Hae Anna&Ellit-sivustolta

Ruusufinni

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Näppy, 20.06.2005.

1. Näppy Vierailija

Hei! Onko muita ruusufinnistä kärsiviä? Mulla ei kovin paha, mutta kuitenkin punaisia näppyjä naamalla on jonkun verran. Sain joku aika sitten antibioottikuurin ja Rozex-voidetta aamuin illoin levitettäväksi. Osaisiko joku sanoa, että millaista kosmetiikkaa voin käyttää? Siis lähinnä tarkoitan puhdistusaineita ja kosteusvoiteita? Olisiko merkkisuosituksia vai voiko käyttää mitä vain, missä ei turhan paljoa hajuja yms? Avustanne kiitollinen, Näppy

2. Gilda. Vierailija

Mulla on myös ruusufinni. Sain maanantaina antibioottikuurin ja Rosazol-voidetta. Nyt jo hellittää.

Olen jo muutaman vuoden käyttänyt herkän ihon tuotteita, tällä hetkellä on käytössä No7:n puhdistusmaito, kasvovesi ja kosteusvoide.

3. Emminella Vierailija

Biothermin Acnopur-sarjassa on muun muassa hyvä puhdistusvaahto, kasvovesi sekä kosteusvoide. Lääkekuurilla sain aikanaan ihoni kuriin. Myöhemmin olen pitänyt sen näpyttömänä juuri tämän sarjan avulla. Verraton myös näin kesällä.

4. Madami Vierailija

Osta apteekista ihonhoito aineesi. Joku tuoksuton puhdistusvaahto, tuoksuton kosteusvoide esim.Avena, itse käytän sitä. Siitä lötyy myös naamio, tehotipat,silmänymp.voide yms.

5. Gilda. Vierailija

Yllättävää, miten vähän täällä on ollut keskustelua ruusufinnistä. Luulenpa, ettei moni tiedä sairastavansa sitä. Ehkä esiastetta eli punaisuutta ja couperosaa pidetään niin normaalina, että niihin ei kiinnitetä paljonkaan huomiota. Mulla on esim. aina ollut niin, että pakkasessa ulkoiltuani olen kasvoiltani punainen todella pitkään ja sama juttu saunan tai jumpan jälkeen.

6. vinkkaaja Vierailija

Joku kertoi saaneensa tuohon apua Lidlin halpisvoiteesta, jossa on jotain q-10 juttua.En ole tutustunut paremmin.

7. Ruusu123 Vierailija

Musta tuntuu, että tosi harva tietää kärsivänsä nimenomaan ruusufinnistä. Itsekin ihmettelin pitkään, mikä mua vaivaa, kun naama oli kamalan näköinen ja yleensä ei ole ollut mitään iho-ongelmia. Lopulta menin ihotautilääkärille ja sain diagnoosiksi perioraalidermatiitin, eli ruusufinnin alalajin. Rozex-voidetta ja lääkekuurin sain (ei antibiootteja), ja nyt olen jo lähes terve. Yleislääkärit eivät ehkä ruusufinniä heti tunnista ja väärä diagnoosi vain pitkittää avun saamista.

8. juuhiuuhi Vierailija

Niinpä... Ihmetellään, kun poskissa tai suun ympärillä on mätänäppyä, mutta luullaan niitä finneiksi. Ne kutienkin pysyvät ja pysyvät, ellei hoida. Ikävää on se, että olen alle kolmekymppinen. Usien tämä on keski-ikäisten naisten tauti. Eikä kukaan tiedä syytä...

Itse koetan pitää oireet rikkivoiteella poissa, en jaksa enää antibiootteja. Mitä muita rasvoja suosittelette kuin Avene ja Acnopur?

9. Ruusu123 Vierailija

Juuhiuuhi, mullakin on ikää reilusti alle 30 v. Mulle lääkäri määräsi tetrasykliinikuurin, johon olin aluksi ihan tuskastunut, kun mitään vaikutusta ei tuntunut olevan, mutta paraneminen tulikin viiveellä jo kuurin loputtua. Tietysti se on yksilöllistä, että mikä tepsii kullekin. Kosmetologi suositteli Biodrogan tuotteita, niitä kuulemma pystyvät käyttämään nekin, joilla on paha psoriasis kasvoissa. Rauhoittavat kovasti ihoa ja yövoide on ihan yliveto.

10. punanaama Vierailija

Hei... Minulla on couperosaa ollut jo useita vuosia, poskipäissä pahimpana mutta kauttaaltaan kasvot hieman punoittavat, otsaa lukuunottamatta. Lisäksi nenänpielet punoittavat, kuivuvat ja ovat jopa kutiavat. Suun ympärillä sitten lähinnä on pientä märkänäppyä, jota sitkeästi aina vaan tulee. Iho ärtyy melkein kaikesta, aamulla herätessä on rauhallisin. Esimerkiksi liikunnan jälkeen ihoni on tulipunainen, turpoaa ja on sellainen monta tuntia. Onko esim. tuo Rosex voide reseptilääke?

11. Ruusu123 Vierailija

Käy ihmeessä näyttämässä näppyjä ihotautilääkärille, turha kärsiä kun apua löytyy. Rozex on reseptilääke.

12. vehnäpoliisi Vierailija

Naaman punoitus, kuumotus ja turvotus on jatkunut monta vuotta. Minulle lääkäri on antanut ruusufinni-diagnoosin vuosia sitten. En suostunut uskomaan siihen, ettei sille löytyisi "selitystä", joten olen tutkinut asiaa jo vuosia. Suurin osa sairauksista ja oireiluista johtavat ihmisen suoliston hyvinvointiin. Ruusufinnihän on selvä OIRE jostakin. Ja niinpä olenkin tutkinut ruokapuolta erityisen tarkasti. Ja nyt olen sen asian ratkaissut, ainakin omalta kohdaltani. Minulla on vehnä-allergia. Asian keksiminen on vienyt todella kauan aikaa sen vuoksi, että vehnää on joka paikassa, ruisleivissä, soijakastikkeissa, juomissa, karkeissa, suklaassa, jätskissä jne.
    Eli kannattaisi ainakin käydä eliminoimassa vehnäallergian mahdollisuus allergioihin perehtyneellä lääkärillä.
    Voit halutessasi lähettää minulle postia osoitteeseen taikatuu@hotmail.com

13. Frau Q Vierailija

Täällä myös yksi ruusufinnidiagnoosin saanut! Ja kolmekymppiä mittarissa minullakin vasta... : / Mulla oireena on varsinkin toiseen poskipäähän pesiytynyt näppylärykelmä. Ja herkästi iho alkaa punoittaa.

Mun hoitojani rajoittaa nyt kovasti se, että olen raskaana. Dalacin-liuosta sain, mutta lopetin sen kuukauden käytön jälkeen, kun siitä tuntui olevan melkein enemmän haittaa kuin hyötyä (kuivatti, pisti punoittamaan entistä enemmän yms.)

Mutta nyt ostin kosmetologilta Bion-sarjan putsarin (Bacteriostat cleanser) ja paikallishoitoaineen (Follicle cleaning lotion) - nämä suunnattu siis juuri aknen/ruusufinnin hoitoon - ja ne tuntuu hyviltä! Viilentävät ja rauhoittavat. No, kuivattavat vähän myös, mutta ei häiritsevästi. Suosittelen kokeilemaan, ja sarjalla on muitakin tuotteita. Netistä löytyy bion.fi

Tietääkö kukaan muuten, saako ruusufinni-ihoa kuoria edes sellaisilla tosi hellävaraisilla entsymaattisilla (vai mitä ne nyt onkaan..?!) kuorinta-aineille? Kun kuorintahan on periaatteessa pannassa. Mutta koskisiko se vain sellaisia rakeisia kovia kuorintoja?

14. ruusunokka Vierailija

Minäkin olen käyttänyt Bionin putsria ja follicle lotionia jo toista vuotta.
    Bionilla oli myös hyvä aurinkosuoja (sk 30). Harmi kun sitä ei enää saa:((

15. päpsä Vierailija

aika hyvin pysynyt kurissa kun pesen kasvoni sebamedin antibakteerisella puhdistusvaahdolla ja voiteena käytän foreverin aloe moisturizing lotionia.

16. ruusunen..... Vierailija

Onko kukaan ruusufinniä poteva kokeillut BM:n geeliä tai voidetta ?
    Nuo BM tuotteethan on tarkoitettu herkälle iholle.

17. nuori eukko Vierailija

Mä olen jo pitkään kikkaillut ties kuinka monen voiteen ja puhdistusaineen kanssa joiden luvataan auttavan punoitukseen, mutta tuntuu, että näiden jälkeen tilanne on mennyt vain pahemmaksi. Nyt olen kuukauden ajan ollut ilman mitään ja tuntuu, että ei ole pahentunut, mutta eipä kyllä parantunutkaan.. iholla tosin mukava tunne kun ei ole rasva ja meikkikerrosta estämänssä ihon "hengittämistä". Tosin itsettunnon päälle tämä kyllä ottaa, kun esimerkiksi kaupasssa peilistä katsoessani sieltä tuijottaa punaisenkukertavat ja laikukkaat kasvot.. ei hyvä..

18. nipero Vierailija

Onko kellään kokemusta Exuviance tuotteista ruusufinnin hoidossa? Olen yli 5-kymppinen nainen ja saanut diagnoosin n.4 vuotta sitten.Tetracykliini kuureja syöty,Rosazol ei sovi,Skinoren voide ollut melko hyvä,mutta pitempään käytettynä teho laskee.Käytän tällä hetkellä Bion tuotteita ( käyttänyt n.vuoden).Naama punoittaa ja pustuloita putkahtelee.Ilman meikkivoidetta elämä olisi tosi kurjaa.Mistä apua?Ruokavalioon voisi varmaankin kiinnittää enemmän huomiota.Olen muuten vehnän gluteenille herkistynyt .Olisiko jotain yhtäläisyyttä ...joku muu mainitsi samasta asiasta.

19. ruusunokka Vierailija

Mitkä tuotteet sinulla on käytössä Biodrogalta ?

20. Frau Q Vierailija

.. toivottavasti joku vastailisikin meille epätietoisille..!

Tuli mieleen sellaiset jutut että onko kukaan saanut apua mistään kosmetologin tekemästä hoidosta? Olen kuullut, että ultraäänihoito sopisi ruusufinnisille, mitkään hionnat taas ei. Entä onko teillä e-pillerit vaikuttaneet oireisiin? Itse kun tosiaan olen raskaana... Saa nähdä, mitä tapahtuu synnytyksen ja imetyksen jälkeen...

21. Punanenä Vierailija

Minä olen käyttänyt Exuviance-sarjan herkän ihon tuotteita runsaan puolisen vuotta, kun kosmetologini arvioi viimeksi ihonhoidossa käytyäni, että nänäni punaisuus johtuu ruusufinnistä. Exuviancessa on ruusufinnin hoitoon tarkoitettuja tuotteita ja olen tykäänyt - kannattaa kokeilla. Kosmetologini kehoitti myös kovasti menemään ihotautilääkärille: varmistamaan diagnoosi ja saamaan kunnon lääkkeet. Menkää ihmeessä muutkin, jos perusoireet täyttyvät. Tsemppiä ja mukavaa kesää kaikille muillekin punanenille!

22. Frau Q Vierailija

Voisitko vielä kertoa, minkälaisia nämä Exuviancen ruusufinnin hoitoon tarkoitetut tuotteet ovat? Putsari, kosteutus..? Onko jotain "tehotippoja"?

Jos nimittäin joskus päätän vaihtaa Bionin siihen...

23. OT Vierailija

Anteeks että tuppaan tähän ketjuun, mutta saako raskaana käyttää Dalacin -liuosta kasvoille? Itse en ole saanut kysytyksi tätä neuvolasta tms, mutta jätin käytön varmuuden vuoksi...

24. Frau Q Vierailija

Kyllä ihotautilääkärini sitä minulle antoi, ja oli tietoinen raskaudestani. Hän kertoi, että Dalacinin sisältämää lääkeainetta käytetään raskauden aikana myös hiivatulehdusten tms. hoitoon, joten on ihan ok... Tosin, nyt kun olen aiheesta lueskellut, niin olikohan niin, että jossain maassa Dalacin on kuitenkin kiellettyjen aineiden listalla..! Joten jos sinunkaan ei ole sitä ihan pakko käyttää, niin turvallisinta tietenkin niin!

25. Ruusu123 Vierailija

Käytössä on se kosmetologin suosittelema yövoide Biodroga Sensitive Care Gentle Night Care. Voin kyllä suositella itsekin lämpimästi!

Jaa tämä sivu