virtsatietulehdus

  • Viestiketjun aloittaja ja yhdyntä
  • Ensimmäinen viesti
ja yhdyntä
hei!

...taasko se kierre alkaa :( Muutama vuosi meni niin, että oli vain yksi tulehdus, sitä ennen vähintään puolen vuoden välein. Koskaan ei oikein löytynyt selkeää yhteyttä siihen, miksi tulehdus iski. ...välillä seksin jälkeen välillä ihan muuten vaan.

Nyt on kuukauden sisällä menossa toinen virtsis (siis yli vuoden tauon jälkeen). Uuden poikaystävän kanssa siirryttiin pillereihin ja sen jälkeen pientä oiretta on ollut vaihtelevasti ja nyt sitten iskenyt tulehduksen kahdesti pari päivää seksin harrastamisen jälkeen. (Tosin nyt pyysin labrassa ottamaan näytteet myös klamydiasta ja hiivasta, eihän sitä koskaan tiedä).

Onko kellään virtsatietulehdukseen sellaista seksin jälkeistä antibioottilääkitystä? Onko toiminut? Mitä antibioottia käytätte? Yksi, mitä suositeltiin (kun juttuja tästä googlettelin), on trimetopriimi, jolle olen todella allerginen. Onko jollain käytössä joitain muita antibiootteja?

Erittäin kiitollinen olen, jos joku tietävä viitsii vastata.
h
 
iina
Itse otan yhdynnän jälkeen Hipeksalia. Sitä käytetään juuri estämään virtsatietulehduksia. Itselläni tulehdukset alkoivat silloin kun lopetimme kondomin käytön. Kai sillä jotain yhteyttä tuntuu olevan.

Itse en pysty myös käyttämään mainitsemaasi antibioottia. Hipeksal on toiminut hyvin. Käy lääkärin juttusilla. Seksi on niin ihana asia, ettei sitä kannata pilata jos apua löytyy...
 
ap
lyn: kyllä käyn.

iina: mikä on tuon hipeksalin vaikuttava aine? Ovatko tulehduksesi pysyneet kokonaan poissa sen jälkeen, kun aloit käyttää sitä? ...jospa siitä löytyisi ratkaisu ennen kuin kierre pukkaa taas päälle.

Tai sitten vaan kylmästi ne pillerit pois ja kondoomi tilalle.
 
ap
Olen kokeillut karpalokapseleita aikoinaan, mutta nekään eivät tainneet ainakaan lopullisesti auttaa... välillä on ollut parempia jaksoja, välillä huonompia. Kun tulehdukset tulivat n. puolen vuoden välein, karpaloiden yms. käytön ehti sopivasti unohtaa. Muutama vuosi sitten virtsatietulehduksesta alkanut oireilu johti tulehduskierteeseen, jossa kärsin sitten kaikki mahdolliset bakteeritulehduksetkin muutamaan otteeseen. Tilanne jatkui niin pitkään, että lopulta olo tuntui kipeältä ilman aktiivisia tulehduksiakin (vestibuliitti).

Tämä helpotti vähitellen estrogeenin ja pillereiden lopettamisen jälkeen ja oli oli melkein vuoden oikein hyvä.

Uuden miehen (ja pillerien aloituksen) myötä tulehdukset sitten taas iskivät. ...nyt pelottaa, että sama kierre lähtee uudestaan käyntiin :( En ole ehtinyt syödä pillereitä kuin kuukauden ja nyt jo toinen virtsatietulehdus menossa (siis yli vuoden tauon jälkeen...). Lisänä vielä hiivatulehdus, jota ei ole koskaan aiemmin ollut. Hygieniasta ja vessakäymisestä yms. olen aina seksin jälkeen huolehtinut.

Pitäisiköhän siis ihan suosiolla heittää napit seinään ja palata kondoomeihin? Toisikohan se helpotuksen tilanteeseen... Psyyke ei kyllä kestäisi taas niitä tulehduskierteitä.

Tulipa pitkä vuodatus. :) Iloista vappua kuitenkin kaikille, jotka jaksoivat tänne asti :D
 
Iina
Tietääkseni Hipeksal on jotain suoloja, jotka estää bakteereiden kiinnittymisen virtsateihin. Antibiotteja en voi käyttää ollenkaan crohnin takia.

Olen käyttänyt jo monta vuotta ja virtsatietulehdukset ovat pysyneet poissa. Kannattaa olla varovainen tulehdusten kanssa, itse aikoinani sain verenmyrkytyksen hoitamattomasta tulehduksesta, sen jälkeen olen syönnyt, ja varmaan syön loppuelämäni hipeksalia aina yhdynnän jälkeen. Ei aiheuta mitään haittaa....oletko jo käynnyt lääkärillä?

Itse en ole varma noista karpalomehuista? Juon tosin niitä, mutta luulen tavallisen appelsiinimehun ajavan saman asian.
 
elanna
Jos on virtsis jo toista kertaa samassa kuussa, niin on todennäköistä, ettei antibiootti tehonnut ekalla kerralla kunnolla ja pieni määrä kavereita jäi muhimaan virtsarakkoon.

Mulla oli estolääkkeenä käytössä tuo Nitrofur-C (jossa on siis nitrofurantoiini vaikuttavana aineena). Söin sitä yhteen aikaan aina yhdynnän jälkeen ja se todella auttoi. Trimetopriimi-lääkkeille tulivat bakteerit resistenteiksi neljän kuukauden estolääkekäytön jälkeen, mutta nitrofur-c ei missään vaiheessa menettänyt tehoaan.

Mäkään en ole huomannut karpalolla mitään vaikutuksia (vaikka ne on lääketieteellisesti todistettukin), mutta c-vitamiinia syön nykyäänkin aina kiihkeämmän yhdynnän jälkeen. Ja juoda pitäisi paljon, jotkut sanovat sitruunaveden pitävän tulehduksia poissa.

Itsellä kävi niin, että kun vaihdoin miesystävää, loppuivat tulehdukset (väh. 4krt/vuosi) lähes kokonaan (nyt ehkä yksi kahdessa vuodessa). En sitten tiedä mistä tuo johtuu, olen itse sitä usein mietiskellyt. Tätä parannuskeinoa en kuitenkaan suosittele onnellisessa parisuhteessa eleleville :D.
 
tipi
Mullakin oli yhdessä vaiheessa Nitrofur-C:tä estolääkkeenä ja auttoi kyllä. Tosin suurin apu on olleet jo esille tulleet pissallakäynti yhdynnän jälkeen (vaikkei sieltä tulisikaan kun pari tippaa) samoin kuin pesu ja lisäksi oon syönyt kunnon annoksia c-vitamiinia ihan tabletteina. Ja juoda pitäisi vaikka kuinka paljon; heti jos se jää vähemmälle eikä siis pissallakaan tuu käytyä tarpeeksi usein, alkaa tuntua epämiellyttävältä.. Mutta sitten taas vaan vettä ja c-vitamiinia ja hyvin menee :)
 
ap
hei!

Lääkäri on ensi viikolla. Täytyy kysellä tuosta Hipeksalista. ...Jotenkin luotto noita tk-lääkäreitä kohtaan ei ole niin kovin korkealla, joten hyvä itse edes tietää, mitä lääkitystä sitä tarvitsisikaan. Eli kiitos!!
 
&
Te ette poikaystävän kanssa sovi yhteen. Katsopa vaan, niin seuraavan miehen kanssa samaa ongelmaa ei ole. Tiedän kokemuksesta. Kaikkien pöpöt ei käy yhteen ja jotkut on väärän kokoisia toisilleen.
 
ap
hyvä teoria tämäkin. ...kokeiltu myös eri miehillä :) Entisen kanssa tosin tulehdus ei tullut ihan niin usein kuin nykyisen kanssa, toisaalta seksikin oli aika paljon laimeampaa.
 
N
Mä sanoisin että lemppaa suosiolla ne pillerit. Mitä turhaan itseään kiduttaa?

Mulla oli kanssa aikoinaan pillereitä syödessä virtsistä, hiivaa ja epäspesifiä tulehdusta toisensa perään ja lopulta limakalvon niin huonossa kunnossa että yhdyntä sattui lähes aina :-(

Kun jätin pillerit, alkoi uusi elämä! Eipä satu enää ja tulehduksetkin on lähes mennyttä elämää. Virtsistä ei ole enää ollut (tosin sen tulemista ehkäisen myös karpalolla, joka mulle siis aina on tehonnut) yks hiiva on ollut viimesen 3 vuoden aikana ja sekin johtui antibiooteista. Ikävä kyllä epäspesifi tulehdus edelleen iskee n. pari kertaa vuodessa jos on oikein kiihkeetä seksiä ja usein. Onko hyviä vinkkejä sen ennalta ehkäisyyn? Maitohappobakteerit toki on käytössä.
 
annika
mulla oli muutama vuosi sitten vti-kierrettä.. aina seksin jälkeen tuntui oireita.. ja tätä jatkui pitkään niin että söin muutaman antibioottikuurin peräkkäin. Kunnes kävin klamydiatestissä.. ja sehän sieltä löytyi.

Toivottavasti ei sulla käy näin.
 
ap
hei!

Klamydianäyte oli onneksi puhdas :)

Sain tänään lääkäriltä hipeksaliin reseptin. Nyt vaan mietin, että alanko syödä niitä (siis 2 aina yhdynnän jälkeen) vai jatkanko kortsulinjalla. ...lääkäri oli tosin sitä mieltä, että myös kondoomin kanssa tulehdukset voivat tarttua, eli lääkkeitä pitäisi syödä joka tapauksessa. yhtään tulehdusta en kuitenkaan ole kortsua käyttäessä saanut, joten en varmaan ala niitä nyt sitten ihan vaan ""varmuuden vuoksi"" syömään. Miten muilla? Onko sama, käyttääkö kondoomia vai ei?
 
hipsu
Ihan sama ongelma oli minulla vuoden verran, ennenkuin yksi lääkäri sanoi c- vitamiinin auttavan. Rakko tyhjäksi ennen ja jälkeen yhdynnän. Sitten 2 c- vit. tab. Otan aina pari päivää vielä yhden tab. Ei ole sen jälkeen virtsatie tulehdusta ollut. Ajattelenkin, että noin helppo homma, eikä kukaan kertonut! Kokeile!
 
Iina
Miten sulla on mennyt?

Itse otan yhden hipeksalin yhdynnän jälkeen ja seuraavana aamuna toisen. En minäkään varmuuden vuoksi viitsi syödä, ei ne niin halpoja ole, että turha on mielestäni ottaa koko ajan, jos ei välttämättä tarvi.
 
ap
moi!


Kiva kun kysyit.

Ollaan käytetty edelleen kortsua (pillereiden lisäksi, eli on oikein tuplavahvistukset...) Kortsua käyttäessä tulehduksia ei ole nyt tullut *koputtaa puuta* Eli ne kaksi tulehdusta tuli molempien kertojen, jolloin jätettiin kondomi pois, jälkeen.

Oon lähössä lomareissulle ja aattelin, että en missään tapauksessa halua sairastaa siellä, joten en nyt edes vielä lähde koettelemaan kondomin poisjättämistä ja hipeksalin syömistä. ...reissun jälkeen kotona on sitten aikaa testailla.

Poikakaveria myös ahdistaa ajatus siitä, että joudun syömään lääkkeitä siksi, että hän haluaisi harrastaa seksiä ilman kondomia. ...minulle sillä ei ole ""tuntumassa"" niin väliä. ...vaikka oishan elämä ilman sitä huomattavasti helpompaa.

Mutta pääasia on, että nyt ne lääkkeet on, jos ne haluaa aloittaa.
 
sande
Hei.
Sarastin säännöllisiä tulehduksia kolme vuotta. Oireet aina seksin jälkeen. Meidän bakteerikannat eivät oikein natsanneet. Kuukaudesta toiseen söin antibiootteja ja lopulta määrättiin estolääkitys kolmeksi kuukaudeksi, muistaakseni Nitrofur. Estolääkityksen jälkeen kierre jatkui. Ryhdyin juomaan runsaasti C-vitamiinia, puolukkamehua ja karpalomehua, en tietenkään osaa sanoa, nämäkö kierteen katkaisi vaan tasoittuiko bakteerikantamme. En ole sairastanut pissatulehduksia kuuteen vuoteen.
 
hmm
Virtsatietulehdus tulee usein hankauksesta/kitkasta. Siksi kannattaa käyttääkin liukuvoidetta jotta paikat eivät pääse ärtymään. Lisäksi kannattaa käyttää esim. tri tolosen isokarpalo -kapseleita. Nämä konstit on ainakin meillä toimineet ja sain katkaistua kierteen. Terveydenhoitaja suhtautui nuivasti antibioottiestolääkitykseen koska sen tehosta kaikille ei ole mitään takuita. Ja miksi turhaan lääkitä itseään jos voi vaivasta selvitä luonnonmukaisestikin. Lisäksi yhdynnän jälkeen kannattaa juoda reilusti esim. vettä jotta rakon saa huudeltua kunnolla ja käydä pissalla jo heti yhdynnän jälkeenkin.
 

Yhteistyössä