suolinkaiset

  • Viestiketjun aloittaja kääk
  • Ensimmäinen viesti
kääk
heippa!

en löydä netistä mitään tietoa tästä aiheesta, joten olisin kiitollinen avusta ja pienistä tiedonjyvistä. kissallani taitaapi olla heisimatoja, ja itse olen raskaana rv 35+3. ilmeisesti voivat tarttua ihmiseenkin, joten minkälaisia varotoimenpiteitä tarvitaan ja kuinka vakavia seurauksia voi olla?

kiitos avusta jo etukäteen!
 
mie vaan
Hei!

Nyt vaan äkkiä apteekista kissalle matokuuri. Voithan samalta kysyä sieltä neuvoa, varmasti osaavat neuvoa.

Ja jos mahdollista nyt raskausaikana, vältä kissan hiekkalaatikon siivoamista, jos joku muu voi tehdä sen puolestasi. Ja tietty muutenkin perushygienia, pese kädet kun olet ollut kissasi kanssa kosketuksissa äläkä ainakaan kovasti pussaile sitä! :)
 
5xmamma
Ja muista kysyä apteekissa, että saat kissallesi mahdollisimman tehokkaan kuurin. Nimeä en muista mutta heisimatoihin tehoaa parhaiten se jota annetaan kolmena peräkkäisenä päivänä. Mirrix tehoaa hyvin ainoastaan suolinkaisiin...ei siis heisimatoihin.
 
Ellie
Axilur on muuten hyvä, mutta vaatii taitoa ja oveluutta saada kissa nielemään se.

Meillä toimii parhaiten, että kissasta hyvä ote niin, ettei se liiku, nenä kattoa kohti, suu auki, tabu kurkkuun ja heti perään ruiskusta hiukan vettä suuhun, niin menee yleensä aika kivuttomasti.
 
?
Mun tietääkseni kissan heisimadot eivät tartu ihmiseen?!?

Koiraeläimillä erissä maissa tavattava ekinokokki-heisimato (Suomessa ei toistaiseksi yhytään tapausta) voi periaattessa tarttua myös ihmiseen ulosteiden välityksellä. Leveä heisimato (lapamato) ja harvinainen sian kapea heisimato tarttuvat raa'an järvikalan tai lihan välityksellä. Tietääkseni kissat eivät kanna niitä, etkä ainakaan ole vissiin aikeissa syödä kissaasi raakana ;-)

Jos ihmisellä todetaan suolistoloisia, annetaan lääkitys. Haittana madoista voi olla pidemmän päälle anemia ja ravinteiden imeytymishäiriöt, mutta mitään paniikkia ei ole.

Kissat (jos käy ulkona) ja koirat kannattaa muutenkin madottaa pari kertaa vuodessa, ettei suolistoloiset häiritse kissan/koiran omaa terveyttä.
 
kääk
Juu, kiitos vastauksista.
Kävinkin tuossa juuri apteekista kysymässä kun en ehtinyt neuvolaan soittaa ajoissa, ja sanoivat että kissan madot ei tartu ihmiseen. MUlla on aina ollut kissoja, mutta en tuollaista ole ikinä edes tullut ajatelleeksi, nyt vaan tietenkin heti huolestui kun vauvelistakin on kyse. Muutenhan toki kissan ulosteita vältän. Ja kyllä koko kissaakin kunhan selviytyy madoistaan, vaikka niin sydäntäsärkevästi yöllä naukuukin kun ei saa tulla sänkyyn :)
 
Saara
Mun kokemuksen mukaan monet lääkärit eivät tiedä ihmisen suolinkaisista paljoakaan. Ja apteekissa ei ole ihmisille tarjolla ihmisten lääkettä suolinkaiseen. PAITSI eläinlääkkeenä Axilur. Joissain maissa Axilur eli fenbendatsoli on myös ihmisten lääke eli sitä voi huoletta kokeilla. Eikä se imeydy suolesta muualle elimistöön eli suuriakin annoksia uskaltaa ottaa.

Minulle eräs luontaishoitaja neuvoi sukkulamatokuuriksi seuraavaa: 30 kpl 500 mg axilur-tabletteja ensimmäisenä päivänä ja seuraavina 10 kpl 3-5 päivän ajan. Näin vapauduin jostain sukkulamadosta, joka oli koko elämäni aiheuttanut minulle levottomuutta ja hampaiden narskuttelua ja olipa jopa tehnyt pesän munasarjoihinikin (merkkinä tästä oli vähäinen keltainen valkovuoto jatkuvasti). Muutaman toukan jopa bongasin omin silmin vessapaperiin. Niillä oli keltainen pää ja ikäänkuin läpinäkyvä, noin mm. levyinen ruumis.

Olen todella kiitollinen tuolle luontaishoitajalle, hän melkein pelasti elämäni!
 
kissoille ja ihmisille
Axilurin sijasta kannattaa tilata apteekista Nemavet-jauhe, 1 kg hintaan 61 euroa. Samaa ainetta eli fenbendatsolia edullisemmin. Mutta mistä saa pratsikvantelia isomman erän, kuka osaa neuvoa!
 

Yhteistyössä