Vastatkaa äkkiä!Kipu pohkeessa,hengenahdistus.

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Hjelp, 07.01.2007.

1. Hjelp Vierailija

Tänä aamuna herätessä pohje oli kipeä ja on edelleen. Levossa ei mutta liikkeessä koskee. Minulla on ollut muutaman päivän ajan yskää ja hengenahdistusta joka pahenee iltaa kohden. JOS tämä olisi veritulpan aiheuttama, niin
    - Olisiko pohjekipu jatkuvaa/kuinka kovaa? Turvotusta siinä ei ole.
    - Olisiko hengenahdistus jatkuvaa ja pahenevaa? Nyt ei ole niin paha kuin illalla.

2. ff Vierailija

Mulla on ollut syvä laskimoveritulppa pohkeessa ja kipu oli juuri tuollaista, että levossa ei sattunut, ainoastaan liikkuessa. Alussa kipu oli vain lievää, mutta paheni ajanmittaan. Neljä päivää kärvistelin jalan kanssa, kävely oli tosi hankalaa lopulta. Tulpasta voi tosiaan irrota osasia ja mennä keuhkoihin. SInuna menisi pika pikaa päivystykseen!

3. ff Vierailija

Niin ja sen vielä halusin sanoa, että minullakaan ei ollut turvotusta tai mitään ulkoista merkkiä. Ja kipu oli aluksi kuin suonenvetoa tai kuin olisi vetänyt tosi kovan treenin ja lihakset ovat kipeänä.

4. läpikäynyt Vierailija

Minulla myös on ollut syvä laskimoveritulppa pohkeessa. Oireet olivat: pohje kova ja turvonnut, ja muistaakseni väriltään vähän sisnipunainen, kova kipu levossakin, ja käveleminen tuskallista. Loppuvaiheessa nousi myös kuume.
    Mene viipymättä lääkärille !!

5. Ei aina tukos Vierailija

Joskus öisen suonenvedon jälkeen on kipeä pohje. Aina ei suonenvetoon herää ja silloin voi aamulla luulla olevan menossa pahempaakin.

Se kipu kuitenkin menee aika pian ohi ja sattuu vain kävellessä. Kopeloidessa tuntuu tietysti kipeältä.

6. vaihtoehtoja Vierailija

Mulla on suonenvedon jälkeen montakin päivää pohje tai reiden takaosa tosi kipeä.

7. . Vierailija

päivystykseen heti

8. Huhuuu Vierailija

Oletko ap vielä hengissä?

9. veritulpan oireet Vierailija

"Tyypilliset oireet ovat pohkeen turvotus, leposärky ja arkuus sekä kävellessä tuntuva kipu pohkeessa. Usein oireena on vain jokin näistä. Laskimoveritulppa voi salakavalasti olla myös kokonaan oireeton.

Samantapaisia oireita voi esiintyä muistakin syistä, minkä vuoksi kuvatut oireet eivät aina merkitse laskimotulppaa. Jos on kaikki kolme oiretta (pohkeen turvotus, särky ja kävelykipu) kymmenestä henkilöstä kuudella todetaan laskimotulppa. Jos on vain yksi oireista, laskimotulpan mahdollisuus on 1–2 kymmenestä.

Laskimoveritulpan vaarallisin seuraus voi olla keuhkoveritulppa. Kappale hyytymästä irtoaa ja kulkeutuu veren mukana sydämen oikean puoliskon kautta keuhkoihin, jossa se tukkii keuhkovaltimon haaran. Iso keuhkoveritulppa aiheuttaa äkillisen kohtauksen, johon liittyy äkillinen hengenahdistus, verenpaineen lasku ja sokki, jopa pyörtyminen. Pienet keuhkotulpat voivat ilmetä nopeasti ohimenevänä hengenahdistuskohtauksena. Jos hyytymä syöttää toistuvasti kappaleita keuhkoihin, esiintyy asteittain pahenevaa ahdistusta.

Syvissä alaraajan laskimoissa oleva laskimotulppa yleensä aina paranee hoidon avulla, mutta seurauksena voi joskus olla pysyviä häiriöitä laskimoiden toiminnassa. Tällöin suonikohjujen, säärihaavojen ja muiden oireiden vaara suurenee."

10. sukii Vierailija

Siis mä olen tuntenut erään treeni kerran jälkeen suonen vetoa jalassa, sitten kerrran tuli kova suonen veto yöllä ja sen yöllisen seurauksen jälkeen on tuntunut välill pientä vetoa pohkeessa, pelkään sitä veritulpaksi.
    Olen 17w ja olen käyttänyt e-pillereitä 4kk
    sitten musta tuntuu että mulla olis jonkin laista hengen ahdistusta, muttta en tiiä missä menee raja milloin se on TODELLA vaarallista.... pelottavaa

11. Ei täältä Vierailija

voi sinua auttaa, vaan lääkärit ovat sitä varten. Mene hyvä ihminen lääkäriin ja pian, nyt, kun varmasti vieä elät. Hengenahdistukseen on mahdotonta vetää rajaa, sehän on aina tapauskohtaista!

12. juu lekuriin vaan Vierailija

veritulppa kai meny keuhkoihin kun vaikeaa on hengittää.

Jaa tämä sivu