Hae Anna&Ellit-sivustolta

Suomalaisille elintarvikkeille nimsuojaa?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Tsaikkuliini, 10.04.2008.

1. kukko ja kana Vierailija

Jos et ymmärrä että tuo esitys oli vitsi, minä kyllä ymmärrän että oli lähinnä hupijuttu, ei kukaan muu kuin elli tuollaista edes ehdota.

2. elvira madigan Vierailija

Kun "muikku" puuttuu ei siitä mitään ymmärrä.

3. Ksantippa Vierailija

Nimisuojaa pitää hakea seuraaville aidoille suomalaisille elintarvikkeille:

1. Aito vanhan ajan paksu rieska. Sen paistetaan kaasu-uunissa reseptillä, joka on saatu eläkkeelle jääneeltä leipurimestarilta Kestilästä Oulunseudulta.

2. Viipaleperunalaatikko, jota paistetaan kaasu-uunissa puolestatoista kahteen tuntiin.

3. Aidot lihapullat, joiden kanssa tarjotaan terveellinen ruskeakastike, jottei eläimistö kuiva. Mausteena saa käyttää vain maustepippuria ja paistamiseen sitruunalla maustettua oliiviöljyä. Paistaminen tapahtuu teflonpannulla kaasuliedellä.

4. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Jäisi minulta syömättä nuo sinun rasvassa paistetut lihapullasi.

5. Fiia

Saadut tykkäykset:
    0
    Mämmille voisi todella nimisuojan hakea. Sellaista ruokaa ei taida muualla maailmassa olla - vai onko?

6. MariK3 Vierailija

Rieskalle voisi hyvin hakea nimisuojaa, samoin esim. hulikakulle ja reivälle, miksei myös saaristolaisleivälle ja hapanjuureen leivotuille ruisleiville.

Näissä asioissa pitää olla tarpeeksi röyhkeä. Saivathan janniksetkin nimisuojan fetalle, vaikka samanlaista juustoa syödään Balkanilla, Turkissa ja Lähi-idässä. Sen vuoksi Suomi voisi hakea nimisuojaa myös pashalle. Perusteluna olisi, että suomalainen pasha on ainutlaatuista maailmassa ja täysin erilaista kuin venäläiset pashat, koska se tehdään keskieurooppalaistyyppisestä maitorahkasta ja maustetaan eri tavoin kuin Venäjällä.

7. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä tuo mainitsemasi hulikakku on? Onko makeaa vaiko suolaista?

8. googlella löytyy Vierailija

9. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    En löytänyt ainakaan vielä mitään tietoa joku kiinteistö Oy se nyt ainakin on.

10. Minä googlasin tuon hulikakku-sanan ja löysin linkin tänne Elleihin, jossa kerrottiin, että se olisi S-kaupoissa myynnissä olevaa ruisreikäleipää.

11. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    No kiitos tiedosta. Tuo taitaa olla jokin alueen murresana.

12. Kestilän leipuri Vierailija

Murresanat ovat siitä ikäviä, että keskivertohesalainen ei niitä ymmärrä, vaikka olisi tavannut jonkun eläkkeelle jääneen leipurimestarin Kestilästä Oulun kupeesta. Murresanat pitäisi siksi kieltää tai ainakin ne tulisi kääntää Helsingin slangille.

Yleiskielessä hulikakku oululainen reikäleipä. Kyllä sille nimisuoja pitää hankkia. Myös leipurimestari on sitä mieltä, kun alustaa vanhan ajan paksua rieskaa.

13. 14.11.06 09:34
    Jx Annu70:lle Mitä on hulikakku?

14.11.06 09:37
    annu70 Se oli osuuskaupoissa myytävä ruisreikäleipä.

14. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Jaa en tunne ketään kestilästä kotoisin olevaa leipurimestaria, joten en voi tämän enempää ottaa kantaa kommenttiisi.

15. ...mutta tuossa samassa ketjussa, jossa kysyit, että mitä on hulikakku, kerrot myös kestiläläisen leipurimestarin tekemästä aidosta paksusta rieskasta! En ole silloin vielä tällä palstalla käynyt, joten olenkin välillä itsekseni ihmetellyt näitä Kestilän leipuri -viittauksia, mutta luettuani tuon ketjun ymmärrän mistä on kyse. Eli googlaa, tai pane tänne Elleihin hakusanaksi tuo hulikakku, niin voit virkistää muistiasi :)

16. voi muistaa lähes kahden vuoden takaista keskustelua ja oletko sinä silloin täällä edes keskustellutkaan. Eikös se niin ollut, että et ole kuin vuoden verran vasta...

17. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Leipurimestari ja kestilästä kotoisin oleva ihminen ovat kaksi eri ihmistä. Itse olette ne sekoittaneet yhdeksi ihmiseksi.

18. Ksantippa Vierailija

Nämä expertoinnissa käytetyt ainoat luotettavat lähteet pyrkivät kasvamaan elämää suuremmiksi myyteiksi, jollaisia ne alun perinkin ovat olleet. Oikeassa elämässä joka emäntä on oman alueensa leipäkulttuurin mestari, vaikka Helsingistä katsoen hän olisikin vain dorka landelainen. Ja Kestilä kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, vaikka kuinka sitä kuntaa halveksuisi.

Nimisuoja talkkunalle, sille aidolle, josta keitetään puuro, sekä Vedylle ja Atomille.

19. Minun pitäisi varmasti todella hankkia elämä, kun vaivauduin kaivamaan tämän ketjun ja nämä viestit... Mutta näistä viesteistäsi, Jx, saa tosiaan sellaisen kuvan, että paksua rieskaa tehtiin Pohjois-Pohjanmaalla Oulun seudulla, jossa asusti leipurimestari Kestilästä...

5.11.06 08:40
    Jx

Olen kuullut, että ennen se rieska oli paksumpaa kuin nämä mitä siellä nykyään tehdään. Olen kerran päässyt maistamaan sellaista paksumpaa vanhanaikaista ohrarieskaa se oli noin 2 cm paksua ja hyvää. Sitä ei mitkään leipomot nykyään valmista ehkä jotkut vielä kotonaan osaa sitä valmista.

Jx

Nimenomaan ennen vanhaan kodeissa tehtiin paksua rieskaa juuri Pohjanmaalla suunnilleen Oulun korkeudella. Ihan Pohjanmaalta kotoisin olevalta olen tämän kuullut ja eräs Pohjanmaalla syntynyt leipurimestari minulle valmisti tuota vanhanaikaista rieskaa, jotta pääsin sitä maistamaan. Että tälläinen juttu. Enpä oikein usko, että minulle on valehdeltu kuten ilmeisesti luulit. Savossa ei rieskaa osata valmistaa.
    15.11.06 09:13
    Jx
    Satumpa tietämään. Ja lisään vielä, että tietolähteeni on varma en usko kyseisten henkilöiden valehtelevan.
    15.11.06 09:35
    Jx

Ei ole hevosmiesten toimistosta vaan ihan leipurimestarilta. Siis se mitä savossa tekevät sillä ei ole mitään tekemistä vanhanajan pohjanmaan paksun rieskan kanssa.
    Jx

No sanottakoon nyt sitten vielä selvyyden vuoksi, että kyse on Pohjois-Pohjanmaasta, jossa sitä paksua rieskaa ennen vanhaan tehtiin. (Ennen vanhaan tarkoittaa aikaa ennen kuin moni teistä oli edes syntynyt).
    Jx

No ihan varmasti on. Luuletkos, että eräskin ihminen joka on yli 80 v. ja Pohjois-Pohjanmaalla syntynyt olisi muka niin dementoitunut, ettei muistaisi mitä oma äitinsä on tehnyt silloin, kun tämä henkilö oli lapsi? Nimenomaan muistaa, että silloin syötiin paksua ohrarieskaa. Ja lisäksi eräs toinen henkilö, joka on myös samalta suunnalta kotoisin (leipurimestari) valmisti minulle tuota vanhanajan rieskaa ja hyvää oli. Kuvittelinko tuon kaiken en todellakaan.
    15.11.06 10:32
    Jx
    Kerro lisää tuosta rasvarieskasta. Jos noin tarkkaan mennään niin sitä paksua rieskaa tehtiin Kestilässä.

20. elvira madigan Vierailija

On iso valhe että Pohjanmaalla paksu rieskaa olisi ikinä tehty! Pohjalainen rieska on ohutta, sitä ei kohoteta mitenkään. Savolainen rieska on sensijaan paksua. Olen oululainen ja tiedän asian, siellä ei myöskään mikään savolainen mene läpi!

21. Virpa Vierailija

Mistä voisi lukea luettelon kaikista nimisuojan saaneista elintarvikkeista. Minua ihmetyttää, että esim. Yorkshire pudding ja brittien iljettävät etikkaan säilötyt munat ovat saaneet nimisuojan, mutta mämmi ei. Kuulin, että englantilaiselle aamiaisellekin haetaan nimisuojaa. Sille rasvaa ja suolaa tihkuvalle terveysriskille! En ymmärrä, mikä logiikka näissä suojauksissa on.

22. näin se on vaan.. Vierailija

Ruskea kastike kaasuhellalla tehtynä pääkaupunkiseudun lähiössä ansaitsee nimisuojan.

23. Tämä on ehdottomasti paras kohta tässä keskustelussa!!

Luuletkos, että eräskin ihminen joka on yli 80 v. ja Pohjois-Pohjanmaalla syntynyt olisi muka niin dementoitunut, ettei muistaisi mitä oma äitinsä on tehnyt silloin, kun tämä henkilö oli lapsi?

Ei toki yli 80-vuotias voi olla dementoitunut. Joten uskokaa vaan Jx:ää.

24. hyvämuistinen Vierailija

Jopas on huono muisti, ei kait ihan demen....aaa! Tuon legendan muistan minäkin, oli se sen verran outo veto! Kestilän leipuri Oulusta, Kestilä ei ole Oulussa.

25. huvittunut lukija Vierailija

Jotain tossa on totta... eli koettua! Olen pohjoispohjalainen ja suvussamme on ollut erittäin "skarppeja" henkilöitä, ovat eläneet noin 90-vuotiaiksi enkä muista yhtään dementoitunutta. Mutta takuuhan se ei ole eli noillakin seuduilla demnetiaa ilmenee, 80 v iässä muisti pätkii ihan varmasti. Yli 80 vuotiasko tarkkaan muistan leivotun rieskan paksuuden, rieskan jota järsi hamassa lapsuudessaan! Tämä on hupaisa palsta, saa makeat naurut! Itse en kyllä mokiani tuolla tapaa edes keksisi puolustella....

Jaa tämä sivu