Vettä vauvalle?

  • Viestiketjun aloittaja Iines
  • Ensimmäinen viesti
Iines
Annatteko vauvalle janojuomaksi vettä näin helteillä?Itse kyselin terveydenhoitajalta 2,5kk lapsen kohdalla ko. asiaa: terveydenhoitaja sanoi, ettei tarvitse antaa vettä lisäksi.Kuulemma normaali (äidinmaito/vastike) ruokinta rittää.Hän sanoi vielä, että tuskin lapsi edes huolisikaan vettä.Mutta lukiessani neuvolasta ssatua opasta, tehty v. 2204, siinä esimerkiksi mainitaan 0-4kk vauvan ravitsemuksen kohdalla normaalit maitojutut ja lisänä tarv. vettä (kiehautettu+jäähdytetty).Myös monissa lehtien(mm.kaksplus,vauva) artikkeleissa mainitaan vedestä janojuomana.Että ota tästä nyt selvää! Mites teillä menetellään?
 
malla
Minä olen tarjonnut 3kk tytölleni vettä nyt parina päivänä, kun on ollut kova helle. Tyttö syö päivisin n. 3 tunnin välein rintaa. Syöttejen välissä olen antanut muutaman hörpyn. Tuskimpa siitä veden antamisesta mitään haittaakaan on. Olen muuten huomannut saman, että eri lähteissä on TAAS KERRAN eri suositukset tästäkin asiasta.
 
hnTäs
tästä on varmasti monta eri mielipidettä. Minun on, että pieniä kulauksia vettä silloin tällöin aloin antamaan n. 3kk ikäiselle talvella. Nyt kun on kesä, niin varmasti olisin antanut aiemminkin. Varsinkin jos vähänkin joutuu olemaan kuumassa helteellä, esim. automatka, vaunussa nukkuminen tms.
Minun mielestä veden antamisesta ei ole haittaa; määrä oli kuitenkin niin vähäinen, ettei sillä häiritty ruokarytmiä taikka -halua.
 
Chloe
Meillä poika on täyttää tänään 3kk. Olen reilun viikon ajan antanut pojalle vettä, ihan pieniä määriä, pari teelusikallista tai kulaus pullosta. Poika ei ala sitä tuttipullosta juomalla juomaan eli yliannostuksen vaaraa ei ole :)

Olen antanut vähän vettä myös imetyksen jälkeen, näin saan pojan paremmin röyhtäisemään.

Kävimme aamulla neuvolassa ja siellä täti suositteli keitettyä vettä.

 
Äippä82
Mulle kans neuvolassa sanottiin, et ei tarvii antaa vettä kun saa maitoa. Mutta käsittääkseni jos saa vastiketta tarvitsis vettä... en tiä.

Mutta rupesin sit antaa pojalle vettä kun aloin antaa soseita eli tos 3kk ikäsenä.

Mut onhan hyvä totuttaa veden ""makuun""
 
LTO
Kerroin tuossa talvella et siskon poika sai pahan vatsataudin ja koska ei suostunut juomaan vettä niin joutui tiputukseen. Osmosaaliakaan ei suostunu ottamaan. Minä suosittelen antaa vettä et tottuu makuun koska on siskolla vähän hankala kantaa mukanaan maitoa näillä helteillä. Poika täyttää 28.8 2v ja ei suostu juomaan vettä, mehua ei siis mitään muuta kun maitoa.
 
VETTÄ vettä
Juu antakaa sitä vettä vaan, varsinkin näin kesällä. Vähän väliä kuumalla kelillä ehdottomasti vesihörppyjä, ainakin automatkoilla. Moni vauva on kuivunut turvkaukaloihinsa, ne kun ovat varsin kuumia pesiä styroxeineen.
 
Nata
Kyllä minä ainakin pojalleni (nyt 6,5viikkoa) olen antanut vettä, varsinkin nyt viime päivien helteillä, syö siis muuten rintamaitoa + korviketta lisäksi. Ja kyllä ihan juomalla juo pullosta jos jano on (jano siis vaikka olisi syönytkin vähän aikaa sitten eikä ole nälkäinen(Meidän poika kyllä tosiaan huutaa jos on nälkäinen)) Ja en ole edes keittänyt vettä vaan kylmää vettä raanasta...
 
tupuna
Enpä antanut tytölle vettä liiemmin alle puolivuotiaana, vaikka oli kesäkin eipä tosin suostunut juomaankaan, kun kerran huvikseen vesipullo mukana oli. Jos saa maitoa, eipä pieni vauva vettä tarvitse. Aloitettiin veden juonti puolivuotiaana, kun aloiteltiin soseetkin.
 
Mie
Laitetaan vielä tähän Espoon neuvolasivuilta lainaus:

""Juomat
Pääkaupunkiseudulla ei vauvalle annettavaa vesijohtovettä tarvitse keittää. Muualla Suomessa vesijohtoveden laatu kannattaa tarkastaa asiasta vastaavalta viranomaiselta. Erityisesti imeväisikäiselle annettava kaivovesi (esim vapaa-ajan asunnoilla) on hyvä keittää. Kylmää vettä keitetään viisi minuuttia ja jäähdytetään. Imetetyillä lapsilla neste- ja elektrolyyttitasapaino säilyy parhaiten kun säätelyä ei häiritä veden juottamisella. Yhden vuoden iästä lähtien lapsen ateriajuomana on rasvaton maito tai piimä. Mehujen käyttö on vauvaiässä tarpeetonta.""
 
LTO
Minun mieheni pelasi lätkää ja kun oli pelit Espoossa heidän joukkuetta pyydetiin ottaa omat vedet mukaan koska vesi on niin huonoa siellä. Mummoni asuu Espoossa ja sen vesi haisee niin kloorille etten edes uskaltaisi sitä vauvalle antaa. Mummo sanoki et ota omat vedet mukaan. Niin ja valion sivuilla lukee et Gefilus mehuja saa antaa alkaen 4kk. Soitin sinne ja sieltä sanoivat et sen kannattaa kuitenkin laimentaa niin et 1 osa mehua ja 2 osaa vettä. 1 lasi gefilusmehua päivässä pitää vatsan kunnossa. Neuvolatäti sanoi kyllä ettei mehuja suositella mutta jos ovat sokeroimattomia ja lisäaineettomia ne ovat sama kun itse hedelmä.

Lääkäri neuvoi antaa mehuja vatsatautiin.
 
LTO
Hyppäs valion etusivulle, mutta sen tekstin löytää jos googlaa Gefilus mehut ja siitä muistaakseni toinen Valio viesti mis lukee gefilus mehut ovat maidottomia. Tässä se teksti on:

Maitoa sisältäviä Gefilus tuotteita voi antaa lapsille siitä lähtien, kun lapsi saa ravinnossaan lehmänmaitoa. Gefilus mehut ovat maidottomia. Ne soveltuvat lapsen ruokavalioon 4-6 kuukauden iästä lähtien. Gefilus maitohappobakteerikapseleita on kaksi: Gefilus Basic ja Gefilus Plus. Kapseli on kätevä kotona ja matkalla, se sopii aikuisille ja lapsille. Kapseli voidaan aukaista ja sen sisältö sekoittaa nesteeseen tai kiinteämpään ruokaan.
 
ajat muuttuu.....
Olen itse 35v. Katselin juuri omaa neuvolakorttia ja sairaalan hoito-ohjeita niin silloin annettiin ihan vastasyntyneelle sokerivettä ja 1.5 kk:n ikäiselle tuoremehua.
 
maitotyttö
mäkin oon sitä mieltä että kannattaa ainakin tarjota vähän isommalle vauvalle jo hörppyjä vettä, alle 4 kuisena kun mentiin täysimetyksellä en mäkään vettä antanut. sen verran kuitenkin tähän soppaan lusikkaani sekaan että mä tyhmyyksissäni aloin 4 kuisena antamaan vettä ruokajuomana kun nla suositteli mutta nytpä ei sitten suostu juomaan maitoa (korviketta) ollenkaan minkäänlaisesta välineestä (paitsi tissistä :) ja se on vähän ongelmallista kun imetys pitäs pikkuhiljaa lopettaa ennen 1v:tä ja töihin menoa. Niin kun mä oon sitä koulukuntaa että ruokajuomana lapsella pitää olla ehdottomasti maito.
 
niin
Nykysuositusten mukaan sanotaan, ettei vauva tarvitse vettä jos on pelkästään imetyksellä. Siihen on pelko, että vauva juo sitä nälkäänsä. Äidit ottavat asian kirjaimellisesti ja eivät anna sitä vettä, koska sitä ei mukamas saa antaa???
Maalaisjärkeä voisi tässä asiassa käyttää!

Helsingin synnytyssairaalassa Kätilöopistolla sanottiin, että Hgissä ei tarvitse vettä keittää edes vastasyntyneelle.
 
Riitukka
Meillä poju saa vettä janoonsa, sillä äidinmaito on niin makeeta että kyllä siitä janon tunne jää. Poju on nyt 3viikkoinen ja jo viikon verran olen hänelle vettä antanut aina silloin tällöin. Keitän kylläkin veden, sillä vastustuskyky on näin pikkuisella vielä rajallinen. Varsinkin kesä kuumalla on syytä huolehtia että ei pikkuiset kuivu. Eihän ole tarkoituskaan juottaa pullotolkulla vettä vaan muutama kulaus silloin tällöin. Hyvää ja lämmintä kesää kaikille.
 
vauvalehti
Uusimmassa vauvalehdessä ravitsemusterapeutti Sinikka Pakeman sanoo: ""Rintaruokitulle vauvalle riittää hellejuomaksi äidinmaito. Täysimetetyillä lapsilla neste- ja elektrolyyttitasapaino säilyy parhaiten, kun säätelyä ei häiritä veden juottamisella."" Tämä siis hänen mielipiteensä, itse ajattelen, että esim. juuri pitkällä automatkalla helteellä voisi veden antaminen olla paikallaan, kuten joku kirjoittikin. Mutta ihan kotioloissa varmaankin maito riittää.
 
hih
Jos ei Helsingissä, missä vesi on pintavettä, ei vettä tarvi keittää, niin tuskinpa muuallakaan , jossa sentään käyettään pohjavettä. Kuitenkin neuvolassa suositeltiin keittämään, jos ei vielä käytetä kiinteitä.
 
heidi
Kyllä itse kannoin päivänkin 5 kk:lle vesipulloa mukana. Sen ikäiselle ei nyt tarvi ainakaan keittää vettä. Jos oltiin muualla kuin kotona, niin jossain kahvilassa vaan vaihdoin raikasta vettä tilalle.
 

Yhteistyössä