Hae Anna&Ellit-sivustolta

Talvehtineiden juurakoiden ja mukuloiden henkiin herätys ohjeet?

Viestiketju osiossa 'Piha ja Puutarha' , käynnistäjänä hössis, 10.02.2009.

1. hössis Vierailija

Kertokaa taas viisaamat ja kokeneemmat että mitenkä niiden mahdollisesti talvehtineiden daalian juurakkojen kanssa pitikään toimia. Mulla oli niin ihania daalioita ruukkuun istutettuina viime kesänä, että päätin taas yrittää daalioiden talvettamista? Milloin uudelleen istutus/mullan vaihto (olleet kasvu ruukuissaan)? Entä muuta ja missä vaiheessa?

Miten toimin käenkaalin kanssa, talvehtinut ruukussa, pitääkö multa vaihtaa? milloin?

Miten toimin mustanmeren ruusun/torpankukan kanssa, nekin talvehtinut ruukussaan, vaihdetaanko multa ja milloin?

Kiitos tuhannesti jos joku ehtisi vastata!?

2. hössis Vierailija

hei avittakaa nyt varmasti joku osaa jottain sanoa!?

3. kurkkaa Vierailija

www.puutarha.net ja sieltä kasvikortisto tai keskustelut

4. MaaKri Vierailija

Olen jo monta vuotta talvehdittanut daalioita.
    Paras laji on Arabian Night nimeltään, siinä on melkein mustanpunainen kukka,
    joka vaihtaa väriä kirkkaanpunaiseksi, kun kukka vanhenee.
    Alkujaan minulla oli 4 mukulaa, nyt on varmaan 40-50 riippuen, paljonko jaan niitä.
    Nyt asiaan.
    Laitan ne esikasvatukseen yleensä vapun aikoihin eli 1.5.
    Kasvatan niitä viileässä, ikkunallisessa autotallissa. Huoneenlämmössä ne kasvaa minusta
    vähän liian nopeasti ja niistä tulee honteloita, mutta toisaalta,
    kasvatuksenhan voi aloittaa vähän myöhemmin, ehkä toukokuun puolivälissä.
    Tässä vuosien varrrella olen talvehdittanut monia muitakin daalialajeja, mutta ne ei aina kuki
    vaikka ovatkin hengissä, niinhin tulee vain lehdet. Osaisikohan joku sanoa, mistähän se johtuu?
    Minulla on myös puskamaisia oransseja daaloita, jotka istutan aina suoraan ulos toukokuun lopulla,
    kun ei tilat anna myöten kasvattaa niitä sisällä, ja aina ne on kukkineet hyvin.

5. hössis Vierailija

Tattis! juurakoita ei siis tarvi liotella tai muuta. Vaihdetaan uuteen multaan vaan? kiitos hyvistä ohjeista!

6. MaaKri Vierailija

Ei tarvitse liotella. Multaan vaan, kastelu, ja sitten odottelet, että alkavat kasvaa.
    Usein mukuloissa näkyy ituja jo ennen istutusta, siitä näkee, että ne on ainakin hengissä.
    Daaliat vaatii aika paljon vettä, mutta älä ylikastele, ettei juurakot mätäne ruukkuihin.
    Istutuksen jälkeen voit odotella, että ne lähtee kasvamaan, ja kastelet sitten uudestaan, kun kasvu on käynnissä. viikon- parin päästä.
    Kesällä, auringonpaahteessa täytyy kastella reilusti, jos ne on ruukuissa.

Jaa tämä sivu