Hae Anna&Ellit-sivustolta

vasemman käden puutuminen

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä -mau-, 26.02.2008.

1. -mau- Vierailija

Onko hermopinne, sydänongelmia vai viittaako MS:n?

Vasemman käden puutumista, pistelyä ja voimattomuutta, kaulan sivujänteiden ja leukaperien alaosien arkuutta, olkapäiden etuosissa särkyä, paineen tunnetta ja kipua vasemmassa rinnassa kainalon kohdalla, rintojen arkuutta. Joskus pistää sydämestä syvään hengitettäessä. Kipuja ei ole niska/hartia-alueella.

2. tilaa heti aika Vierailija

Voi olla vaikka välilevyn pullistumakin... Sama se - kannattaa mennä lääkäriin kuitenkin! Tuo rintakipu huolestuttaisi ainakin.. (jos ei lääkärit löydä vikaa niin naprapaatitkin tietävät paljon asioista)

3. Ben Casey Vierailija

Tuskinpa Ms-tauti,silloin toisesta silmästä näkö olisi huonontunut,näköhermotulehdus.
    Veikkaisin tulehdustiloja,onko ollut flunssia viime aikoina.

4. -Ehkä Vierailija

sinulla on vain niskat jumissa. Sitä ei välttämättä huomaa, muuten kuin juuri käden puutumisena ja pistävänä kipuna syvään hengitettäessä. Kannattaa käydä hierojalla. Itselläni ainakin oli joskus samanlaisia kipuja, joihin ei lääkärikään löytänyt ensin syytä. Ja sitten tuttu fysioterapeutti hieroi niskojani ja puutuneisuus ja kipu hävisi. Tosin tuo rintakipu ei kuullosta, että voisi johtua jumissa olevista niskoista..

5. lääkäriin Vierailija

Lääkäriin! Vasemman käden puutuminen viittaa sydämeen.

6. -mau- Vierailija

Kävin tänään lääkärissä ja jälleen kerran vastaus oli sama: Vika on korvien välissä. Eli jännityksestäni ja ahdistuksestani kaikki johtuu. Niinpä niin. Verikokeitakin on tehty: sokerit, korsoli, kilpirauhanen, lisäkilpirauhanen, munuaiset, lisämunuaiset, maksa, haima, reuma... ja kaikki ovat normaaleja. Kuitenkin ihmettelen!

7. -mau- Vierailija

Niin ja piti vielä sanoa, että puutumista ja pistelyä on ollut kahden viikon aikana kolme kertaa. Muuten käsi on taas normaali.

8. sama vaiva Vierailija

Mene toiselle lääkärille niin saat toivottavasti lähetteen fysioterapiaan. Netistä lainattua:

"Käsien puutumisen suurin syy on hartialihasten aiheuttama rintarangan ja kaularangan nikamien lukkiutumat."

Tämä oli syynä itsellänikin kun kädet alkoivat puutua silloin tällöin pari kertaa viikossa. Onneksi oma lääkäri otti asian vakavasti ja antoi lähetteen. Huom ainakaan nuorilla ihmisillä sitä sydäntä ei yleensä ihan ensimmäisenä epäillä jollei ole hyvää syytä. Niin ja voihan tuo juuri sinun ahdistuksesta johtuakin, mikäli ahdistus aiheuttaa jännitystä niskahartiaseudulle ja sitä kauttaa sitten saa nikamat lukkoon, mikä taas aiheuttaa puutumista käsiin.

9. Keinoja? Vierailija

Itselläni on pitemmän aikaa puutunut vasemman puoleinen käsi ja jalka. Siis lähinnä öisin. En voi ollenkaan nukkua vasemalla kyljelläni.

10. mollanolla Vierailija

Itselläni tuota käden puutumista on ollut tässä kevään aikana jonkun verran. Työni on ruummillista ja hartiat erittäin usein jumissa. Nyt olen hankkinut itselleni tuollaisen hieromalaitteen ja oireet ovat selvästi vähentyneet. Hierojallekin vois ihan mennä niin sais selän taas toimimaan.

11. tsiktsiktsik Vierailija

Ihan samoja oireita kun mulla!
    Vasemman käden puutumista ja voimattomuutta, myös tärinää, kaulanlihasten jännittyneisyyttä ja rintojen arkuutta.
    Itsellä tehty myös useita kokeita, ei löydy mitään :/

12. mikä on normaalia Vierailija

itse oon valittanut lääkärissä pariins samaa hommaa kuulema on aina normaalia ja voi olla viite hermosto vauriosta ja paranee 6-8 vko.n, normaalia, ja ku pienissä terveyskeskuksissa ei oo mitään laitteita millä vois hermoston katsoa, kas kun ongelma on jatkunut jo vuoden ja eikä lääkärit ota tosissaan. oon vaan päättänyt tottua outoon tunteeseen että suonta vetää joka yö jalasta ja vasenta kättä pistelee ja tuntokii joskus häipyy sormista ja sehän on normaalia, oottaa vaan et kunnassa vaihtuu lääkäri ja ottaa sit yhteyttä lääkäriin.

13. epexxx Vierailija

Oon kärsinyt ajoittain pistelystä ja tälläkin hetkellä sama tunne.Pelottaa koska suvussa sepelvaltimotautia.Oon 39 vuotias soittaja(Kitara) ja jostain kumman syystä kun soitan tuntemus katoaa.Ja fysioterapiassa käyny 10 kertaa ja kaikki kadonnu.Mut kuukausi menny ja taas sama tilanne!On kyllä syntymävika kaulajänteessä mut en laske mitään sen varaan...Ja paniikkihäiriö,mutta en näitä oireita kuvittele!Mulla on vahvat särkylääkkeet niskakipuihin ja ne siihen auttaa...Mut puutuminen ihmetyttää!!!

14. Marjo Vierailija

Menkää Method Putkistoon, sillä sieltä saatte ohjeita kuinka hengittää oikein, tosi moni oire johtuu mm. siitä että pallea on jumissa. Myös osteopaatin pakeilla voisi käydä, voisi ihan tosi moni oire jäädä sinne hoitohuoneeseen! Mitään selänniksauttajia en suosittele, koska he eivät käsittele ihmistä kokonaisuutena vaan ainoastaan hoitavan kipeän kohdan hetkellisesti ja helpottavat oloa, mutta syy jää selvittämättä ja seuraava jumitus voikin olla jo pahempi.

Muita hyviä keinoja jumituksiin:
    nyrkkeily ja halonhakkuu!

15. joku Vierailija

Minun tutullani oli myös vasemman käden kipuja. Hänen kätensä tuli kipeäksi aina kun rasittui.
    Hän kävi lääkärissä ja lääkäri sanoi, että se on epäterveellistä elämää ja kehotti jättämään pois alkoholin, tupakan liian suolan ja rasvan jos ei niin tee ja jatkaa entiseen malliin niin verisuoniin kertyy rasvaa ja ne menevät tukkoon (luin yhdestä lääkäri kirjasta). Siitä seuraa että veri ei pääse kiertämään kuten varmaan arvaat. Taudin nimi on semmonen kun sydän imparekti en tiedä kirjotetaanko se noin mutta kuitenkin ja se on vakavaa. Tuttuani kehotettiin syömään kasviksia ja hedelmiä, mutta kuten varmaan moni tietää niin ilman rasvaa ei voi myöskään elää joten kannattaa myös PIKKUISEN syödä jotakin rasvapitoista ruokaa. Tärkeintä olisi syödä kuitenkin hedelmiä ja kasviksia. Jos omasta mielestäsi olet syönyt hyvin ja terveellisesti niin sitten tiiä.

16. prolapsi Vierailija

Mulla on aivan samoja oireita ja diagnosoitu jännitysniska ja kaularangan prolapsi.
    Sydämessä ei ole mitään vikaa, sepelvaltimot kuvattu ja rasitustesti tehty.
    Pää/kaularanka kuvattu magneettikuvauksella ja ainoa mikä löytyi oli tuo välilevytyrä.

17. Rolaksireetta Vierailija

Vasen käsi puutuu aika pahasti joka yö, varsinkin jos käsi on liian reunalla eli koko selkä ei ole rentona. Kun vaihdoin sänkyä, helpotti. Olkapäässäni on kiertäjäkalvosimen korjaamaton vamma, joten oletin sen puutumisen siitä johtuvaksi.Ei hätää, tuskin sydänvian merkki. Itselleni tehty ohitusleikkaus, enkä tuollaista huomannut ennen enkä jälkeen leikkauksen.

18. Joka raaja puutuu Vierailija

Minulla on ollut puutumista jaloissa ja käsissä suunnilleen viikon ajan. Aluksi heräsin yöllä kun jalkani puutuivat vaikka nukuin selällään ihan suorassa. Nyt eilen nukkumaan mennessä kun olin 5-10 min makoillut molemmat kädet puutuivat. Puutuminen alkoin rintalastan kohdalta (vasemmalta puolelta) eteni siitä vasempaan käteen ja pian oikeakin käsi puutui. Nousin ylös ja kädet palasivat "normaaleiksi." Menin taas maata ja kädet puutuivat uudestaan.

Puutumista on sitten ollut molemmissa käsissä ja vähän jaloissakin. Puutumisen kohde vaihtelee. Tänäänkin syödessä vasen käsi oli puutunut ja hetken päästä oikea puutui ja vasen käsi palasi "normaaliksi."

Kävin sitte lääkärissä ja lääkäri sanoi heti, että onko MS-tautia koskaan epäilty. Sain siitä sitten kiireellisen lähetteen neurologian polille...

Niin ja olen tosiaan vasta 21-vuotias.

19. Mimmi84 Vierailija

Saitko jo tuloksia/ syitä tuohon?

20. Puutunut Vierailija

Moro,

Itsellä viime lauantaina sohvalla maatessa sattui seuraavaa. Sydämessä tuntui, että nyt jäi lyönti väliin(tai kiivas ryntäys, vaikea sanoa) ja samalla sekunnilla vasen käsi puutui. Tämmöisiä kohtauksia ollut ennenkin, lähinnä krapulassa(kestää noin sekunnin), mutta ikinä ei ole mikään paikka puutunut. Nyt on mennyt viisi päivää ja käsi on vieläkin puutunut, välillä enempi, välillä vähempi, mutta kihelmöi koko ajan. Aluksi oli myös leukaperät "arat", mutta ne ei tunnu enää. Ja semmoinen semi höhlä olo koko ajan ja voimatonkin.

Kuitenkin olen käynyt pelaamassa tässä pari kertaa sulkapalloakin ja vaikka on vähän voimaton olo, niin hyvin jaksoi. Itse asiassa pelatessa ei vasen käsikään tuntunut puutuneelta.

Mutta nyt tosiaa alkaa vähän arvelluttamaan, kun ei tämä lähde pois ollenkaan. Nytkin himassa pikkukuumeessa ja kättä pistelee koko ajan. Veteleeköhän mun pikkusydän viimeisiään. Olen vasta kolmekymppinenkin.

Trööt

21. muumi Vierailija

itselläni on tuollaisia hiukan vastaavanlaisia vaivoja ollut kohta kolme vuotta. selvyys löytyi nyt vasta, kun tavarat alkoivat putoilla vasemmasta kädestä. Hieroja hieroi käsiäni ja siitä se hervoton särky sitten laukesi. menin lääkäriin ja minulla todettiin hyvin pitkälle kehittynyt tenniskyynärpää. nyt oonkin sitten tosi pitkällä sairaslomalla. se hermo, joka särkee, kulkee keskisormesta kyynärpäähän ja kainalon alta lapaan ja siitä selkärankaa. sen takia kipua ei ole pystynyt paikallistaan.

22. nuuskamuikkunen Vierailija

Jos on stressiä ja yksipuoliset työasennot, niin todennäköisin syy johtuu niska-hartialihasjännityksestä. Tavallisin syy on päänsärky ja kireät kipeytyneet lihakset, mutta ei välttämättä aina. Itselläni istumatyö ei aiheuta päänsärkyä, mutta tulee erilaisia muita lihaskipuja muualle kroppaan.

Maltillista liikuntaa ja säännöllisesti (vähintään 5 x/vko) venyttelyä!!! Jos ei itse osaa, niin fysioterapeutilta saa venyttely- ja jumppaohjeita. Parempi hoitaa kroppaa sillä keinoin kuin syömällä kipulääkkeitä, sillä kipulääkkeillä ei saa sitä kipukohtaa parannettua, mutta oikein tehdyllä jumpallapa saa!!! Tietysti akuutissa tilanteessa, jos esim. kipu estää yöunet, niin vahvat särkylääkkeet, mutta hieronnalla yms. pääsee alkuun.

Ruokavalio kannattaa myös laittaa syyniin, että saako lihakset, verenkierto yms. riittävästi rakennusaineita ruokavaliosta. Ruokaympyrä tai -pyramidi toimii hyvänä ohjeena tai lautasmalli, jossa puolet lautasesta on kasviksia, neljännes lihaa/kalaa/kanaa/kananmunaa ja neljännes täysjyväriisiä/-pastaa tai perunaa.

23. ChemFish Vierailija

Kun käsi puuutuu, syynä voi hyvin olla rannekanavaoireyhtymä tai tenniskyynärpää. Eli hermo on pinteessä. Varovasti kannattaa rannetta venytellä ja hoitaa niska- hartiaseutu kuntoon. Usein niska voi olla hyvin jumissa.

Jos käsi usein puutuu, kannattaa mennä lääkäriin. Fysioterapiassa voidaan yrittää kuntouttaa kättä ja jos siitä ei ole apua, voidaan asiaa hoitaa leikkaamalla hermopinne auki.

Harvemmin käden puutuminen johtuu sydämestä, varsinkaan jos ei mitään muita siihen viittaavia oireita ole.

24. Argggg Vierailija

<Onko tämä iskiasta? Pakarassa sellainen kipu kohta joka jäytää hermoja raastavasti.ei asetu millään todella kipeä,ei anna myöskään varata vasemman puolen jalalle kipuilee lonkkaan reiteen pohkeeseen sellainen paineen tunne kipu kihelmöi ja jäytää vaihtaa paikkaa milloin mihinkin enimmäkseen pohje kohteena:(olen syönyt buranaa venytellyt virutellut ja yrittänyt liikkua minkä jalka antaa periksi..myös puutuminen "astunu" kuvioihin pellottavaa ja kiusallista.Onko kenelläkään saman tyylistä oiretta?

25. Epäilen Vierailija

Oireiden kuvaus ei kaikilta osin sovi iskiakseen. Onko kipu pahempi seistessä, kävellessä, istuessa vai makuulla ollessa? Helpottaako särkyä jokin tietty asento? Säteileekö kipu reiden edessä, takana vai sivulla? Onko kipeän jalan jalkapohja tunnoton? Oletko koittanut kylmähoitoa?

Jaa tämä sivu