Uniapnea. Tutkimustietoa -Keskusteluita.

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Uniapnea?, 06.05.2009.

1. Uniapnea? Vierailija

Olen kuullut puhuttavan uniapneasta, joka on aika uusi selittävä tekijä moniin ongelmiin, jotka ovat vasta viimeaikoina nousseet laajempaan keskusteluun.

Lainaus Google haun ensimmäisellä sivulla ensimmäisenä olevasta otsakkeesta " Uniapnea. Tervetuloa Uniapnea sivustolle".

"Unenaikaiset hengityskatkokset - sairaus, joka on opittava tunnistamaan.

Noin 150.000 suomalaista kärsii uniapneasta /(jota kutsutaan myös obstruktiiviseksi uniapnesyndroomaksi OSAS.

Uniappnean oireita ovat väsymys, päänsärky, keskittymisvaikeudet, ja masentuneisuus, mutta myös ongelmat ihmissuhteissa.

Hoitamattomasta uniapneasta voi olla pitkällä aikavälillä korkea verenpaine, sydäninfarkti ja aivohalvaus. Tutkimukset ovat myös osoittaneet , että uniapneasta kärsivillä henkilöillä on seitsemän kertaa suurempi riski joutua liikenneonnettomuuteen.

Näiltä sivuilta saat enemmän tietoa uniapneasta, sen syistä, sairauden hoidosta ja siitä mitä itse voit tehdä. Voit myös lukea uniapnepotilaiden kertomuksia ja saada heiltä neuvoja ja kuulla heidän kokemuksiaan".
    - Elä elämäsi hereillä!"

Henkilökohtaisesti olen ollut tutkimuksissa, johtuen epämääräisistä oireista ("hallusinaatioista.") Tutkimukset ovat vielä kesken.- Viikon kuluttua saan tutkimuksista lisätietoa.

Hakeuduin tutkimuksiin ja verenkierron varjoainekuvauksiin pudottuani kotona polvilleni. Konttasin eteiseen avaamaan ovea tilaamalleni ambulanssikuljetukselle.

(Todettakoon, että kysymyksessä on ilmeisesti "sukuperimä"), josta olen saanut lisätietoa sukulaisiltani.

Taustana ilmeiseti korkea verenpaine? ja verenkiertohäiriöt ?
    Yläpaine vaihtelut 218,- 99 -81.
    Alapaine vaihtelut 132- , - 94.
    Pulssivaihtelut 98-,- 80-,- 68.

Todettakoon. että tutkiva lääkäri määräsi minulle tilapäisen ajokiellon.

Katson, että lääkärin päätös ajokiellosta oli hyvä ratkaisu. Olin liikenteessä joskus hieman "eksyksissä- pallo hukassa". Olen huomannut. myös, että lehtiä lukiessani vasemman puoleinen teksti jossain aretikkelissa vaati keskittymistä ja katseen tarkentamista.

Olen myös huomannut tekeväni aika ajoin runsaasti kirjoitusvirheitä. Oletettavasti näkökenttähäiriöitä.- Lyön viereistä kirjainta, vaikka mielestäni lyön juuri haluamaani kirjainta. Vasemman puolen kirjaimissa virheitä syntyy eniten.
    Tässäkin huomasin tehneeni lyöntivirheitä, jotka kosjasin niiltä osin, kuin huomasin virhelyöntejä.

Lääkitystä lisättiin n. viikko sitten. Olotila on parantunut.

Allaoleva linkki on yleishaku Googlelle, josta edelläoleva sivusto löytyy kokonaisuudessaan, sekä lisäksi runsaasti myös muita aiheeseen liittyvää aineistoa.

Katso hakutuloksen ensimmäisen sivun alareunassa olevia muita linkkejä, joita klikkaamalla löytyy lisätietoa linkeissä.

Aiheet: -nukahtelu, -unihäiriö, - kuorsaus, - väsymys.

"Tieto ei aina luo tuskaa". Saattaa jopa vähentää sitä, kun saa tietää "Missä ja mksi elämä mättää".

Mikäli allaoleva linkki ei jostainsyystä aukea Googlaa >uniapnea <.

http://www.google.fi/search?source=ig&hl=fi&rlz=&q=uniapnea&meta=lr%3D&aq=0&oq=uniap

2. Juuri tästä meilläkin kärsitään. Mies kuorsaa niin ettemme pysty nukkumaan samassa huoneessa. Sillin harvoin kun kiusaan itseäni ja YRITÄN nukkua hänen kanssaan saan kuunnella jopa 10 sek mittaisia hengityskatkoksia.
    Mies tupakoi askin päivässä, juo alkoholia noin 14-20 annosta viikossa ja on koko ajan väsynyt. Mitään filmiä on turha yrittää yhdessä katsoa, mies nukkuu jo 20 min. päästä istualtaan.
    Viikonloppuisin, herättyään 9 aikaan hänen on pakko jo puolentoista tunnin jälkeen mennä ottamaan "tirsat" 15min - puoli tuntia. Ja sitten taas uudelleen iltapäivällä.

MUTTA LÄÄKÄRIIN EI VOI MENNÄ KUN EI HÄNELLÄ OLE MITÄÄN VIKAA! Se ongelma on minulla, kun minähän siitä natkutan...

3. pirje Vierailija

Miehelläni oli hengityskatkoksia ja sen päälle "korahdus" sekä kuorsausta. Monta kertaa valvoin ja jännitin, hengittääkö hän enää koskaan. Pakotin hänet lääkäriin, siis pakotin. Sanoin, että en jaksa "päivystää" hänen nukkumista. Hän meni lääkäriin ja sai lähetteen sairaalaan, jossa yön aikana mitattiin hänen hengitys ja paussit. Hän sai kojeen kotiin jota käyttää nukkuessaan ja on tyytyväinen, enää ei päivisin väsytä. Siirryin nukkumaan toiseen huoneeseen, sillä välillä koje pitää sen verran voimakasta ääntä, että herkkäunisena en osaa nukkua.
    "Voi halvattu sentään" patista miehesi lääkäriin ja pian!

4. pena Vierailija

onko kellään kokemusta leikkaushoidosta auttaako

Jaa tämä sivu