suurentunut kohtu

  • Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti
mietteliäs
Kävin Gynellä, ja se sanoi että kohtu on suurentunut. Mutta ei sitten selittänyt enempää, kysyi vaan milloin olen viimeksi testannut olenko raskaana, mutta en sitten tajunnut kysyä tarkennusta.
Onko kenelläkään tietoa - mikä kaikki aiheuttaa suurentuneen kohdun? Tietysti raskaus :) mutta JOS olisin raskaana olisi se vastaa rv1-3 tms.
Mitä muuta syytä?
 
olen kuullut
myoomat tai myooma, joka kasvaa koko ajan kohdussa, suurentaa kohtua. Tosin pitää muistaa, että myooma ei koskaan muutu syöväksi. Se on kohdun seinämän lihaksen liikakasvua, aiheuttaa vain runsaita kuukautisia, ja kohtu suurenee. Nämä ovat erään keskussairaalan osaston ylilääkärin kertomaa, joten uskonen että ovat totta.. Kuulin sivusta kerrottavan..
 
nih
Kyllä, myoomat suurentavat kohtua. Ei ole sivullista tietoa, vaan itse koettua. Kohtuni painoi myoomineen yli puoli kiloa ja myoomat olivat halkaisijaltaan 10 cm ja 7 cm. Joten reilusti normaalia suurempi kohtu myoomien takia oli, kun kohtu on normaalisti pienen päärynän kokoinen.
 
likewise
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Kyllä, myoomat suurentavat kohtua. Ei ole sivullista tietoa, vaan itse koettua. Kohtuni painoi myoomineen yli puoli kiloa ja myoomat olivat halkaisijaltaan 10 cm ja 7 cm. Joten reilusti normaalia suurempi kohtu myoomien takia oli, kun kohtu on normaalisti pienen päärynän kokoinen.
Minullakin on kohdussa isohko myooma (7,6 cm halk) ja leikkaus tullee.. Asia on kaikkineen vielä vähän auki ja vielä varmistellaan, että onhan ihan vaan myooma. Kohtuni pysyttäneen säästämään, mutta se on kuulemma vaurioitunut, mikä voi vaikeuttaa hedelmöittymistä, raskautta ja synnytystä. Ihan varma en ole tarkoittiko lääkäri tällä niiden olevan mahdottomia. Olen siis lapseton, eivätkä ole ajankohtainen asia, mutta ehkä joskus. Miten sinun leikkaus meni, poistettiinko kohtu tai mikä on tietosi näistä vaikeuksista?
 
nih
Likewise: Olin 41v. kun kohtuni poistettiin. Emme lääkärin kanssa keskustelleet muista vaihtoehdoista kuin kohdunpoistosta. Emme käyttäneet mitään ehkäisyä 20 vuoteen, eikä tullut raskaaksi. Olin jo tottunut siihen ajatukseen, ettei meille tule lapsia,joten en kokenut kohdunpoistoa mitenkään menetyksenä. En tiedä onnistuuko raskaus leikkauksen jälkeen, mutta lääkärin puheista ymmärsin, ettei raskaus onnistu ainakaan silloin, jos myoomia ei leikata.

Kohtu poistettiin synnyttämättömyyteni ja suuren koon vuoksi avoleikkauksella. Toipuminen vei yllättävän kauan, mutta elämä on nyt täysin toipuneena kaikinpuolin mukavampaa. Ei kipuja, ei vuotoja ja seksi on kivutonta.

 

Yhteistyössä