Ruokasooda!

Viestiketju osiossa 'Sensuelli' , käynnistäjänä Vera, 04.08.2005.

1. Vera Vierailija

Onko kukaan käyttänyt hampaiden valkaisuun? Miten? Onko toiminut? Olen jostain kuullut että auttaisi, mutta onko ihan turvallista?

2. ei riitä Vierailija

Pelkkä ruokasooda. Tarvitset myös vetypedoksidia(3%). Teet niistä tahnaa jolla harjaat hampaita. Minulla ainakin auttaa. Ja vaarallisuudesta sen verran, ohje löytyi kotihoidon ja lääkinnän-oppaasta(2002).

3. Tand Vierailija

Mä olen kuullut, että suola valkaisisi, harjaa vaan töpätään suolaan ja harjataan... Enpä tiedä:)

Afrikan ihmiset käyttävät jonkun puun oksaa jolla harjaavat hampaitaan, kuulemma valkaisee. Kokeilin joskus nopeaan, pitäisi tietty käyttää pidemmän aikaan, että (ehkä) tehoaisi. Saiskohan näitä jostain etnokaupoista.

4. nappu Vierailija

Ihan toimii se pelkkä ruokasoodakin ilman mitään peroksidi-juttuja. Ite punaviinin ystävänä on sitä tullut aika monet kerrat kokeiltua ja hyvin on toiminut (maku ei kylläkään oo mikään kaikista paras..). Kannattaa kastella harja hyvin ja sit runsaasti sitä soodaa siihen harjaan. Ei kuitenkaan kannata ihan viikottain tehdä, sillä on haitaksi hammaskiilteelle ja jos se liukenee, niin hampaat tummuu vielä helpommin..

5. ? Vierailija

Kauan harjaita pitää hangata? Jä näkyykö lopputulos heti?

6. Jenni Vierailija

Kannattaa olla kyllä varovainen näissä soodaharjausjutuissa. Soodahan on karkeaa ja harjatessa vaurioittaa hampaan pintaa.

7. mm Vierailija

mulla on hammastahnaa joka sis soodaa, maistuu pahalle mut toimii

8. Näinkin vissiin Vierailija

Olen kuullut,että liitujauhekin kävisi (apteekissa myytävissä).
    Ei ole omakohtaisia kokemuksia. Saattaapi tämäkin tuote
    rassata kiillettä?

9. ketunpoika Vierailija

urtekramin hammastahnat sisältää liitujauhetta, luontaistuote- ja ekokaupoista. en sitten tiedä valkaiseeko. ja hammaskiilteestä sen verran, että yhdessä artikkelissa sanottiin soodalla hampaiden hankaamisen juuri suojelevan kiillettä. että tiedä häntä.

10. EI!! Vierailija

Älkää nyt hyvät ihmiset pilatko hampaitanne soodalla! Se hankaa todella nopeasti kiilteen pois kokonaan. Ja kun sooda hankaa kiillettää, niin sen jälkeen hammas vain värjäytyy entistä nopeammin kun pintaa on jo rikottu epätasaiseksi. Ja voin kertoa, että pilasin omat hampaani juuri näin. Kuulin kaverilta, että soodalla voi valkaista hampaita ja tietenkin kokeilin. Nyt muutama vuosi myöhemmin harmittaa ja kovasti. Hampaita vihloo helposti ja hampaat ovat myös ohentuneet, kun kiille on niin kulunut. Eikä sooda todellakaan suojele hampaita. Kuvitelkaa vaikka, että hankaatte auton maalipintaa hiekkapaperilla, se on sama asia!

11. fff Vierailija

Entas jos sen soodan liottaa veteen tahnaksi, niin ei ole rakeista?

12. tinjaz Vierailija

Soodalla ei kannata hampaitaan harjata, kuluttaa kiillettä. Soodan voi liuottaa veteen ja purskutella suussa.

13. ainokainen

Saadut tykkäykset:
    0
    Isoäidin aikaisesta Joka Naisen Niksikirjasta luettu vinkki: Pureskele hiilitabletti ja harjaa hampaat sillä.
    Varoitus: hiilen mustaamat hampaat näyttävät todella koomiselta!

14. kokeillut Vierailija

Kokeilin myös vuosia sitten soodaa valkaisemaan hampaita. Sain pysyvän kiillevaurion hampaisiin jota sitten pinnoittamalla korjailtiin hammaslääkärissä. Maksoi paljon ja harmittaa niin vietävästi. Sooda syövyttää kiillettä. Mieluummin hammashoitajalle hampaiden puhdistukseen ja vaikka valkaisuun jos tarpeen, kaikki tulee halvemmaksi kun tuollaiset vaaralliset kotikonstit.

15. ainokainen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mä kokeilin kerran soodalla pesua, kun hammastahna oli loppu. Hyi helv...!
    Kauhea maku! Kertaan jäi.

16. nainen80__ Vierailija

Mä käytin soodaa kaksi kertaa 10v aikana. Toimii erinomaisesti - näin kertakeinolla.
    Enkä todellakaan ymmärrä miten siitä jotkut saa traumoja ja pysyviä vaurioita, miten te oikein harjasitte? Rautasahalla?

Ja kyllä, ihan kaikki hampaiden valkaisu on haitallista hampaille. Tahnat, kemikaalit, kalliit hoidot jne
    Joten ISOLLA KIRJAIMILLA kirjoittavat - nauttikaa ruskeista ja keltaisista hampaista, jotkut sanoo, että se on luonnollinen väri. On takuulla terveellistä. Vai onko teillä joku parempi vaihtoehto tiedossa?

Kyllä vaan, mielummin sooda kuin muu kemia.-

17. Xx Vierailija

Hampaiden valkaisu - ACO Hud Nordic

Alhaalla oikealla on puhuttu myös ruokasoodasta.

"Bikarbonaatti (ruokasooda) on tehokkaasti puhdistava, hiova aine, joka käsittelee kiillettä silti hellävaraisesti. Koska sylki liuottaa bikarbonaatin suhteellisen nopeasti, hiomateho on parhaimmillaan harjauksen alussa. Tehoa voidaan pidentää aloittamalla harjaaminen kuivalla harjalla"

18. Trolleja? Vierailija

Ihan hammastahnan korvikkeena olen käyttänyt ruokasooda kohta 3 vuotta, siis päivittäisessä käytössä mitä nyt joskus jää pitemmäksi aikaa pesemättä, mutta kuitenkin. Laitan sooda lusikalla suuhun ja harjaan. Purskuttelen aina vielä soodavedellä harjauksen jälkeen.

19. Trolleja? Vierailija

Valkaisusta en ole alunperinkään kiinnostunut ollenkaan, vaan ihan puhdistukseen olen käyttänyt. Jos se kerran vaarallisesti kiillettä kuluttaa niin kai se pitää joskus lopettaa sitten.. Tähän asti en oo huomannu ongelmia.

20. Siika Vierailija

Sooda ei ole hammastahnan korvike! Se ei sisällä fluoria, joten se ei suojaa hampaita hammastahnan tavoin. Jos joku urpo on soodalla muka saanut kiillevaurioita, niin voi hyvinkin johtua juuri siitä, että hän on lopettanut hammastahnan käytön eikä ole saanut fluoria riittävästi esim. tabletteja syömällä.

Minullakin tuli hampaat täyteen reikiä, kun olin lähes vuoden käyttämättä hammastahnaa. Tämä siis nuorempana, kun en tajunnut hammastahnan merkitystä, koska lapsena minulla ei koskaan ollut reikiä vaikka harjasin hampaitani hyvin epäsäännöllisesti. Nyt kahdeksan vuotta myöhemmin minulle ei ole tullut uusia reikiä ensimmäistäkään, kun olen harjannut hampaani fluoritahnalla kaksi kertaa päivässä ja unohtanut vain kourallisen harjauskertoja koko tänä aikana.

21. jaaha Vierailija

Tässä on mennyt sekaisin värjäytyminen poisto ja valkaisu, jotka ovat kaksi eri asiaa.

Värjäytymiä tulee hampaisiin kuten vaikkapa valkoiseen posliinimukiin, josta juodaan teetä. Hampaista kuten teekupista värjäytymät saa pois natriumkarbonaatilla eli ruokasuoodalla. Myös hammashoitaja puhdistaa soodalla hampaista värjäytymät.

Aineessa ei ole siis ongelmaa, mutta ei ole tarkoitettu sellaisenaan a) päivittäiseksi hammastahnaksi eikä b) jatkuvaan käyttöön, koska se on hankaava aine ja monet käyttävät sitä kovalla harjalla eli siksi se heikentää kiillettä eikä suositella. Soodapesu hammashoitajalla tehdään eri tavalla, jolloin kiille ei vaurioidu.

Tämä sooda nyt vaan poistaa värjäytymät, jotka tulevat kun latkit kahvia, teetä, cokista, ja punkkua. Apteekista saa tähän tarkoitukseen hammastahnaa esim. Elmex Tehopuhdistus.

Hampaiden valkaisu tarkoittaa että hampaan luonnollista väriä valkaistaan. Lääkärit käyttää tässä karbamidi- ja vetyperoksidia.

Jos haluaa kokeilla kevyempää mutta turvallisempaa vaihtoehtoa voi ostaa apteekin tuotteita, jossa on samoja aineita esim. Yotuel All-in-One. Lopputulos ei tietenkään tule heti eikä ole mikään Hollywood-valkeus.

Jos haluaa kohtuullisen turvallisesti valkaista hampaat todella valkoisiksi nopeammin, sitten pitää mennä hammaslääkärille. Kaikille herkille tämä ei sovi vaan tulee vilhomista. Ja jos jatkuvasti valkaisuttaa hampaitaan lyhyillä väliajoilla, tulee paljon muitakin ongelmia, kuten ienten vetäytyminen, kilteen oheneminen, herkistyminen, jne.

22. Kokemusta on.... Vierailija

Itse olen muutaman vuoden ajan harjannut hampaat PEHMEÄLLÄ harjalla ja soodalla. Ja kyllä on tulokset näkynyt! Kunhan ei hankaa liian tarmokkaasti, niin kiille ei vaurioidu. Muutama kerta kuukaudessa on aika hyvä määrä.

23. Fluori on myrkky Vierailija

Silkkaa jauhantaa.

Fluori ei itseasiassa auta yhtään mitään ja pilaa hampaat. Fluoria käytetään esim. muovin valmistukseen. Fluori nieltynäkin on vaarallista. Aiheuttaa luidensurkastumista, hampaiden huononemista. Kyseiset "tutkimukset" on jälleen teettänyt kyseisiä tuotteita myyvät firmat.

Fluoride: The Hard to Swallow Truth Documentary - YouTube

24. musta-valkoinen Vierailija

Ei se nyt ihan kauhea myrkky ole. Poikani oli vuoden ikäinen kun pisteli 400 kpl fluoritabletteja purkista. Oksennutettiin ja kiellettiin antamasta 3 kk tabletteja. Poika on nyt 25 vuotias ei yhtään reikää hampaissa ja pituuttakin 194 cm eli luut eivät ole surkastuneet.
    70-80- luvuilla kouluissa hammashoitaja kävi fluorauttamassa oppilaiden hampaita viikottain ja hyvä niin. Ei ole reikiä ja hampaat on hyvässä kunnossa vaikka ikää on jo.
    Sama juttu soodan suhteen. Liiallisesti käytettynä saattaa esiintyä alkaloosia.

25. Johannes Vierailija

Jaa tämä sivu