Hae Anna&Ellit-sivustolta

uunipuuro

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Tilda, 19.10.2005.

1. Tilda Vierailija

Kuinkas usein teillä kypsyy uunipuuroja? Meillä aivan liian harvoin, tänään laitoin tattaripuuroa tulemaan. Hassua, että aina pitäisi ruokaa ""oikeista"" tarvikkeista, kuten broileri, liha, kasvikset jne. Ajattelinkin pitää viljapäivän pari kertaa kuussa.

2. jouluna Vierailija

Meillä syödään jouluna uunipuuroa kokonaisista ohraryyneistä ja aidosta lehmänmaidosta tehtynä. Saa hautua leivinuunin suulla jouluaattoa vasten yön kinkun seurana. Ihanan punaruskeaa ja lämmintä aattoaamiaisella kylmän luumu-rusinasopan kanssa. Vanhanaikaista ehkä, mutta viis siitä: itsepähän syömme eikä kuulu muille! :)

Muulloin tulee uunipuuroa tehtyä liian harvoin. Se olisi kyllä hyvä kuitupommi.

3. liselotte Vierailija

Meillä on rikotuista ohrasuurimoista uunipuuroa noin joka toinen viikko, yleensä perjantaisin.

4. essu Vierailija

Meilläkin tehdään usein. Ohraryynejä on aina varastossa koska teemme koiralle yrjölänpuuroa. Siihen tulee täysjyväriisiä, ohra-tattari ja hirssiryynejä.
    Ihan hyvää ja terveellistä ihmisillekin, otan aina maistiaisia.
    Tätä puuroa haudutetaan 2-3 h.

5. ;D Vierailija

Veikkaanpa, että puurojen syönti yleisestikin on vähentynyt aamiaismurojen myötä. Meillä on kerran kahdessa viikossa puuropäivä. Minä olen varsin himokas leivälle ja viljalle yleensäkin. Kaikki puurot maistuvat. Ohra on ehdoton suosikki siitä saa onneksi jo esikypsytettyjäkin versioita. Seuraksi sitten käyvät marjat soseena ja kiisseleinä.

6. Mirkku Vierailija

Muistelen,että lapsuudessani äiti laittoi riisipuuron uuniin yöksi. Olisko tietoa, jos meikä kokeilis,että miten uuniriisipuuro tehdään,niin että se voi olla sähköuunissa koko yön palamatta/kuivamatta.
    Ois aika nastaa herätä puuron tuoksuun ja herkutella heti aamutuimaan.

7. essu Vierailija

Meillä on uunissa ajastin, puuro on valmista aamulla.
    Jos laittaa ohraryynipuuron illalla 100 asteiseen uuniin, se on aamulla kypsää, ei tarvitse ajastinta.
    Nestettä saa olla enemmän jos yöksi jättää, kuivuu helposti.

8. Xena Vierailija

Ajastimella onnistuu heräämään ihanaan puuron tuoksuun aamulla. Itse lykkään illalla puuron uuniin ja kytken ajastimen niin, että uuni alkaa lämpiämään kuudelta aamulla. Puoli yhdeksän aikaan on uuniohrapuuro valmista. Uunin pitäminen päällä koko yön kuulostaa aikamoiselta sähkön tuhlaukselta.

Omistaisipa leivinuunin... huoh...

9. tara Vierailija

Olen nyt syksyllä innostunut uuniohrapuurosta, jota teen yleensä joka toinen viikonloppu aamupalaksi kiisselin kera. Arkisin syön lähes joka aamu kaura-kuitupuuron maitoon tehtynä pakastemarjojen kera. Kuten olen joskus aiemminkin kommentoinut, meillä puuro on aamu- tai iltapala.

10. slurps! Vierailija

Essu, teetko uunipuurosi maitoon? Olen itsekkin miettinyt tuota ajastimen käyttöä aamupuuron tekoon, mutta minua arveluttaa pitää maitoa huoneenlämmössä nukkumaanmenoajasta uunin lämpenemiseen asti (noin 5h). Ehkä pitäisi pitää koko yön yli sadassa asteessa...

11. essu Vierailija

Olen tehnyt maitoon, ei se ehdi hapantua jos on jääkaappikylmää.
    Koeta laittaa mahdollisimman myöhään uuniin tai jos vaikka heräät yöllä vahingossa niin lykkää se silloin, no on mulla neuvoja..
    Voisi tietenkin laittaa puuron tulemaan jo esim klo 1 100 asteeseen, voisi tarkistaa aikaisin onko kypsää ja lisätä lämpöä.
    Kuluu sitä sähköä myös kun paistaa lähes puolta kuumemmassa puolta vähemmän aikaa.

12. Xena Vierailija

Meillä on uunipuuro tehty aina maitoon, eikä ole 30 vuoden aikana kertaakaan yön aikana pilaantunut (vaikka on kevytmaitoa). Teen uunipuuroa aina viikonloppuisin, jolloin nukun mielelläni hieman pidemmät yöunet (10 tuntia?) ja luulen, että siinä ajassa kyllä kuluu enemmän sähköä kuin kahden ja puolen tunnin kypsennyksellä. Lisäksi luulen, että menettäisin yöuneni kun ajattelisin koko ajan kuivuuko puuro uuniin.

13. Uusi idea Vierailija

Hei! Laittaisitteko joku uunipuuron ohjeen tänne?

En ole ikinä tehnyt, mutta sain pussillisen ohraryynejä tuttavalta hänen omista viljoistaan. Tuolla se pussi on lojunut jo jonkin aikaa käyttämättä. Nyt heräsi ajatus, että uunipuuroahan siitä voisi tehdä.

En käytä kovin paljon maitoa, joten voiko tehdä ilman sitä?

Minulla on ihan tavallinen uuni, ei ajastinta.

Kestääkö tekeminen aina yön yli vai ehtiikö tehdä illalla? Unisena en ainakaan olisi valmis heräilemään yöllä :D .

Millaisessa astiassa puuron voi tehdä, koska minulla ei ole sellaista ruskeaa pataa. Käykö joku ihan tavallinen uuniastia?

Jaa tämä sivu