Hae Anna&Ellit-sivustolta

Työhaastatteluun pukeutumisapua!!

Viestiketju osiossa 'Sensuelli' , käynnistäjänä edee, 21.01.2008.

1. edee Vierailija

Kyseessä valtion virasto, korkeatasoinen, jossa suurin osa ekonomeja ja juristeja. Pukeutuvat tummaan pukuun. Haen itse em hommia myös, olen nuori...

Kokeilin paria housupukua ja näytän niissä jotenkin tunkkaiselta ja typerältä. :(

Kokeilin omantyylistäni siistimpää asua : beigejä suoria housuja, joissa prässit ja vaaleansinistä kauluspaitaa! Ruskeat avokkaat ja samanvärinen vyö, näytti hyvältä ja asialliselta! Yhteensopivaa jakkua noihin housuihin ei ole olemassa.

Onko etikettivirhe mennä näin haastatteluun? Näytän siistiltä ja ikäiseltäni, paljon fiksummalta kuin housupuvussa... Vai pitääkö sitä lähteä ostamaan uutta housupukua? Kiitos!

2. pukeutuja Vierailija

Kannustaisin pukeutumaan naisellisesti ja edustavasti. Naisen ei tarvitse pukeutua kuin mies. Itse pukeudun vastaavissa tilanteissa esim. suoriin housuihin ja korkokenkiin, yläosana siisti neule, poolo, tai jokin muu naisellinen paita. Koruilla saa myös ilmettä. Kauluspaidat ja jakut ovat aika tanttamaisia, miesmäisiä, toisaalta nykyään löytyy myös naisellisia jakkuja.
    Mutta jokainen pukeutuu niin kuin itseään haluaa edustaa.

3. pian valmistumassa Vierailija

Miten pukeutua naisellisesti ja edustavasti, jos jalat eivät siedä yhtään korollisia kenkiä (siis edes 4cm korkoa)? Monet muuten kivannäköiset naiselliset vaateyhdistelmät jotenkin lätsähtävät tai muuttuvat tanttamaisiksi (jakkupukutyyli) tai sitten vaihtoehtoisesti teinimäisiksi (neuleet tms. nuorekkaammat ja rennommat vaatteet) matalakorkoisten ja muuten jalkaystävällisten kenkien kanssa, tuntuu että ylipäänsä asiallisemmassa pukeutumisessa naisellisuus = ne tyylikkäät korkokengät. :(

En kuitenkaan pelkän tyylikkyyden vuoksi viitsisi lääkärin käskyä uhmata kun noita jalkavaivoja on ihan tarpeeksi jo nyt.

4. vinkki! Vierailija

Älä ainakaan pukeudu lentoemäntämäisesti!

5. Ehdotuksesi kuulostaa ihan kelvolliselta, ainakin näin tulokkaita silloin tällöin haastattelevan silmään.
    Jollei passelia jakkua ole, harkitse jotain (muodikastakin?) sliparia päälle tai sitten pooloa alle, jottei kokonaisuus vaikuttaisi liian kesäiseltä tai "vajaalta" talvella. Paljon toki on kiinni paidan kuosista ja kankaan ryhdikkyydestä.

Mitä "naisellisuuteen" tulee, pitäisin tärkeämpänä kuin ehdotonta sääntöä hameesta tai korkeista koroista sitä, että vaatteissa on oikeat mittasuhteet eli että ne istuvat päälle myös vyötäröltä, miehustasta ja reidestä. (Huom nykynuoriso, "istuva" ei tarkoita pimupinkeää :) Tantta-efekti syntyy kenen tahansa ylle bleiseristä, joka pussittaa hartioista tai vyötärö roikkuu sentinkin todellista alempana.

Matala, parin sentin korkokin voi olla naisellinen, kunhan kengän pohja ei ole mikään all terrain -läskipohja ja kun kärki on hieman koristeellinen. Ja hameen kanssa ballerina on hyvinkin naisellinen, vaikkei korkoa olisi lainkaan.

6. hihitystä Vierailija

Ihan OT, mutta tuo "pimupinkeä" on ihan hillittömän hauska sana!

7. -ellen-

Saadut tykkäykset:
    0
    Pikkupomona valtiolla -nimimerkillä oli hyviä vinkkejä, sillä siistin pukeutumisen ei tarvitse olla tanttamaista, eikä naisellisuutta tarvitse uhrata terveyden uhalla. Vaikka Ril's saattaakin joillekin merkitä tylsiä matamivaatteita, itse tein löydön: mustan tulppaanin muotoisen, alle polvien menevän todella siistin hameen, jossa jujuna on hameen takaosassa oleva espanjalaistyyppinen liehuke tai laskos, en osaa paremmin sitä selittää. Hame on todella naisellinen, mutta ei yliseksikäs, koska on sen verran pitkäkin.

Entäpä tämän kauden ihanat ja lyhyet A-linjaiset, 3/4-osahihaiset jakut, jonka alle yksivärinen siisti trikoopaita? Vaalea jakku, tummempi trikoopaita ja vaikka mustat housut voi yhdistää oikein hyvin, eivätkä vaatteet mun mielestä näytä liian tätimäisiltä tai nuorekkailta.

Terveyttäkään ei tarvitse uhmata, kun löytää naiselliset ja terveelliset kengät. Esim. Clarksilla ja Schollilla on ihania ja naisellisia malleja, joilla on kiva kävellä, vaikka korkoakin on. Balleriinatkin jylläävät vielä edelleen, mie löysin Clarksin balleriinat, joilla käveleminen tuntuu kuin pumpuleilla olisi =)

8. Korkkarit vai ei Vierailija

Jäin miettimään noita korkokenkiä, pitäisiköhän laittaa ne kun menen haastatteluun? Onko se vähän liian naisellista, itselläni tulee aina jotenkin kapakkafiilis ne jalassa? Olen varmasti outo, mutta tyylini ei muutenkaan ole kovin ns. leidi, eli teenkö itsestäni pellen laittamalla korkkarit mustien suorien housujeni kanssa?

9. N hakija Vierailija

Miksi pitäisi pukeutua muuten jotenkin naisellisesti? Eiköhän sillä viesti mahd. miespuolisille työhaastattelijoille hakevansa ko. paikkaa ulkoisten avujen avulla? Itselläni tämä tuli mieleen. Työhaastattelu on viimeinen paikka missä haluan korostaa naisellisuuttani ja keikistellä.

10. ns. tanttako? Vierailija

Mitä ihmettä? Rils, merkki jota myy sokos siis! Ei tosiaan ole mikään tanttavaate! Mistäs noin päättelit, nehän ovat kauniita ja klassisia ja laadukkaita vaatteita.

11. ei ole missikisa Vierailija

Minä pukeutuisin työhaastatteluun siten kuin olettaisin että ko. paikassa pukeudutaan, hieman mieluummin yläkanttiin kuin alakanttiin ja mieluummin liian konservatiivisesti kuin päinvastoin. Esim. jos tietäisin että hakemassani paikassa käytetään suoria housuja/hametta + neuletta ja/tai kauluspaitaa, laittaisin työhaastatteluun housupuvun ja kauluspaidan. Housupuku on kaukana tanttamaisuudesta tai epänaisellisuudesta, kunhan sen väri ja malli sopivat itselle. Esim. harmaa on tosi hyvä ja monikäyttöinen väri housupuvussa. Musta tuo minulle mieleen joko hautajaiset tai univormun.

Korkokengistä - kukaan ei huomaa, onko sinulla minkä pituiset korot, mutta suorien housujen kanssa ei mitään tennareita tai muita virsuja pidetä kuitenkaan. Koron korkeushan määrittyy lahkeen pituuden mukaan, eli lahkeet eivät saa laahata maata mutta eivät myöskään "liputtaa" korkealla maanpinnan yläpuolella. Käytännössä lahje peittää suurimman osan kengistä, joten lähinnä katsoisin että kärjet ovat puhtaat, ehjät ja siistit.

Minustakin työhaastattelussa ei juuri tarvitse erityisesti naisellisuutta korostaa, ns. "kovaan" työpaikkaan mieluummin kaikki rusetit, liehut, rypytykset, volangit, kukkaset ja vaaleanpunaiset voi unohtaa. Korostan kuitenkin, ettei tämä tarkoita että pitää näyttää rumalta tai mieheltä, kauniiden värien ja hyvin istuvien, vartalonmalliin sopivien leikkausten käyttöä ei kiellä kukaan. Jos haastattelija on mies, niin tuskin hän hirveästi edes ulkoiseen olemukseen kiinnittää huomiota.

12. Rosetta Vierailija

Minua on ohjeistettu niin, että työhaastatteluun pitäisi pukeutua aina astetta hienommin kuin itse työhön kyseisessä paikassa.

13. Itse rekrytoin jonkin verran ihmisiä ja kyllä varsinaista tyyliä enemmän kiinnitän huomiota siistiin yleisilmeeseen. Siis laitetut hiukset ja kynnet, hoidetut kengät ja silitetyt vaatteet. Kunhan ei vaan vatsa vilku eikä rinnat tursua kaula-aukosta, niin on jo voiton puolella :)
    Toki pukeutumisella tuodaan esille omaa persoonaa, ammattitaitoa jne,mutta valtion virasto varsinkaan ei ole mikään näyttäytymistyöpaikka, toisin sanoen siellä ulkonäöllä ei ole samanlaista merkitystä kuin kosmetiikkamyyjällä tai vaatekaupan työntekijällä, jotka ovat oman yrityksensä käyntikortteja omalla ulkonäöllään.
    Toisin sanoen pukeudu konservatiivisesti ja viraston hengen mukaan, sillä sinua tuskin palkataan sinne ulkoisten avujen perusteella. Vapaa-ajallasi voit pukeutua miten päähän pälkähtää :)

14. ns. tanttako?:lle Vierailija

Sinulle piti vielä sanomani, että rils nimen omaan kohdistaa vaatteensa suomalaiselle aikuiselle naiselle ja me kaikki tiedämme mikä tämän ryhmän vartalon malli on. Itse olen päälle 3-kymppinen, mutta kapealanteinen ja muutenkin siro ja olen kyllä todella tätimäinen jos vedän rilsiä niskaan. Vaikka on niillä nättejäkin vaatteita, en sillä.

15. Myös pikkupomo Vierailija

Alkuperäiselle sanoisin, että pukeudu ehdottomasti niin kuin tiedät/luulet ko. paikassa pukeuduttavan. Mielestäni kuvaamasi asukokonaisuus ei ole tarpeeksi muodollinen, tarvitsisit housuihin sopivan jakun, ei välttämättä aivan samaa kangasta, mikäli ei saatavilla, mutta samaa väriä. Mielestäni myös nuo todella vaaleat värit ovat huonot, eivät kuulu ns. muodolliseen työpukeutumiseen. Varsinkin näin talvella noiden värien liiallinen heleys korostuu, muut ovat hyvin suurella todennäköisyydellä mustissa tai muuten tummissa vaatteissa. Keskikesän haastatteluun joku beige housu- tai jakkupuku voisi ollakin OK.

Työnhakijan ei ole tarkoitus näyttää "hyvältä" noin yleisessä mielessä eikä (varsinkaan nuoren) hakijan tarvitse yrittää näyttää mahdollisimman nuorelta tai nuorekkaalta, enemmänkin vaarana on että pidetään hepsankeikkana tai liian nuorena tai liian kypsymättömänä. Pukeutuminen haettavan paikan normien mukaan osoittaa että on haussa vakavissaan. Pukeutuminen tietoisesti vähemmän muodollisesti kuin ko. työpaikassa ei anna hyvää kuvaa hakijasta. Hiukan ylimuodollisesti pukeutuminen on parempi kuin hiukan liian vapaa. Hakijan ei myöskään tarvitse/kannata tuoda esiin omaa "tyyliään", mikäli hakee esim. normaaleihin virastoihin tai valtion laitoksiin. Neutraali olemus ei kiinnitä haastattelijoiden huomiota ulkonäköösi/asuusi, vaan voivat keskittyä osaamisesi, potentiaalin, sopivuuden työpaikkaan jne. arvioimiseen.

Itse en hirveästi pidä aivan tummista housu- tai hamepuvuista, mutta kaapissa on kyllä opiskelujen loppuajoista lähtien ollut tylsä työhaastattelupuku, jonka laitan ko. tilanteisiin. Varsinaisissa työpaikoissa olen sitten yleensä pukeutunut hieman enemmän oman tyylini mukaan ja käyttänyt esim. värikkäämpiä vaatteita.

Kannattaa myös huomata, että kukaan ei odota vastavalmistuneelta (tai muiltakaan työnhakijoilta) mitään huippuhienoja merkkivaatteita, vaan asun muodollisuus on tärkeämpää kuin huippulaatu/merkki. Kävin useimmiten haastatteluissa halppiskaupan kuten Seppälän tai HM:n puvuissa, ja nämä riittivät hyvin. Mikäli tosiaankaan tuo tumma puku ei tunnu "omalta" ja arvelet ettet sitä tule välttämättä varsinaisessa työssä käyttämään, ei kannatakaan investoida suuria summia vaatteeseen, jota käytetään pääasiassa työhaastatteluissa.

16. alkuperäinen Vierailija

Kiitoksia kaikille vastauksista!

Kävin kaupungilla pukeutumisneuvojan juttusilla ja vastaus oli sama kuin täälläkin osittain: ehdottomasti housupuku, trendikkyyttä ehtii esitellä myöhemminkin;)

Eli kävin kokeilemassa erilaisia housuasuja ja päädyin mustaa, joka oli nuorekas ja trendikäs malli! Siihen joko tiukka t-paita SAND tms alle tai tuo ihana vaal.sin kauluspaita. Nyt olen sitten ainakin arvokkaasti ja oikealla tavalla pukeutunut.

Kiitos!

17. Olipa hyvä ketju, vaikka aika kauan sitten kirjoitettu. Sain vastauksen kysymyksiini vain lukaisemalla ketjun läpi.

18. utelias Vierailija

Ap, saitko sen työpaikan?

Jaa tämä sivu