Väsymys, heikotus ja ientulehdus

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä lopen väsynyt, 19.06.2012.

1. lopen väsynyt Vierailija

Olen potenut armotonta väsymystä ainakin vuoden verran, veriarvot ok ja työterveys käski syömään vitamiineja. Nyt kuvioon on tullut jatkuva ientulehdus, vaikka hoidan hampaitani ja vähäiset hammaskivet on vasta joku aika sitten hammaslääkärillä poistettu. Hampaat ja suu tuntuu oudoilta.

Tää väsymys ja uupumus saa olon tuntumaan ihan luulosairaalta. Kävin pari kertaa psykiatrillakin, kun kuvittelin olevani ehkä masentunut, mutta hän ei nähnyt sen oireita ja kyseli taas veriarvojeni perään.

Tukka kauhtuu, naama on harmaa ja olen lopen väsynyt 35-vuotias nainen, vaikka nukkuisin kunnon yöunet. Toki lapset kuluttaa energiaa, vaativa työ vie voimia ja vapaa-aikaa on vähän, mutta ei tämä tunnu enää normaalilta. En enää tiedä minkä lekurin kautta alkaisin asiaa lähestymään.

Yhdessä vaiheessa oli tajuton oksetuskausi, oksennusta ei kuitenkaan tullut, mutta pahoinvointi vaivasi. Paksusuoli on tähystetty muutama vuosi sitten, muita mahaan liittyviä tutkimuksia ei ole tehty. Närästystä ei mielestäni ole. Onko kokemusta vastaavasta?

2. Tutustu Vierailija

Jotenkin ensimmäisenä tulee mieleen pernisioosi anemia, jolla on taipumusta tulehduttaa limakalvoja, aiheuttaa väsymystä, vatsaoireita jne. Ota selvää onko sinun verikokeissasi punasolujen koko poikkeuksellinen eli onko MCV-arvo normaalia korkeampi. Tuo pernisioosi anemia on sama kuin B12-vitamiinin imeytymishäiriö, joka ei parane syömällä purkista vitamiineja. Hoidoksi tarvitaan pistokset säännöllisin väliajoin. Voit tutustua sairauteen googlaamalla ja katsoa paremmin sopivatko oireesi taudin kuvaan. Jos arvot ovat kohdallaan niin silloin tuo yleinen vitamiinilisä on päivittäin ihan paikallaan.

3. Kesäaika Vierailija

Onhan kilpirauhasarvot tarkistettu, sekä TSH että T4V? Ja kortisoliarvo?

4. Lopen väsynyt Vierailija

Liuta kokeita on otettu, viitearvoihin menee. Tosin tuo ferritiini ja b12 on nettisurffailujen perusteella hiukan alhaalla. Tuntuu, että olen tyhjän päällä, vieras lääkäri katsoi tulokset tapaamatta ja asia on taas loppuunkäsitelty. Tää on pirullisesti, kun ei jaksa ja päässä humisee ja huippaa, mutta pitäis yrittää jaksaa. Kun mieli jaksaisi, mutta kroppa ei, vai onko vika sitten henkinen probleema...

5. minä täällä Vierailija

jos sun b12 arvot on matalalla hiukankin, niin päässä humisee ja huippaa, se on varma. Suomessa arvot ovat viitearvot muutenkin alakanttiin laitettu.
    Ientulehdus on myös yksi oire, samoin aamupahoinvointi/oksetustunne, pistelyt/puutumiset raajoissa, kipeä kieli, masennus, väsymys, hiustenlähtö, huono muisti, sydämentykytys, päänsärky, väsymys, itkuherkkyys, lihasväsymys ym. Oireita voi olla useita, tai sitten ei. Sileä kieli kertoo vatsakalvon näiveyksestä. (yleensä kielen sivuissa), kipeä kieli.
    kannattaa mennä vatsalaukun tähystykseen myös, selviää vatsakalvon kunto. Jos pernisiöösi menee pitkälle, vatsakalvo näivettyy, syntyy hapoton maha, joka on vakava juttu.
    Tauti eteenee niin pikkuhiljaa (jopa 10 vuotta) että sitä ei välttämättä heti tajua.

6. Uma Vierailija

Pernisiöösi anemia ei aiheuta mahan limakalvon näivettymistä vaan päinvastoin, atrofinen gastriitti l. mahan limakalvon näivettyminen aiheuttaa pernisiöösin anemian. Koska mahan limakalvo on surkastunut, se ei tuota B12-vitamiinin imeytymiseen tarvittavaa intrinsic factoria. Atrofinen gastriitti taas johtuu useimmiten autoimmuunisairaudesta tai helicobakteeritulehduksesta. Autoimmuunisairauden etenemiseen ei ole parantavaa lääkettä. Ainoastaan siitä johtuva B12-vitamiinin puute on mahdollista korjata.

7. ade Vierailija

tuttua tekstiä ..... joku voisi sanoa ns.epämääräisiä oireita ja eivät kuitenkaan itselleen ole sitä ....ainoastaan moninaisia oireita .....
    podin itse samankaltaisia .. käsittämätön väsymys ... pienestäkin totaalinen voimien katoaminen ... heikkoutta jäsenissä ..... ja iho oli niin herkkä että pelkkä ilmavirran kosketus oli polttava ....

muiden sairauksieni yhteydessä kerroin noista oireista .... tutkittiin ja tutkittiin ja jne. jne. loputonta 'juoksemista' tutkimuksissa ... ja syytä ei löytynyt .....
    lopetin oireiden kertomisen lääkärillä käynneillä ...

kunnes tuli vuosi 1991 .... ja iho oli aivan harmaa .... hakeuduin lääkärille ja sitä myöten HYKSiin
    ssain huippulääkärin neurologi T.Erkinjuntin ..... hän vain yksinkertaiseti kysyi: "onko otettu B-12 koe." ... vastaukseni selkeä:"ei koskaan"

hän määräsi kokeen jonka arvo oli 127 yksikkölyh. en muista .... lääkärin toteamus :"uusi koe .. tuolla arvolla ei enään kävellä... kokeen ottamisessa on tapahtunut virhe"....
    siis uusi koe .... tulos 97 ...... lääkärin toteamus :"ei mahdollista ... tällaisella arvolla en ole tavannut ketään olossa" ...

no,siinä istuin pöydän toisella puolella ja olin kävellyt omin jaloin..... ihon väri oli tuhkanharmaa ...

HYKSiin sisällä saamaan tehohoitona Cohem inj. ja niin sain monta ...

olen nauttinut täysipainoisesta elämästä tuon ihmepiikin avulla ... aluksi 3:n kk:n välein .... nyt tarvitse ottaa 2:n kk:n .....

älä hellitä mene ja pyydä B-12 koe.... ei kuulu tavanomaisiin tutkimuksiin .... tuon kokeen tulos kertoo kiistämätöntä kieltään .... jos puutos on olemassa

hyvät talvipäivät

Jaa tämä sivu