Hae Anna&Ellit-sivustolta

Unessa itkeminen.

Viestiketju osiossa 'Unien tulkinta' , käynnistäjänä Rauha, 12.05.2006.

1. Rauha Vierailija

Muistan nuorempana (ja edelleenkin välillä) heränneeni usein siihen että olen itkenyt yöllä unessani. Unen sävy ennen heräämistä on aina ollut surullinen: jotain pahaa tapahtuu, joku kuolee, minä kuolen, joku satuttaa itsensä tai muuta vastaavaa.

Kysynkin nyt, että onko muille tapahtunut myös niin?

Olen kuitenkin kokenut aika surullisen lapsuuden, joten se taitaa vaikuttaa jonkin verran. Itkuja ei kenties ole itketty tarpeeksi?

Viime aikoina olen myös nähnyt unia siitä että olen raskaana. Kuitenkaan en halua lasta, mutta jotenkin alistun kohtalooni. Synnytän sen, tai välillä uni vain loppuu siihen että näen vain vatsani. Äitini kertoi joskus että se tarkoittaa uusien asioiden tapahtumisesta elämässä, mutta kuinka monta kertaa ne uudet asiat sitten tapahtuvat, kun uni on kuitenkin jatkuva?

Erittäin elävästi on jäänyt mieleen sekin kerta, kun näin unen unen sisällä.

Ja ei. En ole raskaana enkä lisääntymässä vielä pitkään aikaan. Raskaaksi tulemisen kokisin oikeassa elämässä mahdottomuutena tällä hetkellä.

Vastauksianne odotellen,
    Rauha

2. melassi Vierailija

Mielestäni itku unessa purkaa valvetilassa stressattuja jännitteitä kehossa ihan konkreettisesti ( - jos esim olet ollut vaikkapa 'sydan sykkyrällä' jostain asiasta niin unen itkussa jännitys laukeaa )

Yleensä unen tunnetila toteutuu täysin päinvastaisena valveessa...

Raskaana oleminen voi merkitä jonkun henkisen 'synnyttämistä' - ts luovaa työtä ja sen tuloksia.
    Jotain on pantu alulle - Mahdatkohan tajuta miten suuri merkitys työlläsi on ?

3. Lara Vierailija

Täällä yksi unipillittäjä. Olen koko ikäni ja yhä edelleen näen aina joskus surullista tai järkyttävää unta joka saa minut itkemään vuolaasti. Siihen sitten herään. Lapsena näin unta montakin kertaa että olen raskaana, (ne olivat pahimpia painajaisiani) itkin hysteerisesti. Useimmiten unet toistavat ikäviä asioita ja kokemuksia liittyen lapsuuteen ja vanhempiini. Riitelen raivokkaasti jomman kumman vanhempani kanssa, puran patoutumia, sanon asioita jotka ovat aina vaivanneet mutten ole pystynyt sanomaan. Joskus olen hyvinkin agressiivinen tapellessani vaikka äitini kanssa..

Joskus taas näen jotain hyvin erikoisia unia jotka saavat minut hysteerisesti itkemään, säälistä useimmiten. Koira putoaa ikkunasta enkä pysty pelastamaan sitä tms. Joskus itkin varmaan tunnin vielä herättyänikin, kun näin unta jostakin köyhästä pienestä pojasta joka antoi minulle jonkin itsetekemänsä lahjan, itkin koska säälin häntä niin valtavasti! Puolustin ystävääni lyömällä kiusaajaa nyrkillä niin että hän kaatui, löi päänsä ja kuoli. Yritin elvyttää ja itkin.

Onneksi joskus herään myös omaan nauruuni! Siinä hekottelen jotain tyhmää juttua ja päivä alkaa iloisesti. :)

4. Ci Vierailija

Minulle tuli mieleen kirjoittamastasi raskaana olosta ja ettet halua unessa lasta, mutta alistut kohtaloosi, että voiko olla, että mielesi on aivan ""täynnä"" surullista lapsuuttasi, ehkä traumaakin? Et halua sellaista surumöhkälettä olevan vatsassasi, se kun on myös tunnekeskus, ja luulet ettei siitä voi päästä eroon. Alistut unessa. Sinun kannaa puhua jonkun kanssa, päästää se suru ulos, jotta pääset kevyemmin jatkamaan nuorta elämääsi ja saat rauhan kuten nimimerkkisikin osoittaa. Kaikkea hyvää sinulle.

5. Ci Vierailija

Laralle,
    Olet varmaan herkkä ihminen, jolla on liiankin herkkä omatunto ja joka unessä päästää valloille kaiken minkä valve-elämässä pidättää sisällään, niin itkut kuin raivon ja turhautumisen. Sinun pitää oppia enemmän näyttämään luonnollisia tunteitasi.

6. Lara Vierailija

Ci, totta. Lapsena omaksuin tavan sulkeutua ikäviä asioita kohdatessani. Kuoletin tunteet tavallaan ja menin lukkoon, vaikka mitä tapahtui olin mykkä ja jähmettynyt.. Huomaan joskus edelleen tekeväni sitä parisuhteen ongelmissa. Unimaailma on minulla aina ollut hyvin eläväinen ja rikas, kaikki tunteet ja tapahtumat mitä niisä koen ovat voimakkaasti läsnä koko seuraavan päivän.

7. mimmi Vierailija

Mulla aina unessa itku tietää hyvää ja nauru surua. Näin on ollut aina ja tiedän jo etukäteen sen perusteella, onko iloa vai surua tulossa....

Jaa tämä sivu