Hae Anna&Ellit-sivustolta

Ruokia joista tykkäätte?

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Aqua, 24.03.2012.

1. Aqua Vierailija

mutta ette tee usein jostain syystä itse. Joko ostatte valmiina tai syötte jossain muualla. Listaa vaan tulemaan ja perusteluja:)

Omia suosikkeja:

Siskonmakkarakeitto ( En ole koskaan itse tehnyt, eipä vaan ole tullut tehtyä. Pitkästä aikaa söin tällä viikolla sitä kun kaveri oli tehnyt.)

Kaalilaatikko ( Olen ajatellut, että se on vaikea valmistaa. Joku aika sitten katselin netistä ohjeita ja löysinkin ihan hyvän. Tein sitten kaalilaatikkoa ensimmäistä kertaa elämässäni ja hyvää tuli. Ei se sitten ollutkaan niin vaikea tehdä mitä olin kuvitellut:) Pitääpä tehdä useammin, kaupan valmis kaalilaatikko kun ei hääviä ole)

Lasagne ( Ehdoton lempiruokani. Kaupasta olen valmista ostanut tai puolivalmista. En ole jaksanut alkaa itse väsäämään alusta loppuun. Olen kyllä joskus tehnyt, mutta siitä aikaa:)

Kanakeitto ( Suosikki keittoni, mutta valmistamiseen menee aikaa niin ei tule usein tehtyä. Viime kerrasta jo aikaa. Aina joutuu keittoihin ne perunat kuorimaan ja se ei ole lempipuuhaani:D Laiskuutta siis:)

Itse tekemät lihapullat ( Ihan älyttömän hyviä, mutta en ole aikoihin tehnyt. Ei ole edes käynyt mielessä pitkään aikaan. Kaupan valmiita sitten ostanut, mitkä ei järin hyviä ole:)

Pyttipannu ( Kaupan pakaste pyttipannua tullu ostettua. Itse kun tekee niin joutuu taas niitä perunoita kuorimaan:D)

Tuossa nyt tuli muutamia listattua.

2. rosmarin1 Vierailija

Olisikohan lasagne minunkin ykkössuosikkini tai sitten mukaeltu moussaka.. Pizzaa en osaa tehdä hyvää, sen tekee tyttäreni tai paremman puutteessa tuodaan pizzeriasta.

3. hernekeitto Vierailija

"Ruokia joista tykkäätte, mutta ette tee usein jostain syystä itse."

Minulla ehdottomasti parhaiten tuon vaatimuksen täyttää hernekeitto. Pidän siitä, syön usein, mutta vain muiden tekemänä eli työpaikkalounaalla, äitini valmistamana tai sitten ostan kaupasta HK:n "pötkön". Itse olen tehnyt ehkä kymmenen vuotta sitten viimeksi. Eihän se ole edes työlästä tehdä, mutta jotenkin en viitsi kahden hengen taloudessa ryhtyä liottelemaan, vaihtelemaan vesiä ja keittämään tuntikaupalla.

Pizzakin on jäämässä sellaiseksi. Pidän siitä ja käymme mieheni kanssa pizzalla aina silloin tällöin, mutta kotona en viitsi tehdä.

4. Onhan noita Vierailija

Osa ruoista on meillä tavallaan kausiruokia, vaikkei mikään estäisi monia niistä muulloinkin tekemästä. Esimerkiksi uudet perunat, kaalilaatikko ja kantarelliruoat ovat meillä kesäruokia, hernekeitto puolestaan sopii talven paukkupakkasille.

Pizza on myös hyvä esimerkki. Itse tehty pizza on hyvää, mutta aniharvoin pizza on etukäteen suunniteltu ruoka. Meillä pizzanteko tyssää usein siihen, että kotoa puuttuu jotakin olennaista, kuten esimerkiksi jauhoja, hiivaa tai mozzarellaa. Lisäksi Suomi, tai ainakin pääkaupunkiseutu, on lähipizzerioita puolillaan, joten niistä on helppo tilata tai piipahtaa syömässä.

5. Maksalaatikko (ja maksaruuat yleensäkin, syön töissä aina, kun on tarjolla), kaalikääryleet, silakat ja muikut.

Maksaa ei vain ole tullut tehdyksi sen jälkeen, kun kaikkeen nautaperäiseen syntyi aika pitkäaikainen kammo hullun lehmän taudin ansiosta. Muuten lehmä on päässyt pannasta, mutta kotiin en ole maksaa ostanut vuosiin, vaikka se olisi helppo ja nopea valmistaa. Maksalaatikkoa en ole koskaan tehnyt itse.

Myös kaalikääryleitä pidän työläinä valmistaa, ja kaupasta saa ihan hyviä.

Pieniä kaloja ei voi kotona tehdä perheenjäsenen kihdin vuoksi, ei ainakaan niin usein kuin minä haluaisin niitä syödä (kun en halua tehdä kaksia ruokia).

6. Minakin pidan maksalaatikon tekoa aika tyolaana ja siksi ei tule tehtya. Myos kotona tehty pizza on meilla nykyisin aika harvinaista. Lasten ollessa pienia tein usein pizzaa, jos oli kavereita kylailemassa. Siihen oli jokaisen helppo valita paalliset oman maun mukaan. Nyt ovat lapset ja heidan kaverinsa jo sen verran isoja, etta pahimmat nirsoilut ovayt jaaneet pois. Kaupan herkkutiskilta saa toiveiden mukaan tehtya hyvaa pizzaa ja sita ostamme muutaman kerran vuodessa.

7. Carita Vierailija

Läskisoosi, tilliliha, kaalikeitto, kaalilaatikko, kaalikääryleet, maksalaatikko - nam nam:)

8. Strawberry Fields

Saadut tykkäykset:
    0
    Yleensä teen itse kaikkea mahdollista mistä tykkään, mutta sushi on ollut toistaiseksi se, mitä en ole vielä itse tehnyt. Sitä kun on niin helposti saatavilla.

Pihvejä en laita kotona koskaan, koska en itse tykkää, enkä ole edes koskaan syönyt. Lauantaina kävimme viimeksi pihviravintolassa, koska miehellä teki mieli pihviä.

Juustokakkua en tee koskaan itse, koska superhyvää juustokakkua saa nopeasti.

BBQ-lihoja (ribs, brisket, pulled pork, sausage, smoked chicken jne.) ei myöskään tule laitettua kotona.

Jaa tämä sivu