Hae Anna&Ellit-sivustolta

Spinning-kengät hakusessa...

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Nia, 31.10.2006.

1. Nia Vierailija

Ei kellään sattuis olemaan kokemusta klossikengistä (spinning)? Vinkkejä käytössä hyviksi todetuista malleista kaivataan! Olisiko kuulolla etenkään Shimanon Spd MTB M121W 36- omistajia? Paljonko peruskengistä kannattaa maksaa? Onko kengät parantanu polkemisen mukavuutta/tehoa? Kannattaako siis klossikengät hankkia?

Toinen hassumpi kysymys ois ihan käytännön mukavoittamiseksi :) . Millasia ihmeen alushousuja käytätte spinnatessa? On kokeiltu stringeistä tavallisiin, lahkeellisiin ja lähes saumattomiin, mutta kaikki tuntuvat hiertävän enemmän tai vähemmän kivuliaammin juuri väärässä paikassa :( Onko vika polkijassa, penkissä vai alushousuissa? Auttaako geelisatula tähän ongelmaan? Millasia kokemuksia ylipäätään geelisatuloista? Pysyvätkö paikallaan? Auttavatko mitenkään? Jne.

Tänks! :)

2. spinnaaja Vierailija

Heh, minullakin on aina spinning-tunnilla tuo ongelma, että satulassa tunnin hinkkaaminen hiertää pahasti alapäätä ;D. Olen yrittänyt vaihtaa alushousut sellaiseen lahkeellisiin, stringeissä en edes uskaltaisi tunnille mennä. Onkohan sitten istumisasennossa joku virhe, en tiedä.

3. mln Vierailija

Spinningkenkien hintahaarukka taitaa vaihdella tarjoushinnoista kalliisiin, eli n. 50-150 € per kengät, klossit maksaa yleisesti n. 15 €. Jos vertaa esim. aerobictossuihin niin ovat ehdottomasti kannattava hankinta, vaikka edes halvimmat perusmallit.

Tuohon toiseen ongelmaan auttaa varmasti ajotekniikan säätäminen. Eli yrittäkää pitää yläkroppa mahdollisimman paikallaan, niin että jalat tekee työt eikä polkija pompi satulan päällä miten sattuu. Ei tule hiertymiä ja polkeminen on paljon tehokkaampaa. Kokeilkaapa, tarkoitus ei siis ole jännittää selkää ja hartioita kipeiksi vaan pitää keskivartalo hallittuna ja paikoillaan, tärkeää varsinkin nopeasti polkiessa. Jalat pyörii nopeammin kun liike-energia kanavoituu jalkoihin eikä hytkymiseen.

Varmaan stringejä ja kapeita satuloita kannattaa myös vältellä.

4. Pyöräliisa Vierailija

Mulla on Niken klossikengät ja olen ollut todella tyytyväinen. Maksoin niistä 100 euroa, joten ihan halvimmasta päästä ne eivät olleet. Suosittelen kuitenkin, jos vähänkään useammin spinnaa.

Tuo toinen mainitsemasi ongelma on minullekin tuttu, mutta lähinnä maastopyörälenkeiltä jossa sitä väkisinkin välillä pomppii satulassa. Oikeaoppisestihan vaippahousujen alle ei kuulu laittaa alushousuja, mutta minä laitan. Valitsen mahdollisimman kireät hipster-malliset pökät, jotka "kurovat" naisellisia paikkojani yhteen. Tulipas kivasti selitettyä...

5. mln Vierailija

Tarkoitin siis tuolla, että jos nyt käyttää jotain pehmeäpohjaisia aerohbic-tossuja spinningissä niin niihin verrattuna spinning-kengät ovat ihan ehdoton valinta.

Tuli vielä mieleen sekin, että ajotekniikan lisäksi kannattaa tarkkailla satulan ja etutangon korkeutta. Jos ajaa hyvin etukumarassa etutanko matalalla niin paikat on hiertymävaarassa. Itse ajelen suht pystyssä, ei tule hiertymiä ja senkin takia että pystyssä poljettaessa polvet osuu muuten helposti etutankoon.

6. Nia Vierailija

Kiitti vinkeistä! Tuo satulan ja etutangon välinen korkeusero vois olla se juttu mikä selittäis ton hinkkaamisen. Olen spinnannu 6 vuotta ja kuvittelisin,että tekniikka on sen verran kunnossa ettei se siitä ois kiinni. Hinkkaaminen on myöskin ollut ongelmana vain joidenkin salien pyörillä (ikävä kyllä myös nykyisen), eli vois kuvitella että ehkäpä pyörien mittasuhteet ovat sillä tavalla erit, että toisissa pitäis nostaa etutankoa enemmän ku toisissa...mhh, menee heti kokeiluun! :)

Pyöräliisa: onko sun Niken klossit N-265057-mallia? (Semmoset valkosta, "vihertävänturkoosia" ja "hopeeta", 99e) Niitä mä olen harkinnu ja sit noita Shimanon M121W (106-115e). Hirvittää vain tuo hinta, voin kuitenki kuvitella, että ne on hintansa arvoset. Mulla on toinen jalka reilusti toista pienempi (melkein 2cm), eikä pienempää jalkaa voi pistää remmipolkimen nokkaan asti (paino tulee huonolle kohdalle jalassa, alkaa suonenveto). Tehot jää myös vaisummiksi ja painopuolisiksi (ylösveto puuttuu) ku remmeihin ei voi luottaa (ainakaan "pikkujalalla" joka ei ole kunnolla remmissä). Onko teillä kokemuksia näistä jalkapohjaongelmista? Tiedättekö jääkö tällaiset pois klossikengissä? Spinkkuohjaaja vähän lupaili sen suuntaisia...

Pyöräliisa mainitsi vaippahousuista; onkos ne hyvät (ulkonäöstään huolimatta;)? Entäs onko kokemusta geelisatuloista? Ei viittis ostaa kaikkea tietämättä onko niistä mitään hyötyä...Spinnaan 2-3 kertaa viikossa, eli tarve kenkiin taitaa ainakin olla... :)

Suurkiitokset vinkeistänne! :)

7. Pyöräliisa Vierailija

Kenkien malli on Granfondo (numero 264996, hopea-harmaa-pinkki). Ostin ne pari vuotta sitten ja silloin ovh taisi olla 109,-. Aikaisemmin, kun käytin häkkipolkimia en todellakaan uskaltanut nostaa kunnolla, koska en saanut polkimia niin tukevasti tossuihin kiinni. Nykyään on hassu tunne, kun spinnauksen jälkeen myös takareidet huutaa armoa :) Samoin satunnainen jalkapohjien puutuminen on historiaa.

Mä käytän vaippoja vain maastolenkeillä, jotka saattavat kestää kolme - neljäkin tuntia ja joissa takapuoli saa rytinällä kyytiä. Pyörässäni on myös naisille suunniteltu geelisatula, joka on ihan ehdoton. Spinning-tunti on niin lyhyt ja takapuoleni sen verran karaistunut, että en kaipaa kumpaakaan. Ja ainakin meidän salilla on muuten valittavina sellainen kova maantiesatula tai sitten vähän pehmeämpi spinning-satula.

8. Nia Vierailija

Kiitti "mln" vinkistäsi etutangon ja satulan kanssa! Siinä se juju tuntuis olleen, etutangon nostaminen on todellakin lopettanut hinkkaamiset. Loistojuttu! :)

Klosseja olen myös kokeillut ja päättänyt todellakin hankkia ne. Saatavuus on vaan hieman heikkoa, tai siis että samassa paikassa ei ole kaikkia malleja kokeiltavana. Sitten tuosta Shimanon kengästä (M121W), josta olen haaveillu, on mystisesti kaksi mallia olemassa (maasto ja sisäkenkä) ja myyjät on ihmeissään ku eivät tiedä toisen olemassaolosta...

...mutta kyllä se kerta vielä tulee, että spinnaan upouudet klossit jalassa :)

9. w Vierailija

Minulle ei täysin ole selvinnyt, mitä käytännön hyötyä on spinning-kengistä verrattuna aerobic tai juoksukenkiin.

Harrastan spinningtunteja vain kerran viikossa, ja haluaisin pärjätä jo olemassa olevilla kengilläni.

10. Nia Vierailija

Tavallisilla kengillä mulla on ainakin tuo toisen jalan suonenveto-ongelma (mitä selostin tuolla aiemmin). Myös tehot jää remmeissä spinnatessa heikommiksi kun polkemiseen ei saa kunnollista kaksisuuntaista liikettä, niinku Pyöräliisaki on kertoillu. Tietty ongelma on myös se, että jumppakengät on sen verran pehmeämmät, että jumppakengät kuluu pilalle (yhdestä mun jumppakengästä katkesi pohja polkimen kohdalta keskeltä kahtia). Kovempien jumppakenkien kanssa homma voi onnistuakkin, mutta itellä tällä hetkellä huolettaa suhteellisen hintavien jumppakenkien "ilmatyynyt" (vai miksi niitä pohjajuttuja kutsutaan?)...niitä kun ei kuulemma kannattaisi ikinä käyttää spinningissä...

Hyvinhän homma voi varmaan sujua klossittomillakin kengillä (myös mun toinen jalka on sitä mieltä). Ite spinnaan kolmisen kertaa viikossa ja haluan todellakin maksimoida mukavuuden ja tehot (ja säästää myös jumppakengät jumppiin). :)

11. W Vierailija

Kiitos tiedosta. En enää käytä parhaimpia ja kalleimpia aerobickenkiä spinningtunneilla. Olen pannut merkille myös, että en osaa polkea kaksisuuntaisesti, ainakaan kunnolla, ainakaan vielä.

mitkä ovat klossit?

12. mln Vierailija

Klossit on ne lukot pyöräilykenkien pohjassa, joilla kiinnitetään kenkä polkimeen.

Mulla oli myös spinnailua aloittaessani käytössä vanhat jumppatossut, enkä pystynyt aina polkemaan seisaaltani niin kauaa kuin muut koska jalkapohjat väsyivät ja kipeytyivät todella. Suonenvetoja tuli senkin takia, että remmit tulee tietysti kiinnittää tiukasti mutta samalla ne puristavat jalkaa ikävästi sivuilta ja päältä. Löysillä remmeillä taas on vaarana, että jalka irtoaa polkimesta nopeasti polkiessa ja siinä saattaisi jo sattuakin.

13. Nia Vierailija

No nyt on klossikengät hankittuna ja jo ensi kerran testattunakin. Ostin tosiaan ne Shimanot. Viiden minuutin itseni pyörään kiinnittämisen jälkeen pääsin jopa polkemaankin :) Rehellisyyden nimissä ensimmäinen spinnaus klosseilla jätti vain askarruttavia kysymyksiä...eli tässäpä näitä, toivottavasti osaatte auttaa.

Eli ensimmäiseksi olin yllättynyt siitä, että kun klossin kiinnittää polkimeen se liikkuu siinä "lukossa" hieman...kuuluuko näin olla? Jos kuuluu, voiko lukon pitävyyteen kuitenkin ihan 100%:sti luottaa? Jos klossien ei kuuluu liikkua, mutta ne liikkuvat, missä on vika? Ainakin klossit ovat tiukasti kiinni kengässä. Oletin, että klossikiinnitys ois täysin hievahtamaton...oliko se vain luulo vai onko jossain vika?

Toinen ihmetys oli kuinka "varpaisillaan" klossilla polkee. Ainakin mulla remmipolkimet ovat sijoittuneet melkein keskelle jalkapohjaa, mutta klossithan taas on ihan edessä...olin ihan järkyttyny kun nousin seisoen polkemaan, että mites tässä nyt pitäis polkea...kuuluuko tää vaan alkuun? Tottuuko klossin sijaintiin vai onko klossin säädöissä vikaa (pitäiskö niitä jotenkin siirtää taaksepäin)? Tosi hankala oli tehdä niitä kontrolleja (jäädytys/"vesilasi pään päällä") ku sipsutti varpaisillaan.

Ironista kyllä, tuo polkimen sijainti kengän etuosassa sai suonen vetämään entistä pahemmin...toivottavasti tää nyt kuuluu tähän alkusähellykseen...Onko teillä ollu samoja ongelmia aloittaessa? Jos se tosiaan kuuluu vain tähän alkuun, kauanko meni tottumiseen? Auttakee pliis... :)

14. Sine Vierailija

Kyllä niitä klossien paikkaa voi siirtää ja nimenomaan ne pitääkin laittaa omaan jalkaan sopivaan paikkaan, eli päkiän alle.
    Kuullostaa myös, ettei ne ole kunnolla kiinni sinulla, jos ne kerran heiluvat.
    Kysy jumppakaverilta, -ohjaajalta tai mene kauppaan, josta kenkäsi ostit ja pyydä apua.
    Itselläni on Shimanon kengät ja klossien liikkumisvaraa niissä on varmaan 2-3 cm (en ole ihan varma, en ole vähään aikaan spinnaillut... pitääkin aktivoitua taas!).
    Toivottavasti saat klossisi paikoilleen, koska niiden avulla spinning on paljon tehokkaampaa :)

15. d Vierailija

Alkulämmittelyn jälkeen pitää huolella venytellä, niin suonenvedon riski vähenee huomattavasti. Samoin treenin lopuksi on hyvä venytellä. Lihaksistakin tulee kauniimman muotoiset kun on ahkerasti muistanut venytellä ennen ja jälkeen treenin.

16. minni Vierailija

Shimanon kengissä on todellakin säätövara 2cm.Ostin juuri uudet kengät ja klossien kiinnitysohje sattuu vielä olemaan tallessa.

17. Janeiro Vierailija

Jalkapohjaani sattuu kun on paljon hölkkää tai muuta pyörältä nousua. Viimeksi meinasi saada myös krampin. Minun on pakko ostaa Spinning-kengät. Kuulemme tuo jalkapohjakipu on se, joka aiheutuu pehmeäpohjaisista kengistä.

18. Alkuperäinen Vierailija

Aattelinpa päivittää klossikokemusta nyt kun sitä on jo kohta kuukausi hankittu. :)

Alun ongelmista on päästy, enää ei suonta vedä tms. En sitten siirtäny klossejakaan taaksepäin kun niin moni sanoi, että se on se fiilis alussa ja siihen tottuu. Näköjään niin. Spinnaaminen tuntuu paljon paremmalta kuin ennen klosseja. Spurttaaminen on huikean hauskaa kun sen voi tehdä nyt oikeasti täysillä, remmit aina löystyi sen verran ettei pystyny. Se on osoittautunut pyöräkohtaiseksi kysymykseksi, liikkuuko klossit polkimissa vai ei. Kun pysyy vakipyörässä niin ongelmaa ei ole, pieneen liikkumiseen tottuu. En tiedä pitäisikö moittia salia etteivät kiristä polkimia vai onko näin kaikkialla (?).

Kengät otin liian isot (mentiin sen isomman jalan mukaan mistä kerroin aiemmin)...se hieman tympäsee. Ei ne nyt sentään jaloissa pyöri, mutta kalliit kengät ollakseen väärää kokoa. Ison koon takia vedin tarrat alussa hirmu tiukalle, mikä saattoi kans vaikuttaa siihen suonenvetoon...tarrojen löysääminen, magnesium vai tottuminen, mikä lie sitten lopettikaan jalkapohjatuskat...

Täällä on näköjään pyöriny muitaki klossihankintaa suunnittelevia. Suosittelen kyllä klossien hankintaa, mutta ei kannata latistua jos ei alussa tosiaan tule mitään "taivaat avautuu"- fiiliksiä...mulla ainakin vaati sisäänajon ennen ku alkoi tuntua hyvältä jutulta. :)

19. 8-D Vierailija

Voi vitsit. Mä taidan kans mennä kenkäostoksille... 8-D

20. tyytyväinen Vierailija

Käykääpä katsastamassa www.xit.fi. Löytyy hyviä tarjouksia shimanon spinningkengistä ja toimitus on nopeaa.

21. Alkuperäinen Vierailija

www.xit.fi on hyvä, Bike Planetissa oli tosin halvemmat hinnat samoista malleista (ainaki silloin kuukausi sitten), vieläpä polkimineen. Kannattaa tietty tsekata kaikki vaihtoehdot :)

Jaa tämä sivu