Hae Anna&Ellit-sivustolta

Työpaikan sisäilmaongelmat

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Millamaija, 30.07.2010.

1. Millamaija Vierailija

Olen altistunut työpaikan sisäilmaongelmille, yhdessä toimipisteessä on myös hometta. Epäilys astmastakin on, muuten oireet ovat olleet kaikkea mahdollista; yskää, kurkun ärsytystä, silmien ärsytystä, univaikeuksia, väsymystä, nenäverenvuotoa jne. Sain ilmanpuhdistuspöntön joka on pidempään auttanut aika paljon, oireet poistuivat lähes kokonaan. Mutta nyt viime aikoina mulla on alkanut töissä olla jälleen väsymystä, ja iho-oireita. Mulla on myös atooppinen iho ja saan hikinäppyjä, mutta kun iho-oireeni alkavat parantua ollessani muutaman päivän pois työmaalta, siksi ajattelisin että tämä ei johdu atopiasta. Kannattaisiko mun mennä taas lääkäriin? Ainoa mitä lääkäri voi tehdä on kirjoittaa sairaslomaa, muutto toiseen toimipisteeseen ei ole mahdollista, koska mulla on kaksi toimipistettä ja ongelmat ovat molemmissa. Olen etsinyt uutta työpaikkaa terveyteni vuoksi. Pitäisikö mun sinnitellä vai kannattaisiko jo näistä pienemmistäkin oireita mennä lääkäriin ja olla pois töistä. Etätöinä pystyn tekemään todella vähän eli sekään ei ole vaihtoehto. Vinkkejä, kokemuksia?

2. jaa-a Vierailija

Vaikea tilanne sinulla. Eikö niille sisäilmaongelmille ole tehty mitään, vaikka niiden olemassaolo on tunnistettu? Jos kyse on homeesta, oireet eivät valitettavasti helpotu (kuten olet jo huomannut) vaan lisääntyvät. Saatat sairastua pysyvästi, lääketieteellä kun ei ole ainakaan toistaiseksi mitään parannuskeinoja homeen aiheuttamiin sairauksiin.

3. Käsittääkseni työantajan velvollisuus on huolehtia siitä, ettei työntekijä sairastu työpaikalla (työturvallisuus, työsuojelu)

Ota yhteyttä työsuojelupiiriin (googleta)

Ote työturvallisuuslaista:

8 §
    Työnantajan yleinen huolehtimisvelvoite

Työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat.

Huolehtimisvelvollisuuden laajuutta rajaavina tekijöinä otetaan huomioon epätavalliset ja ennalta arvaamattomat olosuhteet, joihin työnantaja ei voi vaikuttaa, ja poikkeukselliset tapahtumat, joiden seurauksia ei olisi voitu välttää huolimatta kaikista aiheellisista varotoimista.

Työnantajan on suunniteltava, valittava, mitoitettava ja toteutettava työolosuhteiden parantamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Tällöin on mahdollisuuksien mukaan noudatettava seuraavia periaatteita:

1) vaara- ja haittatekijöiden syntyminen estetään;

2) vaara- ja haittatekijät poistetaan tai, jos tämä ei ole mahdollista, ne korvataan vähemmän vaarallisilla tai vähemmän haitallisilla;

3) yleisesti vaikuttavat työsuojelutoimenpiteet toteutetaan ennen yksilöllisiä; ja

4) tekniikan ja muiden käytettävissä olevien keinojen kehittyminen otetaan huomioon.

Työnantajan on jatkuvasti tarkkailtava työympäristöä, työyhteisön tilaa ja työtapojen turvallisuutta. Työnantajan on myös tarkkailtava toteutettujen toimenpiteiden vaikutusta työn turvallisuuteen ja terveellisyyteen.

Työnantajan on huolehdittava siitä, että turvallisuutta ja terveellisyyttä koskevat toimenpiteet otetaan huomioon tarpeellisella tavalla työnantajan organisaation kaikkien osien toiminnassa.

4. Millamaija Vierailija

Toinen toimipiste on remontissa tällä hetkellä, homeen vuoksi, enkä mene sinne ennen kuin remontti on valmistunut. Tässä toimipisteessä ei ole hometta vaan muita ongelmia, ja on tuo ilmanpuhdistuspönttö mun työhuoneessani, ja se on auttanut tähän asti. Näistä tiloista muutetaan pois ensi keväänä kun tilojen omistajaa ei ole remppa kiinnostanut. Ja meitä oirelijoita on täällä useita, yksi vain käy täällä kun ei pysty olemaan pidempään.
    Mä en oikein tiedä mitä tekisin, kun sitten ainoa vaihtoehto olisi olla sairaslomalla kunnes löydän toisen työpaikan. Lääkäri on kyllä sanonut että ei ne oireet itsestään häviä, vaan ne voi vain pahentua ja mulla on jo nyt sen astman kanssa siinä ja siinä.
    Työsuojelussa asia tiedetään, kaikki tietävät että täällä porukka oireilee, sekä siellä toisessa toimipisteessäni, työterveys myös tietää asian.

5. lähde pois Vierailija

Ei mikään työ saa olla niin tärkeä että hankkii pysyvän sairauden sen vuoksi! Hae vain sairaslomaa jos oireita on koko ajan, ja jos ei työnantaja pysty osoittamaan sulle työtä jossa et sairastu, pysy sairaslomalla ja hae uutta työpaikkaa. Älä ole liian kiltti työnantajalle oman terveytesi kustannuksella.

6. Millamaija Vierailija

Oireet pahenivat sen verran että sain lääkäriltä päivystysajan. Hän sanoi suoraan että se toinen toimipiste ei mulle käy enää, ja pitää jutella esimiehen kanssa minne mut voi siirtää. Ja varmaan sitten siihen asti olen sairaslomalla. Taidan olla liian tunnollinen työntekijä kun mietin vain että josko mä sittenkin kestäisin siellä kun niiden kannalta on tosi huono jos mä nyt jään pois... Vaikka keuhkot vinkuu, niistän verta jatkuvasti ja sain vielä uniongelmatkin takaisin. Joo, ehkä mä teen oikean ratkaisun ja pysyn sieltä pois!

Jaa tämä sivu