Suoristusraudan jatkuva käyttö ja hiusten hoito

Viestiketju osiossa 'Sensuelli' , käynnistäjänä kuivakäkkyrä, 19.08.2009.

1. kuivakäkkyrä Vierailija

Käytän suoristusrautaa oikeastaan jokaisen hiustenpesun jälkeen eli 3-4 kertaa viikossa. Hiukseni ovat värjätyt ja luonnonkiharat eli jo luonnostaan vähän kuivat ja karheat. Hiukset ovat nykyään myös aika pitkät, joten niille on vuosien mittaan rasitusta ehtinyt kertyä.

Suoristusrauta antaa ihanan sileän lopputuloksen, mutta myös pitkässä käytössä tekee hallaa hiuksille, hiusvärikään ei tunnu pysyvän enää kovin hyvin, lisäksi hiukset haaroittuvat tosi nopeasti ja pahasti.

Millä konsteilla te muut ahkerat suoristusraudan käyttäjät kosteutatte ja hoidatte hiuksianne? Mitkä ovat mielestänne parhaita tuotteita suoristusraudan alle?

2. No Vierailija

Kiharalle hiukselle sopiva kosteuttava hoitoaine, hiuksiinjätettävä latvasuoja ehdoton! Hiuksia suojaava, suoristusraudalle tarkoitettu muotoiluaine, myöskin ehdoton. Näitä saa kampaamokaupoista.

3. Jadette Vierailija

Tässä tulee mun hiusteni tarina.
    Mulla oli pitkät, paksut, kiiltävät ja terveet hiukset. Niitä oli harvakseltaan sävytetty/värjätty. Ne pysyivät kunnossa rasvoittuvien hiusten perusshampoolla ja hoitoaineella, jota laitoin vain latvoihin. Oma värini on keskivaalea.
    Hiusteni "turmioksi" koitui kahden vuoden ahkera tumman punaiseksi värjääminen. Äitini on kampaaja, joten taidottomuudesta ei ollut kyse. Halusin aivan välttämättä käyttää kaupan väriä, vaikka äitini oli kampaamovärien puolella. Kuukauden välein ostin "Live"-sarjan värin, jonka äitini pitkin hampain laittoi hiuksiini. Lisäksi suoristin hiuksiani päivittäin ILMAN suoja-aineita.
    Tätä kesti kaksi vuotta, kunnes halusin pisteen jatkuvalle värjäämiselle. (Punainen väri nimittäin pysyi hiuksissani siistin näköisenä max kaksi viikkoa.) Hiukseni vaalennettiin kampaamo-värinpoistolla ja kuukauden välein niitä vaalennettiin. Meni nelisen kuukautta, niin olin tuhkanvaalea hiuksinen blondi. Hiukseni olivat kuivat ja siksi aloin käyttää hiuksiin jätettäviä hoito-aineita. Jatkuva päivittäinen hiustensuoristus jatkui, tosin olin ostanut jotakin suoja-ainetta.

NYT kun olen ollut blondi jo yli vuoden, olen vihdoin ja viimein muutamien viime kuukausien aikana vähentää suoristusraudan käyttöä. Viime värjäys herätti minut siihen todellisuuteen, että jos haluan pitää hiukset päässäni, värjääminen neljän viikon välein on lopetettava. Saan hiuksistani kiiltävät oikeanlaisilla hoitotuotteilla, mutta ne ovat kärsineet ja ohentuneet huomattavasti. Suoristan hiuksiani vain juhliin tai viikonloppujen iltamenoihin. Seuraavaan kolmeen kuukauteen en laita hiuksiini mitään väriä, silloinkin varmasti harkitsen pitkään.

Kaikille, jotka kamppailevat hiustensa terveyden puolesta, suosittelen seuraavaa:
    -Älä suorista hiusiasi päivittäin, vaan mahdollisimman harvoin.
    -Kun suoristat hiukset, käytä lämpösuojaa.
    -Käytä vain hiuksillesi sopivaa shampoota. (Itse käytän XZ-sarjan rauhoittavaa shampoota/kampaamoliikkeestä ostettua hoitavaa shampoota sekä hoitavia hoitoaineita)
    -Käytä tavallisen hoitoaineen lisäksi hiuksiin jätettävää hoitoainetta.
    -Suosi kampaamotuotteita. (Maksavat enemmän, mutta usein hinta perustuu laatuun.)
    -Värjää korkeintaa kolmen kuukauden välein. (Terveet hiukset ovat kauniimmat kuin piloille värjätyt!)
    -Kun harjaat hiuksiasi, älä revi niitä! (Voit avata hankalat takut suihkauksella hoitoainetta)
    -Jos haluat tehostaa hiusnaamion tai hoitoaineen vaikutusta saunan lämmössä, suojaa hiuksesi kostealla pyyhkeellä, jotta hoitoaine "ei pala niihin kiinni". (Hiukset on hyvä muutenkin suojata saunan lämmöltä)
    -Jos föönäät hiuksiasi, älä käytä lämpöpuhallusta. (Äläkä föönää hiuksiasi rutikuiviksi)

En nyt keksi enempää viisauksia, mutta lisää varmasti löytyy.

Sinulle suosittelisin harkintaa hiusten suoristajan käytön kanssa. Jokainen suoristamatta jättäminen säästää hiuksiasi. Äitini kanssa olemme mananeet suoristusraudan hiusten tappajaksi. Monet ystäväni, jotka eivät ole koskaan edes värjänneet hiuksiaan, ovat saaneet hiuksensa huonoon kuntoon jo pelkästään päivittäisellä suoristusraudan käytöllä (suoja-aineista huolimatta). Käy ostamassa kunnon lämpösuojahoitoaine kampaamoliikkeestä. Niistä on varmemmin todellista hyötyä. Hiuksista saa kauniit myös kampauksilla: sutturanuttura, löysä ponnari, hiuksien puolikiinnitys taakse pinnillä tai parilla, mielikuvitusta saa käyttää! Oma suosikkini on ranskalainen letti. :)

Ja heitä, joilla ei ole kiharat hiukset, muistuttaisin myös vaihtoehtoisesta "suorituksesta", joka ei kuluta lainkaan: suurilla rullilla saat sileät sisään päin kauniisti kääntyvät halutessasi hieman kohoavat hiukset.

4. suoristaja Vierailija

kerroit että oma suosikkisi on ranskalainen letti. :) voisitko kertoa jo tänään, miten se tehdään selkeästi. linkit kelpaavat mutta youtube videot eivät

Jaa tämä sivu