Uudet perunat ja SILLI ?

  • Viestiketjun aloittaja kesäherkut
  • Ensimmäinen viesti
kesäherkut
Ihanaa, Kesä tulee!! ..ja uudet perunat ja sillit! Ne on monen herkkua ja ehdottomasti kesään kuuluva juttu, kuten myös allekirjoittaneen. Mutta, mutta.. Mites muut raskana olevat, oletteko uskaltaneet huoletta niitä raskauden aikana syödä? Neuvolassa sanoivat, että voi syödä, mut jotenkin kuitenkin epäilyttää, kun eihän niitä ole millään lailla kuumennettu missään vaiheessa?
 
Silkkimaki
Jaa jaa, oon syönyt. Kun ei kerta oo kiellettykään missään. Saahan sushiakin syödä, miksi ei silliä? Mitä raasta kalasta sitten voi saada joka on sikiölle haitallista?
 
kesäherkut
Hmmm... Oonkohan nyt käsittänyt sit jotain ihan väärin, kun eikös juuri "raa'assa kalassa ole se listeria vaara? Tai siis kaloissa, joita ei oo lämmitetty yli sen 70 asteen? Taidan olla ihan kujalla näköjään näissä jutuissa :eek: Kaikki on vaan vielä niin uutta ;)
 
lahna ja pikkusilakka
olen käsittänyt, että listeriavaara on tyhjiöpakatuissa kaloissa. Eli kaloissa, jotka "muhivat" pitkään pakkauksessa. Söin juuri silliä ja perunoita, kun kysymyksesi myötä alkoi niitä niin kovin tehdä mieli :)
 
Sillin ystävä
Olen minäkin syönyt muutaman kerran kesässä.

Ohjeiden mukaanhan raakaa kalaa/graavikalaa/kylmäsavustettua kalaa/tyhjiöpakattua kalaa ei suositella ruokamyrkytys/infektiovaaran vuoksi syötäväksi odotusaikana.

Toisaalta olen graavikalan suhteenkin nähnyt lievennyksiä, että VARMASTI tuoretta kalaa voi syödä.

Itse olen silliä muutaman kerran kesässä syönyt edellisodotuksessa. Kyllähän etikkaliemi ja suola varmasti enimmät pöpöt pitää loitolla (; Ja olen aina syönyt silliä vain heti purkin avaamisen jälkeen eli en jääkaapissa "muhineesta" purkista.

Kovin terveellinen herkkuhan tuo silli ei odottajalle liene, sillä reilulla suolamäärällä hankkii äkkiä kunnon turvotukset ja verenpainetta. Mutta kohtuus kaikessa! (=
 
Mutta mites ne perunat?
Mutta mitenkäs on uusien perunoiden laita? Minä taas olen lukenut, ettei niitä suositeltais raskausaikana. Että niissä olis joku pitoisuus liian korkea?
 
jaa-a..
tämä on taas näiti iänikuisia taistelu-aiheita, mutta laitan lusikkani soppaan kuitenkin...
eli kaikesta raa´asta/ei kypsennetystä voi sen listerian saada.
ei pelkästään tyhjiöpakatuista kaloista yms.
itse kysyin myös neuvolassa tuosta sillistä ja täti ystävällisesti kyseli asiasta muutamaltakin lääkäriltä ja silliä saa syödä, kun tosiaan lilluu viellä suolassa yms, mutta ei ole suolan takia niin suositeltavaa ainakaan paljoa syödä.
jätin kuitenkin väliin, kun yhden kesän hyvin jaksaa olla ilman herkkuja =)

mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
ihanaa odotusta kaikille !!
 
Listeriaa?
Ja olen aina syönyt silliä vain heti purkin avaamisen jälkeen eli en jääkaapissa "muhineesta" purkista.


Hui! Mä söin vähän aika sitten viime kesänä ostettuja (purkki siis silloin ávattu) sinappisillejä. Voiko ne siis olla jotenkin "saastuneita" muhimisesta. Päiväystä purkin kyljessä oli kuitenkin tämän vuoden vielä elokuulle asti.
 
Taukku
Eviran sivuilla sanotaan näin:

Listerioosin suhteen riskielintarvikkeina pidetään kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä myyntiaika ja joissa listeria pystyy lisääntymään. Tähän ryhmään kuuluvat erityisesti tyhjiöpakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut tuotteet, joiden valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa.

Lisäksi siellä sanotaan näin:

L. monocytogenes -bakteeri on elintarviketuotannon kannalta ongelmallinen, koska se on yleinen ympäristössä ja se sietää poikkeuksellisen hyvin erilaisia ääriolosuhteita. L. monocytogenes -bakteeria on maaperässä, kasveissa ja eläimissä. Siksi sitä on todettu maidosta ja maitotuotteista, lihasta ja lihatuotteista, kalasta ja kalatuotteista sekä vihanneksista. Se pystyy lisääntymään +0-45 C asteen lämpötiloissa, pH-alueella 4.4-9.4 sekä hapettomissa ja hapellisissa olosuhteissa. Bakteeri sietää korkeita suolapitoisuuksia (jopa 25 %) ja pystyy lisääntymään vielä 10 % suolapitoisuudessa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72 C astetta), mutta kypsennettyihin tuotteisiin se voi joutua jälkisaastutuksena, esimerkiksi viipaloinnin yhteydessä.

Elintarviketuotannon ja elintarvikkeiden säilytyksen kannalta erityisen ongelmallista on, että L. monocytogenes pystyy lisääntymään jääkaappilämpötiloissa.


Eli kyllä mä vetäisin sen johtopäätöksen, että ei sillin valmistusprosessi tuhoa ainakaan listeriaa, eikä myöskään estä sen lisääntymistä. Pitkä säilyvyys purkissa voisi olla syy jättää se syömättä. Raaoista kaloista ei ainakaan Eviran sivuilla mainittu mitään eli raakaa tuoretta kalaa voisin syödä, mutta nimenomaan tyhjiöpakatut jättäisin väliin. Eikös sillipurkitkin ole tyhjiöpakkauksia? Nehän säilyvät avaamisen jälkeen enää 1-2 viikkoa (ainakin Abban sivujen mukaan).
 
Listeriaa?
Hui! Nyt iski todellinen paniikki!!! Tuon Taukun edellisen viestin luettuani ja hieman tässä googlettaneena olen todella peloissani, että olen saanut tuon Listeria-bakteerin. Ei mulle tullut mieleenkään, ettei se silli säilyisi niin kauaa kuin mitäs siinä purkin kyljessä luki... Ja kun söin niitä melkein vuoden jääkaapissa avattuna olleessa purkissa olleita sinappi sillejä jonkun 5-6 kpl. Ja vielä kun raskaan olevilla oireena on tuo flunssainen olo, niin mulla oli juurikin viime viikolla flunssainen olo... Apuva! Pitäiskö tästä nyt soittaa neuvolaan, josko voisivat tutkia sen. Miten se muuten edes tutkitaan? Verinäyte? Ulostenäyte?
 
omppuli2
Alkuperäinen kirjoittaja Listeriaa?:
Hui! Nyt iski todellinen paniikki!!! Tuon Taukun edellisen viestin luettuani ja hieman tässä googlettaneena olen todella peloissani, että olen saanut tuon Listeria-bakteerin. Ei mulle tullut mieleenkään, ettei se silli säilyisi niin kauaa kuin mitäs siinä purkin kyljessä luki... Ja kun söin niitä melkein vuoden jääkaapissa avattuna olleessa purkissa olleita sinappi sillejä jonkun 5-6 kpl. Ja vielä kun raskaan olevilla oireena on tuo flunssainen olo, niin mulla oli juurikin viime viikolla flunssainen olo... Apuva! Pitäiskö tästä nyt soittaa neuvolaan, josko voisivat tutkia sen. Miten se muuten edes tutkitaan? Verinäyte? Ulostenäyte?
Hei,
listeriahan on kuitenkin aika epätodennäköinen saada, ja on epätodennäköistä että olisit sen saanut, vaikka söitkin noita sillejä. Kyllä mä ainakin raskausaikana olen välillä syönyt jotain kuumentamantonta, yleensä epähuomiossa kun sitten vasta myöhemmin on tullut mieleen että mitäs tossa muuten olikaan... eihän sitä millään voi kaikkea varoa. Ja usein tosiaan esim. työpaikkaruokalassa ei edes saa mistään tietoa mitä eri ruuat sisältävät. Noi listerian takia kielletyt elintarvikkeethan eivät ole mitenkään haitallisia itsessään, ainoastaan, jos niissä sattuisi olemaan tuo bakteeri. Joten kyse on aika pienestä todennäköisyydestä. Mutta toki tästä lähtien kannattaa olla syömättä kauan sitten avattuja sillejä. Varmaan viisainta soittaa neuvolaan tai teratologiseen tietopalveluun ( puh. (09) 471 76 500, kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12) tms ja kysyä voiko tuosta olla haittaa ja mitä nyt voi tehdä kun on sellaista syönyt, että voiko sen tutkia jotenkin. Mutta toivotaan että mitään hätää ei ole ja rauhallista ja onnellista odotusta sulle! :)

 
Hoitsunen vain
Ei varsinaisesti liity aiheeseen,mutta oletteko koskaan tavanneet listeriaan sairastunutta??? Ja vielä tarkemmin; listeriaan sairastunutta suomalaista raskaana olevaa? Ja vielä: Oletteko koskaan tavanneet ketään odottajaa, jonka sikiön tai vauvan hengen listeria olisi vaarantanut?

Olen itse sairaanhoitajana ja tämä listeriahysteria on minun mielestäni mennyt todella yli. Tiedän toki listerian olevan sikiölle hengenvaarallinen. Mutta odottajat jotka listeriasta stressaavat, osaavat kyllä käyttää maalaisjärkeään. Tarkoita että he, ketkä edes miettivät mitä kaikkea täytyy listerian takia välttää, ovat aivan varmasti aivan mielettömän tarkkoja siitä että pitävät sikiöstä hyvää huolta.

Sushista: Se on ristiriitainen juttu, sama kuin kahvisuositukset. Meidän neuvolan lääkärit sanvat että sushia ei saisi syödä merilevän takia. Moni muu lääkäri kieltää kokonaan ja moni sanoo että voi vapaasti syödä.

Tarkoitan että välttäkää ruokia jotka on objektiivisesti todettu riskeiksi, ja lopuissa käyttäkää omaa järkeä. Odotuskin sujuu mukavammin kun ei ihan joka suupalaa stressaa. Olen aivan varma että te kaikki jotka näitä kysytte, ette juo alkoholia paljoa, ette tupakoi paljoa, ettekä varmastikaan käytä lainkaan huumeita tai kiellettyjä lääkkeitä, kuuntelette oloanne ja toimitte sen mukaan. Se on tärkeintä.
 
raskaana
Hyvä hoitsu!

Mua ahdistaa ajatella, miten vaikeeksi ja stresaavaksi ihmiset tämän raskausajan tekeekään, vouhottamalla joka suupalasta ja miettimällä kaiken aina negatiivisimman vaihtoehdon kautta. Itse pyrin tiettyjä asioita välttämään, mutta ei se listeria ihan niin yleistä taida olla, kun täällä uskotaan...

Minun motto onkin olla onnellinen ja vähemmän stressiä kärsivä (sikiöstä silti huolehtiva) emo, joka uskoo, että emon rauhallinen ja iloinen mielenlaatu välittyy sinne kohtuun ja imeytyy vauvaan.
 
perunoista
Uusia perunoita saa huoletta syödä! Ihan kaikista pienimmät kannattaa jättää syömättä, ja ne, joissa on vihreää, mut muuten eikun herkuttelemaan!

Tuosta sillistä taas... eikös se lasketa "isoksi kalaksi", joiden syöntiä pitäisi rajoittaa siihen 1-2x/kk? Mä muistelisin näin, mut voin olla väärässäkin... silliä oon syönyt fileenä ja paistinpannulla paistettuna nyt raskausaikana, etikkaliemisillit jättänyt odottaa myöhempää.
 
Silkkimaki
Muusta en tiedä, mutta viimeksi ollessani raskaana v.2006 Lahdessa testattiin tyhjiöpakattuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kaloja. Joka kolmannessa pakkauksessa oli listeriaa. Testi ei toki kerro kuinka moni pakkaus olisi aiheuttanut sairastumisen, varmaan paljon harvempi. Mutta, vaikka olenkin hoitsun kanssa samaa mieltä, tärkeimmät vältettävät on syytä pitää mielessä.
 
Taukku
En ole henkilökohtaisesti tavannut ketään listeriaan sairastunutta, mutta eräällä toisella keskustelupalstalla oli äiti, jonka kohtukuoleman syyksi oli varmistunut listeria. Toki keskustelupalstoillakin voi olla valehtelijoita, muttä ko. keskustelupalsta on sellainen, jossa vaadittiin rekisteröitymistä eli kynnys puhua puuta heinää on vähän korkeampi. Muuten olen kyllä myöskin sitä mieltä, että ei kaikesta kannata stressata. Itse otan asioista selvää juuri siksi, että voin harkita, että esimerkiksi mitä syön tai jätän syömättä. Mulle ei esimerkiksi sellaisen leivän syöminen, jossa on pellavansiemeniä, ole mikään kriisin paikka, niin kuin jollekin oli ollut.

Ja jotenkin tuntuu, että se kauan avattuna ollut sillipurkki olisi ennemmin aiheuttanut kunnon vatsataudin kuin listeriatartunnan, koska sillit olisivat olleet yksikertaisesti pilalla. Jos ei tällaista tullut, niin tuskin kannattaa kauheasti panikoida.
 

Yhteistyössä