Hae Anna&Ellit-sivustolta

Terveellistä, halpaa ja hyvää?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Tintti, 12.09.2005.

1. Tintti Vierailija

Onko tällaisia ruokaohjeita olemassakaan? Opiskelijabudjettirahoilla kaikki suosittelevat nakkeja, kalapuikkoja ja perunoita ja toisaalta taas terveelliset ruuat vaativat kymmentä erilaista vihannesta ja kaiken maailman kallista tilpehööriä ja tulos on kuitenkin vähän niin ja näin.

Itse elän opiskelijana ja haluaisin hoitaa itseäni myös ruokailun puolella. En haluaisi syödä joka päivä kalapuikkoja ja perunoita tai lihottavaa, mutta halpaa pastaa. Jauhelihakeittoa olen nyt tässä popsinut 3 päivää, ilmeisesti se on kuitenkin suht terveellistä verrattuna noihin pastoihin. Lisää vinkkejä ja ohjeita kaivattaisiin!

2. : ) Vierailija

Kasvispihvit perunasta, porkkanasta, sipulista yms. uunissa paistettuina. Edullista ja terveellistä. Samoin kasvis- tai juurespaistos esim. pakastetuotteista tosi edullista ja oikein maustettuna jopa hyvääkin!
    Tomaattikeitto murskasta, lisänä sattumia esim. perunaa, riisiä tai jauhelihaa.
    Silakkapihvit muusilla, tärkeitä rasvoja.
    Kaurassa on paljon erilaisia tärkeitä ravintoaineita. Ryynejä helppo käyttää puuroon, leivontaan tai vaikka pirtelössä.

3. : ) Vierailija

Ja vielä lisäksi; munakas, täytteeksi voi laittaa mitä vain. Vaikka kaikkea tähteeksi jäänyttä.

4. Makkara Vierailija

Makkara ei ole halpaa ellei osta kaikkein huonolaatuisempia. HK:n nakit maksavat melkein 5 € puolikiloa ja ne ovat Suomen parhaita nakkeja.

5. Pastasta Vierailija

Ei se pasta niin lihottavaa ole, siinä olet väärässä. Se mitä pistät ""soosiksi"" joukkoon joko lihottaa tai ei.
    Yksinkertainen, terveellinen ja halpa pastaruoka voi olla tehty vaikka seuraavasti:
    Leikkaa porkkanaa ja vaikka pala kesäkurpitsaa ohuiksi puikoiksi. Paistele pienessä määrässä oljyä paistinpanulla valkosipulin ja sipulin kera. Mausta. Kaada pastan päälle ja nauti.
    Tämä on perusidea, jota voit kehitellä oman maun mukaan.
    Toinen voisi olla vaikka tomaattimurskaa, runsaasti valkosipulia, muutama musta oliivi...

Kaalilaatikko plus muut suomalaiset uunissa valmistetut perusruoat eivät myöskään pilviä hio hinnoissaan. Jos sinulla on pakastin käytössäsi, niin voisit kerralla valmistaa suuremman maaran.
    Samoin erinäiset vihanneskeitot tai soseet ovat ravitsevia ja suht´koht´halpoja.
    Todella hyvä sosekeitto valmistuu pelkästään perunasta, porkkanasta ja purjosipulista.

6. pihi Vierailija

Janssonin kiusaus on halpaa ja hyvää. Suikaloi itse perunat ja suikaloi joukkoon ravntolafileitä. Ovat halpoja isossa purkissa. Vettä vain sekaan ja hyvää tulee uunissa paistettuna. Paista samalla muutama sämpylä itse, laita useita jauhoja taikinaan. Tee monen päivän annokset kerralla. Tillisilppu on hyvä mausteena.

Tee iso kattilallinen hernekeittoa, sekaan vaikka jauhelihaa. Helppoa, halpaa ja ravitsevaa. Mausta sinapilla. Hyvää lämmitettynä.

Keitä spagettia, tee kastike näin. Suikaloi kaikkia mahdollisia vihanneksia ja laita kiehumaan veteen, missä on lihaliemikuutio. Keitä kypsäksi, laita joukkoon vähän paistettua jauhelihaa ja lopussa raastettu etikkapunajuuri. Mausta hyvin, hyvää, halpaa ja ravitsevaa.

Tee kiusauksia. Osta kana- tai lihasuikaleita maustettuna ja suikaloi itse perunaa, lanttua ja porkkanaa sekaan. Paista uunissa, hyvää, halpaa ja ravitsevaa.

Tee aina ruokaa isoja annoksia ja pakasta osa, jos voit.

7. Kysymys Vierailija

Mitä ovat ravintolafileet ja mistä niitä saa? Siis voiko ravintolafileestä tehdä ruokaa :)) Onko se fileroitua ravintolaa:) Vitsi vitsi.

8. Kokkeilija Vierailija

Tässä yks mun suosikeista: superhelppo, superhalpa, superhyvää.. :) Ja on aika terveellistäkin ja helposti muunneltavissa, koska ainesten suhteen ei tarvitse olla niin kovin tarkka... Reseptin olen kehitellyt ihan itse, tosin sen pohjalta että mitä aineksia olen nähnyt linssikeittoihin käytettävän.

Linssikeitto

-sipulia (esim. 2 pientä tai 1 iso)
    -porkkanaa (1-3, fiilispohjalta...)
    -öljy
    -tomaattimurskaa (1 prk, voi laittaa kaksikin, mutta itse tykkään että yhdellä tulee ehkä parempi..)
    -noin litra vettä
    -2 liemikuutioita (kasvis- tai liha)
    -punaisia (vai onko ne oransseja?) linssejä (2-3 dl, tai enemmänkin, jos teet isomman satsin tai jos vettä lorahti reippaammin..)

Mausteet:
    -2-3 valkosipulinkynttä hienonnettuna (riittää kun litistää veitsellä ja hienontaa, ei tarvitse liata murskaajaa..)
    -2 tuoretta chilipalkoa (tai chilitahnaa tai kuivattua chiliä - määrät sen mukaan, että tulee mukavasti tulisuutta)
    -jeeraa eli juustokuminaa (n. 1tl.. en osaa määrää sanoa, kun ripsauttelen sitä purkista..? Iso purkki tätä maustetta kestää aika kauan!)
    - mustapippuria (myllystä tai rouheena)
    - siirappia, hunajaa tai sokeria n. 1tl-1rkl (taittamaan hiukan tulisuutta ja pyöristämään makua)
    - suolaa, jos tarvitsee..

Huuhtele linssit ja laita likoamaan veteen. Silppua sipuli ja kuutioi/suikaloi/hienonna porkkanat (muodolla ei niin väliä, kunhan ovat pienittyjä). Kuullota hetki öljyssä.
    Lisää vesi, liemikuutiot, tomaattimurska ja mausteet (suolaa lukuunottamatta). Kuumenna kiehuvaksi ja anna pulputella n. 10 min.
    Lisää linssit ja anna hiljakseen kiehua n. 20-30 min. Itse tykkään, että linssit saavat mennä ihan muusiksi, eli puolisen tuntia ainakin keittelen.
    Tarkista maku (tulisuus, maistuuko jeera, tarviiko suolaa tai makeutta), ja se on siinä.

Punaisia linssejä ei ole pakko liottaa, mutta pienikin liotus nopeuttaa kypsymistä. Mutta huuhdella ne täytyy.
    Linssejä saa todella edullisesti etenkin etnisistä kaupoista, mutta ovat ne melko edullisia kaupassakin.

Olen laittanut soppaan joskus loppuvaiheessa kesäkurpitsan jämät, viimeksi laitoin yhden omenan ja nuo sipulin, porkkanan ja tomaatin määrät ovat ohjeellisia. Sen takia tätä tulee usein tehtyäkin, kun em. aineita (mukaan lukien linssit) on melkein aina kaapissa.

Tästä ruuasta saat samalla ohjeella nestettä vähentämällä linssimuhennoksen, joka sopii tosi hyvin esim. jauhelihapihvien lisäkkeeksi. Nesteen määrää kannattaa katsoa, usein olen joutunut lisäämäänkin. Keiton voi myös soseuttaa, mutta olen tykännyt tuollaisesta rouheasta ja paksusta rakenteesta. Keitto sopii pakastettavaksi, mutta itselläni sitä ei usein pakkaseen asti riitä, kun kaikki menee parissa päivässä.. :) Keiton lisänä syön yleensä raejuustoa, josta saa proteiineja, mutta se myös hiukan pehmentää tulisuutta.

Jos muuten pidät chilistä, niin kannattaa katsoa, jos löydät kaupasta vielä Pirkka-ruukkuchiliä. Ostin sellaisen 4 eurolla ja se ihmepensas puskee chiliä nopeammin kuin ehdin käyttää! Eli oli hyvä satsaus!! Kuulemma on vielä monivuotinen, eli siitä pitäisi saada satoa vielä pitkään!!

9. kaustinen Vierailija

- hernekeitto
    - jauhelihamureke, johon sekaan hernemaissipaprikaa
    - lihapullat ja muusi
    - makaronilaatikko
    - lihaperunalaatikko
    - kiusaukset esim. kinkusta, jauhelihasta, tonnikalasta, lohesta, kasviksista jne.
    - lisukkeiksi keitettyä porkkanaa, punajuurta, lanttua jne.

siinä esimerkiksi muutama ihan perustavisruoka, jotka nyt eivät älyttömästi lihota ja joihin ei paljoa mene rahaa, ja joita voi tehdä isomman annoksen kerralla. vaivaakaan ei älyttömästi tarvi nähdä. muusit ja laatikot vielä jos tekee rasvattomasta maidosta, niin ei siinä kauheasti kaloreita kerry. vihanneksista ja kasviksista kun valkkaa lisukkeeksi kauden tuotteet, niin halpaa on. juureksetkin ovat yllättävän halpoja, kun ne keittää itse, eikä osta etikkaliemessä purkissa.

10. Purkki Vierailija

Säilykesardiinit eivät ole kalliita ja niissä on enemmän proteiinia kuin lihassa. Halpa tapa korvata silloin tällöin lihan ""tarpeen"". Keitä vaikka muutama peruna palan painikkeeksi ja jotain ""vihreää"" lisäksi.
    Parasta kuitenkin katsoa missä öljyssä ne on säilötty!

11. Kati Vierailija

En tiedä ehdottiko joku jo kun en jaksanut lukea kaikkia vastauksia mutta itse suosin opiskeluaikoina kaalikeittoa, kalakeittoa ja sellaista omaa keittoa johon voi laittaa vähän mitä löytyy ja tekee mieli eli esim:

-lihalientä
    -tomaattimurskaa (aika reilusti)
    -valkosipulia
    -spagettia pätkinä
    -basilikaa
    -purjoa siivuina
    -paistettua jauhelihaa tai kanaa
    -keitetty omega kananmuna halkaistuna lautaselle keiton päälle jos haluaa ruokaisampaa

Meillä on tykätty tästä paljon. Keiton kruunaa hyvä leipä tai sämpylä joita voi itse tehdä edullisesti.

12. tt Vierailija

Riisiä, tummaa sellaista, jos haluat terveellistä. Siihen sitten vihanneksista kastikkeita.
    Sardiinit ja tonnikalat ovat hyviä salaatin kanssa.
    Puurot ja marjat. Vihanneksia ja juureksia.
    Vältä kaikkia valmisruokia ja leikkeleitä.

13. liselotte Vierailija

Halpaa ja hyvää itse tehden.

Punajuuripihvit, viipale kastetaan munaan, korppujauhoihin ja paistetaan pannulla. + riisi

Valkosipulisuikaleperunat uunissa

Kesäkurpitsavuoka + riisi tai nuudelit

Sinappiporkkanat + riisi tai nuudelit

Kaaliherkku mukana keitetty muna + leipää

Kasvispata + leipä

Porkkanapihvit

Tomaattisilakat uunissa + perunasose

Homburgin hauki + riisi

Tomaattinen kalapaistos pakasteseistä

Rasvattomasta possunsivusta kastike perunoiden kera

Kaikki kasviskeitot

Häränhäntäpata

Broileripata

Laatikkoruoat, kasviksista, jauhelihasta

Pasta tomaattikastikkeella
    Pasta pestokastikkeella
    Pasta kasviskastikkeella

Jne..... ruokia riittää euron annoksesta kahteen euroon

14. tiina Vierailija

Saiskohan mahdollisesti jonkinlaisia ohjeita seuraaviin mainitsemiisi ruokiin.. tomaattinen kalapaistos pakasteseistä, kesäkurpitsavuoka, kaaliherkku mukana keitetty muna, kasvispata ja porkkanapihvit. Kiitos paljon, jos vaan jaksat kirjotella.. edes muutaman noista :) Kiva saada jotain vaihtelua opiskelijaruokiin!

15. kokki Vierailija

Tiina olet varmaan väärää alaa opiskelemassa, jos et osaa laittaa ruokaa. Kannattaa harkita alan vaihtoo. Ps Ruuan tekijöille piisaa aina töitä.

16. liselotte Vierailija

KAALIHERKKU ohje neljälle, voit puolittaa ohjeen jos et halua kahtena päivänä syödä samaa

700 g valkokaalia
    2 dl vettä + ripaus yrttisuolaa
    Leikkaa kaali suikaleiksi ja hauduta pehmeäksi suolalla maustetussa vedessä kannen alla
    Kastike:
    1 dl kasvisöljyä esim kylmäpuristettu rypsiöljy, oliiviöljy jne...
    1-2 kovaksi keitetty muna
    1 dl hienoksi hakattua tilliä, ripaus yrttisuolaa
    Sekoita kastike ainekset ja kaada pehmeiden kaalisuikaleiden päälle
    Sopii esimerkiksi voileivän kanssa .

KESÄKURPITSAVUOKA 4:LLE

700 g kesäkurpitsaa raastetaan karkeaksi raasteeksi
    1 sipuli raastetaan samoin raasteeksi
    Pane pannulle hiukan öljyä ja hauduta raasteita siinä hetki
    4 munaa, vatkaa munien rakenne rikki
    2 dl juustoraastetta lisätään munaan
    0,5 dl korppujauhoja lisätään
    2 tl oreganoa
    2 tl kirveliä
    2 valkosipulikynttä murskattuna
    ripaus mustapippuria
    Mausteet lisätään edelleen joukkoon ja seos kaadetaan
    kesäkurpitsa/sipuliraasteen joukkoon
    Kaadetaan uunivuokaan ja ripotellaan pinnalle 2 dl juustoraastetta ja 0,5 dl korppujauhoja
    Kypsennä 200 asteessa keskitaso 30 minuuttia

PORKKANAPIHVIT 4:lle
    0,5 dl kauralesettä tai korppujauhoja ja 0,5 dl vettä tai maitoa. Pane turpoamaan hetkeksi.
    300 g porkkanoita raastetaan hienoksi raasteeksi
    Yhdistetään ainekset ja lisätään vielä
    0,5 dl vehnäjauhoja
    2 munaa
    0,5 tl suolaa
    ripaus muskottia
    ripaus mustapippuria

Paista pihvit miedolla lämmöllä ohukaispannussa

KASVISPATA 4:lle
    3 porkkanaa, 0,5 lanttua, 2 sipulia, pala juuriselleriä, 2 dl purjorenkaita
    Kasvikset kuoritaan ja lohkotaan.
    Kiehauta 5 dl vettä ja lisää 1 kasvisliemikuutio ja kasvislohkot.
    Keitä hiljalleen kunnes kasvikset ovat kypsiä. Mausta pata
    yrteillä basilikaa 1 tl, 0,5 tl oreganoa.

TOMAATTINEN KALAPAISTOS
    400 g pakastekalaa esim sei
    1 tl sitruunapippuria
    1 dl tillisilppua
    2 dl ruokacremeä tai ruokakermaa
    3 rkl tomaattisosetta
    1 dl juustoraastetta
    Leikkaa hiukan sulanut kala viipaleiksi ja pane uunivuokaan, mausta sitruunapippurilla ja ripottele tillisilppu päälle
    Sekoita tomaattisose nesteeseen ja kaada päälle.
    Pane uuniin 200 astetta 10 minuutiksi ja ripottele päälle sen jälkeen juustoraaste, jatka paistamista vielä 20 min.

Kuten ohjeista selviää, kannattaa hankkia pieni perusmaustevarasto. Koska mausteiden avulla ruoka saadaan viimeisteltyä maukkaaksi.
    Ruuanvalmistusjuustoksi käy 5 %:nen juusto vaikka edam

17. Köyhistelijä Vierailija

Kuten sanoin jo toiseen keskusteluun, kannattaa syödä terveellistä täysjyväpastaa. Yhdestä pussista riittää viiteen ateriaan, joten ei tule lainkaan kalliiksi. Itse pistän kastikkeeksi pelkän maustetun tonnikalapurkillisen, varsinkin tonnikala currykastikkeessa on hyvää. Eikä purkki maksa kuin euron.

Jos sinulla on opiskelijana ilmainen sähkö, kannattaa tehdä lämpimiä leipiä. Ruisleivät ovat terveellisiä ja päällehän voi panna mitä tahansa. Jos haluaa terveellistä niin tuoretomaattia ja hiukkasen juustoa, oma suosikkini on kuitenkin ananasta, homejuustoa ja vähän emmentalia.

Jos todella halpaa ja terveellistä haluaa, kannattaa koluta kaupan linssi/papu/herne ym. hylly, keitettynä tulevat kilohinnaltaan paljon halvemmiksi kuin esim. peruna. Ja näistä palkokasveista tulee yleensä maittavaa ruokaa halpojen ainesten kuten sipulin ja tomaattimurskan kanssa.

18. minttu Vierailija

Chili con carne - tomaattia, chiliä, jauhelihaa papuja.
    Riittoisaa ja voi tarjoilla täysjyväriisin (pastan) kanssa

Jauhelihakeitto

Perinteinen kaalilaatikko tai kaalikääryleet

Itse tehdyt lihapullat

Kannattaa tehdä isoja annoksia ja pakastaa osa, niin ei tarvitse syödä viikoa samaa ruokaa.

19. pupuli Vierailija

Tonnikalan kilohintahan on huikea. Ennemmin ostaisin kalaa torilta ja pistäisin pakkaseen. Silakka on ainakin edullinen kala ja lohtakin saa usein tarjouksella.

20. maria Vierailija

Tässä erittäin hyvä-halpa-helppo ohje.
    Kalakeitto:
    1 sipuli
    valkosipulia
    tomaattimurskaa
    Kalaliemikuutio
    Sei kuutioita
    Pippuria
    Tilliä

Paista silputtu sipuli ja valkosipuli kattilassa.
    Lisää tomaattimurska ja reilu puoli litraa vettä.
    Kalaliemikuutio.
    Anna kiehua 10min.
    Lisää Sei kuutiot ja mausteet.
    Keitä vielä 10min.
    Jos haluat potkua, käytä chili tomaattimurskaa.

21. Z Vierailija

Kannattaa ehdottomasti tehdä itse hernekeittoa. Hernepussi maksaa 60c ja lisäksi tarvitset vain sipulia, porkkanaraastetta, meiramia suolaa, pippuria ja sinappia. Tietysti iso kattila ja pari tuntia aikaa keitellä sitä. Eurolla syöt keittoa monta päivää. Kaveriksi näkkäriä.

22. Hernekeitto Vierailija

Hernekeittoon ei kuulu sipuli eikä porkkanaraaste.

Hernekeittoon kuuluu palvipotka/tai joulukinkun tähteet, herneet ja tarvittaessa suolaa + vettä. Sinappia sitten lautaselle valmiiseen soppaan.

23. hernenenä Vierailija

... ja sen terveellisyydestä taas voi olla montaa mieltä. Ainakin jos sitä joutuu viikkotolkulla popsimaan.

24. up Vierailija

25. Teija Vierailija

Hernekeittoon voi laittaa vaikka nakkeja jos haluaa. En ymmärrä tätä ""ei kuulu"" -systeemiä. Eihän mikään ruoka ole niin lukkoon lyöty, etteikö siitä voi tehdä monenlaisia versioita maun mukaan. Myös meidän hernekeittoomme kuuluu porkkana, ei kylläkään sipuli. Lihaksi laitan mitä milloinkin - uunissa paistettuja kylkiluita, palvilihaa, jauhelihaa, lihahyytelöä, joskus jopa teen kasvisversiona.

Jaa tämä sivu