Sämpylätaikina

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä yleiskoneella, 13.12.2005.

1. yleiskoneella Vierailija

Sain yleiskoneen lainaksi pariksi päiväksi ja ajattelin tänään tehdä sillä sämpylätaikinan. Olen kuitenki kuullut täysin erilaisia ohjeita ko.taikinan tekoon yleiskoneella, joten kysynkin nyt teiltä hyvät Ellit, miten te tekisitte taikinanne. Eli kuinka kauan vaivaisitte taikinaa ja kuinka suurella nopeudella? Jauhot ripotellaan pikkuhiljaa joukkoon vai melkein kaikki kerralla? Jauhoja ilmeisesti ainakin käytetään vähemmän kuin käsin vaivaten?

2. Leipuri Vierailija

Koneella tehdään taikina ihan samalla tavalla kuin käsin. Ainut ero on se ettei tartte käsin vaivata taikinaa. Tarkkoja aikoja ei kai kukaan pysty antamaan. Riippuu koneesta ja tehokkuudesta. Itse sekoittelen taikinaa koneella sen aikaa, että jauhot sekoittuvat kunnolla ja lisään jauhoja vähitellen taikinaan. Ainut varoitus on se ettei tee taikinasta liian kovaa, kun ei ole sitä näppituntumaa taikinaa tehdessä.

3. elli Vierailija

Voiko monitoimikoneella tehdä sämpylä- ja pullataikinaa vai olisko yleiskone parempi? Mietinnässä on että kumman hankkisin, leivon aika paljon kakkuja ja pullaa ja sämpylöitäkin tulee silloin tällöin tehtyä.

4. Leipuri Vierailija

Jos leivot paljon hiivataikinoita niin silloin on kyllä yleiskone parempi vaihtoehto. Monitoimikooneessa saa tosin pieniä taikinoita. Yleiskoneella onnistuu kaikki taikinat. Monitoimikoneella ei pulla-, eikä sämpylätaininat onnistu niin hyvin.

5. Alkuper. Vierailija

Kiitti neuvoista! Olen ensi kertaa käyttämässä yleiskonetta, joten hieman hirvittää, mutta eiköhän se onnistu. Olen vain kuullut olevan tosi tarkkaa yleiskoneella taikinan vaivaamisen suhteen; ainakaan kovin kauaa ei kuulemma saisi vaivata, jotta sitko ei ""murtuisi"", mutta kuitenkin tarpeeksi kauan, jotta sitko ehtii syntyä..

6. joo Vierailija

Minäkin suosittelen hankkimaan yleiskoneen. Niihin on usein saatavilla lisäosia, joilla voi myös viipaloida, soseuttaa ja tehdä muita monitoimikoneen hommia. Monitoimikoneesta sen sijaan ei saa yleiskonetta.

Itselläni on Kenwood chef yleiskone ja se on ollut aivan loistava hankinta hinnastaan huolimatta. Perusvarustukseen kuuluu taikinakoukku hiivataikinoille, vatkain kakkutaikinoille ja vaahdotusvatkain. Lisälaitteilla koneesta saa melkein mitä vaan; pastakoneen, lihamyllyn, monitoimikoneen, jauhomyllyn, jäätelökoneen...

7. elli Vierailija

Kiitos neuvoista ihanat ellit. Olen päättänyt hankkia neuvojenne perusteella yleiskoneen, koska se tunuu sopivan perheemme tarpeisiin paremmin!

8. Leipuri vielä Vierailija

Minullakin on juuri Kenwood ja on toiminut hyvin jo 23 vuotta. Äitini vanha Kenwood toimii vieläkin ja sen on noin 40 vuotta vanha ja ollut kovassa käytössä.
    Mulla ei ainakaan koskaan oo sitko mennyt rikki ja aina on taikina onnistunut hyvin, joten ei siinä mitään vaikeuksia tule.

9. chef Vierailija

Minkä hintaisia nuo Kenwoodit ovat?

10. . Vierailija

Perus-Kenwoodin saa parilla sadalla eurolla. Kalliimmat ovat sitten jo lähellä 500 euroa. Perusmallissa riittää hyvin tehoa isompiinkin taikoinoihin. Kannattaa odottaa tarjouksia, esim. Stockmannin Hulluilla päivillä on lähes joka vuosi joku Kenwoodin yleiskone tarjouksessa.

11. essu Vierailija

Kenwood kannattaa ostaa käytettynäkin, meillä on huutokaupasta ostetut 2 konetta olleet jo yli 10v käytössä.
    Taikinaa ei kannata vaivata kauan eikä suurella nopeudella.

12. Alkuper. Vierailija

Nyt on sämpylät tehty ja niistä tuli ihan mahdottoman pehmeitä ja kuohkeita. Annoin koneen käydä täysillä koko ajan (kyseessä yli 20 vuotta vanha kone, jonka suurin teho on todella pieni nykyisiin koneisiin verrattuna) lisäten pikku hiljaa jauhoja, kunnes taikina näytti irtoavan kulhon reunoista. Kerrankin taikinan teko oli helppoa ja nopeaa, eikä edes kädet suttaantuneet =) Tästä innostuneena taidankin hankkia itselleni oman koneen =)

Jaa tämä sivu