Hae Anna&Ellit-sivustolta

ryhmähaastattelu

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä työnhakija, 16.04.2007.

1. työnhakija Vierailija

Hei,

Onko joku ollut ryhmähaastatteluna totetutettavassa työpaikkahaastattelussa? Olisi kiva lukea kokemuksia kun sellaiseen olen pian menossa...

Kiitos, jos joku viitsii kertoa.

2. Osa-aikaduunari Vierailija

Olen ollut rekrytointifirman ryhmähaastattelussa, ja voin sanoa että parempiakin työhaastatteluja on ollut... Jostain syystä ryhmä oli kovin homogeeninen, eli paikalla oli vain noin 20 - 30 -vuotiaita naisia. Koulutus- ja työtausta taas vaihteli kovastikin, eli osa oli suoraan lukion penkiltä ja osalla oli takanaan jo melkoinen työura.

Kysymykset kuuluivat jotakuinkin näin:

- Miksi olet tullut meille työnhakijaksi?
    - Millaista työtä haet, millaisia työaikoja toivot, milloin voit aloittaa jne.
    - Mitkä ovat vahvuutesi työntekijänä?
    - Millainen työtovereiden käytös sinua sapettaa, ja miten silloin toimit?
    - Mitä heikkouksia sinussa saattaa muiden työntekijöiden mielestä olla?

Siinä haastattelun sisältö kaikessa lyhykäisyydessään. Eipä tullut koskaan kutsua töihin, lienenkö vastannut väärin.

3. siellä kannattaa sitten muuten olla aina ensimmäisenä äänessä, jotta antaa itsestään aktiivisen kuvan (ja muista tietysti passiivisen). kohteliaisuus ja muiden kuunteleminen kannattaa unohtaa.

4. Myös käynyt... Vierailija

Ryhmähaastetteluissa seurataan myös sitä, miten kukin toimii ryhmässä. Kuunteleeko kukin hakija muitten mielipiteitä, antaako puheenvuoroja vai jyrääkö vain omat ajatuksensa eteenpäin. Olen siis täysin eri linjoilla kuin tuo edellinen kävijä. Siellä nimenomaan pitää toki olla itse äänessä, mutta pitää pystyä keskustelemaan järkevästi ja etsiä yhteistä säveltä muitten kanssa. Kohtelias ja ystävällinen pitää olla.
    Toki pitää olla aloitteellinen ja rohkea, pitää pystyä ilmaisemaan omia mielipiteitään ja myös löytää uusia ratkaisuja.
    Näillä eväillä olen itse päässyt kahdesta käymästäni ryhmähaastattelusta ko työpaikkoihin, vaikka "vastustajani" olivat minua paremmin koulutettuja ja heillä oli kokemusta enemmän.

5. Neiti Y

Saadut tykkäykset:
    0
    Olin sellaisessa ryhmähaastattelussa, jossa hakijat tekivät tiiminä eräänlaisen suunnitelman. Ryhmä neuvotteli ja suunniteli, ja työnantajan edustajat tarkkailivat sivusta miten ihmiset toimivat.

6. kokenuts Vierailija

niin no, minun tapauksessani ei todellakaan ollut kyse tiimityöläisen etsimisestä, vaan äänekkäin ja itseään esille työntävin sai paikan. en ollut minä, sillä yritin olla kohtelias ja sanoa jotain positiivista muidenkin ideoista.

7. työnhakija Vierailija

Kiitos kommenteista. Lisääkin saa laittaa. Lupaan palata kertomaan kunhan haastattelu on ohi.

8. kiittää Vierailija

kiitos vitusti kun palasit kertomaan kunhan haastattelu on ohi, niin kuin lupasit

9. Mari_Ann Vierailija

On kai jokaisessa työpaikassa vielä olemassa koeaika, että näkee onko ihminen todella sellainen minkä kuvan itsestään antoi haastattelutilanteessa. Joskus valinta sittenkin saattaa mennä metsään.

10. NanaAdeline

Saadut tykkäykset:
    0
    Itsekin olen tänään menossa ensimmäistä kertaa ryhmähaastatteluun. Kyse on myös rekrytöintifirman haastattelusta. Aika lailla jännittää, kun en tiedä, mitä tulevat kysymään :) .
    Jos muistan (ja selviän haastattelusta hengissä), voin tulla kertomaan, mitä siellä kysyttiin.

11. NanaAdeline

Saadut tykkäykset:
    0
    No, eipä sitä ehkä ihan ryhmähaastatteluksi voinut kutsua, sillä haastateltavia oli paikalla kaksi kappaletta. Näissä sitten hajontaa sitäkin enemmän :) .
    Toisena minä; nuori nainen, jolla ei juurikaan työkokemusta, mutta alan koulutus ja sitten vähän vanhempi mies, jolla työkokemusta vuosikymmeniä, muttei täsmälleen juuri tältä kyseiseltä alalta.
    Kysymyksissä oli aika paljon niitä perusjuttuja; miksi juuri sinut pitäisi valita? Miksi sinä haluaisit juuri tämän työn?
    Ensimmäisenä piti omin sanoin kertoa yleisesti jotain itsestään.
    En elättele hirveän suuria toiveita tuon työn suhteen. Itse olisin ainakin palkannut sen miehen :D .

12. Vieras Vierailija

Olin ryhmähaastattelussa, ja toista oli kyllä kun näissä kaikissa kauhutarinoissa kerrottu.

Työtä oli hakenut lähes 900 henkilöä, joten meille kerrottiinkin että pitkälle päästy jo nyt, mutta aika ei riittäisi muuten mitenkään edes tämän pienen osan haastatteluun muilla keinoin. Ryhmähaastattelu on joskus siis ainoa keino kun hakijoita on paljon.

Tämä haastatteöu eteni näin:

Päällikkö kertoi yrityksestä ja siitä mitä yrityksessä tehdään, antoi tämän jälkeen jokaiselle oman puheenvuoron, jossa sitten sai kertoa itsestään ja siitä mitä on tehnyt ja osaa tehdä. Kukaan ei puhunut päälle, toisin kun monessa kirjoituksessa on kerrottu. Haastattelussa sai kertoa Itsestään ja osaamisestaan ihan rauhallisesti.

Tässä haastattelussa ei myöskään kysytty työtodistuksia, eikä palkkatoivomuksista puhuttu koska päällikkö piti palkkatoiveita henkilökohtaisina, joihin sittten palataan mikäli tullaan valituksi. Myöskään mitään testejä tai papereita ei ryhmähaastattelussa täytelty.

Tämä haastattelu on yksi esimerkki, jossa erittäin suuren yrityksen johtaja voi olla niin rento, kun ihminen voi rento olla. Arvostan tätä erittäin paljon.

Johtajatason ihminen tiesi 110% kaikesta mitä puhui, mutta kuitenkin puhui jatkuvasti rennosti, herjaa heittäen asioista myös. Kysymyksiä voi tietysti tulla melko puun takaa, mutta ei niihin aina nokkelimmatkaan voi oikein vastata, tämä jäi melko nokkelana henkilönä ehkä harmittamaan yhtä kysymystä kohden itseäni kuitenkin.

Älkää jännittäkö asiaa liikaa, on vastassa sitten olisikin ryhmähaastattelu.
    En puhunut paljoa, kuten muut tekivät, mutta toivon silti tämän työn saavani!

13. JK Vierailija

Toivottavasti nuo palkkaneuvottelut käydään ennen kuin tullaan valituksi. Ainakin minulle palkalla on merkitystä, joten minä saatan lopettaa työnpaikkaneuvottelut kyseisen firman kanssa, jos ne alkavat palkalla pelleilemään.

14. Keskipalkkainen Vierailija

Toisaalta jos palkasta neuvotellaan vasta, kun henkilö on jo valittu, yritys ilmeisesti on valmis maksamaan, mitä pyydetään. Yrityksillähän on hyvinkin laaja pelivara tässä, enkä usko, että ainakaan asiantuntijatehtävään valittu on niin pöhkö, että rupeaa mitään mahdottomia palkkavaatimuksia esittämään.

Yrityksen kannalta voi myös olla fiksua laskea sen varaan, että ihminen (lue: nainen) ei ymmärrä omaa arvoaan, ja tulee töihin esim. 3.500 eurolla, vaikka yritys olisi valmis maksamaan 5.500.

Jos olisin itse tuossa tilanteessa, ottaisin mahdollisimman tarkkaan selvää siitä, mitä vastaavanlaisista tehtävistä on tapana maksaa, esimerkiksi alan ammattiliitosta. Siihen voi sitten suhteuttaa omia palkkatoiveitaan ja pyytää vähän enemmän kuin uskoo saavansa. Itseään kannattaa arvostaa, mutta toisaalta on tyhmää hinnoitella itsensä ulos markkinoilta.

15. JK Vierailija

Minulla on omakohtaista kokemusta tuosta palkan polkemisesta. Jouduin työttömäksi asiantuntijan tehtävästä, toimipisteemme pääkaupunkiseudun ulkopuolella lopetettiin. Palkka 20 vuoden jälkeen oli yli 3000 euroa kuukaudessa.

Sitten hain erästä mielenkiintoista tehtävää, ja olihan pakkokin, sillä olin jo työtön. Kaikki meni ok siihen saakka, kunnes tuli kyse palkasta. Minulle tarjottiin 1900 euron palkkaa. Vähän oli kusinen tilanne, kun en voinut kieltäytyä, sillä työtönhän ei voi kieltäytyä. Ja työnantaja tiesi tuon.

Kuitenkin sitten kieltäydyin ja onnekseni yritys ei kielinyt siitä eteenpäin. Pelkäsivät varmaan mahdollista negatiivista julkisuutta, sillä yritys kuuluu Suomen 200 suurimman yrityksen joukkoon ja on aika nimekäs.

Jaa tämä sivu