Viiden vuoden ikäero ja sitoutuminen

  • Viestiketjun aloittaja Pohdintaa & pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti
Pohdintaa & pohdintaa
Olen noin kolmekymppinen nainen. Kuten tämänikäisille on tyypillistä, useat ystäväni ovat yhä etenevässä määrin menneet naimisiin tai kihloihin, hankkineet lapsia, ostaneet asuntoja jne.
Itse olen ollut parisuhteessa viisi vuotta nuoremman miehen kanssa jo lähes kaksi vuotta.

Kaikkia aiempia suhteitani on leimannut jonkinlainen kepeys. Kuten esimerkiksi:

- Kaverit eivät ole sisäistäneet meitä parina. Ystävät eivät ajattele meitä tyyliin "Ville ja Maija". Juhliin ei tule yhteisiä kutsuja. He eivät välttämättä edes ajattele että olemme varattuja.
- Keväällä ei voi suunnitella seuraavan syksyn tapahtumia, kun ei tiedetä ollaanko yhdessä.
- Kaikki tulevaisuuteen liittyvät puheet ovat liittyneet läpänheittoon.
- Jos ex yhtäkkiä ihastui toiseen, hän ei suhtautunut asiaan ohimenevänä juttuna. Sen hetkinen suhde meni automaattisesti poikki ja hypättiin uuden matkaan.
- Pidempikin suhde on voitu päättää Facebookissa, tekstarilla yms.
- Ei olla oltu yhdessä parina perheen ym. sukulaisten yhteyksissä.
- Suhde ei kestä tilapäistä välimatkaa ja erilläänoloa.

En kaipaa enää sellaista.

Meidän suhteemme on hyvällä pohjalla monessa mielessä. Elämäntilanteissamme on sekä eroavaisuuksia että samankaltaisuuksia. Mies opiskelee unelma-ammattiinsa ja itse olen vakitöissä, mutta pohdin myös alani jatko-opintoja. Suhteemme alussa minua hieman hirvitti ikäeromme, mutta asiaa pohdittuani ja ihmisten kanssa keskusteltuani olen sisäistänyt sen, että viisi vuotta on tämän ikäisenä aivan normaalia. Tietyissä asioissa se on tietysti tullut esiin, mutta ongelmatilanteista on selvitty pääsääntöisesti puhumalla asiat läpi.

Ystävieni viimeaikaisia elämäntapahtumia seuratessani olen kuitenkin havahtunut tunteeseen, että minäkin kaipaan vakiintumista (lapsia en tosin hyvin suurella todennäköisyydellä tule hankkimaan.) Ystävien tilanteet eivät herätä kauhua, vaan huomaan jopa tuntevani pientä haikeutta. En tiedä, siinä yhdistyy ilon lisäksi pieni (positiivisen) kateuden häivähdys siitä, että jotkut uskaltavat "julistaa" omaa rakkauttaan ja sitoutumistaan, sekä ottaa riskejä uskoen siihen että suhde kantaa. Se on mielestäni rohkeaa yhä tänä päivänäkin, vaikka jatkuvasti puhutaan eroluvuista jne.

Samalla pidän kuitenkin erittäin epätodennäköisenä, että minun seurustelukumppanini tekisi tällaista. Hän kyllä puhuu, että haluaa olla kanssani "nyt ja tulevaisuudessa". Kun mietin hänen ystäväpiiriään, joka on hänelläkin tausta jota vasten itseään usein peilaa, niin siellä vakavasti sitoutuneet pariskunnat ovat harvinaisia. Yksi pidempään yhdessä asunut pari on, mutta muut ovat on-off-suhteissa, säätävät eri ihmisten kanssa, on muutaman kuukauden juttuja jne. Lisäksi miehen opiskelijastatus tuntuu vaikuttavan siten, että hän mieltää olevansa muutostilassa.
Toisaalta, kun asiaa miettii, niin on myös 25-vuotiaita jotka ovat hyvinkin sitoutuneita, eli tämä alkanee olla sen ikäisillä jo enemmän riippuvaista muusta kuin iästä. Opiskelijoitakin on nykyään monen ikäisiä.

Mietin samalla, että on ehkä vähän hupsua antaa sitoutumiselle niin suuri painoarvo, ja pitäisi vain elää tässä hetkessä. Mutta missä iässä ihminen saa ja voi alkaa esittää vaatimuksia parisuhteensa laadun suhteen? Jos 18-vuotiaan kohdalla ajatellaan, että "liian nuori, aikaa on", niin eikö ole sitten ihan luonnollista, että 30-vuotiaan kohdalla asiat ovat jo toisin?

Mutta huomaan miettiväni mitä saan ja voin edellyttää nykyiseltä suhteeltani. Onko viisi vuotta ikuisesti välillämme muutakin kuin numerona? Siis onko tämä ikävaiheeseen ja elämäntilanteeseen liittyvä eristiriita joka tasoittuu jossain vaiheessa?

Tahtoisin kuulla toisten ajatuksia, varsinkin jos täällä on muita sellaisia, joilla on enemmän tai vähemmän ikäeroa kumppaniin.
 
vertailusta
Mutta sen verran kuitenkin jaksoit, että kommentoit?
Kiitos vaan.

Eivätköhän ihan kaikki ihmiset joskus vertaile itseään toisiin. Se on ihan normaalia.
Minulle useimmiten elleissä kirjoittelu on yksinpuhelua. Luen kauan sitten kirjoittamiani viestejä ja yritän ottaa niistä opikseni. Joten ap. ole huoletta. Kyllä näitä juttuja joku aina lukee.
Ainakin minä luin aamulla olen tässä miettinyt mitä sinulle vastaisin.

Mieleeni nousi menneisyydestä mukava työkaveri, jolla oli miehensä kanssa juuri sama ikäero kuin sinulla ja miehelläsi. Onnellisia olivat. Menivät naimisiin ja saivat jälkikasvua. Sitten vaihdoin työpaikkaa enkä ole kuullut heistä sen jälkeen.

Eilen illalla luin Hesarin kk-liitteestä oudon tarinan leskirouvasta, joka rakastui huijariin.
Saman tarinan voi lukea ilmaiseksi netistä. Eli mitä tuosta tarinasta opin. Rakkaus ei katso ikää kun se iskee esim. Kluuvikadun Fazerin kahvilassa. Ihana kahvila, jossa olen joskus istunut.
Viereinen elokuvateatteri on aina ollut kantapaikkani.

Miesvalinnoissaan kannattaa olla tarkkana. Ihminen muuttuu ajan oloon. Hyväkin tyyppi saattaa muuttoa huonoon suuntaan ja sitten on vain könyttävä vastamäkeä.

Nuoruus on ihanaa aikaa. Nauti siitä äläkä murehdi turhia. Minunkin iässä on mukava elää.
Kuuntelin äsken kuten minulla on yleensä tapana radiojumalanpalveluksen. Siellä naispappi kertoi ihanan kansansadun Mooseksesta ja erämaaketusta. Paimenella oli tapana laittaa yksi maitoa vadille Jumalalle.

Päivän aiheena oli lahjat ja hyvän laittaminen kiertoon. Vähä on tarpeeksi. Puhuin tuosta filosofiasta noin kuukausi sitten työpaikkani muutoskeskustelussa. Jälkeenpäin mietin ymmärsivätkö kuulijat pätkääkään ajatuksistani. On varmasti käsittämätöntä tajuta miten vaatimattomuus voisi muka olla elämän rikkautta.

Mutta kaiken kokeneena ja nähneenä pidän kiinni filosofiastani. Mitä enemmän olen elämässäni joutunut luopumaan mammonasta sitä rikkaampi ja onnellisempi olen henkisesti.

Löysin eilen ihanan hameen Fida-kaupasta eurolla. Hame on nyt ylläni. Köllöttelenä tässä vuoteella läppäri polvellani.

Kun eilen kävelin ko. kauppaan takana joku nainen kysyi mistä ostin ballerinani. Jälkeenpäin mietin puhutteliko hän minua neitinä vai rouvana. Ehkä takaapäin katsottuna näytin neidiltä.
Asialla ei ole enää mitään merkitystä. Mukava ihminen, joka veti kauppakassia perässään.
Ajattelin, että hän voisi olla hahmo, jota olen sommitellut mielessäni 50+ palstalla kirjoituksissani.
 
Viimeksi muokattu:
Unohtuu
Ikäero ei ole merkityksellinen silloin, kun muut asiat natsaavat. Jos yhdessäolo on luontevaa, ollaan samalla aaltopituudella muutoinkin, voi unohtaa numerot. Viisi vuotta sinne tai tänne on hyvin vähän. Ainoa seikka sinulla ja kumppanillasi tulevaisuutta ajatellen on ehkä se, että synnyttäjänä sinä vanhenet tästä lähin aika kyytiä.

Meillä on mieheni kanssa kokonaiset 13 vuotta ikäeroa, minä se vanhempi. Jos se jotakuta on häirinnyt, niin se on lähinnä osa sukua, mutta hekin ovat jo "alistuneet". Me kun olemme jo molemmat ikääntyneitä ja yhdessäolovuosia lasketaan kymmenissä. Vieläkään ei ikä vaikuta suhteessamme hyväkuntoisia kun olemme ja meinataanpa keikahtaa aikanaan samaan kuoppaan.

Sinä mietit ihan turhaan ikäeroanne rajoittavana tekijänä.
 
mjeesus
Ikäero ei ole merkityksellinen silloin, kun muut asiat natsaavat. Jos yhdessäolo on luontevaa, ollaan samalla aaltopituudella muutoinkin, voi unohtaa numerot. Viisi vuotta sinne tai tänne on hyvin vähän. Ainoa seikka sinulla ja kumppanillasi tulevaisuutta ajatellen on ehkä se, että synnyttäjänä sinä vanhenet tästä lähin aika kyytiä.
Vai että synnyttäjänä vanhenee aika kyytiä, heh heh. Onhan tuolla vielä toista vuosikymmentä aikaa tehdä niitä mummojen lapsenlapsia.
 
Viimeksi muokattu:
eihaittaa
Ikäeronne on pieni. Tavallaan se on myös hyvin päin. Naisten elinikä on Suomessa pidempi kuin miesten.

Kirjoituksessasi ei ole mitään, mikä viittaisi johonkin epätasapainoon suhteessanne.
Mies opiskelee. Hänen on hyvä keskittyä siihen. Nykyään monet hankkivat lapsia vasta opintojen päätyttyä ja sinä et lapsia ainakaan tällä hetkellä kaipaa, eikä ilmeisesti mieskään.

Et kerro, missä asutte ja mitkä ovat miehen työllistymisnäkymät ja toiveet. Ei ole mitään syytä ostaa asuntoa, kun kenties muuttaa kauas työn perässä ehkä jopa toiseen maahan.

Olette olleet kaksi vuotta parisuhteessa, joten monesta asiasta kannattaa keskustella. Tulevaisuuden toiveet ja tavoitteet ja niiden aikataulutus. Viimeistään vuoden kuluttua samat. Onko tilanne muuttunut. Millaisen työn haluaa? Haluaako vielä opiskella? Mikä on tärkeää elämässä? Ihmissuhteissa? Yhteiskunnassa? Haluaako lapsia? (Aikataulu, ehkä 3-5 vuoden kuluttua? Ihan varmasti jo kahden vuoden kuluttua?) Haluaako asua maatilalla Joutsenossa/kerrostalossa Kampissa. Vastauksien ei tarvitse olla heti valmiita ja asioiden tärkeyskin on punnittava.

On luonnollista miettiä suhteen tulevaisuutta kahden vuoden jälkeen, mutta ikä ei tällaisesta ulkopuolisesta puoli vuosisataa eläneestä naisesta tunnu oleelliselta.
 

Yhteistyössä