Vyötärönympärys

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä Kummissaan, 24.02.2006.

1. Kummissaan Vierailija

Tutkiskelin naisille suositeltavia vyötärönympärysmittoja ja olen nyt ihmeissäni, kun toisella sivulla sanotaan, että mitta pitää olla alle 80 ja toisessa suositellaan alle 90. Mitä mieltä olette??

2. helppoa Vierailija

Suositus on alle 80 senttiä ja jos vyötärö paisuu yli 90 senttiin niin tarveydelliset haitat ja riskit ovat vielä paljon merkittävämpiä, eli siinä on väliporras jonka aikana pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja tiputtaa ne kaksi vaatekokoa tai vaihtoehtoisesti 10-12 kiloa.

3. Miu Vierailija

Minä ihmettelen näitä kumpiakin suosituksia. Tai siis tällaisia suosituksia ylipäätänsä, jotka eivät ota huomioon ihmisen pituutta. Koska onhan se nyt ihan selvää, että jos 150 senttisellä naisella on yli 80 sentin vyötärö on tilanne huono, kun taas jos 180 senttisellä naisella vyötärönympärys on 80, ei tilanne välttämättä vielä ole edes kovin paha.

Itsellä pituutta 175 ja vyötärönympärys ihan kapeimmasta kohtaa 75 senttiä. Läskiä ei tuossa kohtaa kuitenkaan minulla ole juuri yhtään. Kaikki liha on kerääntynyt minulla reisiin ja peppuun. :)

4. CherryPie Vierailija

Minä olen myös ihmeissäni tuosta vyötärönympärystavoitteesta. Mulla se on 79cm ja muuten mittani ovat 175/65. En todellakaan ole lihava. Joka puolelta sopusuhtainen. Miten siis voi olla mahdollista että olen melkein ""vaaravyöhykkeellä""?

5. CherryPie Vierailija

Sori, painoni on siis 66 eikä 65.

6. mrs Vierailija

Pituus ei vaikuta vyötäröön. Katsokaa missien mittoja, siellä vyötärö on n.60cm ja pituus lähentelee 180 cm.

7. rouva putki Vierailija

Aikas tasapaksu vyötärö toi 80 cm.

8. mutta Vierailija

Joo, mutta missit ovatkin painoindeksien normaalialueen alarajalla tai alapuolella. Kyllä vyötärönympärys liittyy pituuteen ja yleiseen ruumiinrakenteeseen.

Ei se vyötärönympärös kerro koko totuutta, paitsi jos ei harrasta liikuntaa. Ääriesimerkki: Korsetillahan se vyötärö kapenee, kun selkäranka pysyy tuettuna ja lihakset surkastuu vyötärönseudusta. Poikaystävälläni vyötärö on metrin tuntumassa, näkyvä 6päck ja rasvaprosentti alle 10.. Ei voi puhua, että mitään riskirajoja kolkuteltaisiin. Vyötärö on lihaksista paksu.

9. Bodarin muija Vierailija

Jopa on sitten outoja lihaksia, elleivät saa sitä vyötäröseutua kapeaksi.

10. eipä Vierailija

Bodarin ihannekroppaan kuuluu, ettei niitä keskivartalon lihaksia kasvateta hirveän suuriksi, jotta saadaan se ihanteellinen V-vartalo. Monesti taas heikkoselkäiselle on edullisempaa, jos sinne keskivartaloon treenataan ihan kunnon massa tukemaan. Jos massaa on siellä suunnalla, erityisesti kyljissä niin eihän se vyötärö VOI olla kapea.

11. joopajoo Vierailija

Normaalivartaloisella (vartalotyyppi B, suomalainen tekstiiliteollisuuden mittataulukko) vyötärönympärysmitta 80 senttiä vastaa vaatekokoa 44. Ei nyt ihan mielestäni ole hoikimmasta päästä vaikka mittaa se 180 cm olisikin. Toki 150 -senttisellä tuo on huomattavasti ikävämpi koko.

Eikö kuitenkin kannattaisi pitäytyä (tappelun välttämiseksi) dehkon suosituksessa eli jaetaan vyötärönympärysmitta lantionympärysmitalla ja katsotaan että se pysyy tarveellisissä rajoissa.

Mikäli suhde on miehillä suurempi kuin 0,9 ja naisilla suurempi kuin 0,8 , on kysymyksessä omenalihavuus ja se on siis päärynälihavuutta vaarallisempi tila jossa se ylimääräinen rasva keräytyy sisäelimien ympärille ja haittaa niiden toimintaa.

Päärynälihavuudesta kertoo se, että vyötärö/lantiosuhde on selvästi tuota rajapyykkiä pienempi ja se on enimmäkseen esteettinen vaiva, tosin merkittävä ylipaino on aina riskitekijä rasvan sijainnista riippumatta.

12. joopajoolle Vierailija

Liityn jankkaajien joukkoon :)

""Mikäli suhde on miehillä suurempi kuin 0,9 ja naisilla suurempi kuin 0,8 , on kysymyksessä omenalihavuus ja se on siis päärynälihavuutta vaarallisempi tila jossa se ylimääräinen rasva keräytyy sisäelimien ympärille ja haittaa niiden toimintaa.""

Eihän tuo vyötärö-lantiosuhde vielä kerro mitään lihavuudesta. Joillakin ihmisillä on (luuston rakenteesta johtuen) kapea lantio ja leveä vyötärö. Esim. itse olen lyhyt- ja leveäselkäinen. Tästä johtuen alimmat kylkiluuni ja lonkkaluuni ovat niin lähellä toisiaan, ettei vyötäröstäni yksinkertaisesti saa kapeaa, ellei rupea poistattamaan alimpia kylkiluita... Vyötäröni on siis lantiooni nähden leveä ihan ilman mitään vararenkaita.

Lisäksi vyötärölle kertynyt rasvakin voi olla ihan vaan nahan alla olevaa rasvaa, ei siis sitä vaarallisempaa sisäelimiä ympäröivää rasvaa.

Joka tapauksessa olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi siitä, että omenalihavuus on yleisesti ottaen vaarallisempaa kuin päärynälihavuus. Kaikenlaiset senttimääräiset suositukset ja suhdeluvut ovat kuitenkin vain ohjeellisia, koska ne eivät huomioi ihmisten erilaista ruumiinrakennetta.

13. En ymmärrä Vierailija

En vain tajua miten saisin ne sentit pois. Mitat 173 ja 58, silti tuo lantio/vyötärö suhde menee yli 0,8. Jos paino putoaa en voi enää hyvin. Pitäisikö aloittaa joku hillitön treenaus? Onko tämä tilani niin vaarallinen että kannattaa uhrata iso osa vähäisestä vapaa-ajasta? Käyn kyllä jumpassa muutaman kerran viikossa, enempää ei innostaisi urheilla. En vain ymmärrä kun mielestäni minulla on ihan normaalit ja suht terveelliset elämäntavat, mut indeksin mukaan vaan olen kutakuinkin hengenvaarassa.

14. Rauhoitu Vierailija

Ei varmaankaan kannata saada mitään kohtausta jostakin ohjeellisesta suhdeluvusta, jos tietää painonsa olevan normaali ja ettei vyötäröllä ole kamalaa määrää läskiä. Lähinnä ylipainoisen on hyvä tietää jos omat läskit on ns. riskialueella...

15. Hämmästynyt Vierailija

Minä olen 160cm pitkä ja painan n.63kg, vyötärönympärys 82cm. Vaatekokoni ei ole kuitenkaan 44, vaan 38-40. Miten tämä sitten on selitettävissä?
    En tajua ollenkaan tätä vyötärönmitalla vouhkaamista, koska painoindeksin mukaan olen normaalipainoinen, enkä tunne itseäni mitenkään lihavaksi!

16. Sylvi-Kyllikki Vierailija

Jostain syystä nykyisin katsotaan vain tuota ympärysmittaa, ei enää ollenkaan vyötärö-lantiosuhdetta. Itselläni jälkimmäinen on vielä kohdallaan, koska olen päärynämallia, mutta vyötärönympärys kyllä ylittää jo tuon 90:n.

Ehkä pelkkä vyötärönympärys on joissakin ""laajoissa väestötutkimuksissa"" havaittu sellaiseksi, että se ennustaa tulevia terveysongelmia (diabetes, sydäntauti) paremmin kuin tuo suhde.

Vyötärö-lantiosuhdehan taas voi olla jollain tasapaksulla suositusta isompi, vaikka henkilö olisi hoikkakin.

Minusta näitä ei pidä tarkastella yksittäisinä tietoina, vaan yhdessä esimerkiksi painoindeksin kanssa - joka sekään ei kerro totuutta huomattavan lihaksikkaasta henkilöstä.

Nämä kaikki mitat on kehitetty sellaisia tukevia ihmisiä varten, jotka näkevät itsensä hoikempina kuin ovatkaan. Numeroilla on helpompi osoittaa, että jotain pitäisi tehdä, jos ihminen ei itse peilistä sitä näe.

17. köhöm Vierailija

Hyvä hämmästynyt, paidoissa on väljyys vara ja useimmat joustavat. Mittataulukoiden mukaan kokosi olisi varmaankin lähempänä tuota 44 jos esimerkiksi teettäisit jonkin vaatteen ompelijalla. Ilmeisesti nykyään vaan pukeudut kokoasi pienempiin vaatteisiin. Kysehän on vaan siitä, että vaate on silloin sinulle tiukempi, kuin suunnittelija on sen ajatellut.

18. Hämmästynyt Vierailija

Alan jo epäillä, että mittaan väärästä paikasta... en ole ikinä käyttänyt kokoa 44, en silloinkaan, kun olin n. 7kg lihavampi. Viimeksi ostamani pusero on Nanson mallistoa kokoa M, eikä tosiaankaan ole tiukka! Farkut ovat Lee Cooperin, 30 tuumaa on koko, vyötärö hieman madallettu, eivätkä kiristä ja purista mistään. Minulla on jopa 36 numeron farkkuhame, joka on myöskin aivan sopiva, yleensä minulle ei kyllä tämä koko riitä.
    Ilmeisesti olen joku luonnonoikku, tai sitten mittanauha valehtelee. Tai sitten tosiaankin mittauspaikka on väärä. Mutta että koko 44... huh huh.

19. tinttu Vierailija

Noi suositukset muuttui tiukemmiksi tuossa jonkin aikaa sitten. Vanha suositus naisille oli max. 90 senttiä, uuden mukaan sen on max. 80 senttiä.

Selailin tuossa viestejä läpi ja jäi ihmetyttämään mua myös nämä erilaiset vyötärömitat. Monella mua mittojen mukaan hoikemmalla on kuitenkin suurempi vyötärönympärys. Mä olen 161 cm ja 62 kiloa ja vyötärö on 67 cm. Noh, mä olenkin tällaista megapäärynämallia, että kaikki ne kilot on tuossa lantiolta alaspäin. Ylä- ja alakroppa siis täysin eri paria.

20. olen Vierailija

165/69 ja vyötärö 95 lantio 102. Olen aina ollut tasapaksu.

21. nti Vierailija

Vyötärönympärys mitataan kapeimmasta kohdasta, joka on selvästi navan yläpuolella. Vyötärö ei siis todellakaan tarkoita esim. sitä kohtaa, missä housujen vyötärö menee (ellei käytä kainaloon asti nousevia housuja).

22. Paksu Vierailija

Olen 178 cm pitkä ja painoa on 58 kg. Silti vyötärö on 74 cm ja lantio 95. Ekä todellakaan ole mitään rasvoja missään sisäelimissä luuraamassa, koska rasvaprosentti on 19,5. Meitä vain on tällaisia tasapaksujakin, jotka ovat hoikkinakin lähellä noita vyötäronympäryksen tai vyötärö-lantiosuhteen raja-arvoja. Missien vyötärönympärykseen päästäkseni minun olisi varmasti poistatettava pari alimmaista kylkiluuta!

23. repliikki Vierailija

Aivan - ihmiset ovat erimuotoisia geneettisesti ja sitä taidetaan täällä ihmetellä aivan liikaa. Kilot, sentit ja ympärysmitat ovat aina ohjeellisia ja kannattaa katsoa peiliin.
    Se, että nykyisin nuoret naiset ovat tasapaksumman näköisiä, viittaa minusta kuitenkin vahvasti ruokavalion laatuun ja vähäisiin liikuntatottumuksiin. Tuntuisi oudolta nimittäin että yks kaks kaikki omenavartalotyypit ovat perustaneet perheitä keskenään ja puoli Suomea on muuttunut omenavartaloisiksi entisen suomalais-ugrilaisen päärynämallin sijasta.
    Totuushan on se, että se urheilullinen T-mallinen vartalo on ongelmallinen juuri vyötärön kohdalta ja paksunee sieltä ensin. Totuus on sekin, että jos naisen vyötärö on enemmän kuin 90 ja miehen enemmän kuin 100, niin edessä on vakava ruoka/liikuntaremontti diabetes ja sydän/verisuonitautiriskien takia.

Se, että nyt näytetään vetävän vyötärömittaa 80 sentin suuntaan naisilla ja samassa suhteessa kiristetään miesten vyötärömittoja on minusta oikeansuuntainen trendi - 80 cm vyötärömitta on aika paljon ja nämä mittasuhteet pitäisi siirtää valmisvaateteollisuuden mittoihin, jolloin kaikki joutuivat korjauttamaan vaatteensa joko pienentämällä vyötäröä tai suurentamalla lantiota.
    Ei sekään nyt kiva juttu ole - vastahan valmisvaateteollisuus uudisti mitoitusta ja kyllä siellä tämä omenapaaristuminen taidettiin noteerata tosiasiana.

24. Niin no Vierailija

Vaateteollisuus yrittää myydä vaatteita, ei kasvattaa ihmisiä...

25. Hämmästynyt Vierailija

Minulle peili kertoo, että olen kohtalaisen hoikka; ehkä pari kiloa täsmälaihdutusta vyötärön kohdalle olisi paikallaan. Tasapaksu olen aina ollut. Taidanpa lopettaa mittailun ja uskoa peiliä ja omaa oloani, jonka koen kevyeksi ja jaksavaksi. Ikää minulla on jo 50 ja rapiat päälle. Otetaankohan näissä mittauksissa ikää huomioon millään tavalla? Jospa me keski-ikäiset saadaan armopisteitä...

Jaa tämä sivu