Hae Anna&Ellit-sivustolta

Taittajan työ + palkkaus

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä reetta Vee, 04.04.2008.

1. reetta Vee Vierailija

Minkälaista on taittajan työ? En tarkoita graafikkoa vaan pelkästään taittajaa. Minkälainen palkkaus näissä tehtävissä on?

2. ryrtyrty Vierailija

Nostan tätä. Eikö kukaan tiedä?

3. valijoelta Vierailija

mitä kummaa tekee taittaja?

4. vieläkö Vierailija

Onkos vielä sellaista ammattia kuin taittaja. On tainnut jäädä historian syövereihin

5. Eikös se Vierailija

lehtikin taiteta, vaikka nykyään tehdään tietokoneohjelmalla? Minä ainakin sanon työssäni sitä taittamiseksi. Tosin en ole pelkkä taittaja, joten palkasta en voi sanoa mitään.

6. Taittoa Vierailija

Taitto on osa reprotyötä. Teen itse reproa, joten teen myös taittoa.

En siis mitään käsin askartelua, vaan tietokoneohjelmalla painovalmiita dokumentteja, jotka sitten lähetetään painotaloon.

Tuntumani on, että pelkästä taittajan työstä maksetaan paikkakunnasta ja firmasta riippuen 1500-2000 euroa kuussa. Tämä on siis mutua! Vaativammasta työstä, kuten reprosta (joka sisältää taiton, kuvankäsittelyn ja copyn) saa yli 3000, kuten minäkin.

7. raamit ja Vierailija

8. Taittoa Vierailija

Se tarkoittaa kuvien ja tekstien sommittelua painotyöhön ja painotyön taiton suunnittelua (eli siis tuleeko pysty vai vaaka, onko työ haitari, kerien taitto tms, käytetäänkö stiftausta (nidontaa), liima- tai kierresidontaa, mahdollisesti myös mitä kirjainmallia ja värejä käytetään, materiaalivalinnat (esim. paperilaatu ja neliöpaino) ovat oleellinen osa jne.). Esimerkiksi yksinkertaisimmillaan suunnitellaan aukeaako vaikkapa kortti pysty- vai vaaka-asennossa ja miten teksti ja kuvat korttiin sijoittuu.

Taiton tavoite on saattaa painoasu muotoon, jossa välitettävät viestit (joko kuvalliset tai kirjalliset tai sekä että) ovat mahdollisimman selkeitä, helppoja ja muuttumattomia.

Oliko nyt apua?

9. Taittoa Vierailija

Niin, nykyään harvoin enää palkataan "taittajia", taitavat olla markkinointiassareita tai vastaavilla nimikkeillä ja tekevät usein taiton ohessa muutakin.

On se kyllä aina hankala tilanne, kun joku kysyy mitä taitto tarkoittaa. Pitäisi antaa aika seikkaperäinen selvitys, josta kuulija usein ei ymmärrä välttämättä lopulta puoliakaan. Itse en ainakaan osaa tuota taittoa tiivistää yhteen lauseeseen. Jos puhutaan painoasusta (=taitto), niin monille sekään ei kerro mitä kaikkea siihen oikeasti sisältyy.

Saahan sitä keksiä parempia titteleitä, mutta taitto on kyllä aika vakiintunut sana alalla, joten ei sitä varmaan helpolla korvata.

10. Taittoa Vierailija

Niin muuten vielä. Onhan taittotyö joskus ennen tietokoneita ollut oikeaa askartelua. Sana juontaa historiasta.

11. Graafikko Vierailija

Taittamisella tarkoitetaan sitä, kun julkaisua varten laitetaan kuvat ja tekstit sivupohjalle paikoilleen. Taittaminen on yksikertaisesti sitä, että tietokoneella laitat ohjeiden mukaan kuvan tietyn kokoisena tiettyyn paikkaan ja otsikot ja muun tekstin sitten siihen ympärille. Usein graafikko tai graafinen suunnittelija määrittelee, miten ne laitetaan ja sinä teet vain sen teknisen osuuden ja toinen katsoo, että on ok.

Jos taittajalla on kykyä ja näkemystä, hän saattaa saada tehdä sivusuunnittelua ominpäinkin eli tehdä ehdotuksen, miltä sivu voisi näyttää. Muoti- ja monissa aikakauslehdissäkin taittaja on koulutukseltaan graafikko, joka osaa myös käsitellä kuvat ja grafiikan, osaa käyttää eri fontteja oma-aloitteisesti ja tehdä muutenkin graafisia taittoja.

Pelkkä tekninen taittaja, joka siis toteuttaa vain sen, mitä sanotaan, saa palkkaa ehkä 1800-2200 euroa. Graafikkojen palkat vaihtelevat koulutuksen ja tehtävän vaativuuden mukaa 2500 eurosta ylöspäin.

Minä teen vaativaa lehtitaittoa, johon kuuluu itsenäistä ulkoasusuunnittelua yms. ja palkkani on normaalisti noin 3500 kuukaudessa. Lisiä tulee työmäärän mukaan liitteiden yms. erikoispainosten layoutien suunnittelusta.

12. höps... Vierailija

Et taida olla edes ko. alalla, kun ihmettelet mitä tuo taitto tarkoittaa. Itsekään en ole ko. alalla, mutta olen suurin piirtein ollut tietoinen mitä tuo taitto tarkoittaa. Sivujahan taitetaan, joten siitä se varmasti tulee.

Miksi ylipäätään edes ihmettelet ko. sanaa?

Jokaisella alalla on varmasti sanoja, jotka ulkopuolisen korviin kuulosta omituiselta.

13. Gaafikko Vierailija

"Taittaja" ja "taittaminen" ovat sanoja siinä kuin vaikkapa "puuro" ja "velli" - eli niille on vain tavallaan "sovittu" tietty merkitys. Joillakin sanoilla voi olla useitakin merkityksiä ja niiden ymmärtäminen riippuu asiayhteydestä.

Muita vastaavia sanoja tulee nyt äkkiseltään mieleen esim. viruttaminen. Sehän tarkoittaa venyttämistä, mutta jossain murteessa myös huuhtelemista. Ja itikka tarkoittaa Pohjanmaalla lehmää, suuressa osassa muuta Suomea se tarkoittaa sitä verta imevää hyönteistä.

Sana "taittaminen" julkaisujen tekemisessä tulee ilmeisesti siitä, että aiemmin tekstit leikattiin palstoittain liuskoiksi, jotka sitten liimattiin vahalla sivupohjille. Liuska aina taitettiin siltä kohtaa, josta se leikattiin poikki.

14. Vesimies -70

Saadut tykkäykset:
    121
    Gaafikko:
    "Muita vastaavia sanoja tulee nyt äkkiseltään mieleen esim. viruttaminen. Sehän tarkoittaa venyttämistä, mutta jossain murteessa myös huuhtelemista. Ja itikka tarkoittaa Pohjanmaalla lehmää, suuressa osassa muuta Suomea se tarkoittaa sitä verta imevää hyönteistä. "

Minä:
    Jaa että venyttämistä...kyllä mä täälä Etelä-Pohjanmaalla huuhtelen kun mä virutan. Missä päin venytetään? Samoinhan se "huilata" tarkoittaa levätä tää meillä, mutta jossain Lapissa(ko)? päin, että kiihdytetään vauhtia. Eli just päinvastoin. On tää jännää tää suomenkieli. Sen sijaan mä en miellä itikkaa lehmäksi muuten kuin sen takia, kun tämä nykyinen Atria oli ennen Itikka. Itikka lienee vanhempien sukupolvien sanastoa. Kyllä mulle siitä tulee hyttynen tms mieleen ensin.

15. enthusiastc Vierailija

Minä:
    Samoin!
    Mutta sana "perso". Se tarkoittaa että ei kelpaa oikein mikään. "Kyllä sä oot sit perso".
    Mut joku sanoi tv:ssä että se tarkoittakin hänellä just päinvastasta. ihme asia seki.

Jaa että venyttämistä...kyllä mä täälä Etelä-Pohjanmaalla huuhtelen kun mä virutan. Missä päin venytetään? Samoinhan se "huilata" tarkoittaa levätä tää meillä, mutta jossain Lapissa(ko)? päin, että kiihdytetään vauhtia. Eli just päinvastoin. On tää jännää tää suomenkieli. Sen sijaan mä en miellä itikkaa lehmäksi muuten kuin sen takia, kun tämä nykyinen Atria oli ennen Itikka. Itikka lienee vanhempien sukupolvien sanastoa. Kyllä mulle siitä tulee hyttynen tms mieleen ensin.

16. Vesimies -70

Saadut tykkäykset:
    121
    "Mutta sana "perso". Se tarkoittaa että ei kelpaa oikein mikään. "Kyllä sä oot sit perso".
    Mut joku sanoi tv:ssä että se tarkoittakin hänellä just päinvastasta. ihme asia seki. "

Minä:
    pitäis varmaan tehdä oma ketju. Perso taas meilläpäin tarkoittaa (tai siellä mistä oon kotoisin) että tykkää jostakin "on perso makealle" eli syö helposti makeaa.

17. Graafikko Vierailija

Yleiskielessä käsittääkseni on näin:
    Jos ihminen on perso viinalle/ makealle/ ruualle/ kauniille vaatteille tms., hän himoaa niitä ihan hirveästi. Ja jos ihmisestä sanotaan, että hän on perso, se tarkoittaa sitä, että ihminen ei pysty hallitsemaan halujaan.

En tiedä, mistä tuo perso-sana sinänsä tulee. Pitäsköhän googlettaa, jos vaikka wikipedia tietäis.

Voiskohan ylläpitäjä siirtää nämä sanojen merkityksiin liittyvät keskustelut omaksi ketjukseen. Olisi nimittäin ihan mukava kuulla, mitä mikäkin sana eri puolilla Suomea tarkoittaa.

18. Wikiviki Vierailija

Perso tarkoittaa samaa kuin ahne!

19. Graafikko Vierailija

Täällä eteläisessä Suomessa ainakin sanotaan esim. lapselle, että älä viruta/ venytä sitä sukkaa. Ja puhutaan myös viruttelusta (eli venyttelystä9 ennen jotain urheilusuoritusta. Ehkä tuo viruttelu on kuitenkin enemmän vanhojen ihmisten sanonta, mutta kyllä sen nuoremmatkin ymmärtävät. Sanotaan myös, että jokin käsite on viruva/ venyvä, samoin viili voi olla sellaista.

20. Vesimies -70

Saadut tykkäykset:
    121
    "Voiskohan ylläpitäjä siirtää nämä sanojen merkityksiin liittyvät keskustelut omaksi ketjukseen. Olisi nimittäin ihan mukava kuulla, mitä mikäkin sana eri puolilla Suomea tarkoittaa."

Minä:
    Joo, mä komppaan tätä kans. Oma ketju, kiinnostavaa.

21. Taittoa Vierailija

Minäkin olen eteläisessä Suomessa kasvanut, mutta tuo viruttaa = venyttää ei ole kyllä missään määrin mulle tuttu. Vanhempani tosin ovat Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta kotoisin, joten sieltä kai kuitenkin juontanut se, että viruttaa = huuhdella.

Mun mielestä muutenkin Satakunnassa (lähinnä Rauman ja Porin) murteet on tosi hauskoja. Ei millään pahalla kenellekään, mulla on paljon sukua ja tuttujakin sillä suunnalla :)

Mua on aina ihmettänyt sana verkkaisesti. Onko se siis nopeasti vai hitaasti?

22. Eikös se Vierailija

Verkkaisesti-sanan ymmärrän tarkoittavan, että esimerkiksi jotain tehdään tai puhutaan hitaasti.

23. -Jonttu- Vierailija

Kyllä nyt olet seannut sanaan NIRSO. Nirsolle ei kelpaa mikään. Persolle kyllä kelpaa, vähän liiankin kanssa. Esim. jos on perso makealle.

Jaa tämä sivu