Hae Anna&Ellit-sivustolta

suupielten halkeaminen?

Viestiketju osiossa 'Kropan kohentajat' , käynnistäjänä teekippo, 26.05.2006.

1. teekippo Vierailija

Osaako joku kertoa mistä vitamiinin puutteesta/yliannostuksesta suupielten halkeaminen voi johtua? Muuten vartaloniho ei kyllä ole kuiva.

Syön kyllä monipuolisesti vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, tosin en ole varma saanko riittävästi kuituja. Lisäksi syön Vivida sun-kapseleita, Piimax Pro-pillereitä ja 1 sinkkitabletti päivässä. Saanko liikaa B-vitamiinia?

2. Hei! Vierailija

Minulla halkeaa suunpielet keväisin tomaatista.
    Blistex lip relief cream auttoi nopeasti.

3. mie Vierailija

Halkeilu on oire B-vitamiinin puutteesta. Imeytyyköhän vitamiinivalmiste, jota käytät? Onko niissä edes B:tä?

4. ... Vierailija

Aivan. Itselläni oli sama ongelma, mutta hävisi alettuani syömään B-vitamiinia. Käytän luontaistuotekaupan Multi B-vitaa, ja on auttanut.

5. nuppu Vierailija

Tomaatti muuten tekee monilla tuon!

6. liplap Vierailija

Luin taannoin jostain lääkäripalstalta saman kysymyksen johon lääkäri vastasi, että sylki itsessään aiheuttaa suunpielten haavautumista. Eli vältä huulten ja suunpielien lipomista.

7. Pandora Vierailija

Banaanien syönti hävitti omalta kohdaltani tuon vaivan tehokkaasti.

8. halkeilija Vierailija

Mulla suupielien halkeilu alkaa joka kerta, kun aloitan monivitamiinitablettikuurin. Eli luulisin niissä olevan jotain, josta huuleni eivät tykkää. Siksipä olenkin mielummin ilman ko. tabuja, monipuolisesti syömällä saan tarvitsemani vitamiinit. Ehkä sinulla on samaa? Kokeile eri valmisteita!

9. hammastahna Vierailija

Tarkistapa mitä hammastahnaa käytät. Omat suunpieleni ärtyvät peruspepsodenteistä. Sen sijaan Elmexin kanssa ei ole ongelmaa. Tai muista ainakin hampaanpesun jälkeen pestä suunympärys kunnolla.

10. Miuku Vierailija

B-vitamiinin puutokset ovat Suomessa harvinaisia. Jos nukut huonossa asennossa, voi sylkeä kertyä suupieliin, mikä aiheuttaa kipeitä halkeamia suupielissä.

11. Brava Vierailija

B-vitamiinin puutokselle myös ääni. Mutta itselläni - kuten myös edellisellä nimim. hammastahnalla - paljon pahempaa jälkeä saa aikaiseksi (ärsyttää herkkiä limakalvoja ja huulia) hammastahnoissa yleisesti käytetty vaahtoava ainesosa natriumlauryylisulfaatti (sodium lauryl sulfate). Ko. aine aiheuttaa myös aivan mekaanista ärsytystä, eli et välttämättä ole allerginen hammastahnallesi, ainoastaan herkistynyt sen yhdelle ainesosalle. Oli sitten kyseessä allergia tai muu yliherkkyys, on tahnan vaihto tepsivin keino.

Kaupan hammastahnoista Elmex ja muutamat lastenhammastahnat eivät sisällä natriumlauryylisulfaattia.

Myös monet shampoot ja jopa ripsivärit sisältävät natriumlauryylisulfaattia. Jos siis epäilet allergiaa, kannattaa kokeilla näidenkin vaihtamista.

12. Sama vika Vierailija

Mulla on sama ongelma, enkä tiedä mistä johtuu. Mutta nopea apu ongelmaan on Bepanthen, kolmesti päivässä suupieliin ja huuliin ja melkein seuraavana päivänä on taas suupielet taas kunnossa.

13. mustapää Vierailija

mullaki oli aikoinan tuo vaiva mutta sitte kuulin et ku juo maitoa ja käyttää muita maitovalmisteita niin paranee ja mulla tepsi.

14. anouk Vierailija

B-vitamiinin puutos voi syntyä, jos käyttää liikaa alkoholia ja pitkiä aikoja kerrallaan. Silloin suupielet voivat mennä rikki.

Myös minulle tomaatti aiheuttaa saman, ja minä kun tykkään ihan hirveästi tomaateista, voisin syödä niitä vaikka kilon päivässä.

15. teekippo Vierailija

B-vitamiinin puute ei voi olla kyseessä, koska saan sitä reilusti.
    Kävin ostamassa apteekista hiivatulehdukseen voidetta ja olen käyttänyt sitä viikon suupieliin ja toinen on jo parantunut. :)

16. ellimarja Vierailija

Mulla on ollut samaa vaivaa. Sain hammaslääkäriltä jotain rasvaa siihen, hammaslääkäri sanoi, että hiivaa. Se auttanut aina pidemmäksi aikaa. B-vitamiini ei ole mulla auttanut eikä bebanthem.

17. N Vierailija

Minkä nimistä tuo hiivatulehdukseen tarkoitettu voide on? Itselläni sama ongelma, että suupielet halkeavat ja huuletkiin kuivuvat koko ajan. Eikä mitkään vaseliinit tai bebanthen auta.

18. ellimarja Vierailija

Pimafucort. Mulla ei ole ollut huulten kuivumista, vaan toistuvasti suupielet auki.

19. Nella Vierailija

Mulla halkeilee kanssa aina sillon tällön huulipielet. Oon aina luullut että johtuu b-vitamiinin puutteesta, kunnes maan johtava allergialääkäri totesi minulle että ""sullakin on näköjään jotain allergiaa, kun huulipielesi ovat auki."" Ja jatkoi vielä ettei aikuisilla esiinny niin kovaa puutetta vitamiinista, että vaikuittaisi huuliin...

En millään kyllä jaksaisi uskoa, mutta ehkä tällä lääkärillä kuitenkin on enemmän tietoa kuin mulla:)

20. VOIDE Vierailija

Canesten voide, saa apteekista ilman reseptiä.

21. Vierailija

Mulla oli muutama vuosi sitten toinen suupieli auki yli 6 kk. Syy allergia. Allergiatesteissä löytyi useita allergiaa aiheuttavia syitä ja nämä minimoimalla/poistamalla sain suupielen + silmäluomi/käsi-ihottuman kaikkoamaan. Pahin aiheuttaja oli greippimehu= lonkero!

22. vierailijaa Vierailija

Suupielten tulehdus (Cheilitis angularis) :: Terveyskirjasto

Suupielten tulehdus (Cheilitis angularis)

Tulehduksen alkuvaiheessa suupielet kutiavat ja kirvelevät. Ne punoittavat, visvaavat ja rupeutuvat. Lisäksi niihin tulee helposti kipeitä halkeamia

Itsehoito

Suupielet pestään vedellä ja saippualla 2–4 kertaa päivässä. Ruvet irtoavat helpommin, jos tulehtuneelle alueelle laittaa kostean kääreen (taitoksen, kompressin) 10–20 minuutiksi ennen pesua. Siihen voi käyttää paperipyyhettä, nenäliinaa, vanhaa pyyheliina- tai lakanakangasta tai sidetaitoksia. Pesun jälkeen suupielet kuivataan ja niihin laitetaan hydrokortisonivoidetta, jossa on mukana jotakin bakteerien ja hiivojen lisääntymistä ehkaisevää ainetta. Suupielet parantuvat yleensä 3–7 päivässä.

23. väärin Vierailija

muistelen että on sanottu aikoinaan että johtuu yksipuolisesta ravinnosta. Kun syö monmipuolisesti eli myös kasviksia, ei mitään pillereitä tarvitse.
    Jonkun yksittäisen vitamiinin puutos ehkä.

24. haba Vierailija

Vitamiinipillereitä kannattaa tosiaankin syödä.

25. vege Vierailija

Tuntuu että tomaattilaaduissakin on eroja.Tomaattimehusta en ole ikinä saanut suupieliongelmia

Jaa tämä sivu