Työttömäksi ilmoittautuminen..

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä milloin?, 01.01.2006.

1. milloin? Vierailija

Valmistun helmikuun alussa amk:sta. Kaikki vaadittavat kurssit olen jo suorittanut ennen joulua ja odottelen viimeisiä merkintöjä opintorekisteriin, joten koulua ei enää varsinaisesti ole.

Ilmoittaudunko työvoimatoimistoon nyt heti vai vasta kun paperit on saatu? Lueskelin kyllä työkkärin sivuilta, että ilmoittautua voi myös ennakkoon, mutta alanko saada korvausta heti vai valmistumisen jälkeen?

Ja tuleeko minulle jotain karenssia, jos en toimi heti? Tai itse asiassa koulun lukukausi loppui jo viikko ennen joulua, eli olenko jo nyt myöhässä?

Tietenkin asiat selviävät kun marssin työkkäriin, mutta olen lomaillut joulun ajan poissa kotoa ja tekisi vielä mieli jatkaa edes pari päivää.. Töitä olen tietty etsinyt koko ajan aktiivisesti, toivoen ettei työttömäksi tarvitsisi edes ryhtyä. Työkkärin tai kelan sivuilta löytyy mielestäni huonosti tietoa korvauksista ja karensseista.

2. oh Vierailija

Ota heti yhteyttä ja sovi milloin tulet henk.koht käymään kaikkien todistusten kanssa!

Korvausta alat saamaan virallisesn valmistumispäivän jälkeisestä päivästä. Eli jos tutkinto todistuksessa lukee että valmistut 15.1.06, saat korvausta 16.1.06 lähtien.

edellyttäen tietysti, että olet aiemmin ilmoittautunut tai menet ilmoittautumaan viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä, eli esim. 16.1.06.

Näin siis lyhyesti..

3. työtön Vierailija

Korvauksessa on 7 päivän omavastuuaika eli korvausta aletaan maksaa vasta sen täytyttyä.

4. \s Vierailija

Niin kauan kun olet oppilaitoksessa kirjoilla, et määritelmällisesti ole työtön, etkä työttömille tarkotettuihin tukiin oikeutettu. Työttömäksi siis ilmoittaudut vasta paperit saatuasi.

Eri asia sitten on, että siellä työkkärissä kannattaa ehkä käydä, koska sieltä saattaa löytää ilmoituksia, joissa mainostetaan työpaikkoja...

5. ap Vierailija

Kiitos vastauksista! Eli onneksi minulla on vähän rahaa säästössä, jos joudun tässä kuukauden olemaan ""välitilassa"", kun en ole oikeutettu opintotukeen enkä työttömyyskorvaukseenkaan. Mutta ehkä työtä löytyisi jo ennen sitä:)

Eikös muuten kaikki samat avoimet työpaikat löydy myös työkkärin nettisivuilta? Tässä luulossa olen elänyt, ja tarkastanut nuo sivut päivittäin.

6. puh Vierailija

Kun olet suorittanut kaikki tutkintoosi vaadittavat opintopisteet ja ne on merkitty rekisteriin, voit pyyttää opintotoimistosta todistusta siitä, että kaikki on suoritettu (xxx opintopistettä) ja saat virallisen tutkintotodistuksen xx.xx.2006. Siitä päivästä lähtien, kun ""väliaikainen"" todistus sinulle kirjoitetaan alkaa omavastuu aika. Eli ei kannata odotella sitä varsinaista todistusta, jos kaikkista kursseista on tullut jo merkinnät. Lopullisen todistuksen saatuasi riittää, kun käyt vain näyttämässä sen.

Karenssi riippuu siitä, että täyttyykö työssäoloehtosi. Täysipäiväinen opiskelu pidentää aikaa, mistä lasketaan työssäoloehdon täyttyminen eli esim. työskentely ennen opiskeluja voidaan laskea siihen vielä mukaan.

7. Äshh Vierailija

Taas tulee tietoa vähän sinnepäin..

Amk:ista tuo väliaikainen todistuksen saaminen ei auta. Jos opiskelet Amk:issa olet opiskelija, kunnes saat valmistumistodistuksen. Yliopistoissa voi tietyissä tapauksissa olla eri asia.

Ja koska olet suorittanut tutkinnon, ei tule mitään ""karenssia"". Tuo työssäoloehdon täyttyminen vaikuttaa siihen, vaikuttaako mahdollisesti muiden tulot työttömyyskorvaukseesi esim. avomiehen.

Jos työssäoloehto täyttyy, niin esim. avomiehen tulot ei vaikuta. Mutta jos asut yksin, ei tuolla ole niinkään merkitystä.

Tuo muutaman päivän omavastuu/korvaukseton aika tulee joka tapaukessa.

8. Viivi Vierailija

Ei ihan kaikki, mutta melkein. Työkkärissä voi käydä vaikka ei tähtäisikään työttömäksi.

9. ap Vierailija

Kaikkia suorituksiani ei ole vielä merkitty opintorekisteriin, vaikka kurssit ovatkin jo loppu. Eli heti kun saan ne kaksi viimeistä merkintää, ovat opintopisteet kasassa ja voin hakea tutkintotodistusta.

10. Liisa Vierailija

Varaudu siihen, että hakemuksesi käsittely voi kestää jopa kolme kuukautta. Eli vaikka kaikki olisikin kunnossa omalta osaltasi, voi edessäsi olla parikin tulotonta kuukautta. Nyt, kun olet opiskelija, kannattaa hankkia lopuiksi kuukausiksi joku työ, jonka palkalla voit elää odotteluajan. Muista irtisanoa itsesi ennen kuin sinulla on paperit kourassa!! Jos irtisanot itsesi ollessasi jo virallisesti valmistunut, joudut karenssiin. Itse hain tammikuussa opintotukea helmikuulle, jolloin valmistuin, muka opparin viimeistelyä varten. Tarkistin, että niin voin vielä virallisesti tehdä, vaikka olinkin töissä koko ajan. Tuo ylimääräinen opintotuki tulikin sitten todella tarpeeseen maaliskuussa, jolloin se ropsahti tililleni (kelan käsittelyajat) sillä en todellakaan tiedä, millä muuten olisin elänyt nuo odottelukuukaudet. Onnea valmistumisen johdosta!:)

11. ap Vierailija

Meidän koulussa on kyllä ihan tarkkaan määritellyt ajat, joiden sisällä opettajien on annettava kurssien tulokset ja merkattava ne rekisteriin. Ja niitä myös noudatetaan. Eli tiedän kyllä että tammikuun puolessa välissä merkinnät ovat tulleet ja silloin voin hakea tutkintotodistusta. Hakemus taas on jätettävä 2 vkoa ennen valmistumista. Aikataulu on siis aivan selvä eikä odottelua tosiaan ole kuin tämä kuukausi.

12. työtön Vierailija

Odottelulla nimerkki Liisa käsittääkseni tarkoitti odottelua siitä, että sulle myönnetään työmarkkinatuki/päiväraha. Itselläni ainakin päätöksen saaminen kesti n. 6 viikkoa ja siitä vielä parisen viikkoa ennen kuin sain ekat rahat Kelaltal tililleni. Eli toisin sanoen varaudu siihen, että valmistumisesi jälkeen ei mistään tule rahaa pariin kuukauteen.

Jaa tämä sivu