Valkoinen maali seiniin

Viestiketju osiossa 'Sisustus' , käynnistäjänä Valkoinenmaali, 08.02.2008.

1. Valkoinenmaali Vierailija

Hei!

Koko asunnon maalaaminen edessä ja nyt pitäisi löytää sopivia maalisävyjä. Haluan valkoiset seinät, mutta olen ihan hukassa näiden sävytettyjen maalien kanssa. En osaa kuvitella miltä koko seinä näyttäisi kun mallina on pieni värineliö. Kaipaisin siis neuvoja siitä, miltä esim. Tikkurilan Sävylliset vaaleat (F-V503) ja Sadolinin Valkoinen maailma-sävyt OIKEASTI näyttävät.

Kaikki asuntoni ikkunat ovat länteen. Olohuone ja eteinen pitäisi maalata samalla sävyllä, mutta keittiöön ja makuuhuoneeseen voisi laittaa jotain muuta valkoisen sävyä. Keittiöön olen ajatellut aivan puhtaan valkoista, sinne nimitääin tulee pieniä yksityiskohtia kirkkaanpunaisella. Makuuhuone voisi saada jonkin hieman lämpimämmän sävyn (ehkä jopa hieman punertavan) ja olohuone-eteinen sitten jotain muuta, ehkä hieman harmahtavaa... Erityisesti Sadolinin Valkoisen maailman sävyt näyttivät esitteessä todella "värikkäiltä", ovatko ne todellisuudessakin niin värikkäitä?

Toivottavasti joku osaisi auttaa! Ja kaikkia muitakin vinkkejä valkoisista/vaaleista maalisävyistä otetaan vastaan!

2. Kysymykseen vastatakseen pitäisi tietää, minkä väristen huonekalujen ja lattian seuraan valkoiset seinät tulevat. Jos seinä on esim. taitettu punaiseen/punertavaan ja huoneessa on jotain vihreää, vastavärit korostavat toisiaan ja seinä näyttää vaaleanpunaiselta.

Meillä on patatylsästi maalarinvalkoiset seinät. Perheen aikuisilla on kyllä ikääkin 40+ niin että ollaan ihan tyynesti keski-ikäistytty. Yhdessä huoneessa seinien väri tuntui kylmältä sinisten tekstiilien seurassa niin että hankin sinne sävypolttimon lamppuun.

Edellisessä asunnossamme oli sävytetyn valkoiset seinät ja meinasi hermot mennä kun jotain kohtaa piti korjausmaalata ja etsin hiki päässä värikartoista oikeaa sävyä. Jälkiviisaana on hyvä todeta, että sen olisi voinut kirjoittaa aikoinaan muistiin.

3. on aivan mahdotonta Vierailija

sanoa sinulle, mikä valkoinen sävy on hyvä teille. JOs luet Lenan blogia, näet siellä arkistossa artikkelin valkoisen sävyistä. Niissä on käyty läpi Tikkurilan valkoiset, tekstissä on kerottu, mitä väriä on käytetty valkoisen taittamiseen.

Maalarinvalkoista en suosittele. Meillä oli edellisessä asunnossa sitä koko kämppä, lattiasta kattoon (tasainen katto, ei kattolistoja, joten valkoisen sävyn piti olla sama). Päivänvalossa ja kirkkaudessa hyvä sävy, mutta hämärässä todella ahdistava, likaisen harmaa.

Minä en osaa neuvoa sinua, mutta kehota kääntymään ongelmasi kanssa Lenan puoleen. Itse olisin valinnut väärät valkoiset, ja onneksi Lena ehti perusteluidensa kanssa kääntämään minua pehmeämpään suuntaan :) (olisin valinnut kovat valkoiset sävyt, ne kun näytti siinä pikkuneliössä minun silmiini hyviltä). Lena neuvoi minua ottamana pehmeän, aavistuksen kai oranssilla taitetun valkoisen, ja se on todella hyvä meille. Just se oikea.

4. Tropical Vierailija

Pyydä maalikaupassa saada katsoa niihin väripönttöihin, joita tulee sävytettyyn valkoiseen. Niin saat tietää, mihin valkoinen taittaa. Mielestäni Sadolinin valkoinen maailma ja Tikkurilan sävytetyt valkoiset ovat liian värikkäitä. Ennen meillä oli maalarinvalkoista, nyt Tikkurilan g503 laimennettuna niin, että puolet on perusvalkoista.Tämän vinkin sainTIkkurilan maalilinjalta. Raikas valkoinen, sama valkoinen käy kaikkiin huoneisiin. Tämä valkoinen on poltetulla oranssilla taitettu. Olen erittäin tyytyväinen. Olen myös nähnyt Monacon vaalean laimennettuna puoleksi perusvalkoisella ja myös se oli hyvä, hieman pehmeämpi. Ihan valkoinen ei ole hyvä, koska se ei pysy kauaa valkoisena vaan muuttuu valon vaikutuksesta. Väripigmentti suojaa tältä ilmiöstä.

5. Valkoinenmaali Vierailija

Suurkiitos kaikille vastanneille! Ymmärrän toki, että huonekalujen ja lattian väri vaikuttaa maalin sävyyn, en vain muistanut sitä mainita. Lattiani on ehkä hieman kellertävää parkettia, en edes tiedä mitä "puuta" se on. Huonekaluni ovat hyvin vaaleita, valkoisen eri sävyjä ja beigeä, tulevaisuudessa myös ehkä harmaata, eikä värikkäitä huonekaluja ole edes tulossa. Huoneen väriläiskät tulevat sitten tekstiileistä ja tauluista.

Maalarinvalkoista en ole aikonut käyttää, mutta tuo Tropicalin vinkki sävytetyn ja puhtaanvalkoisen sekoittamisesta oli todella hyvä! Värimallissa tuo G503 näyttää aivan liian värikkäältä, mutta sekoitettuna se voisi olla ihan hyvä, kuten myös Monacon vaalea. Omaa silmäänikin miellyttävät värilastuissa enemmän nuo kylmät sävyt vaikka järki sanoo, että joku lämpimämpi voisi olla parempi. Hankalaa!

Täytyypä etsiä Lenan blogi, en tiennyt sellaista olevankaan, uusi palstailija kun olen. Edellaan lukisin mielelläni hyviä vinkkejä valkoiseen maaliin liittyen!

6. luulia Vierailija

Kun seinien väri on jokin muu kuin valkoinen, väriläiskät istuvat paremmin kokonaisuuteen eivätkä näytä irrallisilta sinne tänne ripotelluilta. Laita "rohkeasti" vaikka vaaleaa beigeä tai harmaata 1-2 seinään. Kokonaisuuden kannalta harkitse kaikkien huoneiden maalamista samalla valkoisen sävyllä. Lattiasi keltaisuutta korostava sävytetty valkoinen ei ole välttämättä paras vaihtoehto.
    Jos ole epävarma sävystä, osta sitä pieni purkki ja maalaa seinään kunnon värimalli, vieläpä kahdesti. Ja sävynumerot kannattaa tallentaa!
    Klassinen maalarinvalkoinen vaikuttaa harmaalta. Puhtaanvalkoinen taas ei oikein sovellu kovuutensa takia. Kodikkuutta olet kuitenkin etsimässä?

7. Meillä on uudessa talossa lähes kaikki seinät Sadolinin munankuoren valkoista ja näyttää toimivan kaikissa ilmansuunnissa mutta on siis ihan valkoinen, ei missään nimessä beige tms.

8. sävytetyn kannalla Vierailija

Meillä on käytetty Tikkurilan G503:a. Sen sävy on päivänvalossa luonnonvalkoinen, pehmeän kermainen, pimeässä keinovalossa aavistuksen verran kellertävä. Kuten joku mainitsi, sitä kannattaa laimentaa puhtaalla valkoisella, jos ei halua sävyä niin paljon. Jos on isosta pinta-alasta kyse, voi hankkia pari pönttöä sävytettyä ja pari sävyttämätöntä ja niitä sitten yrittää samassa suhteessa sekoittaa. Emme ymmärtäneet itse valita tuota "laimennusta", vaan käytimme sävytettyä G503:a sellaisenaan. Väri on kyllä pehmeä, mutta kun teimme yhden huoneen laimennettuna (noin 1/4 puhtaanvalkoista), niin sävystä tuli vielä parempi!

Tikkurilasta saa pyytämällä (netin kautta pyysin) isompia mallipaloja, postikortin kokoisia, noita eri valkoisen sävyjä, niissä lukee kortin toisella puolella sävy, ja niitä voit vaikka asettaa lattiallesi ja nähdä, mikä sävy korostaa lattian sävyä positiivisesti ja mikä yhdistelmä taas ei sovi.

9. rikka Vierailija

Maalin myyntipisteestä voi kysyä maalinäytepurkkia, niin voi kokeilla värisävyjä suoraan seinään isommalle alalle. Pikkuinen purnukka riittänee ainakin neliön alalle. Siitä saa jo melko hyvän kuvan tilanteesta ja voi sommitella huonekalujakin siihen viereen ja katsoa sopiiko ne yhteen maalin kanssa. Muista tietysti tarkistaa tilanne aamulla, päivällä ja illalla eri valaistuksessa, niin ei tule ylläreitä.

10. koemaalaus Vierailija

Olen aina isompiin maalauksiin ryhdyttäessä miettinyt eri vaihtoehtoja tarkasti ja sitten ostanut 2-3 pienintä mahdollista purkkia sävytettyä maalia. Olen maalannut niillä ison alueen seinään ja sitä on sitten katseltu eri vuorokauden aikoihin erilaisissa valaistuksissa. Toki jos on olemassa jo jotakin olemassaolevaa väritystä, niin värin voi poimia ihan hyvin esim. verhoista, sohvasta tms.

Meillä on olemassa kotona kansio, johon keräämme kaikista remonttiin ja huonekaluihin liittyvistä ostoksista kuitit ja esitteet. Samoin maalien värisävyt yms. on siellä ylhäällä. Sillä tavoin kaikki tarpeellinen löytyy samasta kohdasta eikä tarvitse sitten arvailla asioita. Esimerkiksi vakuutusyhtiötä varten tai vaikkapa vanhaa huonekalua myydessä on kätevää, kun dokumentit on olemassa ja voi ilmoittaa faktatietoa. Viitseliäs skannaa ja taltioi tiedot PDF-dokumenteiksi, jolloin tiedot voi varmuuskopioda vaikka muistitikulle.

11. purkin koko Vierailija

On totta että värikkäistä maaleista saa pieniä 1-2 dl:n maalipurkkeja kokeiltavaksi. Sävytetyistä valkoisista pienin mahdollinen purkki on kuitenkin ilmeisesti 1 litran purkki. Tämä sen vuoksi, että värisävy on hento eli sen tekemiseen pitää olla paljon valkoista maalia ja vain ripaus väripastaa. Ilmeisesti maalinsekoituskoneiden "ripausta" ei voi säätää vieläkin vähäisemmäksi "hippuseksi" eli pienempää määrää ei oikein pystytä tekemään. Kannattaa ottaa tämä huomioon ja yrittää valita värisävy mahdollisimman oikeaksi jo mallikorttien avulla, jotta ei tarvitse ostaa kovin montaa litran purkkia.

12. Valkoinenmaali Vierailija

Kiitos taas vastanneille! Kävin kiertelemässä vielä maaliliikkeitä ja kun kysyin tästä maalien "laimennuksesta", sain enemmän tai vähemmän ihmetteleviä katseita... Jonkin sortin lantrauksia kyllä kuulemma saa tehtyä kun oikein yritin selittää mitä tarkoitin. Itse en ryhdy sekoituspuuhiin, tuloksena on aivan varmasti erivärinen maali joka purkissa :) Pikkupurkkeja ei kylläkään saa, sillä kuten edellinen kirjoittaja sanoi, väripastaa tarvitaan niin vähän ettei sitä pystytä annostelemaan kovin pieniin purkkeihin.

Tällä hetkellä silmää miellyttää eniten Sadolinin Monacon vaalea, mutta sitäkin haluaisin sekoittaa puhtaan valkoiseen, jotta siitä tulisi vähän "valkoisempi". Lisäksi Nepalin syvä kiinnostaisi tehosteväriksi... Huomasin kuitenkin Sadolinin Body&Soul-kokoelmassa valkoisen värin nimeltä Quiet SCC63, johon on maalikaupan mukaan sekoitettu vähän keltaista, hieman enemmän voimakasta punaviolettia ja vielä hieman enemmän sinistä. Kaupasta ei löytynyt näytelappua, joten tilasin sen suoraan Sadolinilta, mutta olisikohan joku teistä tutkinut tätä maalin sävyä tarkemmin?

Kuten jo sanoin, en ymmärrä kuinka valkoisten seinien maalaaminen voi olla näin hankalaa! Kiva kuitenkin, että täältä on saanut apua!

13. maalikaupat Vierailija

Kyllä maalikaupoissakin on näemmä eroja. Eräässa pääkaupunkiseudun Starkissa oli todella ystävällinen myyjä, joka oikein innostui, kun sai sekoittaa muutakin kuin maalarinvalkoista! Heillä on koneet, joista näkee sekoitussuhteet ja hän kertoi, minkäväristä pastaa missäkin suhteessa valkoiseen lisättiin. Siis palvelualtis kaveri, jollaista aina osaa arvostaa. Toisessa Starkissa homma hoidettiin enempi rutiinilla. Sitten löytyi ensiluokkaista palvelua myös kahdesta K-raudasta, toisessa annettiin käteen paksut mallikansiot, joissa värisävyt oli helpompi nähdä A5-kokoisina arkkeina. ja toisessakin riitti myyjällä kärsivällisyyttä hioa värisävy kohdalleen. Jokainen, joka värien maailmaan "sekoaa", tietää, mikä määrä nyansseja on tarjolla eikä tehtävä ole helppo.

Ehkä nuo sävytetyt valkoiset, joita on niin Tikkurilla kuin Sadolinillakin, koetaan ammatipiireissä niin miedosti sävytetyiksi ja lähes-valkoisiksi, ettei niiden laimennuksesta innostuta?

14. Valkoinenmaali Vierailija

Kuulostaapa todella hyvältä! Voisitko sanoa missä liikkeissä oli noin hyvä palvelu? Voisin käydä siellä itsekin kun kerran pääkaupunkiseudulla asun. Ja vaikken kävisikään, ei hyvää palvelua kehuta koskaan liikaa!

15. maalikaupat Vierailija

Näistä jäi hyvät kokemukset: Martinlaakson Starkki Vantaa, K-rauta 75 Vantaa (siellä erityisesti vanhempi rouva) sekä Järvenpään K-rauta. Riippuu tietysti, kuka osuu palvelemaan. Eikä moittimista ole juuri muistakaan rautakaupoista, joissa on tullut viime vuosina asioitua. Itse kun olen oikein kova jahkailemaan, niin tuli niitä väriläpysköitä tutkittua useammankin kerran.

16. janssoniina Vierailija

Jos päädyt itse sekoittamaan kahta eri valkoista väriä, niin kannattaa muistaa, että sekoitus pitää olla tosi hyvä, jotta se onnistuu ilman värilaikkuja seinissä. Tämän vuoksi olisikin parempi, että löydät valmiin värisävyn esim. Tikkurilan värikartasta/-lastusta, jotta jatkossakin uudelleenmaalaus on helppoa ilman sottaavaa sekoittelua.

17. Haa, täältäpä löytyi ajankohtainen ketju! Munkin on tarkoitus maalata asuntoni seiniä ainakin olkkarista ja makuuhuoneesta ja olen myös pähkäillyt valinnan vaikeutta. Tällä hetkellä ajattelin maalata suurimman osan seinistä Sadolinin Monacon vaalealla ja olkkariin ajattelin laittaa yhden seinän Sadolinin Nepalin mediumilla. Tuolla aiemmin mainittu Nepalin syvä on musta jotenkin liian tumma. Vähän vain askarruttaa miten nuo sopii yhteen koska Monaco on kai hiekan ja ruskehtavan sävyjä ja Nepal taas harmaata. Olen yrittänyt teipata seinille useampia värimallikortteja, jotta saisin paremman käsityksen väristä, mutta silti arveluttaa... Tuo aiemmin annettu vinkki puhtaanvalkoisen sekoittamisesta kuulostaa mielenkiintoiselta, se voisi vähän "kirkastaa" tuota Monacon vaalea... Kai... Olisiko kenelläkän kokemusta tai mielipidettä näiden kahden värin yhdistämisestä?

18. Rudya Vierailija

Mielenkiintoinen aihe ja minullakin ajankohtainen. Lähes koko talon sisäseinien maalaus edessä..
    Kävin hakemassa maalikaupasta värikakarttoja ja siellä myyjä ei mitenkään erityisesti suositellut sävytettyjä valkoisia. (En nyt välttämättä osaa selittää tätä samoin sanoin, mutta yritän) Hänen mukaansa sävylliset vaaleat esim. Tikkurilan värikartalla ovat usein seinässä "silmiinpistäviä", koska se vaalea taustalla on niin kova ja siihen sekoitetaanpieni määrä voimakasta pastaa, niin se sekoitettu pasta usein "hyppii silmille". Siis esim. J503 näyttää asiakkaiden mielestä lopputulokseltaan liian vaaleanpunaiselta.
    Ja näiden sävyllisten vaaleiden sijaan myyjä suositteli ihan muita, ns. "rehellisiä sävyjä", ei joissa ei ole pohjana niin paljon valkoista. Esimerkkin hän mainitsi kauniskoti-värilastun 60.Rubus, sävyn 4737. Tässä sävyssä on enemmän pigmenttiä, mutta hänen mukaan seinällä näyttääkin mahdollisesti jopa vaaleammalta ja levollisemmalta kuin sävytetyt vaaleat.
    Itselläni ei taida kovin tarkka värisilmä olla, mutta mielellään kuulisin teidän muiden mielipiteitä. Onko myyjän puheissa perää?

19. Puh puh Vierailija

Saattaa tuo myyjä olla oikeassakin. Katsoin noita kaunis koti -lastuja, ja tosi neutraaleja ovat ne vaaleimmat sävyt. Minusta on kuitenkin ihmeellistä, että Tikkurila ei voi tarkemmin selostaa asiakkaille (maallikoille), mitä eroa on sävytetyillä valkoisilla tai "rehellisillä sävyillä". Ihan niinkuin kaikissa muissakin tuotteissa pitää olla tuoteseloste (kemikaalit, ruoat, vaatteet), ihan hyvin voisi olla ainakin kiinnostuneimpien kuluttajien saatavilla eri värien sekoitussuhteet. Samoin se, että värikoodit voisivat olla jollakin lailla säännöllisiä, niin että tietäisi heti, mitä sävyjä voi toisiinsa yhdistellä. Siis muitakin kuin Tikkurilan esivalittuja kaunis koti -yhdistelmiä!

20. valkoinen on out Vierailija

Ällöttäis asua semmosessa talossa, jossa kaikki seinät ois valkoiset. Pastelliväriä sen olla pitää tai yks seinä yleensä peräseinä ois tummempi. Lisäksi valkoiset sohvat ovat ällöt, alkais tulla jo vilunväristyksiä, kylmä väri.

21. klassista Vierailija

Kohta se peräseinän maalauskin on "out".

Valkoinen seinähän on klassikko, jos vaikka lattia on voimakkaan väristä puuta tai terrakotan väristä laattaa. Jos vielä väliovet ja ikkunanpuitteet ovat puunväriset ja takka mahdollisesti tiiltä, sisustus värikylläistä, niin siinä on "aistikas" miljöö jonkin kulttuurimaan arvokkaasti pidetystä vanhasta kivitalosta.

22. puhtaan valkoista Vierailija

Itse halusin aikanaan puhtaan valkoiset seinät (tulostuspaperin valkoiset) ja ostin kaupasta sävyttämätöntä, valkoista maalia. Sillä saa ainakin valkoiset seinät. Tosin kiiltävyys ja himmeys pitää katsoa erikseen, puolihimmeä on neutraali.

23. rinsessa80 Vierailija

Vaatii pikkasen sisustussilmää että saa valkoisella kodikkaan ilmeen. En nimittäin itsekään tykännyt valkoisesta koska meillä kotona "kaikki oli valkoista" paitsi lattia joten ensimmäiseen omaan kotiin änkesin sitten värejä niin että vuoden päästä oksetti. Sitten haettiin maalarinvalkoista (neutraali kompromissi) tonkkakaupalla että sai vähän rauhaa.

Eräs koulukaverini oli valmistunut sisustusalalle ja hän lupasi sitten suunnitella omakoti 2:een värit. Hän tarjosi valkoistakin ja sanoin EI ei EI ja perustelin kylmyydellä. Hän lupasi yllättää, sillä mitkään muutkaan värit tai sävyt ei oikein uponneet meikäläiseen. Okei, annoin luvan, mutta ensin suunnitelma.

Suunnitelmasta tulikin niin lupaava että annoin luvan toteuttaa. Nyt mulla on makuuhuone periaatteessa valkoinen, paitsi seinät on sellasella beigenvaalealla sävyllä, lattia on melko vaalea (alkuperäinen) parketti, sänky, yöpöytä, liukuovikaapisto, kampauspöytä sekä tuoli valkoisia, mutta eivät siis kiiltävän valkoista vaan sellaista vanhahtavan romanttisen tyylistä. Lampun varjostin on valkoinen sekä koristetyynyt. Verhot valkoista beigellä koristeella (oli hankala löytää oikea kangas). Makkari on pohjoispuolella eikä siellä ole koskaan suoraa auringonpaistetta. Valkoinen tuo sinne jotenkin ihanan usvamaisen tunteen.

Myös olohuoneessa on valkoinen sohva, joskin hyllystöt ja tasot on sitten tummaa puuta

Värejä pitää osata käyttää oikein, siten niillä saa siedettävän lopputuloksen. Minä en kyllä osaisi, joten saan kiittää luojaa ystävästäni!

24. rinsessa80 Vierailija

Mitä mä ajattelinkun kirjoitin.... lattia on siis TUMMAA parkettia eikä vaaleeta....

25. valkoinen on out Vierailija

Mulla on värisilmää, olen taiteilija. En todellakaan pistä värejä liikaa kotiini vaan silleen sopivasti, sävy sävyyn, ei kirjavia värejä. Ainoastaan katot on valkoisia, se sopii mataliin kattoihin.

Jaa tämä sivu