Hae Anna&Ellit-sivustolta

Valkosipuli

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä V-kauhu, 03.10.2007.

1. V-kauhu Vierailija

Kun ohjeeessa sanotaan, että laita pari valkosipulinkynttä ruokaan, niin mitä se tarkoittaa. Valkosipulissa kun on erikokoisia kynsiä. Ja myytävänä on erilaisia valkosipuleita. Onko kiinalainen valkosipuli vahvempaa kuin tavallinen. Hintaeroa kuitenkin on.
    Tässä kun nyt ruvetaan oppimaan valkosipulikauhua vastaan. Joku voi sanoa, että onhan sipuleissakin kokoeroja, mutta olen ajatellut, että pienemmät sipulit ovat ärhäkkäimpiä, onko valkosipulissa samoin?

2. Tuula I

Saadut tykkäykset:
    0
    Valkosipulin tarkkaa määrää on todellakin mahdoton ilmoittaa reseptissä juuri tuon kokoeron takia - kokeilemalla ja maistelemalla oppii löytämään omaan makuun sopivan määrän. Kannattaa laittaa ensin vaikka yksi sormenpään kokoinen kynsi ja lisätä, jos ei tule riittävästi makua. Yksikyntinen kiinalainen siis vastaa 3-4 keskikokoista kynttä.
    Kotimainen tuore valkosipuli on vahvempaa kuin etelästä tuodut kuivatut sipulit.
    Koolla ei tässä asiassa ole mielestäni merkitystä.

3. Gilmoren tyttö

Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa aloittaa varovasti, jos et ole aivan varma, että pidätkö valkosipulista :) Asia on tosiaan niin kuin Tuula sanoo, että oma maku on se joka ratkaisee, eikä se, mitä ohje "käskee" tehdä. Me esimerkiksi (kenties työkavereiden ja ystävien kauhuksi välillä.......) rakastamme valkosipulia ja panemme sitä ruokaan aina enemmän kuin mitä ohje suosittaa. Talvella käytämme paljon juuri tuota yksikyntistä versiota.

4. Immi

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos vaan saatte ostettua tuoretta valkosipulia, niin kannattaa! Me pidämme todella paljon valkosipulista ja laitan sitä miltei jokaiseen ruokaan. Yksikyntinen valkosipuli on kätevä, kun ei tarvitse kuoria kuin se yksi, harmi vaan että se on minusta niin miedon makuista.

5. Gilmoren tyttö

Saadut tykkäykset:
    0
    Mies suosii tuota yksikyntistä juuri sen helppokäyttöisyyden vuoksi :)

6. V-kauhu Vierailija

Mikä on yksikyntinen valkosipuli?
    Ja mitä tarkoittaa tuoretta valkosipulia, nehän on pakattu sellaisiin verkkoihin, niin ovatko ne sitten kuivattuja?
    Mahdollisesti olen kävellyt kaiken tämän valkosipuli paljouden ohi, enkä tiedä asiasta yhtään mitään.
    Mitä minä olen katsonut tästä lähikaupasta, ei siellä ole kuin 3 sipulia verkossa, ja toisessa lukee made in China, ja siinäkin on 3 sipulia, ja ovat pienempiä kuin toiset.

7. Immi

Saadut tykkäykset:
    0
    jostain torilta sitä tuoretta valkosipulia voi saada, nyt tosin taitavat olla jo kaikki 'kuivattuja'.
    Yksikyntinen valkosipuli on pienempi kuin 'normaali' valkosipuli ja siinä tosiaan on vain yksi kynsi. Se on sellainen sipulin muotoinen. Ne taitavat tulla Kiinasta.

8. Gilmoren tyttö

Saadut tykkäykset:
    0
    Tavallinen valkosipulihan koostuu niistä kynsistä, mutta yksikyntinen valkosipuli on yhtä ja samaa kynttä koko sipuli. Olipa hyvin selitetty :) En tiedä, että tarvitseeko sen välttämättä olla juuri kiinassa kasvatettua ja sieltä tuotua, olen aina ajatellut, että yksikyntisen valkosipulin toinen nimi on juuri kiinalainen valkosipuli. Tämä on siis ihan mutua nyt vaan, eli älä pidä tätä tulkintaa ehdottomana totuutena :)

9. Marsaliin Vierailija

Yksikyntinen valkosipuli on yksikyntinen! Ja tuoretta valkosipulia ei ole kuivattu, ero on selvä, mutta tuoretta ei joka halpaismarketissa todellakaan ole. Joskus ostan tuorettakin.

10. että kuinka? Vierailija

Siis mitä muuta valkosipulia sitten on olemassa kuin tuoretta? Minulla on aina valkosipulia kotona, joko itse kasvatettua tai ostettua, eikä ole tullut mieleen muuta käyttääkään.

11. Tuskinpa edellinen edes löytää jatkuvasti TUORETTA valkosipulia kaupasta, sitä tavallista on kyllä joka paikassa. Oletan... en käy Alepassa tai muissa halpiskaupoissa.

12. Gilmoren tyttö

Saadut tykkäykset:
    0
    Alepa on kaukana halpiskaupasta, kävin ystävättäreni kanssa eräänä päivänä Alepassa (koska se sijaitsi hänen kotinsa lähellä) ja hämmästyin hintojen kalleutta ja suppeaa valikoimaa! Onneksi ei ole Alepaa lähikauppana.

13. Immi

Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä! Käyn vain 'äärimmäisessä hädässä' Alepassa, liian suppea valikoima minulle ja todella hintava.

14. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Joskus harvoin sinne eksyn ja olen huomannut mm. sen, että kananmunat siellä ovat kalliimpia kuin K-kaupassa. Ei siis ollenkaan mikään halpis kauppa, jos ajattelee tuotteiden hintaa. Kaupan ulkonäkö on sitten jo toinen juttu ja valikoimien vähyys ne antavat halpiskaupan leiman ko. kaupalle.

15. että kuinka? Vierailija

Missähän mahtaa olla lähin minun kotia sijaitseva Alepa? Ei harmainta hajua.

16. kommentoija vaan Vierailija

Alepa kuuluu ehdottomasti halpiskauppojen kategoriaan. On eräänlainen varastomyymälä, joskus hätätilassa olen joutunut käymään. Hinnat yksistään eivät tee siitä halpiskauppaa, mutta se asiakaskunta. Halpiskauppa kirjoitetaan näin...

17. Miten muuten käytätte valkosipulia, pilkottuna vai murskattuna? Minä tykkään pilkotusta, maku on jotenkin parempi.

18. Immi

Saadut tykkäykset:
    0
    Useimmiten pilkon valkosipulin, oikeastaan vain valkosipulivoihin murskaan sen. Salaatinkastikkeeseen murskaan sen sauvasekoittimella.

19. ttm Vierailija

Joskus joku tv-kokeista kertoi, että valkosipuli tulisi aina pilkkoa veitsellä ihan pieneksi. Murskatessa tapahtuu jokin juttu (rakenne rikkoutuu eri tavalla tms?), joka aiheuttaa makueron pilkottuun verrattuna. Näkyvä asia on ainakin, että murskatessa irtoaa nestettä, olisiko sitten niin että aromit menevät pilkotusta paremmin ruokaan eikä jää pusertimeen tai muuten "matkan varrelle"? Jos on joku viisaampi niin voisi kertoa, mitä siinä tapahtuu.

20. Tuula I

Saadut tykkäykset:
    0
    Valkosipulipuserrin on varsinainen "turhake" - en käytä koskaan. Käytän kynnet joko kokonaisina tai viipaloin/silppuan ne käyttötarkoituksesta riippuen.
    TV-kokit yleensä neuvovat ensin murskaamaan kynnet veitsen lappeella ja silppuamaan sitten. Näin niistä irtoaa mehua ja siten enemmän makua.

Valkosipulitkin kasvavat maassa, joten kotimaisia tuoreita valkosipuleja saa vain loppukesällä. Ulkomailta ei Suomeen juurikaan tuoretta valkosipulia tuoda talvella, joten silloin on tyytyminen kuivattuun tuotteeseen - vertaa esim. kuivatut punasipulit.

21. tosiaanko Vierailija

Huomaatteko mausta jos valkosipuli ei ole juuri maasta otettu.Ihmettelen suuresti.

22. Marsaliin Vierailija

Enpä tiedä millaista on juuri maasta otettu v.sipuli sillä en itse kasvata. Mutta tuore, kaupasta ostettu on kyllä erilaista. Silti se kuivattu kelpaa ihan hyvin.

23. Tuula I

Saadut tykkäykset:
    0
    No ero on ihan sama kuin tuoreella tavallisella sipulilla ja kuivatulla sipulilla. Molemmat ovat hyviä, mutta juuri maasta nostettu tuore sipuli on mehukas ja raikas. Myös Suomessa tai lähialueilla kasvatetut valkosipulit - kuten myös muut sipulit ja yritit ova voimakkaamman makuisia, kuin esim. Välimeren maissa tai eteläisessä Kiinassa kasvatetut. Tämä johtuu pitkästä kesäpäivästä. Välimerellähän valoisa ja pimeä aika ovat suunnilleen yhtä pitkät niin kesällä kuin talvellakin.

Ei kai kukaan ole väittänyt, että kuivattu kiinalainen tai espanjalainen valkosipuli ei kelpaa - onhan ne ihan käyttökelpoista tavaraa ja talvella ei ole juurikaan vaihtoehtoja.
    Pidän kuitenkin enemmän lähialueilla kasvatetuista ja onneksi sain loppukesällä tuttavaltani pari kiloa Virossa kasvatettua valkosipulia, joista suurimmat ja mehevimmät kynnet istutin jo maahan ensi kesää varten. Loput käytän syksyn mittaan.

24. Gilmoren tyttö

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä käytän valkosipulia aina joko pilkottuna tai sitten kokonaisina kynsinä - emme edes omista puserrinta.

25. että kuinka? Vierailija

Niinkuin jo aikaisemmin totesin, kasvatan valkosipulia itse tai ostan sitten kaupasta. En todellakaan pysty sanomaan, millä lailla syyskuussa juuri maasta nostettu vs on parempaa kuin sama sato tammikuussa. Täytyy olla tosi tarkat makunystyrät! Tietysti se on mehukkaampaa, mutta ei se huonoa ole myöhemminkään. Valkosipulin käytän ruokiin yleensä siivutettuna, koska se on nopea ja helppo tapa. Ja viitta kynttä vähempää ei viitsi ryhtyä kuorimaan ; )

Jaa tämä sivu