Työttömäksi vanhempainvapaan jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja paperisotaa tiedossa
  • Ensimmäinen viesti
paperisotaa tiedossa
Heippa!
Tämä asia on nyt mun päässä niin sekava, että jos jollakin on tietoa niin auttakaapa! Voin kyllä kysyä näitä Kelastakin sitten kun sen aika on, mutta haluaisin jo etukäteen vähän valaisua asiaan.

Eli, mulla loppuu vanhempainvapaa elokuussa, ja aion ilmoittautua työttömäksi sen jälkeen. Mulla ei siis ole vakituista työpaikkaa, vaan tein määräaikaisia sijaisuuksia äitiysloman alkuun asti. Nyt ei ole tiedossa mitään työtä, enkä suoraansanottuna aio töihin vielä mennäkään ainakaan ennen ensi vuoden alkua. Meillä ei vaan ole varaa siihen, että jäisin hoitovapaalle pelkällä kotihoidontuella, kun täällä meilläpäin ei mitään kuntalisiäkään makseta, eikä miehen palkka päätä huimaa.

Kysymys kuuluu: haenko kotihoidontukea, kun en kuitenkaan töissä ole? Vai haenko pelkkää työttömyyskorvausta (saan liitolta ansiosidonnaista)? Ja kumpaa haen ensin? Jos laitan kotihoidontukihakemuksen jo tässä kesän aikana sisään, niin alkaako sitä tulemaan sitten heti kun vanhempainrahan tulo lakkaa? Ja sitten kun ilmoittaudun työttömäksi, niin ilmeisesti kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta? Jos joku on tehnyt samalla tavalla kuin minä aion, niin kertokaapas nyt miten tämä menee... Kiitos! :)
 
Jo töissä
Noinhan se menee, itse sain ansiosidonnaista ja kotihoidontukea. Ansiosidonnaisesta päivärahastani vähennettiin saamani kotihoidontuki, muttei kuntalisää.
Hain molempia samanaikaisesti ja liitosta päätös tuli todella nopsasti, kotihoidontuessa meni hieman kauemmin.
 
Ihmettelee
Itse saan tällä hetkellä ainoastaan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. En ole edes hakenut kodinhoidontukea kun tiedän, että se vähennetään päivärahasta. Kertokaa mulle onko jotain etua hakea kodinhoitotukea kun kuitenkin käteen jää sama summa rahaa kun pelkästä päivärahasta? Meillä ei saa kuntalisää.
 
Ihmettlee jatkaa...
Vielä tuohon lisään, että on se niin väärin että kodinhoidontuki vähennetään työttömyyspäivärahasta mutta ei palkasta. Jos käyt työssä ja voit järjestää lapsesi hoidon esim. miehesi kanssa kotona, saat tukea ja palkkaa...
 
alkuper.
Mäkin oon kyllä miettinyt tota, että miksi pitäis hakea kotihoidontukea, jos se kuitenkin vähennetään työttömyyskorvauksesta... Eli miksei voisi hakea pelkkää ansiosidonnaista? Vai onko se niin, että jos saa kuntalisää, niin sitä ei voi hakea erikseen, vaan täytyy hakea myös kotihoidotuen perusosaa?
 
OM,
No varmaan ne jotka käyvät töissä, eivät kuitenkaan pysty itse hoitamaan lasta kotona, vaan apuna on esim. isovanhemmat tai joku muu, jolle maksetaan (toivonmukaan) hoidosta. Kun taas työttömällä on mahdollista olla kotona ja hoitaa omaa lastaan. Eli kaipa on ajateltu, että kotihoidontuki olisi korvaus siitä, että joku muu hoitaa lasta kuin kunnallinen systeemi. Tai jos vanhemmat pystyvät jakamaan hoitovastuun ja tekemään töitä samalla, he kuitenkin tekevät töitä eikä vain ole kotona. Minusta tämä siis on ihan oikeutettua, että palkasta kotihoidontukea ei vähennetä, mutta työkkärirahasta vähennetään.
 
Aaja76
Mullakin tuo sama edessä syyskuussa, ajattelin kyllä jäädä vaan pelkälle ansiosidonnaiselle hakematta kotihoidontukea ollenkaan kun se kerran vähennetään.. Mutta uusi tieto oli tuo, ettei kuntalisää vähennetä ja mun käsittääkseni täällä sitä maksetaan.. Mutta summaa en tiedä kyllä... Mistähän sen kuntalisän suuruuden voi kysyä? Mikä taho sitä maksaa? En kyllä tiedä kannattaako sitä kotihoidontukea kuitenkaan hakea, paperirumbaa vaan ja tulos melkeen plusmiinusnolla.

Itsekään en vielä tän vuoden puolella töihin hinkua, tyttö syntyi marraskuun lopussa mutta ens vuoden puolella melkeen pakko jos tässä ollaan kohta asuntovelkaisia... Kiven alla ne työpaikat kyllä täällä ovat, oman alan varsinkin.
 
sama tilanne edessä
" Kertokaa mulle onko jotain etua hakea kodinhoitotukea kun kuitenkin käteen jää sama summa rahaa kun pelkästä päivärahasta? "

Tätä pähkäilen minäkin. Siis haenko pelkkää ansiosidonnaista vai kannattaako hakea myös kotihoidontukea?
Töihin en haluaisi, mutta pakko hakea ansiosidonnaista taloudellisen tilanteen takia.

Ja ajatelkaapa, SDP:ssä joku haluaisi maksuttoman päivähoidon?! Näin meitä kotiäitejä arvostetaan. Ja kuntalisiä ei monessakaan paikassa ole muka varaa maksaa.
 
Jo töissä
Sain molempia, liito vähensi saamani kotihoidontuen hoitorahan & hoitolisän, muttei saamani kuntalisää 218€.
Sain siis Kelalta bruttona 681€ kk:ssa ja liitosta 620€ kk:ssa (josta oli vähennetty tuo kotihoidontuki). Ainakin täällä Espoossa haetaan kuntalisää samalla lomakkeella kuin kotihoidontukeakin, eikä tuo paperisota ollut kummoinen, yhden lomakkeen täyttö Kelaan ja se oli siinä.
Kelalta tuli kotihoidontuki kuun viimeinen päivä ja liitosta taas kuun puolessa välissä.
 
luulija
Minä saan molempia. Eli nostan kotihoidontukea ja ansiosidonnaista, koska en halua vielä ihan heti töihin. Jos sattuuvat työkkäristä osoittamaan johonkin töihin mihin en halua ja karenssi paukahtaa, niin saanpahan ainakin sen kotihoidontuen karenssin ajalta ilman uusia ahakemuksia..
 
Työtön liitonrahoilla
Kuunlilja: eikö kodinhoitotukea vähennetä liiton rahoista?

Itse olen ollut työtön ansiosidonnaisella jo 10kk. Hyvin on tähän asti mennyt ja oon saanut vältettyä töiltä. En ole hakenut ollenkaan kodinhoitotukea, kun kuulin että se vähennetään liiton rahoista eli ei kannata ollenkaan. Oon metalliliitossa ja käteen jää 1000€/kk
 
kotäit
" Kertokaa mulle onko jotain etua hakea kodinhoitotukea kun kuitenkin käteen jää sama summa rahaa kun pelkästä päivärahasta? "

Minä olen hakenut sekä ansiosidonnaista tyött.pv.rahaa liitolta että kotihoidontukea Kelasta. Kotihoidontuki vähennetään liiton päivärahasta, joten käteen jäävä summa olisi ihan sama myös siinä tilanteessa, etten olisi hakenut kotihoidontukea lainkaan. Syy miksi päädyin kuitenkin hakemaan kotihoidontukea oli tämä: Halusin varmistaa itselleni edes kotihoidontuen saannin siinä tapauksessa, että joudun työvoimatoimiston toimesta karenssin. Näinhän voi käsittääkseni käydä, ellen esim. mene jollekin tarjotulle kurssille. MInulla ei ole aikomustakaan aloittaa lapsen päivähoitoa jonkin 4 vkon mittaisen kurssin vuoksi. Eli mikäli kurssia tms. työkkäri tarjoaa, tulen siitä kieltäytymään, jolloin käsitykseni mukaan karenssi mätkähtää. Tällöin päiväraha menee katokolle, mutta kotihoidontuki sentään juoksee.

En tiedä, onko kotihoidontuen hakemisesta mitään muuta hyötyä.
 
kotäit
" Kertokaa mulle onko jotain etua hakea kodinhoitotukea kun kuitenkin käteen jää sama summa rahaa kun pelkästä päivärahasta? "

Minä olen hakenut sekä ansiosidonnaista tyött.pv.rahaa liitolta että kotihoidontukea Kelasta. Kotihoidontuki vähennetään liiton päivärahasta, joten käteen jäävä summa olisi ihan sama myös siinä tilanteessa, etten olisi hakenut kotihoidontukea lainkaan. Syy miksi päädyin kuitenkin hakemaan kotihoidontukea oli tämä: Halusin varmistaa itselleni edes kotihoidontuen saannin siinä tapauksessa, että joudun työvoimatoimiston toimesta karenssin. Näinhän voi käsittääkseni käydä, ellen esim. mene jollekin tarjotulle kurssille. MInulla ei ole aikomustakaan aloittaa lapsen päivähoitoa jonkin 4 vkon mittaisen kurssin vuoksi. Eli mikäli kurssia tms. työkkäri tarjoaa, tulen siitä kieltäytymään, jolloin käsitykseni mukaan karenssi mätkähtää. Tällöin päiväraha menee katokolle, mutta kotihoidontuki sentään juoksee.

En tiedä, onko kotihoidontuen hakemisesta mitään muuta hyötyä.
 
Työtön liitonrahoilla
Jos karenssia pukkaa niin eikö sitten voi vasta hakea kodinhoitotukea?

Mulle on ehdoteltu kaikkia kursseja työkkäristä, mutta olen sanonut ettei oikein kiinnosta. Että menen kyllä heti kurssille, jos löydän tarpeeksi mielenkiintoisen tai selitän että haluisin kyllä mielummin töihin yms.
 
?
Siis onko todella mahdollista, että Suomessa on näin paljon äitejä, jotka ihan röyhkeästi elävät yhteiskunnan varoilla vain siksi etteivät viitsi mennä töihin. Kyllä taas laski arvostus.
Toivottavasti edes työkkäri sitten teidät väkisin työllistää kun työttömäksi ilmoittaudutte.
 
ap paperisotaa tiedossa
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Siis onko todella mahdollista, että Suomessa on näin paljon äitejä, jotka ihan röyhkeästi elävät yhteiskunnan varoilla vain siksi etteivät viitsi mennä töihin. Kyllä taas laski arvostus.
Toivottavasti edes työkkäri sitten teidät väkisin työllistää kun työttömäksi ilmoittaudutte.
Mun kohdalla ei kyllä ole kysymys siitä ettenkö VIITSISI mennä töihin. Olen lastenhoitoalalla, joten olisi tosi tosi tyhmää viedä 9 kk ikäinen OMA lapsi hoitoon, jotta voisi mennä hoitamaan toisten lapsia. Aivan liian pieni on meidän vauva vielä menemään hoitoon! Mä teen tämän ratkaisun siksi, että meillä ei kertakaikkiaan ole varaa siihen, että mä olisin pelkällä kotihoidontuella. Eikä me asuntoa ja autoa lähdetä myymään sen takia että olen vuoden kotona... Arvelinkin, että tämmöinenkin mielipide tänne joltakin tulee kuten tämä, mutta mä en kyllä aio potea huonoa omaatuntoa tämän takia. Olen kuitenkin töitä tehnyt lapsensaantiin saakka, enkä ole työttömänä "kotona maannut".
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja ap paperisotaa tiedossa:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Siis onko todella mahdollista, että Suomessa on näin paljon äitejä, jotka ihan röyhkeästi elävät yhteiskunnan varoilla vain siksi etteivät viitsi mennä töihin. Kyllä taas laski arvostus.
Toivottavasti edes työkkäri sitten teidät väkisin työllistää kun työttömäksi ilmoittaudutte.
Mun kohdalla ei kyllä ole kysymys siitä ettenkö VIITSISI mennä töihin. Olen lastenhoitoalalla, joten olisi tosi tosi tyhmää viedä 9 kk ikäinen OMA lapsi hoitoon, jotta voisi mennä hoitamaan toisten lapsia. Aivan liian pieni on meidän vauva vielä menemään hoitoon! Mä teen tämän ratkaisun siksi, että meillä ei kertakaikkiaan ole varaa siihen, että mä olisin pelkällä kotihoidontuella. Eikä me asuntoa ja autoa lähdetä myymään sen takia että olen vuoden kotona... Arvelinkin, että tämmöinenkin mielipide tänne joltakin tulee kuten tämä, mutta mä en kyllä aio potea huonoa omaatuntoa tämän takia. Olen kuitenkin töitä tehnyt lapsensaantiin saakka, enkä ole työttömänä "kotona maannut".
Jos ei varat riitä jäämään kotihoidon tuelle niin sitten mennään töihin ja laitetaan oma muksu hoitoon. Jeesus mitä logiikkaa. "Minulla ei ole rahaa niin minä saan tehdä miten haluan huolimatta siitä miten tuet on suunniteltu." Normaali ihminen, jolla ei ole rahaa jäädä kotiin, menee töihin. 9 kk ikäisinä ne muidenkin vauvat hoitoon menevät.
 
£
Olin minäkin työttömänä vajaa 3 kk äippäloman jälkeen, liiton päivärahalla. Enkä edes yrittänyt etsiä töitä tuona aikana. Sitten tuli työtarjous, jonka otin ilolla vastaan. Lapsikin oli silloin jo 1v., joten hoitoonvieminen ei tuntunut enää niin pahalta.

Veroja olen maksanut teini-ikäisestä saakka ja liitonmaksujakin jo 10 vuotta. Otinpahan omiani takaisin.
 
£:lle
Alkuperäinen kirjoittaja £:
Olin minäkin työttömänä vajaa 3 kk äippäloman jälkeen, liiton päivärahalla. Enkä edes yrittänyt etsiä töitä tuona aikana. Sitten tuli työtarjous, jonka otin ilolla vastaan. Lapsikin oli silloin jo 1v., joten hoitoonvieminen ei tuntunut enää niin pahalta.

Veroja olen maksanut teini-ikäisestä saakka ja liitonmaksujakin jo 10 vuotta. Otinpahan omiani takaisin.
Onkin hyvä peruste tuo omien takaisin ottaminen. Otetaanpa kaikki vähän omia takaisin ja jäädään työttömäksi kotiin makaamaan. Etkä muuten ole ainoa joka on maksanut veroja teini-ikäisestä. Oletko ajatellut että otat omia verorahoja takaisin joka kerta kun käyt lääkärissä, lähes aina kun ostat reseptilääkkeitä, kun ajelet verorahoista rakennetuilla teillä, laitat lapsesi kouluun, kun synnytit yhteiskunnan laskuun, kun olit äitiyslomalla jnejne? Puhumattakaan siitä mitä oma koulutuksesi on maksanut. Et todellakaan ole ehtinyt maksaa niin paljon veroja että olisit edes sen saanut yhteiskunnalle takaisin maksettua. Aika erikoista että joitakin ihmisiä eivät nuo yhteiset pelisäännöt koske.
 
kryssaaja
1. Me itse ylläpidämme tätä järjestelmää ja säännöstöä veroillamme ja jäsenmaksuillamme ja tietyin ehdoin maksetut tuet vastavuoroisesti ylläpitävät meitä kunnes elämäntilanteemme mahdollistaa sen että voimme jatkaa järjestelmän ylläpitämistä.
2. Työttömyysturvaa maksetaan tiettyjen ehtojen mukaan, joten jos ne täyttyvät, on oikeutettu korvaukseen. Olipa työhaluja tai ei karenssirangaistukset kohdistuvat niihin, jotka ilman pätevää syytä kieltäytyvät tarjotun työn vastaanottamisesta.
3. Ne ihmiset, jotka verovaroillamme ja työllämme ylläpitämän yhteiskunnan myötävaikutuksella tai pikemminkin sitä hyväksikäyttäen ovat kelpotelleet itse sellaisiin taloudellisiin asemiin, jossa itse eivät näitä tukia edes tarvitsisi, ovat yleensä ensimmäisinä syyllistämässä niitä, joiden elinehdoista on kysymys.
4. Lasten synnyttäminen ja hoitaminen on yhteiskunnan hyvinvoinnin ja olemassaolon ehto, sillä ilman sitä ei tule työntekijöitä, joiden työpanokseen ja osaamiseen esim. yritysten ja niiden johtajienkin taloudellinen menestys perustuu, eikä ilman heitä ole myöskään veronmaksajia, jotka eläkkeemme maksaisivat.
 
yötön
Noh, tässä maassa tulee työttömiä kiihtyvällä vauhdilla, eikä valtiolla ole hajuakaan, mihin heidät kaikki työllistetään. Hyvä vaan, jos osa työttömistä onkin tyytyväisiä kotonaoloon eikä suuntaa lähikuppilaan.

Kun olin työtön, (ja oli työhaluja) kuulin aina silloin tällöin sitä, että kyllä töitä löytyy kun vaan yrittää. Nyt nämä samat tyypit on työttömänä. Mielenkiinnolla odotan, mistä he niitä töitä löytää. Ja innokkaasti odotan myös sitä päivää, jolloin he on ottaneet vastaan ihan mitä tahansa työtä, kuten vaativat muita ottamaan. Tosi jees nähdä, kuinka se kovapalkkainen insinööri on mennyt siivoojaksi pienemmällä palkalla mitä saa ansiosidonnaista. Koska kun oma työmoraali on puheissa niin korkea, niin tottahan he sitten toimivat sen mukaisesti myös käytännössä, eikös? ;)
 
Voi helkkari sentään
Alkuperäinen kirjoittaja ap paperisotaa tiedossa:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Siis onko todella mahdollista, että Suomessa on näin paljon äitejä, jotka ihan röyhkeästi elävät yhteiskunnan varoilla vain siksi etteivät viitsi mennä töihin. Kyllä taas laski arvostus.
Toivottavasti edes työkkäri sitten teidät väkisin työllistää kun työttömäksi ilmoittaudutte.
Mun kohdalla ei kyllä ole kysymys siitä ettenkö VIITSISI mennä töihin. Olen lastenhoitoalalla, joten olisi tosi tosi tyhmää viedä 9 kk ikäinen OMA lapsi hoitoon, jotta voisi mennä hoitamaan toisten lapsia. Aivan liian pieni on meidän vauva vielä menemään hoitoon! Mä teen tämän ratkaisun siksi, että meillä ei kertakaikkiaan ole varaa siihen, että mä olisin pelkällä kotihoidontuella. Eikä me asuntoa ja autoa lähdetä myymään sen takia että olen vuoden kotona... Arvelinkin, että tämmöinenkin mielipide tänne joltakin tulee kuten tämä, mutta mä en kyllä aio potea huonoa omaatuntoa tämän takia. Olen kuitenkin töitä tehnyt lapsensaantiin saakka, enkä ole työttömänä "kotona maannut".
Tuohan on juuri niin törkeää yhteiskunnan varojen väärinkäyttöä kuin voi olla. Jos olet tietoisesti hoitamassa lapsiasi kotona ilman aikomustakaan mennä töihin, et silloin ole työtön ja siten työmarkkinoiden käytettävissä. Etkä siten oikeutettu työttömyyskorvaukseen vaan hoitovapaalta maksettavaan kodinhoidontukeen.

Tiedät kai, että työkkäri velvoittaa sinua hakemaan töitä, ja myös tarkistaa työhönosoitustensa osalta työnantajilta sen, että olet myös hakemuksen lähettänyt? :)



 
päivänselvää
Alkuperäinen kirjoittaja yötön:
Tosi jees nähdä, kuinka se kovapalkkainen insinööri on mennyt siivoojaksi pienemmällä palkalla mitä saa ansiosidonnaista. Koska kun oma työmoraali on puheissa niin korkea, niin tottahan he sitten toimivat sen mukaisesti myös käytännössä, eikös? ;)
Sehän on vain humaania, että ei ota työtä joka on omaa ansiosidonnaista pienempi. Saa se peruspäivärahalla kituutteleva OIKEA siivoja sen siivoustyön.


;)
 

Yhteistyössä