"Sokerivauvoista"

  • Viestiketjun aloittaja --sugar--
  • Ensimmäinen viesti
--sugar--
Hei te äidit, joilla on ollut ns. sokerivauva. Mikä on johtanut siihen, että lapsi on ollut syntyessään suurikokoinen? Oletteko syöneet paljon makeata (joka päivä?), vai voiko tavallisella (terveellisellä) ruualla vauvan paino nousta korkeaksi? Synnytys lähenee ja painoarviota vauvasta ei ole vielä tehty, mutta nyt on alkanut pikkasen jänskättämään, että minkähän kokoinen vauva siellä masussa köllöttelee. Välillä on tullut herkuteltua liikaa, mutta se ei ole ollut kuitenkaan päivittäistä. Yleensä olen pyrkinyt syömään terveellisesti ja olen koettanut pitää vain yhden herkuttelupäivän viikossa, mutta kuten sanoin, niin ihan aina siihen tavoitteeseen en ole päässyt...
 
meillä,
Heh, täytyy myöntää, että mulla tuli kyllä raskauden pari viimeistä kuukautta syötyä jäätelöä jalkapallojoukkueen edestä päivässä. Mulla ei omat sokeriarvot heilahtaneet mihinkään suuntaa, vauva oli kaksi viikkoa yliaikainen ja kokoajan mulle hoettiin, että kolmisen kiloa on vauvan koko. Itselle tuli 10 raskauskiloa (painoin lopussa 75kg/169cm) mutta vauvan painoarvio kolme päivää ennen synnytystä oli sitten 4200g ja painoin sen verran syntyessään. Mutta kaikki meni kuitenkin hyvin ja ihan "normaali"kokoinenhan tuo oli.
 
--sugar--
Niin, sitä vielä pitikin kysyä, että miten paljon teillä itsellä paino nousi raskauden aikana? Mikä oli lähtöpaino ja pituus? Itsellä jo raskauden alussa lievää ylipainoa (170/74) ja nyt menossa viikko 34 ja painoa tullut n. 8 kiloa.
 
kohtuuus unohtuu
Mä luulen, että sillä mitä äiti syö on suuri merkitys ajatellen vauvan kokoa. Itse olin 164cm ja 74kg, kun aloin odottaa. Söin peruskotiruokaa 2x pvä ja paljon hedelmiä ja marjoja ja maitotuotteita. Makeaa en oikeastaan ollenkaan. Tietysti kahvipullan silloin tällöin ja jos kyläiltiin, niin suklaata tms. Hampurilaiset, pizzat yms jäivät kokonaan pois. Uimassa kävin 2x viikossa. Painoa tuli koko raskausaikana 2kg ja tyttö painoi 2700g syntyessään. Lääkäri sanoi, että normaalikokoinen vauva on 2500g-3500g ja niitä syntyy kuulemma nykyään todella vähän. suurinosa vauvoista painaa yli 3500g ja hirmuisesti joudutaan tekemään hätäsektioita kun vauvat eivät mahdu syntymään normaalisti kokonsa vuoksi. Monien äitien ruokavalio on raskausaikana retuperällä. Normaalisti ollaan tarkkoja, että mitä syödään ja liikutaan, mutta raskausaikana syödään mitä huvittaa, "kun kerran elämässään voi" ja minkä verran huvittaa. Roskaruokaa, karkkia, jäätelöä ja mitä ikinä mieli tekee, vaikka pitäisi juuri olla päinvastoin.
 
Tessa*
Varsinaiset "sokerivauvat" ovat asia erikseen, mutta isokokoinen vauva voi olla seurausta myös hyvin toimivasta istukasta. Tästä löytyy parikin esimerkkiä:

-Oma lapseni painoi syntyessään 4 kg, söin ja liikuin raskauden aikana ihan entiseen (terveelliseen) tapaan, oma paino nousi 9 kg (lähtö BMI 23). Lääkäri totesi, että istukka on vain toiminut todella tehokkaasti.
- Ystävälläni on kaksi tyttöä, jotka molemmat painoivat syntyessään yli 4kg. Ystäväni on minua vielä hoikempi ja tietääkseni hänenkään raskausaikansa ei mennyt herkutellessa. Painoa tuli vain 10 kg.

Siis alkuperäisen kysymykseen vastaus: Terveelliselläkin ruokavaliolla vauvan paino voi nousta korkeaksi. Meillä molemmilla kyllä onnistui alatiesynnytys hienosti, lantion sisämitathan sen ratkaisevat. Siis jos vain vauvan koosta puhutaan.

 
kaisaliisa.....
No,ei terveen äidin lapsi kasva sen suuremmaksi vaikka söisi makeaa.
vain jos äidillä on taipumusta sokeritautiin voi sokeriarvot vaikuttaa lapseen.
Ainoa ikävä asia ei todellakaan ole lapsen suuri koko vaan lapsella voi olla munuaisvaivoja,vauva on väsynyt ja vetelä johtuen sokeriarvojen heitosta alaspäin,vauva voi joutua tuosta matalien sokeriarvojen vuoksit tiputukseen sekä
äidille voi kehittyä raskausmyrkytys.

Itse olen normaalipainoinen ja kaikki vauvat (4 kpl) on olleet siinä 3 kilon molemmin puolin.
Olen syönyt makeaa suuria määriä sekä roskaruokia.
PAino on noussut 7-10 kg raskauksissa.
 
Eräs...
Kyllä kannattaa yrittää pitää diettiä ettei vauva kasva liian isoksi. Minä repesin pahasti ja tehtiin iso välilihaviilto kun vauva ei mahtunut syntymään. Paino nousi liki 20 kg raskauden aikana. Vauva painoi 4,2 kg. Nyt uudelleen raskaana ja ilm. tehdään sektio kun alapää ei ole parantunut kolmessa vuodessakaan :-((
 
täh??
Miten oot voinut tulla raskaaksi jos alapää niin tohjona vielä???
Tuota en nyt voi purematta niellä.

Oon syönyt reilusti makeaa joka raskaudessa ja pysynyt hoikkana silti.5 kg noussut paino ekassa ja tokassa.kolmannessa 7 kg.
54 kg ollut lähtöpaino.

Vauvat olleet,eka 39+5 3010 g,toinen 39+2 3100 g ja kolmas 38+1 2970g.
Mutta makeaa söin kylläpäivittäin...
ehkä liikuinkin,olen energinen ihminen!!!=)

Mutta mitään säännöllistä liikuntaa en harrastanut.
Sokerivauvoja tulee jos äidillä sokeritauti.Ei suurikokoinen vauva ole aina sokerivauva.
 
Aurora Vee
Vauvojen keskipaino on noussut siitäkin syystä, että äitien ruokavalio on nykyään PAREMPI kuin useita kymmeniä vuosia sitten.

Muistakaa, että vauvan syntymäpainoon vaikuttavat myös perintötekijät. Jos vanhemmat ovat syntyneet yli nelikiloisina, ennustaa se myös heidän jälkeläistensä kokoa. Valitettavasti vauvojen koko ei aina mene yks yhteen äidin koon mukaan, mikä johtaa ongelmiin synnytyksessä.

Luonnollisestikaan raskaus ei ole tekosyy mässäillä. "Normaali" painonnousu raskauden aikana on 7-12 kg, ylipainoisilla mielellään vähemmän. Aika moni meistä ei kuitenkaan pysy noitten kehysten sisäpuolella, ja silti sokeriarvot ovat kohdallaan ja synnytämme sopivan kokoisia, terveitä vauvoja.
 
emmaSH
Mä painoin syntyessäni nelisen kiloa, samoin siskoni. En ole koskaan kuullut, että me olisimme olleet epänormaalin isoja vauvoja. Pitkiä tyttöjä meistä tuli, molemmat yli 175 cm. Nyt olen raskaana ja pidän ihan realistisena sitä, että myös mun vauvastani tulee noin nelikiloinen. Ehkäpä joku 5-6 kg olisi "epänormaalin iso" vauva, ei mielestäni vielä nelikiloinen.
 
loppusuoralla
Mulla lähtömitat 164/71, eli ylipainoa, ja neuvolassa peloteltiin niin tuosta painonnoususta, että siitä on sitten revitty stressiä koko raskausaika, vaikka mitään häikkää sokeriarvoissa ei ole koskaan ollut. Eli aika paljon on meitäkin, jotka menetetään yöunemme kuukausiksi, kun neuvolantäti on esitelmöinyt henkihieverissä syntyvistä jättiläisvauvoista ja pakaroihin asti revenneestä alapäästä ja todennyt lopuksi, että sitä suklaata ei kannata syödä, se se vasta niitä vauvoja kasvattaakin. (JA ei ole syöty, todellakaan...)

Nyt on laskettuun aikaan kaksi viikkoa, painoa tullut 8 kiloa ja vauvan syntymäpaino on arvioitu 3,5 - kiloiseksi. Koko ajan takaraivossa nakuttaa, että yhtään ylimääräistä kaloria ei auta syödä, että saadaan tää vauva nyt jotenkin normipainoisena ulos. Ultrassa ultraaja vielä lohkaisi, että katsotaanpas millainen pulska pallero sieltä on tulossa, ja meikäläisellä nousi heti syke taivaisiin, että voi ei, oon nyt ryssinyt tän koko homman, jos tää vauva nyt onkin päässyt liian isoksi...onneksi vielä ollaan noissa normirajoissa.
 
hmmmmmmm
näistä teidän jutuista saa nyt sellasen kuvan että jonkun/joidenkin mielestä raskausajan diabetes vaan TULEE jollekkin. Kyllä 2 tyypin diabetes on ihan itse syömällä väärin aiheutettu, Kehon oma insuliinin tuotanto ei pysy syödyn ruuan perässä. Omalla väärällä syömisellä on saatu oman kehon (ja vauvan) aineenvaihdunta päin peetä. Siksi nämä sokerivauvat on sokerivauvoja.

Kyllä musta on ihan kauheeta tää nykyihmisten ruuan ahtaminen sisuksiinsa, ja lapsetkin on opetettu samalla kaavalla... Vielä kamalampaa on se että lapsilla 2 tyypin diabetes on yleistyny paljon.

Kunnon ruoka ja kohtuu syöminen kunniaan, herkuttelut karkkipäivään.
 
jepsulleen
Alkuperäinen kirjoittaja hmmmmmmm:
näistä teidän jutuista saa nyt sellasen kuvan että jonkun/joidenkin mielestä raskausajan diabetes vaan TULEE jollekkin. Kyllä 2 tyypin diabetes on ihan itse syömällä väärin aiheutettu, Kehon oma insuliinin tuotanto ei pysy syödyn ruuan perässä. Omalla väärällä syömisellä on saatu oman kehon (ja vauvan) aineenvaihdunta päin peetä. Siksi nämä sokerivauvat on sokerivauvoja.

Kyllä musta on ihan kauheeta tää nykyihmisten ruuan ahtaminen sisuksiinsa, ja lapsetkin on opetettu samalla kaavalla... Vielä kamalampaa on se että lapsilla 2 tyypin diabetes on yleistyny paljon.

Kunnon ruoka ja kohtuu syöminen kunniaan, herkuttelut karkkipäivään.
Kyllä se vain on niin, että joillakin on taipumusta enemmän siihen, että se raskausajan diabetes tulee helpommin kuin toisilla. Se vaan on fakta. Jotkut voivat vetää napaan vaikka mitä eikä silti näy missään arvoissa. Joidenkin sokeriarvot kohoavat terveellisestä ruokavaliosta huolimatta. Se kun on muunmuassa perintotekijöistäkin kiinni.

 
Fakta*
Hmmm: raskausajan diabetes on vähän eri juttu. Ihmiset, joilla on normaalit sokeriarvot ja terveet elämäntavat voivat silti saada sen, varsinkin raskausajan lopussa. Ja sehän häviää lapsen syntymän jälkeen! Ja raskausaikana sokeriarvot on kohonneet niin kauan kuin niitä on mitattu, jopa silloin kun ei sitä ruokaa syöty samoissa määrin kuin nykyään. Vielä 70-luvulla sitä vaan pidettiin loppuraskauteen kuuluvana juttuna.
 
Sokerivauva?
Minulle tuli raskausdiabetes ilmaan mitään riskitekijöitä (olen hoikka, suvussa ei diabetestä, syön ja liikun normaalisti yms.) Raskausaikana en syönyt yhtään mitään sokeria sisältävää, paitsi yhden hedelmän/päivä, mutta en mitään teollisia esim. mehuja, jogurtteja, jäätelöä, makeisia.. Silti vauva painoi 4,2kg. Oma painoni nousi raskausaikana vain 8kg.

Ei se syöminen normaaleilla raskaana olevilla (siis sellaisilla joilla ei ole r.diabetestä) voi suoraan korreloida vauvan kokoon, olettaen että hlö ei vedä pussillista sipsejä ja suklaalevyä päivässä. Ihan turhaa panikoida sellaisesta.
 
Ei aina riskitekijää
Voi tulla iso vauva! Itse "lihoin" vain n. 10 kg eli en todellakaan mässännyt, lähtöpaino oli n. 70 kg eli suht normaali pituiselleni. Vauva oli melkein 5 kg!!! Taisi olla miehen suvun rasite!
 
diabeetikko
Alkuperäinen kirjoittaja Sokerivauva?:
Minulle tuli raskausdiabetes ilmaan mitään riskitekijöitä (olen hoikka, suvussa ei diabetestä, syön ja liikun normaalisti yms.) Raskausaikana en syönyt yhtään mitään sokeria sisältävää, paitsi yhden hedelmän/päivä, mutta en mitään teollisia esim. mehuja, jogurtteja, jäätelöä, makeisia.. Silti vauva painoi 4,2kg. Oma painoni nousi raskausaikana vain 8kg.

Ei se syöminen normaaleilla raskaana olevilla (siis sellaisilla joilla ei ole r.diabetestä) voi suoraan korreloida vauvan kokoon, olettaen että hlö ei vedä pussillista sipsejä ja suklaalevyä päivässä. Ihan turhaa panikoida sellaisesta.
Komenttini ei nyt varsinaisesti ole edelliselle, mutta muistakaahan ihmiset, että verensokeri nousee KAIKESTA hiilihydraatista, ei vain puhtaasta sokerista. Esimerkiksi leipä tai hedelmät nostavat verensokeria kutakuinkin samalla tavalla kuin karkkikin. Eli mitään hiilihydraattia, niitä "terveelliseksi" luokiteltujakaan ei kannata raskaana ollessa tai muulloinkaan aivan hillittömästi syödä.
 

Yhteistyössä