sairasta, että 50 e on nykyään se minimi. Miettikää miten hyvä lahja voisi olla jokin mieluisa cd, maksaa sen pari kymppiä ja lahjan antaja jää silti varmasti paljon paremmin mieleen kuin rahan antaja..!

22. äiti Vierailija

Pojan rippijuhlat tulossa ja täytyy sanoa, että rahaa hän toivoo. Hän ei tule sitä käyttämään tupakkaa tms. vaan kerää ja ostaa sitten arvokkaampaa kuten esim. golf mailoja, digikameran. Ystävät ja sukulaiset eivät vain ymmärrä toivetta vaan haluavat antaa "muiston", josta lahjansaaja ei pidä.

23. Jenny-täti Vierailija

Onneksi olkoon hei, voitit juuri sinisilmäisimmän typeryksen palkinnon. Nuorten rahat menee aina viinan, tupakkiin ja liimaan ja muihin törkyyn

24. Eva Vierailija

Kysy vihjettä ripille pääsevän vanhemmilta jos et tunne nuorta tarpeeksi hyvin muuten.
    Joku voi tykätä tosi paljon vaikka tosta keittokirjasta, joku toinen taas haluaisi heittää sillä antajaa kupoliin. Raha tai lahjakortti ovat kyllä hyviä ja varmoja vaihtoehtoja, varsinkin jos nuori säästää vaikka harrastusvälineisiin tai matkaan.

25. äiti Vierailija

Älähän nyt yleistä. Suomessa ja muuallakin on PALJON hyvin käyttäytyviä nuoria. Vain pieni osa "rällästää" kadulla, mutta he saavat vain näkyvä roolin.

Jaa tämä sivu