syke

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä liian matala?, 02.11.2008.

1. liian matala? Vierailija

Minulla on syke normaalisti vähän yli 50, vaihtelee 40-60 välillä.

En ole hyväkuntoinen, lievä verenpaine, johon on yksi lääke. paine on pysyny suhteellisen tasaisena.

Onko syke liian alhainen? Oireita ei ole.

Aikoinaan aloitin verenpaineisten lääketutkimuksessa, mutta minut poistettiin sydänfilmin jälkeen ja passitettiin tutkimuksiin. Minulle ei kerrottu mitä ekg näytti, mutta muistan laborabtin kyselleen mitä lääkitystä minulla on.

Kävin sitten monta käyntiä keskusairaalassa tutkimuksissa. Mm Holter-laitetta kannoin vuorokauden, lopuksi ultraäänessä.
    Tuloksena oli Barlow-syndrooma. Annettiin ymmärtää, ettei poikkeava, siirretään terveyskeskusseurantaan. (eli ö- mappiin)

Olin itse hämmentynyt koko hommasta, se tuli yhtäkkiä. Jälkeenpäin vasta tajusin, että lääkärit suhtautuivat ennakkoluuloisesti, pitivät luulotautisena. Luin epikriisistä itse vaihtaessani papereiden kannsa osastoa: potilas tulee työterveyslääkärin lähettämänä ERITTÄIN runsaiden tutkimusten jälkeen.

Missään ei mainittu miksi runsaat tukimukset on tehty. Nehän oli poikkeuksellisen tarkat, lääketutkimusta varten.

2. tuota tuota... Vierailija

Barlow'n oireyhtymä tarkoittaa mitraaliläppäprolapsia. Mitraaliläppä on vasemman eteisen ja kammion välissä. Sydämen toimintakierron aikana veri siirtyy eteisestä kammioon ja kammiosta valtasuoneen ja siitä edelleen verenkiertoon. Mitraaliläpän tarkoitus on estää kammioon päässyttä verta palaamasta takaisin eteiseen. Mitraaliläppäprolapsissa läpän liuska/liuskat työntyvät eteisen puolelle, jolloin verta pääseekin takaisin eteiseen.

Barlow'n syndrooma löydetään usein terveiltä ihmisiltä sattumalta ja voi olla täysin viaton löydös. Merkittävät vuodot nähdään kaikukuvauksessa. Sinulla sellaista ei siis ilmeisesti ole.

Sykkeestäsi en sano juuta enkä jaata, menisi liian mututuntumalla. Siihen osaa tuskin kukaan muukaan täällä vastata. Kannattaa hakeutua kardiologin pakeille jos sinulle on jäänyt noin epävarma olo.

Ja epikriisejä ei mielestäni liiemmin kannata analysoida - niissä nyt on mitä on. Jätä omaan arvoonsa - voi hyvin olla että lääkäri on tarkoittanut jotain ihan muuta kuin mitä sinä luulet. Sitä vaan helposti tulee epävarmaksi jos tiedonsaanti ei ole ollut riittävää/riittävän ymmärrettävää. Harmi jos näin on kohdallasi käynyt.

3. ap moottori Vierailija

Kiitos asiallisesta vastauksesta!

Barlowin syndrooman vaikutuksesta en ole löytänytkään näin selventävää vastausta. Toki ymmärtänyt olen, ettei merkityksellinen.

Totta on, että tutkimustilanteet on potilaalle ainutkertaisia, jännittäviäkin tilanteita, lääkärille taas rutiinia. Muistan sairaalahuoneessa lääkärin käyneen naapuripotilaalle kertomassa siirrosta yliopistosairaalaan tarkempiin tutkimuksiin. Hän istui sängylle ja rauhoittavasti kertoi, Potilas oli asiallinen. Mutta lääkärin poistuttua hän oli täysin sekaisin. Kyseli vain: mitä se hänelle sanoi!

Minun kohdallani sydänlääkäri, hieman ronski mies. Sopii hyvin hänen tyyliinsä:...potilas psyykeltään asiallinen, mutta tulee ERITTÄIN runsaiden tutkimusten jälkeen työterv.lääkärin lähettämänä...
    Tutkittiin varmaan kunnolla, kun koko talven siellä kuljin.
    Lääkäri muuten itse menehtyi sydänvaivoihin kohta.

Jaa tämä sivu