sabluunakoristelu

Viestiketju osiossa 'Rakentaminen ja remontointi' , käynnistäjänä remontti-irmeli, 31.08.2008.

1. remontti-irmeli Vierailija

Olemme remontoimassa kotiamme. Aion kaapinovet itse tuunata eli koristella.
    Onko teillä hyviä vinkkipaikkoja, mistä voi ostaa sisustustarroja tai sabluunamuotteja.
    Jos teistä on joku tehnyt sabluunalla itse, mikä maali olisi parasta, ettei valu. mistä sabluuna olisi parasta tehdä, jos itse sen tekee.
    Tarra olisi tietenkin helpoin ratkaisu ja saman asian ajava. Olen netistä katsonut tarroja myyvät, mutta tarrat ovat kamalan kalliita. Tulisi halvemmaksi jos esin tarran tekisi itse kontaktimuovilla.
    Onko jollain kokemuksia tai hyviä vinkkejä minulle.

2. 888900+ Vierailija

Itse olen tehnyt sabluunat aina itse ihan tavallisesta piirtoheitinkalvosta. Minulla on siis vanha hiirimatto, askartelukaupasta (tai olisko ollut ihan tavallinen Suomalinen kirjakauppa) ostettu todella terävä veitsi ja piirtoheitinkalvoa. Olen piirtänyt kuvan (esim. kirjasta läpipiirrettynä tai kopiokoneella sama kuva suurennettuna/pienennettynä) kalvolle ohuella mustalla tussilla. Laitan kuvan hiirimaton päälle ja leikkaan veitsellä kuvan irti (leikkaamistekniikka vaatii vähän treenaamista, sillä muuten voi tulla kauheasti pieniä koloja, veitsi lipsahtaa liian pitkälle tms). Sablona on valmis ja sitten tarvitaan vain maalia ja vaahtomuovipala "töpöttelyyn".

Ainakin K-raudassa olen nähnyt valmiita sabloneja sekä pikkupurkillisia maalia. Osaavat varmasti maalikaupassa sanoa, että mikä maali soveltuu parhaiten, jos teet sillä tavalla enemmänkin maalausta, että pikkupurkki ei riitä. Paljon riippuu myös siitä, millaiselle pinnalle teet maalauksen.

Jos tarralla aiot tehdä, niin ehkä kontaktimuovikin käy. En vain tiedä sitä, miten liimapinta reagoi, jos se on vuosikausia paikoillaan. Ainakin vanhoja teippejä ottaessa jää inhottava liimamainen pinta jäljelle, mutta en tiedä, lähtisikö se sitten tinnerillä tms. liuottimella pois.

Kun töpsöttelet maalia, niin vaahtomuovin palan etuna on se, ettei se lähde valumaan. Käytännössä kyllä huomaat, paljonko on hyvä määrä maalia, ettei roisku seinille, mutta antaa peittoa riittävästi.

Itse olen sablona malleja etsinyt netistäkin ja soveltanut niitä oman maun mukaan. Kokeile hakusanoja "tarratapetti", sabluuna/sabloni/sablooni tai engl.kielistä sanaa stencil painting.

Itse olen tehnyt sabluunamaalausta yleensä kahdella värillä + pohjaväri. Keittiöstä löytyy köynnösmäinen boordi (vihreällä ja valkoisella pohjavärin ollessa beige), kylppäristä goottityylisiä kukkia ja kiemuraisia tyyliteltyjä oksia ja lehtiä (pohjaväri merenvihreä, kukat valkoisella ja beigellä). Lisäksi olen tehnyt pariin puiseen huonekaluun sabluunalla koristemaalauksen. Seuraavaksi työn alla on murrosikäisen pojan huoneeseen joku vähän isompi työ mustalla värillä (lohikäärme, pääkallo, käärme tms).

3. remontti-irmeli Vierailija

Kiitos vastauksestasi. Sain siitä monta hyvää vinkkiä. Minulla on kuvio valmiina, lehdestä leikattu malli. Olen vain niin huono piirtäjä, että pitää saada jonkun apua siihen. Siis kiitos vinkeistäsi, vielä kerran.

4. Seppo/ Ideapalat

Saadut tykkäykset:
    0

Jos tietokoneen käyttä sujuu, niin apu voi löytyä inkscape-ohjelmasta:
    www.inkscape.org
    'Skannaa' kuva ja piirrä Bezier-käyrällä leikkausviivat. Tulosta kalvolle ja leikkaa terävällä askarteluveitsellä.
    Voit myös lähettää kuvan laserleikattavaksi.

Yksi esimerkki laserleikatusta sabluunasta löytyy sivun keskivaiheilta linkistä:
    http://www.ideapalat.fi/ideapalat/index.htm

Seppo

5. remontti-irmeli Vierailija

Ja aina ohjeet tai vinkit vain paranee. Kiitos Seppo! Nyt heti otan yhteyden ideapalat.fi.

Jaa tämä sivu